Reu en teef en loopsheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:57

Lisitano schreef:
In een roedel mag ook niet elke reu dekken.
Mijn reu reageert met wat gekwijl en klappertanden op loopse teven, meer is het niet. Ik 'snap' hem er wel op tijd uit en daarvoor moet je er wel bij zijn.
Als dat niet kan moet je scheiden.

Mijn teef is wel gecastreerd, ik heb nu een opvanger en zij is net loops geweest. Hij vindt haar wel interessant ruiken en soms laat hij zich daarin mee voeren. Ik ben er heel duidelijk in, gewoon níet. Kappen. Gelukkig is mijn reu overal wel vrij gemakkelijk in, dat zal zeker schelen.
Weet je, mijn ervaring tot nu toe is dat je zoveel van tevoren kunt plannen en het toch altijd anders loopt dan je denkt. Houd rekening met de risico's, ik geloof dat je dat al doet ;)
En kijk gewoon hoe het zal gaan. Neem voorzorgsmaatregelen, zoals scheiden en je zal nu je reu heus wel in kunnen schatten.

Als je ziet dat hij het zich heel erg aan trekt zul je vrees ik toch knopen door moeten hakken.
Overigens begrijp ik volledig je standpunt wat betreft castreren. Ik sta daar ook niet achter.

Als de situatie uit de hand zal lopen. Dan zal teef ook gewoon geholpen worden.

Maar wacht liever tot ik kan zien als ze wel of niet geschikt zal zijn. En na een nestje zal ze sowieso geholpen worden.

Mijn reu is verder ook een hele makkelijke hond. En ik hou zeker rekening met de risico's. Maar probeer het zoveel mogelijk te beperken :)

Mams wil ten allertijde op hem passen. Hij gaat sowieso elke dag mee naar haar toe. Hij voelt zich er net zo thuis als zijn eigen huis.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:02

love_western schreef:
Lisitano schreef:
Mijn reu reageert met wat gekwijl en klappertanden op loopse teven, meer is het niet. Ik 'snap' hem er wel op tijd uit en daarvoor moet je er wel bij zijn.
Als dat niet kan moet je scheiden.

Mijn teef is wel gecastreerd, ik heb nu een opvanger en zij is net loops geweest. Hij vindt haar wel interessant ruiken en soms laat hij zich daarin mee voeren. Ik ben er heel duidelijk in, gewoon níet. Kappen. Gelukkig is mijn reu overal wel vrij gemakkelijk in, dat zal zeker schelen.
Weet je, mijn ervaring tot nu toe is dat je zoveel van tevoren kunt plannen en het toch altijd anders loopt dan je denkt. Houd rekening met de risico's, ik geloof dat je dat al doet ;)
En kijk gewoon hoe het zal gaan. Neem voorzorgsmaatregelen, zoals scheiden en je zal nu je reu heus wel in kunnen schatten.

Als je ziet dat hij het zich heel erg aan trekt zul je vrees ik toch knopen door moeten hakken.
Overigens begrijp ik volledig je standpunt wat betreft castreren. Ik sta daar ook niet achter.

Maar wacht liever tot ik kan zien als ze wel of niet geschikt zal zijn. En na een nestje zal ze sowieso geholpen worden.

Mijn reu is verder ook een hele makkelijke hond. En ik hou zeker rekening met de risico's. Maar probeer het zoveel mogelijk te beperken :)

Mams wil ten allertijde op hem passen. Hij gaat sowieso elke dag mee naar haar toe. Hij voelt zich er net zo thuis als zijn eigen huis.

Nou, dan zie ik niet zo snel problemen komen eigenlijk.

Alvast veel pupplezier, de eerste twee weken zijn leuk en daarna tel je af tot ze in Gods naam volwassen zijn :D

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:08

Mijn mening: het is niet bevordelijk voor het welzijn van zowel de reu als de teef wanneer deze (beide intact) met elkaar samenleven. Echter ben je daar volledig van op de hoogte, dus geef ik advies wat ik zou doen in een aantal verschillende situaties:

1. Teef castreren. Geen nest, geen loopsigheid, geen terugkerende stress/welzijnsvermindering (bij zowel Lab teef als Mechel reu), kans op baarmoederhalskanker en mamatumoren zeer gedaald (= 'mooi meegenomen' zeg ik dan maar.. ;) ).
2. Teef intact houden. Kijken of ze ooit aan de eisen voldoet om zelf mama te worden met een supergave reu van hetzelfde ras met papieren enz enz. Ras verbeteren noemt men dat, ben ik wel voorstander van (zolang je niet 'zomaar vermeerderd' om meer pups te krijgen). Maar dan; Mechel reu ergens anders huisvesten.
3. Teef intact, Mechel reu thuis. Maar zodra het niet samen gaat met je reu, en je het vermoeden hebt dat beide dieren er dusdanig onder lijden dat er een hoop hormonen door hun lijfje gieren: castreren.
4. Of dat de Mechel reu je Lab teef per ongeluk/vermoedelijk wel heeft gedekt: castreren (incl baarmoeder verwijderen).

Ik denk dat t beste is dat je een tijdelijke andere plek vindt voor je reu. Maar ook daar zitten nadelen aan.. ik vind het een lastige situatie TS. Succes! En ik blijf t topic even volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:10

Lisitano schreef:
love_western schreef:

Nou, dan zie ik niet zo snel problemen komen eigenlijk.

Alvast veel pupplezier, de eerste twee weken zijn leuk en daarna tel je af tot ze in Gods naam volwassen zijn :D

Dankje :D Ze kunnen elk moment geboren worden.

Dus sowieso nog 8 weekjes geduld hebben. Gelukkig zullen zodra het kan vaak mee gaan naar de club. Dus lekker puppy's knuffelen <3

En dat laatste vraag ik mij nog steeds regelmatig af bij de mechelreu en lab.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:18

Sabini schreef:
Mijn mening: het is niet bevordelijk voor het welzijn van zowel de reu als de teef wanneer deze (beide intact) met elkaar samenleven. Echter ben je daar volledig van op de hoogte, dus geef ik advies wat ik zou doen in een aantal verschillende situaties:

1. Teef castreren. Geen nest, geen loopsigheid, geen terugkerende stress/welzijnsvermindering (bij zowel Lab teef als Mechel reu), kans op baarmoederhalskanker en mamatumoren zeer gedaald (= 'mooi meegenomen' zeg ik dan maar.. ;) ).
2. Teef intact houden. Kijken of ze ooit aan de eisen voldoet om zelf mama te worden met een supergave reu van hetzelfde ras met papieren enz enz. Ras verbeteren noemt men dat, ben ik wel voorstander van (zolang je niet 'zomaar vermeerderd' om meer pups te krijgen). Maar dan; Mechel reu ergens anders huisvesten.
3. Teef intact, Mechel reu thuis. Maar zodra het niet samen gaat met je reu, en je het vermoeden hebt dat beide dieren er dusdanig onder lijden dat er een hoop hormonen door hun lijfje gieren: castreren.
4. Of dat de Mechel reu je Lab teef per ongeluk/vermoedelijk wel heeft gedekt: castreren (incl baarmoeder verwijderen).

Ik denk dat t beste is dat je een tijdelijke andere plek vindt voor je reu. Maar ook daar zitten nadelen aan.. ik vind het een lastige situatie TS. Succes! En ik blijf t topic even volgen.

Het duurde even voordat ik het snapte. Maar je haalde de geslachten door elkaar. Lab is de reu. En mechel zal een teefje worden.

De reu zal alleen tijdelijk uit logeren gaan tijdens de loopsheid. Absoluut niet voor langere tijd. Ook al kom ik dagelijks bij mijn mams.

Dan zou ik teveel mijn maatje missen.

Zelf ben ik ook voorstander van ras verbeteren. Ga niet zomaar lukraak wat fokken. Dan had ik voor een mechel kunnen kiezen zonder papieren. De testen moeten goed zijn. Maar de prestaties in de sport en karakter vind ik ook zeer belangrijk. En als ik geen geschikte reu kan vinden. Dan gaat het ook niet door.

En zal ze gewoon geholpen worden. Want een teef helpen zitten meer voordelen aan. Dan een reu laten castreren.

Maar merk ik dat teef te veel last heeft van haar loopsheid of wat dan ook. Of dat de reu ondanks uit logeren gaat. Toch gek word. Dan ze ook geholpen worden.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:21

love_western schreef:

:D
Ze houden je scherp hè. Ik heb nog nooit zoveel omgeving gezien als wanneer ik met mijn monsters loop.
Concentratie den top.

En uiteraard verwacht ik foto's.
Ooit wil ik ook een Mechel. Ik zit alleen al vol en hopelijk nog voor de komende 12 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:30

Lisitano schreef:
love_western schreef:

:D
Ze houden je scherp hè. Ik heb nog nooit zoveel omgeving gezien als wanneer ik met mijn monsters loop.
Concentratie den top.

En uiteraard verwacht ik foto's.
Ooit wil ik ook een Mechel. Ik zit alleen al vol en hopelijk nog voor de komende 12 jaar.

Klopt helemaal :D

Dit was de reu als pup
Afbeelding

En nu istie zo <3
Afbeelding

Het is echt een geweldig ras. Zou nooit weer een ander ras willen. Vind mijn lab ook geweldig. Daar niet van. Maar een mechel is gewoon anders.

Lisitano

Re: Reu en teef en loopsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:38

Wauw! Die is wel echt mooi zeg, en flink ook? Of vertekent dat zo?
Je ziet steeds vaker grote reuen, ik vind het prachtig. Dat donkere masker <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:56

Lisitano schreef:
Wauw! Die is wel echt mooi zeg, en flink ook? Of vertekent dat zo?
Je ziet steeds vaker grote reuen, ik vind het prachtig. Dat donkere masker <3

Dankje :o En hij is behoorlijk aan de maat. 1 van de grotere op de club.

Zijn masker is de ene week weer donkerder dan de andere week. Elke keer weer verschillend.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 17:45

Lisitano schreef:

Precies. Wij hebben twee intacte reuen. De één dekt, de ander niet. Degene die niet dekt, staat ook lager in de roedel. Als er een teef loops is die niet door deze reu gedekt mag worden, kan ik hem er rustig bij laten. De andere reu zal nooit accepteren dat hij de teef dekt. Hij hoeft daarvoor niets geks te doen, één blik is genoeg. Waagt hij het dan toch te dichtbij te komen, is hij aan de beurt. En goed ook.
Dat weet hij en dat doet hij dus ook niet. En hij is er niet zielig om, hij weet juist precies waar hij aan toe is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:45

love_western schreef:
Ik ga dit topic ontstippen. Inmiddels genoeg informatie. En heb niks aan de 'tips' reu castreren. Want dit gaat niet gebeuren. Genoeg reuen gezien die alleen maar onzekerder werden na castratie.

En ja het is inderdaad de bedoeling om vroeg of laat een nestje te fokken met teef. Maar de vader zal geen labrador zijn.

Daarnaast vind ik het knap dat sommige zo goed de toekomst kunnen voorspellen. A. Jullie weten niet hoe mijn reu zal reageren. En b. Je kunt niet zeggen dat mijn aandacht zal verslappen en dat er een oeps nestje komt.

Het is niet voor niets dat hij zelfs bij ervaren fokkers nog regelmatig voorkomt. Als het simpel te voorkomen zou zijn...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:24

Ik ken dus geen ervaren fokkers waar het ooit voorgekomen is, terwijl ik er toch wel een aantal ken. Misschien ligt het aan de wereld waar je in zit.

Voor de mensen die het zielig vinden voor de reu, hebben jullie nooit loopse teven in de omgeving?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:03

Ik ken ook geen ervaren fokkers waarbij oeps nestjes zijn geboren. Of een teef perongeluk is gedekt.

Maar de pups zijn geboren. Tot nu toe 4 reuen en 4 teven.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:29

ik heb mijn reu chemisch laten castreren, zo konden we de tijd overbruggen dat mijn teef loops werd, En ik kon bekijken wat een castratie met mijn hond deed...

Uit eindelijk mijn teef laten 'helpen' ( Dit zat al in de planning maar wilde haar eest een keer loops laten worden )

Dit vond ik de eerlijkste optie voor allemaal. Mijn reu had nergens last van, ik kon goed bekijken wat een castratie deed, en vanuit daar mijn keuzen maken.
Reu is nog gewoon reu, en teef geholpen. Heerlijk zo !

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:50

Misschien ligt het aan het wereldje waarin je zit, of beter een bepaalde mentaliteit die je hebt.
Evengoed, het gebeurd vaak en het was nooit de bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:57

Denk dat het nu allemaal wel duidelijk is :)

Ik weet waar ik aan begin en wat de risico's zijn. En probeer risico's zoveel mogelijk te beperken. Veranderen de plannen of wat dan ook. Dan word ze gewoon geholpen.

Pups zijn vanochtend geboren. 5 reutjes en 5 teefjes. En heb 2de keus.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:10

Wat leuk, zit er ook nog kleurverschil in de pups?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:13

Afbeelding

Allemaal vrij donkere pups :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:15

Maar of dat zo blijft is natuurlijk de vraag. Ik vind heel donker super mooi, wist tot voor kort niet eens dat er ook zwarte mechelaars bestonden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:17

anneliesdj schreef:
Maar of dat zo blijft is natuurlijk de vraag. Ik vind heel donker super mooi, wist tot voor kort niet eens dat er ook zwarte mechelaars bestonden :P

Ja zwarte mechels bestaan ook. Maar zit geen stamboom bij.

Ze zullen nog wel wat oplichten qua kleur. Maar niet veel denk ik.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:23

Oh vandaar, is bij de donker gestroomde wel stamboom te krijgen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:35

anneliesdj schreef:
Oh vandaar, is bij de donker gestroomde wel stamboom te krijgen dan?

Ik weet niet precies hoe het helemaal zit. Ben het allemaal druk aan het uitpluizen nog.

Maar zwarte mechels zijn niet raszuiver omdat er in verleden gekruist is met de groenendaeler.

Vaak komen ze voort uit knvp lijnen.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:39

zwarte mechels kunnen wel een stamboom hebben alleen staat er dan een aantekening op en mag er niet mee gefokt worden.
De meeste zwarten komen uit knvp lijnen en hebben geen stamboom

gestroomd komt niet voor bij mechelaars, ze horen sable met masker te zijn of dat donker of licht is maakt niet uit.

de kleur die de pups nu hebben zegt niet zoveel. Ze kunnen nog heel wat lichter worden. De hond op mijn avatar is zo goed als zwart geboren(is dan wel niet sable maar wolfsgrauw)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:40

Gestroomd is geen mechelaar ;) zwart hrb je wel degelijk met stamboom

Hier 3 reuen en 2 teven
2 geholpen de rest intact

twee reuen zijn intact en 1 teef
Met de teef zal worden gefokt straks de oudste reu word gecastreerd die heeft een hartafwijking waardoor hij niet fokgeschikt is en ook willen wij de opwinding van loopse teven hem besparen hoewel hij de laatste 2 x loops zijn heel braaf was.

Opvoeding doet veel ruimte ook, wij hebben genoeg ruimte om ze samen en toch apart te houden heb jé een kleine tuin in een woonwijk zal ik inderdaad de reu uitlogeren doen beter voor iedereen

Ik las jou reden voor een teef trouwens houd wel rekening mee dat teven veelal veel feller zijn in het werk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:54

Seven schreef:
Gestroomd is geen mechelaar ;) zwart hrb je wel degelijk met stamboom

Hier 3 reuen en 2 teven
2 geholpen de rest intact

twee reuen zijn intact en 1 teef
Met de teef zal worden gefokt straks de oudste reu word gecastreerd die heeft een hartafwijking waardoor hij niet fokgeschikt is en ook willen wij de opwinding van loopse teven hem besparen hoewel hij de laatste 2 x loops zijn heel braaf was.

Opvoeding doet veel ruimte ook, wij hebben genoeg ruimte om ze samen en toch apart te houden heb jé een kleine tuin in een woonwijk zal ik inderdaad de reu uitlogeren doen beter voor iedereen

Ik las jou reden voor een teef trouwens houd wel rekening mee dat teven veelal veel feller zijn in het werk ;)

Had het al gevonden over zwarte mechels. Maar dat ze aantekening krijgen in stamboom. Maar ben nog niet zo thuis in de kleuren en dergelijkem

Genoeg ruimte om ze apart te houden. Maar toch besloten om lab tijdelijk uit logeren te doen.

En daar hou ik zeker rekening mee. Was ook 1 van de redenen dat ik een teefje wou.