halsband of tuigje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:38

magda_90 schreef:
Ik heb nog liever dat zijn halsband knapt en zo eerder vrij is dan dat ik bij hem kan komen, ik heb de wonden gezien van een hond die vastzat in zijn tuig. Een halsband die geknapt was had veel hechtingen kunnen voorkomen. :n

Standaard slipkettingen zijn hulpmiddelen die tijdelijk ingezet kunnen worden, net zoals de thiedemanteugel terwijl ondertussen gewerkt wordt aan de lange termijn oplossing. Weet je niet hoe je hem correct moet gebruiken, heb je er ook niks mee te maken. Maar dat is toch vloeken in de kerk hier. O:)

Hier ben ik het dan eindelijk met je eens.
Maar vaak zat worden ze niet op deze manier gebruikt...en dus, vind ik, dat ze niet zo klakkeloos verkocht mogen worden.

In dit geval over slipkettingen, maar ook zeker de Thiedemann.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:42

Ah, dan hoor je kaasschaven, scharen, aardappelscheermesjes etc ook niet meer te verkopen, net zoals paardenbitten, hoevenkrabbers en ga maar door. Allemaal op het oog onschuldige dingen die door de gebruiker verkeerd gebruikt kunnen worden.

Met eerlijke voorlichting voorkom je veel meer dan verkoop te verbieden, want men vind de weg naar de producten toch altijd wel, legaal of illegaal.

_Nelleke_

Re: halsband of tuigje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:50

Tsja en hoe goed mijn hond ook luistert, toch is het echt al weleens gebeurt dat ik net de andere kant op kijk en hij net achter een eend aan wil. Momenten dat ik blij ben dat hondlief een tuig om heeft ipv een halsband omdat ie anders volle kracht tegen zn halsband aan was gelopen.

Ik geloof gewoon niet dat er mensen/honden zijn die zeggen dat dat hen NOOIT gebeurt.

Mijn hond hangt helemaal niet in de lijn, loopt gewoon netjes mee, maar is ook weleens afgeleid en ik ook. Ik zou het mezelf nooit vergeven als door mijn laksigheid/koppigheid geen tuig te gebruiken hierdoor mijn hond nekletsel oploopt.

Er kan gewoon altijd een situatie zijn waarbij je NET die fietser niet had gezien en je je hond terugtrekt, net even met de buurvrouw praat terwijl de hond achter de buurkat aan wil etc etc. Zo kan ik nog wel wat voorbeelden bedenken.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:58

Met je eens Nelleke, helaas kan ik wel meepraten over verstoring van de zenuwsignalen naar de voorpoten, als mijn teef in zo'n situatie als jij omschrijft even een ruk aan de lijn geeft met halsband, loopt ze echt kreupel, maar geeft geen pijn aan in de voorpoot. Die loopt standaard aan een tuig, probleem opgelost.
En ik kan mijn bouviers ook gewoon door de kinderen laten uitlaten (loop wel mee, maar zij hebben de controle, lijn strak=zitten en wachten (kinderen zijn 9 en 10)).
Ik vind het wel jammer dat er nu gesteld word dat iemand met een halsband bijna een crimineel is, dat is gewoon niet zo. Wat ik wel opvallend vind is dat ik zondag ipo demo's heb gezien, veel van deze honden liepen in het tuig, puur om schade te voorkomen (werd mij door een deelnemer uitgelegd), alleen de honden die los werkte hadden een halsband om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:04

Klopt bij mij op de club is het ook eerst met tuig. Vooral met jutwerk (hond gek maken op bijtrol)

En daarna over op brede halsband, als ze er aan toe zijn.

En met examens/wedstrijden moeten ze grove schakelketting omhebben. Maar deze mag niet op slipstand staan.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:07

Zowel onze Franse bulldogs als mijn Shih Tzu hebben een tuigje. De Shih heeft eerst altijd een halsband gehad maar ik vind een tuigje veel fijner. De Shih had dmv de halsband al geleerd niet te trekken, onze Franse bulldogjes hebben daar wel iets meer moeite mee ;) Maar voor deze rassen vind ik een tuigje sowieso veel vriendelijker i.v.m. luchtwegen en ook het feit dat een Franse bulldog bijvoorbeeld gevoelig is voor een nekhernia. Een tuigje verdeeld de druk imo een stuk beter.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:10

Natuurlijk loopt ook mijn hond eens tegen zijn halsband aan, maar schade? In die 15 jaar nog nooit mee gemaakt en dan is zowel hij als zijn voorganger met regelmaat eens er tegen aan gelopen. Zal het ook niet met rasgevoeligheid te maken hebben?

Mijati, sowieso ben je volgens menigeen al een crimineel als je incidenteel een slipketting, gentleleader etc gebruikt en nu schijnbaar ook als je een halsband gebruikt...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:15

Onze hond loopt aan een tuig en dat gaat prima. Ondanks dat ze groot en langharig is, geen gesjor en ook geen problemen met de vacht. Was wellicht wel handiger geweest als ze wel had geleerd om aan een halsband te lopen want dat kent ze nu dus absoluut niet en stel dat ze ooit ontsnapt oid is dan toch wel de gangbare manier om een hond even mee te nemen. Gelukkig is het geen houdini :o .

Persoonlijk vind ik trouwens dat je met een tuig juist meer controle hebt, je kan niet "corrigeren" met een rukje inderdaad maar meestal heb ik aan stem wel genoeg. Met een halsband kan een hond veel makkelijker van je wegdraaien ed imo.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:29

Weet je wat mij opvalt er word over allerlei dingen geen gelezen die de mensen die enkel tuigen willen voor honden tactisch negeren.

Onze honden lopen altijd aan halsbanden en enkel bij trekwerk aan een evt tuig (ook niet allemaal)en zijn volledig röntgen gekeurd voor de sport en ja dus ook hals nog nooit ook maar een vlekje of wat voor afwijking dan ook. Dat zegt mij meer dan iemand die van alles knipt en plakt wat een ander schrijft

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:40

Nikki schreef:
Spelenderwijs, leuk maken...

Geloof mij, we hebben alles gedaan om het tuig leuk te maken. Heel veel verschillende soorten gehad en de hond na laten kijken op pijn in schouders ed, of hij daarom zo reageerde.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:44

Seven schreef:
Weet je wat mij opvalt er word over allerlei dingen geen gelezen die de mensen die enkel tuigen willen voor honden tactisch negeren.

Onze honden lopen altijd aan halsbanden en enkel bij trekwerk aan een evt tuig (ook niet allemaal)en zijn volledig röntgen gekeurd voor de sport en ja dus ook hals nog nooit ook maar een vlekje of wat voor afwijking dan ook. Dat zegt mij meer dan iemand die van alles knipt en plakt wat een ander schrijft

Zoals wat dan precies?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 13:04

ik ben vroeger weleens heel "modern"geweest,toen liep ik ruimschoots voor op de tuigenhype die er nu bestaat,maar ik heb dat ding 1x omgehad bij mijn hond en daarna weggegeven,vond dat ik er totaal geen controle mee had,hond kon als een helicopter rondjes draaien en stond meer achterste voren als dat ze vooruit liep...

heb er nog wel een foto van...de rechter hond dus,daar een paar maanden oud,inmiddels alweer een paar jaar dood..
Afbeelding

vond het vreselijk om ermee te lopen,was eens maar nooit meer...

( had hem gekocht overigens omdat ik het wel stoer vond staan,voor niets anders als dat)

op dit moment zie je mensen lopen met honden die zowat aangekleed zijn door zo'n ding,echt zie daar het hele nut niet van in,hier lopen toch best redelijk grote honden aan niet meer als een koordje,gaat al járen goed,nog nooit een nekklacht gehad,en ja ze krijgen hier zo nodig een beste correctie eraan...

ook werk ik overigens met slipkettingen, zonodig...die gebruik ik alleen om het trekken af te leren,daarna gaan ze aan hun touwtje.. :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 13:12

Ik zou zeggen lees terug ;)
Duidelijk geven meer mensen aan waarom ze ergens voor kiezen en oa ik heb al aangegeven dat ook een tuig bij bepaalde schadelijke schade kan aanrichten maar nogmaals dan daar word dan geen onderzoek naar gedaan.
Last mensen gewoon zelf kiezen wat te gebruiken, alles kan in verkeerde handen schade toebrengen een halsband net zo veel als een tuig, de handler maakt de hond.

Wij hebben in het speuren voor onze jonge reu bijv een tuig omdat deze minder van de riem doorlaat en hij minder afgeleid word door elke beweging van de geleider niet omdat zijn hals anders vreselijk beschadigd raakt, hier lopen ze namelijk netjes naast als ze aan de riem zijn, zoals het hoort

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 15:15

Ik heb een tre ponti tuig. Voor mijn gevoel werkt die net zo goed in op de nek als een halsband?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:54

Ik verbaas mij elke dag over hoe veel honden trekken aan de riem. Ik denk 95% van de honden die hier komen trekken aan de riem. Dan vraag ik me serieus af hoe die mensen de hond uit laten.
Vaak gaan mensen dan over op een tuig. Trekken doen ze nog steeds.
Het is echt niet moeilijk om dat trekken af te leren of nog beter te voorkomen.
Persoonlijk vind ik een halsband fijner . Het liefst loop ik met mijn honden met een jachtlijn.