Hoe vind ik het perfekte huisdier? (kind)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:03

Die bakken heb je ook in 120 cm trouwens.

Lienepien95

Re: Hoe vind ik het perfekte huisdier? (kind)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:13

Wij hebben een grote ikea kast omgebouwd tot een kooi met trapjes tussen verdiepingen. Ook hebben we kooien staan van 1'40 bij 60 .
80 cm is in ieder geval echt veel te klein!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 13:16

Hoe bouw je dat om dan? Het moet toch ook vochtdicht zijn? Ik ben op zich wel creatief, maar ik zie niet hoe ik zo'n kast dan goed schoon moet krijgen.
Ik heb nog wel een oude kast staan en het is al bij me opgekomen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:17

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:29

Wij hebben plakplastic op de bodem! Werkt zeer goed tegen het vocht.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:32

Hooi hebben wij van de paarden :)

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:39

Wanneer je zeker weet dat je cavia's wil zal ik mijn broertje wel eens vragen hoe hij het precies allemaal heeft gedaan!
Ik ben zelf iets minder creatief.
Als ruitjes hebben wij plexiglas, hoogte zou ik moeten opmeten.
Wanneer je googlet kun je ook best veel uitleg en ideeën vinden!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:14

Kan je geen konijnenhok gebruiken voor cavia's? Is een stuk groter.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:15

Gewoon een flink konijnenhok kopen, vind die beestjes in die opgehokte plastic kooien echt sneu.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:29

Ik had ze in een tralie kooi.

Iemand zei dat ze katten geschikt vond, als ik iets niet geschikt vind voor jongere kinderen zijn dat wel katten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:30

Ruby1995 schreef:
Ik had ze in een tralie kooi.

Iemand zei dat ze katten geschikt vond, als ik iets niet geschikt vind voor jongere kinderen zijn dat wel katten.

Haar zoon is 8, dus voorbij de staartentrekkende en kattengrit gravende fase zullen we maar zeggen haha

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:30

Dat wel, alleen wij hebben nu zelf een kitten sinds december dus nu een groot kitten en mijn jongste zusje is 11. Onze kat is een pittig ding en kan raar uit de hoek komen. Mijn zusje weet niet goed wanneer iets mag en niet mag waardoor moeilijk en slecht gedrag lastig te corrigeren word voor ons. Mijn zusje kan er soms ook best hard mee doen en dan tanden op elkaar, maar dat verschilt denk ook per kind.
Ik zou het alleen doen als je zeker weet dat je een kat hebt die alles wel best vind, wij hebben het getroffen met een pittige kat maar ook zeker lieve kat!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 17:22

Katten kunnen inderdaad heel raar uit de hoek komen, dat weet ik maar al te goed.
We hebben er 2 op het moment maar ik wil mijn zoon echt iets geven wat van hem is en waar hij zelf voor moet zorgen.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:43

Dan denk ik echt dat cavia's heel leuk voor hem zijn! Kan die lekker zelf brokjes geven enz. Ze reageren ook op geluid.

Daarbij zijn ze ook super makkelijk tam te maken (veeeeeel makkelijker dan een hamster enz) en zijn geen gemene diertjes.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:38

Klinkt misschien gek, maar het leukste tamme dier dat wij gehad hebben was een kip. Later een haan. Die hebben we gekregen als kuikentjes en in huis tam gemaakt. Later gingen ze naar buiten maar gingen ze altijd bij je op schoot zitten, achter je aan lopen, sochtends voor de deur wachten :') Mn broertje was gek op ze.. (toen 8jaar) Je heb ook geen last van stank in huis (want ze kunnen buiten)

Ik heb verder konijnen, gerbils en cavia's gehad. Konijnen vind ik niks, ze krabte en waren geen knuffeldieren. Cavia's waren leuk, had een echte knuffel cavia. De gerbils vond ik de leukste, hele vrolijke diertjes die ook heel leuk zijn om naar te kijken.

Oh en vogels kunnen ook leuk zijn. We hadden een tam parkietje, echt een leuk beestje. Het papa gaaitje die we nu hebben is in tegenstelling tot de parkiet een ramp.. hij bij en krijst alles bij elkaar. Daarnaast schijt die alles onder. :')

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:06

Hier ook cavia's. Momenteel drie dames. Ons oudje van 6 jaar (oogt ook oud), bitcherige stresskip van 5 jaar en de onnozele benjamin van 4,8 jaar. En ze zijn zo leuk <3
Daar komt donderdag nog een castraat bij uit de opvang. Ze wonen in een flat van drie verdiepingen, maar de oudste loopt niet echt meer veel trap. Dus even zien hoe we dat gaan aanpakken.

Maar de geluiden zijn geweldig. Op schoot gaat bij de oudste prima (eb is ook een "eis" bij de castraat) en dochter vindt ze geweldig. Kan echt tijden voor de flat staan en vertellen wie waar zit en Floor, de oudste, aaien.

Konijnen heb ik ook. Kijkdieren. Voedster van bijna 8 en een ex-ram van bijna 7. De ram kwam toen het vriendinnetje van de voedster na bijna 7 jaar plots overleed, maar ik vind hem niet leuk. Grommen en beuken met voeren. Dus de kinderen kijken er naar en that's it.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 20:32

Is er bij cavia's verschil in karakter tussen zeugjes en beertjes?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:38

Ìk had 2 leuke cavia's (broertjes van elkaar) waar ik heel gek op was! Helaas zijn die al naar 2 jaar overleden doordat ze van een slechte fokker waren (inteelt). Ik heb van de 8 konijnen maar 1 leuke gehad, die had ik al vanaf dat het een baby was. Cavia's zijn wat gezelliger naar mijn idee.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:42

Misschien een 'maffe' optie, maar kippen?

Ik heb 2 kipjes van red een legkip gehad, enorm leuke, mensgerichte dieren, je hebt er opzich weinig omkijken naar (lekker in de tuin laten scharrelen) en krijgt er zelfs eieren van :Y)

Die van mij waren ook zeer knuffelbaar, kwamen op schoot zitten en je kunt ze zelfs dingen leren :))

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:53

Konijnen in ieder geval niet.
Er zijn er weinig die echt vanaf het begin af aan lekker aandacht willen en gekroeld willen worden.
Ook is het in het begin erg leuk voor een kind, maar na een tijd heeft het geen zin meer in aandacht geven, en het hok schoon maken is ook al na misschien twee keer leuk geweest. Nou komt de winter er aan en dan zit zo'n dier de winter weg te kwijnen in een hokje (ze worden immers vaak buiten gehouden).
Bovendien gaat een konijn zich snel vervelen, en heeft daardoor veel afleiding en beweging nodig.

Dus eigenlijk niet geschikt als eerste huisdier.
Ook omdat ze samen met een ander konijn horen, en veel ruimte en beweging nodig hebben.
De meeste kinderen en volwassenen hebben dat snel gezien.

Alsjeblieft denk er goed over na, een hamster zou nog kunnen omdat die eigenlijk niet echt aandacht nodig hebben en niet samen met een ander hoeven. Maar ook die hebben veel afleiding nodig in de kooi.
Ik ben van mening dat je het beste een hond kan nemen.
Uitlaten vinden kinderen altijd wel leuk, het dier leeft langer.
En je vindt het als ouder ook langer leuk.

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:00

Maar het allee belangrijkste is wel dat je je goed inleest.
En niet zomaar er vanuit gaan dat wat een persoon tegen je zegt klopt.

Wij hebben konijnen, ik had al veel ervaring met dieren (ben ook paraveterinair) en mijn vriend ook wel aardig wat. Maar we hebben heel veel bij geleerd met de tijd.
Ook de communicatie van de dieren moet je goed op letten als ouders.
Een kind kan je het niet kwalijk nemen dat hij/zij dat niet ziet.
Maar er kunnen vervelende dingen gebeuren als dat niet in de gaten wordt gehouden.

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:09

Toen ik klein was had ik mijn eigen konijn, overal waar ik liep liep hij! Ook heb ik een hamster gehad die altijd bij me liep. Echter waar ik het meest gek mee was, was mijn tamme parkiet! Die vloog altijd los als ik thuis was, kroop in mijn nek als ik een boek lag te lezen, ging op mijn schouder zitten of kwam helemaal tegen me aanliggen als ik ergens lag. En ja toen ik die leeftijd had, was ik heel veel bezig met die kleine beestjes. Dus met die aandacht worden ze ook zeker wel tam. Maar ja er zijn dus best meerdere dieren geschikt...

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:18

anneliesdj schreef:
Is er bij cavia's verschil in karakter tussen zeugjes en beertjes?

Nee,er word alleen wel eens gezegd dat beertjes sneller stinken.Maar dat heb ik zelf niet ervaren.

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:19

Ja er zijn heel veel dieren geschikt.
Ik ben ook altijd gek geweest met m'n cavia, hond en op een gegeven moment m'n verzorg pony.
Maar er zijn heel veel kinderen die te snel uitgekeken zijn op het beestje.
Dan moeten de ouders alles doen, die hebben daar ook niet altijd zin in.
En dan rot zo'n beestje weg. Dat zal met een hond niet zo snel gebeuren

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:19

Ik vind cavia's ook het best passen!
Idd een ruime kooi nemen, (de meeste plastic bakken vind ik persoonlijk eigenlijk niet geschikt voor cavia's) 2 cavia's en dan het liefst uit een opvang zodat je een bestaand koppel krijgt.
Denk er wel om dat cavia's elke dag vers voer nodig hebben dus bv. paprika, komkommer en andijvie. Ze maken zelf geen vitamine C aan, dus dat is gewoon echt iets wat moet.
Ik zou zelf niet voor beertjes binnen kiezen als knuffels, ik heb er zelf 2 en die zijn toch behoorlijk hitsig zegmaar, ze zijn er niet vies van om op je te gaan zitten sproeien :Y) Ik kan me niet herinneren dat de beer die ik vroeger heb gehad ook zo erg was, maar je zult maar net zo'n figuur treffen als knuffel :') Ze zijn heel lief hoor, en ik knuffel ze ook echt wel eens maar daarna kunnen die kleren wel direct de was in.

Maar houd er wel rekening mee dat je zoon er misschien niet veel interesse in houdt, stel ze worden 8 dan is hij 16. Ik ken weinig jongens van 16 die nog naar hun cavia's om zouden kijken en dat moet niet ten koste gaan van de dieren.

Kwa karakter is er verder geen mega verschil tussen zeug en beer, ze hebben stuk voor stuk een heel eigen karakter.