Ben ik dan echt een naar mens?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:10

Sellyxx schreef:
Ik zag dat de ts een paar pagina's terug vroeg naar mensen die er misschien anders in stonden, ik zeg niet perse dat ik anders in jouw situatie sta maar ik wil wel even vanuit mijn ervaring reageren :) Ik heb een hele speelse niet al te grote Drentsche Patrijshond, zo'n 'hond die niks kwaads kan', en waarvan ik van mening ben dat dit in veel gevallen ook echt zo is ( wel ben ik bereid toe te geven wanneer mijn hond daadwerkelijk fout gedrag vertoond, en niet bij voorbaat de schuld altijd bij een ander te zoeken).

Maargoed, mijn hond heeft een enorm jachtinstinct, enthousiast en speels en haar intense vrolijkheid was vooral toen ze klein was soms moeilijk te corrigeren. Nu zijn wij qua opvoeden zeer consequent geweest en luistert ze over het algemeen goed. Wel is ze echt een verkenner in het veld, ze gaat graag haar neus achterna en zal dus zo een stuk voor je uit lopen. Wanneer er dan een andere hond aankomt gaat ze daar vaak wel even kijken. Ze heeft geleerd om wanneer er een hond aangelijnd is die duidelijk nergens van gediend is weinig aandacht eraan te besteden en gewoon door te lopen. Ook als een eigenaar haar corrigeert door simpelweg rustig nee te zeggen druipt ze af. Maar ik kom dus vaak situaties tegen dat de eigenaar vantevoren al hysterisch met zijn of haar handen aan het zwaaien is ( waardoor mijn hond dus getriggerd wordt en juist enthousiast raakt, wat vervolgens door de andere partij als vervelend kan worden ervaren ), of dat de eigenaar zelf angstig haar kleine hondje oppakt 'want haar hond is bang". Nu heb ik respect voor mensen die ook daadwerkelijk een angstige hond hebben en ben ik niet iemand die dit niet serieus neemt. Maar ik zie vaak gebeuren dat een hond op een bepaalde in mijn ogen soms overdreven manier beschermd wordt. Ik heb zovaak zien gebeuren dat de eigenaar die zogenaamd slachtoffer is het zelf zoveel erger maakte, waar mijn hond bij anderen eigenaren + honden die rustig reageerde totaal níks deed. Ik maak vaak honden mee die enthousiast zijn naar mijn hond toe, maar aan de lijn zitten, hun hond nodigt uit om te spelen, mijn hond gaat erop af, vervolgens ben ik de boosdoener als mijn hond wil spelen. Ik denk dan vaak, waarom laat je je hond niet los? Ik ken voorbeelden waarin een enthousiaste leuke hond verandert in een saaie 'oude' hond die achter zijn baas aansjokt, omdat hij om een soms onbekende reden niks van zijn baas mag. Dit zijn mensen die ook vaak niet stabiel lijken zijn naar hun eigen hond toe en niet naar de mijnes. De hond is hierdoor onzeker, en mijn hond wordt hier vervolgens ook onzeker van. Ik ben van mening dat honden in de meeste gevallen ( als ze los zijn) prima zelf situaties kunnen oplossen en rangordes kunnen bepalen, en ik vind het persoonlijk jammer dat dit door veel mensen anders wordt gezien. Ik vind het niet erg wanneer mijn hond in een spel voor een andere hond iets te druk speelt, of als een andere hond haar simpelweg gewoon zat is, haar corrigeert en een grom geeft. Prima zelfs, dan moet mijn hond dat maar gewoon begrijpen. ( echt vals grommen/aanvallen is iets anders). Ik zie veel hondeneigenaren die in een spel van honden al snel ingrijpen waar dat naar mijn idee helemaal niet nodig is. Andersom ook veel eigenaren die als hun hond daadwerkelijk agressief reageren dit niet corrigeren, wat naar mijn idee ook niet goed is.

Ik kende een hond wat super goed met mijn hondje kon opschieten, alleen de eigenares wilde ze nooit laten spelen. Uiteraard haar keuze, maar ik vind zoiets vaak zonde. Ik zie zo vaak mensen die een rondje van n kwartier aan de lijn doen, m niet los laten, weer naar huis gaan, en de hond vervolgens weer n hele dag thuis mag zitten.deze mensen lijken bij voorbaat al bang te zijn voor een spel tussen honden, vaak uit onwetendheid. Of omdat ze hun hond simpelweg nooit hebben leren spelen of om te gaan met andere honden.

Nu hoop ik dat iedereen goed begrijpt dat ik vind dat elke situatie anders is, dat ik begrijp dat je in bepaalde gevallen( ander type hond of traumatisch verleden bijv.) je hond aan de lijn houdt. Ook vind ik dat je hond in een bebouwde kom op de stoep gewoon vast hoort, tenzij hij voortdurend naast je loopt en niet van je zijde wijkt. Ik vind het ook terecht dat jij, ts, boos reageerde naar die labrador. Al zou mijn hond dat doen en jij zo reageren zou ik dat terecht vinden, mijn hond komt immers op die van jou af. Ik probeer vaak elke situatie aan te voelen en als honden bezitter voor iedereen begrip te hebben, elke hond is anders. En als ik iets zie gebeuren wat ik niet begrijp probeer ik rustig te reageren, of bijv naar de situatie van de hond te vragen. Zo denk ik dat we als hondenbezitters open moeten staan voor elkaar en elkaars kant van een verhaal moeten kunnen aanhoren. Al denk ik ook dat sommigen het nooit eens zullen worden, zeker niet als mensen hun eigen fouten of die van hun hond niet willen inzien gewoon een bord voor hun hoofd lijken te hebben. Waar mogelijk zou ik toch zoveel mogelijk proberen te negeren, en erboven proberen te staan. Je niet gek laten maken in je hoofd ;)

Je verhaal klopt, maar niet helemaal. Voor sociaal minder vaardige honden werkt het niet. Deze honden kunnen van te voren al een verkeerd signaal afgeven en totaal onvoorspelbaar zijn. Onze oudste (en eerste) Akita kwispelde naar andere honden, maar kon in één seconde omslaan naar een agressief beest die zo een kleine hond in de nek greep.

En dat is niet alleen vervelend voor de eigenaar van die kleine hond en voor die hond zelf, maar ook voor ons zelf. Je wil écht niet dat je hond zoiets doet, zeker niet als de 'tegenpartij' hulpeloos is. Probeer je dan ook voor te stellen dat je van te voren al in paniek raakt de volgende keer, als er weer een hond los op onze hond af komt rennen.

We hadden vorig weekend een leuke vrouw op bezoek met een langhaar Akita. Echt een leuk beest, wel wat terughoudend en wantrouwend (deels ook wel typisch het ras) maar met andere honden een drama. Ze zei ook, in het begin kon ik me vreselijk druk maken of mijn hond weer zo'n loslopende hond zou aanvallen, je slaapt er zo een paar nachten niet van als je hond een andere aangevallen heeft... Maar nu distantieert ze zichzelf er van. Haar hond loopt netjes aan de lijn, ze geeft het aan naar de eigenaar als diegene zijn hond los loopt en meer kan je niet doen.

Ik heb zelfs wel eens gedacht aan een muilkorf maar daar zitten ook haken en ogen aan... Ten onrechte wordt iedereen bang van je hond, terwijl mensen echt een groot feest voor ze zijn vaak, je hond blijft een dominante houding aannemen wat een andere hond kan triggeren om aan te vallen, wat resulteert in het niet kunnen verdedigen vanwege de muilkorf.

Uiteindelijk zie je vaak dat de eigenaar van de aangelijnd hond, de hond in allerlei nare posities moet houden (trekken aan de riem, alle kanten op) om maar te voorkomen dat zijn/haar aangelijnd hond niet bij die loslopende hond kan die constant blijft plakken. Dat is gewoon triest en moet imo genoeg zeggen. En daar bedoel ik mee je hond uit de buurt van een aangelijnde hond houden.

Wat ik nog erger vind is dat je eigen aangelijnde hond aangevallen wordt door loslopende honden. Binnen bepaalde rasgroepen, vooral die binnen Spitzen en Oertypen zie je dit ook vaak mis gaan als pup al... Ze hebben spitse rechtopstaande oren en een standaard omhoog op de rug liggende staart gekregen, wat voor sommige honden in het verkeerde keelgat schiet. Wat een respectloze pup...!
Ik weet nog wel dat we met ons aller eerste hondje, een Shiba, gewaarschuwd werden op puppycursus hiervoor; "Die kan nog wel eens problemen krijgen met honden". Niets was minder waar, als pup flink aangevallen. Onze tweede hond (nu onze oudste dus, een Akita) net zo (door 3 Labradors nota bene, die normaal nooit wat doen). Daarna wisten we wel beter en werden we op voorhand al voorzichtiger. Wat juist ook weer resulteert in een minder sociale hond. Maarja, wat moet je... :+ Gelukkig kunnen ze over het algemeen met elkaar wel goed opschieten.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:04

Onze hond is enthousiast en wil nog weleens naar andere honden rennen.
De meeste honden hier in de buurt kennen wij, en als die los lopen mag hij daar mee spelen. Als ik zie dat ze de hond aan de riem hebben, gaat de mijne ook aan de riem.

In de buurt hebben we 2 teckels, die denken dat ze alles zijn. Blaffen, grommen en zelfs in de poten bijten. Hij laat ze altijd los lopen, ook als hij onze hond ziet. Nou hebben die kl*te honden onze hond al een keer gebeten, dus als hij ze ziet is het al grommen. Nu ben ik zo aardig om dan om te lopen of die van ons aan de riem te doen, maar dat is puur omdat ik bang ben dat die van ons anders Teckel als diner heeft.

Mizora

Re: Ben ik dan echt een naar mens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:23

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 3930656239

Vita Valesca

Beste mensen,
Afgelopen woensdag hadden wij een groepswandeling waar het helaas ernstig mis ging. Een groep van 4 reuen heeft het nodig gevonden om op Nero te springen en hem hevig toe te takelen.
Dit heeft enorm indruk gemaakt op mij, zeker ook omdat 3 van die honden van mij zijn. Ik heb dan ook even niets laten horen hier, omdat ik het belangrijk vond om contact met Sylvia te hebben waarin ik uiteraard heb aangegeven hoe erg ik dit vindt. maar ook met haar heb overlegt hoe het zo heeft kunnen gebeuren en in de toekomst voorkomen kan worden.
Mijn reuen zouden 1 voor 1 in een gevecht zeer waarschijnlijk niet zo ver zijn gegaan als ze nu gingen. Maar het is enorm angstig om te zien hoe honden die elkaar niet eens mogen wel samen kunnen spannen tegen 1 hond en die hond ook geen enkele kans gaven zich te verdedigen. En ook zeker niet van plan waren ooit uit zich zelf te stoppen.
De heftigheid en samenwerking waren dus danig dat als er niet was ingegrepen ik er van overtuigt ben dat Nero het niet overleefd zou hebben!
Wat hebben wij hiervan kunnen leren na evaluatie? allereerst dat iedere hond die zelf misschien nooit zo ver is gegaan of waarvan je van overtuigt ben dat die dit zelf nooit zou doen, in combinatie met meerdere honden die aanvallen, ook zal overgaan tot dit soort heftige reacties. Daaruit vloeit dus automatisch dat wandelen in zo`n grote groep ( het waren 11 honden woensdag) per definitie in onze ogen niet veilig is ook niet als die honden nog nooit zo hevig gevochten hebben.
Zelfs al vecht jouw hond niet dan nog kan je hond slachtoffer worden van andere honden zoals Nero afgelopen woensdag is overkomen. En je kan zelf niet voorkomen dat je hond die ervaring krijgt.
Natuurlijk hebben we direct ingegrepen maar helaas kwamen we er ook achter dan je veel meer mensen nodig hebt die direct en adequaat kunnen ingrijpen om schade te voorkomen.
Als er namelijk 4 honden afgehaald moeten worden heb je vele handen nodig die een vechtende hond durven te pakken maar ook de andere honden die er nog omheen liepen moesten vastgehouden worden om te voorkomen dat die er ook nog eens bij vlogen.
Wij waren met 6 personen, maar niet iedereen heeft genoeg ervaring en kracht en besef van wat er moet gebeuren waardoor het gevecht veel langer geduurd heeft als zou moeten.
Ik vind het zeer belangrijk om hieruit te leren en wil uitdrukkelijk iedereen waarschuwen die in een groep honden wil lopen wat de risico`s zijn!
Ik heb jaren ervaring met lopen in groepen en ook veel grotere dan deze en had dit nog nooit meegemaakt maar als het dan gebeurd kan ik met mijn ervaring en de ervaring van de andere die meelopen niet voorkomen dat Nero nu een ernstig trauma heeft opgelopen.
Ondanks de wonden en goede verzorging van de dierenarts en vrouwtje Sylvia zal hij ook geestelijk hier waarschijnlijk lange tijd gevolgen van hebben.
Deze wandelgroep zal worden opgeheven eind okt. tot die tijd blijft hij open enkel en alleen om reacties hierop en hulp en steunbetuigingen aan Nero mogelijk te maken.Ik vraag jullie dan ook om er niets anders op te zetten als dat.
Ik hoop van harte dat Nero er weer helemaal boven op komt en ben in gedachten bij hem verder wil ik opnieuw aan Sylvia aangeven hoe zeer dit me spijt en heeft aangegrepen.
Maar mensen laten we er van leren zodat Nero dit niet voor niets heeft hoeven ondergaan. Als er vragen zijn stel ze dan het is heel belangrijk dat mensen beseffen welke risico`s ze lopen.
Vriendelijke groet;
Anita Moerman
Vita Valesca tervuerense herder kennel.
P.s het delen van dit bericht wordt zeer op prijs gesteld. Misschien kan onze ervaring andere honden een hoop leed besparen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 23:03

lien_87 schreef:
Wie heeft hier ervaring mee en hoe los je dit op?

Mijn hond is ook niet vriendelijk naar alle honden. De meesten wel hoor en als hij snauwt/aanvalt maakt hij eigenlijk nooit wonden. Dat maakt niet dat ik het een fijne ervaring vind voor mijn hond, want socialer wordt hij er zeker niet van.

Zo houdt hij dus ook niet van drukke labradors. Ik vraag de eigenaren dan altijd of deze de hond terug wilt roepen. Vaak krijg ik dan het antwoord: 'maar hij doet niks hoor!'. Waarna ik tegenwoordig antwoord: 'nee, maar de mijne wel.'
Gek genoeg lopen mensen dan ineens een stuk harder.

Wanneer de eigenaar te traag reageert stuur ik de hond weg. Hierbij is houding heel belangrijk. Ik sta heel zelfverzekerd en rechtop en roep 'MOVE!'. En ja, ik verwacht dan van mijn hond dat hij achter mij wacht. Op dat moment neem ik de situatie in handen en niet mijn hond (of uitlaathond).
Niet alle honden laten zich wegsturen, maar ze houden wel allen afstand. Zo heeft de eigenaar de tijd om de hond op te halen wanneer deze niet luistert en geef ik mijn hond nog steeds dezelfde boodschap mee.

Wanneer mensen hun hond aangelijnd hebben zeggen ze bijna allen 'sorry', waarna ik zeg 'maakt niet uit, kan gebeuren'.
Het is in deze dus ook heel erg je eigen houding die een rol speelt. Geduld is daarbij een groot goed.