Moet het even kwijt, hondje gered (aanval door grote hond)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

youaremystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:55

Inderdaad nooit gaan schoppen of slaan. Zo meng jij jezelf in het gevecht en heb je kans dat de hond jou pakt. Als er geen water in de buurt is, je jas o.i.d over zn kop zodat hij verblind word.

Heb dit ook een keer mee gemaakt tussen mijn eigen honden. Wist van gekkigheid niet wat ik moest doen, heb dus maar een deken over ze heen gegooid. Gelukkig hielp dat haha.

Maar super van je TS dat je gereageerd hebt. Er zijn genoeg mensen die gewoon door gefietst zouden zijn. Petje af :+

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:09

geerke schreef:
girlyggirl schreef:
Dapper van jullie! ! Onthoud alleen voor een volgende x dat je " vechthondachtige" nooit moet proberen te laten lossen door slaan/ schoppen/schreeuwen. .. deze bijten hierdoor alle maar harder en worden agressiever.. snap dat t makkelijker gezegd als gedaan is als je in paniek bent hoor dus petje af!

hoe dan wel???

Achterpoten pakken en eronderuit trekken. Hond verliest zijn balans en lost daardoor meestal. Kan in ieder geval niet meer verhappen en/of meer kracht zetten.
Niet alleen bij dit soort honden verstandig, maar bij alle serieuze gevechten verstandig, want heel erg veel honden kunnen afbijten als je ze er anders vanaf trekt. Daarin zijn pit-achtigen vrij mild, die bijten niet zo snel af (daar zijn ze op brute manier op geselecteerd).
Door de achterpoten eronderuit te trekken en vast te houden kan de hond niet bij jou komen.

Maar doe het maar eens in die ettelijke seconde dat dit soort dingen gebeuren, heb dus veel begrip voor de manier waarop de ts en haar moeder dit hebben gedaan. Hulde zelfs!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:37

Diablo schreef:
Monica72 schreef:
Bij pitt en terrier achtige werkt idd alleen maar in de sloot pleuren of verwurgen, maar een dog type daar werkt het wel bij de kaken gaan van slot wanneer je ze aan de achterpoten wegtrekt.

Wij hebben CC's, en als die eenmaal knokken, laten ze echt niet los als je ze bij hun achterpoten pakt. Worden ze alleen maar vastberadener van en richt je nog meer schade aan.
Ook bij dogachtigen kun je het beste wurgen of een tuinslang in de strot duwen met de kraan aan (als je die mogelijkheid hebt).

Ze kunnen zo niet meer schade aanrichten, in het ergste geval kunnen ze vasthouden, wat ze al deden (dan moet je idd ze nog loswerken of wachten). Door die achterpoten eronderuit te trekken lossen ze erg vaak, maar als ze dat niet doen kunnen ze niet verhappen, niet scheuren, niet nog meer kracht zetten.

Je moet alleen wel die achterpoten vast blijven houden, niet alleen even eronderuit trekken en weer loslaten. Vasthouden tot of de focus van elkaar af is, of je de situatie anders onder controle kan krijgen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:45

Kesje schreef:
Wij muilkorven ook onze hond die hond-aggressief is. Aan de lijn kan hij inderdaad zonder problemen langs een vreemde hond lopen, naar mensen is hij een engeltje, absoluut ook met kinderen te vertrouwen. Punt is alleen dat anderen soms te makkelijk denken als ze zelf wél een sociale hond hebben. Het eeuwige 'mijn hond doet niets hoor!' op het moment dat je je hond aanlijnt of laat volgen wanneer je een andere hond passeert :roll: Het is vaker voorgekomen dat onze hond beet terwijl hij aangelijnd zat en de andere hond in zijn persoonlijke ruimte kwam. Wat moet ik dan, mijn hond ophangen? Omdat anderen (of de hond) niet luisteren wanneer wij vragen de hond bij zich te houden?

Ik heb ook weleens moeten roepen dat hij gevaarlijk is, anders dringt het blijkbaar niet door. Dus ik sluit me aan bij Loez; het is voor je eigen rust om een hond-aggressieve hond te muilkorven. Dan pas gaan anderen je hond ontlopen namelijk. Ik heb heel vaak jonge honden om hem heen drentelen en tegen hem opspringen, ik wil niet dat die een trauma oplopen omdat hij er in hangt, ook al lijkt hij meer geduld te hebben met jonge, uitbundige honden. Maar die honden luisteren gewoonweg nog niet en hebben nog geen grenzen. Prima, dan ben je stom om ze los te laten lopen, maar dan heb ík het tenminste niet op mijn geweten dat ie gegrepen wordt. Al zit ik er inderdaad wel mee dat mijn hond zich niet kan verdedigen mocht het misgaan, maar de kans is al kleiner aangezien een gemuilkorfde hond wordt gemeden als de pest. Het werkt wel :j

Zijn korf is wat kapotgegaan, dus gaan we binnenkort deze bestellen :+ Als het dan toch moet, doe het dan goed }:)
http://www.urdogs.com/wp-content/uploads/2015/08/russian-werewolf-dog-muzzle-6.jpg

Tjah dat ligt aan hoe je er tegenaan kijkt natuurlijk.
Ik voel me toch echt niet schuldig als mijn hond een andere bijt terwijl ik hem aan de riem heb, mensen van ver heb gewaarschuwd en de hond op afstand probeer te houden dmv stem en lichaamstaal.
Wie niet horen wil...

Kesje

Re: Moet het even kwijt, hondje gered (aanval door grote hond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:56

Anneliesdj, die instelling hadden wij eerst ook, maar het geeft zoveel stress....en het verpest gewoon het uitlaten van je hond als je zo op je hoede moet blijven. Ik gun het die andere honden namelijk ook niet dat ze gebeten worden, al zouden die baasjes wat mij betreft wel mogen voelen als ze niet willen luisteren ;)

Over het uit elkaar halen van honden trouwens; ik heb een keer gewoon gewacht tot hij uit zichzelf losliet, toen had de hond geen schrammetje. Ook viel hij een keer in het water en liet zo los, ook geen schade. Maar zodra je je ermee bemoeit, kun je gaan hechten. Ik denk dat het uit balans halen het meest veilige en effectieve is, niet met geweld proberen de hond los te halen. Dan moet het natuurlijk geen moordlustige hond zijn die zelf al gaat trekken en schudden, dat is weer een ander verhaal en daar heb ik geen ervaring mee.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 16:24

anneliesdj schreef:
Kesje schreef:
Wij muilkorven ook onze hond die hond-aggressief is. Aan de lijn kan hij inderdaad zonder problemen langs een vreemde hond lopen, naar mensen is hij een engeltje, absoluut ook met kinderen te vertrouwen. Punt is alleen dat anderen soms te makkelijk denken als ze zelf wél een sociale hond hebben. Het eeuwige 'mijn hond doet niets hoor!' op het moment dat je je hond aanlijnt of laat volgen wanneer je een andere hond passeert :roll: Het is vaker voorgekomen dat onze hond beet terwijl hij aangelijnd zat en de andere hond in zijn persoonlijke ruimte kwam. Wat moet ik dan, mijn hond ophangen? Omdat anderen (of de hond) niet luisteren wanneer wij vragen de hond bij zich te houden?

Ik heb ook weleens moeten roepen dat hij gevaarlijk is, anders dringt het blijkbaar niet door. Dus ik sluit me aan bij Loez; het is voor je eigen rust om een hond-aggressieve hond te muilkorven. Dan pas gaan anderen je hond ontlopen namelijk. Ik heb heel vaak jonge honden om hem heen drentelen en tegen hem opspringen, ik wil niet dat die een trauma oplopen omdat hij er in hangt, ook al lijkt hij meer geduld te hebben met jonge, uitbundige honden. Maar die honden luisteren gewoonweg nog niet en hebben nog geen grenzen. Prima, dan ben je stom om ze los te laten lopen, maar dan heb ík het tenminste niet op mijn geweten dat ie gegrepen wordt. Al zit ik er inderdaad wel mee dat mijn hond zich niet kan verdedigen mocht het misgaan, maar de kans is al kleiner aangezien een gemuilkorfde hond wordt gemeden als de pest. Het werkt wel :j

Zijn korf is wat kapotgegaan, dus gaan we binnenkort deze bestellen :+ Als het dan toch moet, doe het dan goed }:)
http://www.urdogs.com/wp-content/uploads/2015/08/russian-werewolf-dog-muzzle-6.jpg

Tjah dat ligt aan hoe je er tegenaan kijkt natuurlijk.
Ik voel me toch echt niet schuldig als mijn hond een andere bijt terwijl ik hem aan de riem heb, mensen van ver heb gewaarschuwd en de hond op afstand probeer te houden dmv stem en lichaamstaal.
Wie niet horen wil...

Zo dacht ik eerst ook altijd. Maar aangezien 'onze honden' al een slechte naam hebben, wil ik elk incident wat ik kan besparen, ook zeker de moeite voor doen. Vandaar dat ik dus met een korf loop.

Een knauw/hap van mijn hond, is niet te vergelijken met een hap van een ander ras. De schade zal vele malen groter zijn.

Daarnaast inderdaad nooooooit slaan. Ik zou beide honden beet houden, in dit geval de kop van de aanvaller, zodat deze niet kan schudden en je de schade kan beperken. Dan als deze lost of overpakt zo snel mogelijk weg trekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 16:33

Ik vind het juist weer geen fijn idee als ik mijn hond moet muilkorven. Als hij wel door een andere hond word aangevallen. Dan kan hij zichzelf niet beschermen.

Daarnaast bevestig ik alleen maar wat de omgeving denkt. Dat het valse honden zijn. Terwijl het absoluut geen vals dier is. Alleen als hij aan de riem loopt. Dan houd hij niet van andere honden in zijn/ons persoonlijke omgeving. Tenzij hij de honden kent. Dan vind ie het prima.
Aan de riem betekent bij hem werken. Ook al geef ik hem geen commando. En hij wil dan niet gestoord worden.

Loopt hij los. Dan is er niks aan de hand. En reageert hij gewoon sociaal naar andere honden. Alleen lijn ik hem toch altijd aan. Omdat meeste mensen op voorhand al in paniek schieten. Want er loopt een 'gevaarlijke' herder. En in alle paniek hun hond bij zich roepen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 16:52

briitje schreef:
Zo dacht ik eerst ook altijd. Maar aangezien 'onze honden' al een slechte naam hebben, wil ik elk incident wat ik kan besparen, ook zeker de moeite voor doen. Vandaar dat ik dus met een korf loop.

Een knauw/hap van mijn hond, is niet te vergelijken met een hap van een ander ras. De schade zal vele malen groter zijn.

Dat geld voor mijn hond ook ;)

love_western schreef:
Ik vind het juist weer geen fijn idee als ik mijn hond moet muilkorven. Als hij wel door een andere hond word aangevallen. Dan kan hij zichzelf niet beschermen.

Daarnaast bevestig ik alleen maar wat de omgeving denkt. Dat het valse honden zijn.

Dat laatste vooral. Dat hij zelf aangevallen kan worden maak ik me eerlijk niet zo druk om met zijn formaat en attitude.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:37

Ik bedoelde ook onze honden rassen die wij bezitten Anneliesdj. Kan mij herinneren dat jij ook een flinkerd heb.

Ik snap dat mensen dan wellicht denken 'zie je wel, zo een vals beest'. Maar dat neem ik voor lief. Het zou in mijn geval alleen maar extra bevestigen als het inderdaad niet goed gaat. Daarnaast heb een deel van de mensen juist bewondering dat ik het doe. Dus zo kan het ook natuurlijk :D!

Het is kiezen uit 2 opties. En ik heb voor deze gekozen. Daarnaast moet je natuurlijk doen waar je je goed bij voelt.

En ik ben er om hem te beschermen. Mocht het echt nodig zijn dat de korf af gaat, is dit ook zo gedaan. Maar zoals ik al zei, wil ik voorkomen dat hij schade aanricht, omdat zijn schade eenmaal groter is.