Dierenarts is tegen verse vlees, terecht of onterecht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 07:23

Tcm62 schreef:
In goede brok zitten de benodigde voedingsstoffen voor een hond, kan mij niet voorstellen dat de bak spagettie of zuurkool, spruitstsmp ook alles heeft wat de hond nodig heeft...

Daar heb je ook zeker gelijk in, spagetti en zuurkool etc is geen hondenvoer.
Alleen vlees ook niet.. Maar een uitgebalanceerd menu van spiervlees, orgaan, vleesbot, af en toe een ei, wat groenten fruit en zaden/noten wel ;)
Wat ik altijd frappant vind is dat veel mensen roepen dat een versvlees menu niet goed is maar wel perse een brok moeten met het hoogste vlees gehalte... Wat zijn dan de overige ingrediënten volgens deze mensen die honden perse nodig zouden hebben? Is het de graan opvulling? De synthetische vitamines?..

Indestal

Re: Dierenarts is tegen verse vlees, terecht of onterecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 07:37

Omdat vlees voornamelijk uit water bestaat en dan niet weet wat je voert...honden zijn gedomesticeerd, staan bij lange na niet meer dicht bij de wolf, dat zijn de malamuts e.d. is mij verteld...

Hun darmen en verteringssysteem is veranderd door de jarenlange fok van allerlei ontstane rassen.... Eiwit, groente en fruit zit ook in brok, maar ook toegevoegde voedingsmiddelen... Wat vers erbij ben ik ook voorstander van, verder alleen slachtafval van onduidelijke afkomst en botten die wellicht slecht vallen in het verteringsstelsel geloof ik ook niet in...

Wel doe ik regelmatig wisselen van brok van de beste kwaliteit, krijgen ze gehakt of wat hondenvers erbij, maar ik zie dat meer als traktaat.

Wij hebben al diverse onmogelijk oude honden gehad...onze laatste hond was zo oud dat de dierenarts verbaast was omdat hij nog nooit zo een oude hond had gezien, hebben we moeten laten inslapen vanwege een tumor die ineens snel groeide, anders was hij er nog en mijn eerste hond omdat hij zo oud was dat hij geen hondenleven meer had..die moest ik uit zijn mandje halen vasthouden om te laten plassen en poepen en hij ging eten uit gewoonte...verder doof, blind, slecht ter been, lag hij te slapen....dat vond de dierenarts en ik niet meer eerlijk..dier had een heel sterk hartje en was ondertussen 18. Dierenarts zei dat hij met dit hart nog een paar jaar mee kon...

Voor mij eigenlijk wel dat ik het goed doe zo.....voor een klein zakje brok betaal ik wel een godsvermogen, maar heb het er dan wel voor over...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:30

Je weet niet wat je je hond voert? :') are you kiddin me?.. Dat weet je natuurlijk wel als je brok voert want dan zie je elk ingrediënt zo zitten..
Hun darmen en verteringsstelsel is niet veranderd door de jarenlange fok van allerlei rassen hoor ;) dat is het verkooppraatje om brok voor elk ras anders te verkopen ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:38

Sja... uiteindelijk moet je doen wat goed voelt en waar je achter staat :)
Er van uitgaande dat je toch wat basis info tot je hebt genomen(algemeen bedoelt, niet op iemand gericht)
Hier in ieder geval een versvoer hond die inmiddels 3de generatie is , oma is nu net op 11 of 12 jarige leeftijd overleden, haar moeder ook net maar weet niet of die vers krëg... die is dertien geworden,
Voor het ras zeer respectabele leeftijd.
Bij de fokker zIt een hele extended family, die tot nog toe goed gezond zijn en ook meedraaien in de sport ,
Derde generatie(nest van die van ons bijvoorbeeld) zijn meerdere resultaten van bekend van heupen en ellebogen en die zijn tot nu toe HD en ED vrij.
Onze kliniek heeft ook niets tegen vers trouwens en staat qa naam toch ook niet als prutsers bekend

Totw heb ik trouwens ook in huis gehad in mijn jacht naar een bekoonbrokje, zoals ook vele andere merken... maar mooi niet dat die zeikstraal het eet he :roll:
Em hier ook een hond met een allergie, dat is met vers veel makkelijker te regelen dan met brokken

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:54

Jannepauli schreef:
Voedsel dat door mensen gegeten wordt dat gekookt of gebakken is, bevat inderdaad geen of weinig enzymen meer. Maar de verteerbaarheid van dat voedsel is even goed als rauw omdat tijdens het kookproces de celwanden van de te nuttigen stoffen worden afgebroken en daardoor kan het lichaam het toch opnemen. Kuggur: voordat je mensen wil katten zou ik je aanraden je eerst in de materie te verdiepen of je badinerende opmerkingen te bewaren voor een onderwerp waar je wel iets van af weet.

Haha, dit wordt steeds absurder. Honden moeten rauw vlees eten "want enzymen" , geen brok want daar zijn de enzymen stukgekookt.
Maar mensen hebben die enzymen niet nodig, want ze koken hun vlees, ehm....
Wat betreft 'verdieping' , ik ben op dit gebied wat hoger opgeleid dan de gemiddelde bokker, en dan heb ik het niet over het oplepelen van die barfsite nonsens.

NB, voor jouw verdieping, vlees bevat geen celwanden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:02

ik had al het vermoeden dat je hoger opgeleid was dan de gemiddelde bokker.Gelukkig maar,dan haal je het niveau van bokt tenminste wat omhoog.Want wat al die bokkers met een IQ van 30 allemaal posten.Schandalig gewoon

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:12

Ah, een vriendinnetje. Ik antwoorde slechts op de opmerking van Janne over mijn gebrek aan zoals ze het noemt, verdieping.
Ik heb geen zin in off topic geschimp, als jeverder geen argumenten hebt om jullie vreemde ideeen over spijsvertering te verdedigen houd ik het maar voor gezien hier.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:20

Cemlys schreef:
Zij niet, maar wij mss wel :D daar doelde ik meer op. Zo hoorde ik een verhaal van mensen die een pup je in huis haalden, vers gevoerd bij de fokker, geen klachten. Paar dagen later man naar ziekenhuis met salmonella infectie omdat hij crohn had. Dus voor mensen met niet zo n goede weerstand, ouderen en jonge kinderen kan het echt problemen veroorzaken. Uiteraard kan een hond/kat ook klachten hebben, maar het hoeft niet altijd.

En daarmee geef je precies de reden aan waarom ik toch mijn bedenkingen heb tegen rauw vlees voeren... :j

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:37

Zoolgangster schreef:
Cemlys schreef:
Zij niet, maar wij mss wel :D daar doelde ik meer op. Zo hoorde ik een verhaal van mensen die een pup je in huis haalden, vers gevoerd bij de fokker, geen klachten. Paar dagen later man naar ziekenhuis met salmonella infectie omdat hij crohn had. Dus voor mensen met niet zo n goede weerstand, ouderen en jonge kinderen kan het echt problemen veroorzaken. Uiteraard kan een hond/kat ook klachten hebben, maar het hoeft niet altijd.

En daarmee geef je precies de reden aan waarom ik toch mijn bedenkingen heb tegen rauw vlees voeren... :j

Waarom ? Omdat er kans is op samonella bij verlaagde weerstans ? Dit kan altijd gebeuren, ook met je eigen stukje kip hoor. Kwestie van er goed mee omgaan.

Zie niet in waarom dit redenis om.het niet te geven. Een gezonde hond zijn maag, kan samonella makkelijk aanm aangezien de ph waarde vh maagzuur zo hoog is

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:56

briitje schreef:
Zoolgangster schreef:

Waarom ? Omdat er kans is op samonella bij verlaagde weerstans ? Dit kan altijd gebeuren, ook met je eigen stukje kip hoor. Kwestie van er goed mee omgaan.

Zie niet in waarom dit redenis om.het niet te geven. Een gezonde hond zijn maag, kan samonella makkelijk aanm aangezien de ph waarde vh maagzuur zo hoog is

Ik vind mijn eigen kip (wat ik trouwens zelden eet) al genoeg risico op salmonella, om dat dan ook nog regelmatig in huis te halen in grotere hoeveelheden voor een hond, nee, daar heb ik geen zin in. (Bovendien is de hond dood, dat scheelt.)
En dat verhaal over hoge PH klopt trouwens niet, een lage PH is een hoge zuurgraad, (negatieve logaritme van de concentratie van waterstofionen: Hoe hoger de PH, hoe lager de zuurgraad... )
Honden die rauw vlees eten zouden door die lage PH geen last van wormen krijgen... nou, pups worden via de moeder al besmet met wormen... of ze nu wel of geen rauw vlees eet.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:04

Sonja_vR schreef:
Tcm62 schreef:
In goede brok zitten de benodigde voedingsstoffen voor een hond, kan mij niet voorstellen dat de bak spagettie of zuurkool, spruitstsmp ook alles heeft wat de hond nodig heeft...

als ik de ingrdiënten van de gemiddelde brok bekijk(en geloof me, hond met allergieën, ik heb al aardig wat etiketten bekeken) is d emeeste brok best wel troep, zet de ingredientenlijsten met mooie woorden dan ook nog eens naast de algehele onwil van de fabrikanten om ook maar iets van inzicht in het productie proces te geven , ga ik er gewoon niet meer aan beginnen...

keuringsdienst van waarde heeft er een mooie aflevering over, prins dierenvoeding was de enige die ze binnenliet van de brokkenboeren, de meeste anderen zijn lid van een clubje en willen pertinent niets in de openheid brengen...
bedrijven die zo gesloten zijn dat er idd bedrijven bedreigd worden die leveren aan die toko's, dat als ze kvw binnenlaten ze leverancier af zijn ....die zijn niet zuiver op de graat :n

Die aflevering is gigantisch zwart/wit neergezet. Mijn docent diervoeding heeft jarenlang brokken ontwikkeld voor alle mogelijke merken en zelfs hij zegt dat het er normaal nooit zo aan toe gaat. Er werd in die aflevering gesuggereerd dat er mest en slachtafval in brokken zouden zitten, dit is natuurlijk de grootste onzin. Het ging over dierlijk bijproduct, wat niks anders is dan het vlees wat wij niet willen eten. Veel organen, kopvlees etc.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:27

Ik snap ook wel dat het heel zwart wit is neergezet, ben geen naieve muts met een IQ ter hoogte van mijn schonemaat. ... alleen die complete onwil tot ook maar enige vorm van openheid of inzicht geven die een flinke club bedrijven tentoonspreid is voor mij reden genoeg om zeer kritisch te zijn tov die bedrijven.
Daarnaast het feit dat het gros van de diervoeders geproduceert worden onder de vleugels van mama Mars en consorten, dan vind ik openheid en inzicht eigenlijk bijna essentieel.

, ik gebruik zelf ook zO min mogelijk producten van diezelfde producenten dus waarom zou ik mijn huisdieren dat dan in de maag splitsen?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:20

briitje schreef:

Precies om wat ik zei, de controle in de humane voedingssector is van een heel ander niveau als die van de diervoedingssector. wie zegt dat het koeltransport de hele tijd op de goede temperatuur is geweest? dat het vlees 100% vers was bij bereiding,...
De kans dat er wat bij zit wat niet deugd is gewoon groter dan bij de slager of supermarkt. en je hond zal mss geluk hebben en er weinig last van hebben (en een andere heeft pech en gaat ongelovelijk aan de diarree), maar voor de mens en dan m.n. kinderen kan het wel schade geven.

en inderdaad de pH is zuur en laag, dus dat zal en hoop neutraliseren, maar de doorgang moet maar een keer te snel gaan en dan heb je prijs ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:25

ach ja...of je hond is allergisch voor kip...dus dat haal ik sowieso niet in huis... er is meer onder de versvleeshorizon dan kip...

hier word er paard, rund, lam, geit, haas, kalkoen, konijn, wild, parelhoen, etc etc etc gevoerd...
salmonella en andere bacteriële zaken, als je gewoon hygienisch werkt en zaken in afgesloten bakken laat ontdooien dan gaat er eigenlijk zelden tot nooit wat mis...

ik heb in de vier jaar dat we het blaffende varken hier hebben rondlopen nog geen issues gehad en met de spullen die ik koop qua voeding ga ik uit van enigszins verstandige werkwijzes bij verwerking van de grondstoffen , naief, misschien...maar tot nu toe gaat het perfect...
en zolang ik geen brok kan vinden die gegeten word en niet naar op gereageerd (jaja...de allergieklant is nog een zeikerd ook wat betreft eten) hou ik het gewoon bij vers,

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:32

Cemlys schreef:
briitje schreef:

Precies om wat ik zei, de controle in de humane voedingssector is van een heel ander niveau als die van de diervoedingssector. wie zegt dat het koeltransport de hele tijd op de goede temperatuur is geweest? dat het vlees 100% vers was bij bereiding,...
De kans dat er wat bij zit wat niet deugd is gewoon groter dan bij de slager of supermarkt. en je hond zal mss geluk hebben en er weinig last van hebben (en een andere heeft pech en gaat ongelovelijk aan de diarree), maar voor de mens en dan m.n. kinderen kan het wel schade geven.

en inderdaad de pH is zuur en laag, dus dat zal en hoop neutraliseren, maar de doorgang moet maar een keer te snel gaan en dan heb je prijs ;)

Ik geloof dat de eisen mbt vlees voor de hond net zo streng zijn en echt niet per definitie van een ander niveau. Niet deugend vlees zullen ook de kvv leveranciers niet gebruiken hoor.

Uiteraard heb je voor mensen hogere eisen. Mnt zuurgraad, my bad.

Sonja_vR schreef:
ach ja...of je hond is allergisch voor kip...dus dat haal ik sowieso niet in huis... er is meer onder de versvleeshorizon dan kip...

hier word er paard, rund, lam, geit, haas, kalkoen, konijn, wild, parelhoen, etc etc etc gevoerd...
salmonella en andere bacteriële zaken, als je gewoon hygienisch werkt en zaken in afgesloten bakken laat ontdooien dan gaat er eigenlijk zelden tot nooit wat mis...

ik heb in de vier jaar dat we het blaffende varken hier hebben rondlopen nog geen issues gehad en met de spullen die ik koop qua voeding ga ik uit van enigszins verstandige werkwijzes bij verwerking van de grondstoffen , naief, misschien...maar tot nu toe gaat het perfect...
en zolang ik geen brok kan vinden die gegeten word en niet naar op gereageerd (jaja...de allergieklant is nog een zeikerd ook wat betreft eten) hou ik het gewoon bij vers,

Ik voer sinds kort ook geen kip om allergie. En als je er inderdaad verstandig mee omgaat, verklein je de kans wel. Maak me er nooit zo druk over. Hak hele delen weg om zelf te drogen.

Plus de voordelen van vers vlees wegen voor mij meer dan de eventuele risico's

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:27

Cemlys schreef:

Voor de meeste merken kvv wordt vlees gebruikt wat goedgekeurd is voor menselijke consumptie. Dat vlees is dus op het niveau voor de humane voedingssector gekeurd en behandeld. Verder krijgen de fabrikanten van kvv regelmatig controle of ze wel hygiënisch werken.
En niet vers vlees ruik je wel in kvv hoor, kan me niet voorstellen dat een kvv merk nog veel verkoopt als ze slecht vlees gebruiken.

Denk zelfs dat het vlees misschien wel beter is dan in de supermarkt, wat wel jaren in de diepvries kan hebben gelegen en misschien wel een aantal keren ontdooid is geweest in die tijd..

Als je de gewone hygiëneregels in acht neemt die je ook voor je eigen vleesbereiding gebruikt is er niks aan de hand.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:37

Esther schreef:
Voor de meeste merken kvv wordt vlees gebruikt wat goedgekeurd is voor menselijke consumptie.

Wat een onnodige verspilling.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 22:08

Kuggur schreef:
Esther schreef:
Voor de meeste merken kvv wordt vlees gebruikt wat goedgekeurd is voor menselijke consumptie.

Wat een onnodige verspilling.

Ja, stom he. Gelukkig doen ze in brokken het meeste aan 'dierlijke bijproducten' zoals de darmen met inhoud, koppen, en andere afval. Die paar % goed vlees is meer dan genoeg. Zo raar dat er bij Master foods niet gefilmd mag worden. O, ja natuurlijk...geheime receptuur... :+

Goedgekeurd voor menselijke consumptie wil niet zeggen dat het biefstuk is. Vaak is het vlees wat wij, mensen, niet willen eten omdat er te veel zenen in zitten, pezen, vliezen of vettere niet mooie stukken. Orgaan zit er ook vaak bij; nieren, hart, lever, longen, pens (een koe heeft 4 magen met prima vlees) kan allemaal gegeten worden, maar wij blieven het niet (meer).

Iemand een recept voor Haggis? Eet ze...en laat even weten of het lekker was... :D

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 22:19

Het merk wat ik geef, gebruik ook vlees wat geschikt is voor menselijke consumptie. Ik vertrouw hun meer met het vlees, dan me eigen vlees van de supermarkt hoor. Joost mag weten wat daar mee gedaan is en hoevaak wel niet ingevroren..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 22:35

x
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 29-07-15 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 22:51

Esther schreef:
Cemlys schreef:

Voor de meeste merken kvv wordt vlees gebruikt wat goedgekeurd is voor menselijke consumptie. Dat vlees is dus op het niveau voor de humane voedingssector gekeurd en behandeld. Verder krijgen de fabrikanten van kvv regelmatig controle of ze wel hygiënisch werken.
En niet vers vlees ruik je wel in kvv hoor, kan me niet voorstellen dat een kvv merk nog veel verkoopt als ze slecht vlees gebruiken.

Denk zelfs dat het vlees misschien wel beter is dan in de supermarkt, wat wel jaren in de diepvries kan hebben gelegen en misschien wel een aantal keren ontdooid is geweest in die tijd..

Als je de gewone hygiëneregels in acht neemt die je ook voor je eigen vleesbereiding gebruikt is er niks aan de hand.

Ik heb de vleesindustrie van binnen en van buiten gezien. Poten en oren zijn ook voor menselijke consumptie goedgekeurd (gaan vaak voor een deel naar Aziatische landen), dus ik geloof niet dat er mooie stukjes vlees in de kvv verdwijnt. Het zal toch vlees zijn wat niet goed genoeg is om te verkopen bij de slager, separator vlees en vleesafval. Maar wat je dus schrijft is onzin. Mooi vlees in kvv is een illusie, dat hele supermarktverhaal is ook onzin, als je weet hoe alles draait en werkt kan dat gewoon niet.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 23:30

Kom me even melden. Alles vluchtig gelezen.
Onze hond heeft daadwerkelijk een gragen allergie. Zolang hij gluten vrij eet gaat het goed, maar als hij perongeluk iets verkeerds binnen krijgt heeft hij gelijk last: ontstoken oren, kale (lik) plekken en diaree. Hij weet gelukkig zelf heel goed wat hij wel en niet kan eten. Maar is helaas zo gevoelig dat toen we er een pup bij namen. En die wel brok gaven hij gelijk last kreeg, en nee niet omdat hij ook uit die voerbak at. Want daar lette ik goed op, maar door uit de zelfde drinkbak te drinken kreeg hij toch al iets van granen binnen. Dus pupje ook op het zelfde dieet.

Overigens ben ik geen voorstander van hypolergeen voer van de DA. Daar maken ze de eiwitten zo kapot dat het fijn het niet meer ziet als eiwit. Maar dan vraag ik me af: hoe kan een lijf (mens of dier) functioneren zonder eiwitten??

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 06:06

Japeloup schreef:
Kom me even melden. Alles vluchtig gelezen.
Onze hond heeft daadwerkelijk een gragen allergie. Zolang hij gluten vrij eet gaat het goed, maar als hij perongeluk iets verkeerds binnen krijgt heeft hij gelijk last: ontstoken oren, kale (lik) plekken en diaree. Hij weet gelukkig zelf heel goed wat hij wel en niet kan eten. Maar is helaas zo gevoelig dat toen we er een pup bij namen. En die wel brok gaven hij gelijk last kreeg, en nee niet omdat hij ook uit die voerbak at. Want daar lette ik goed op, maar door uit de zelfde drinkbak te drinken kreeg hij toch al iets van granen binnen. Dus pupje ook op het zelfde dieet.

Overigens ben ik geen voorstander van hypolergeen voer van de DA. Daar maken ze de eiwitten zo kapot dat het fijn het niet meer ziet als eiwit. Maar dan vraag ik me af: hoe kan een lijf (mens of dier) functioneren zonder eiwitten??

Je lichaam breekt die eiwitten in het voer toch af tot aminozuren (maakt ze dus zelf 'kapot'). En met die aminozuren maken ze er lichaamseigen eiwitten van. Dus dat ze die 'kapot gemaakte eiwitten' niet kunnen gebruiken is onzin. Het gaat uiteindelijk om de aminozuren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 09:08

ik haal zelf vlees bij het slachthuis,en dat is ook vlees wat voor kvv gebruikt wordt..

en daar zit echt heel mooi vlees tussen,zou je zo in je pannetje kunnen leggen :P

maar goed het is vaak inderdaad vlees met veel zenen erin,of bloedingen ,blauwe plekken bij een dier zie je terug in bloed in vlees en dit vlees eten wij menschen niet, en hondjes hebben daar geen problemen mee..

verder veel kopvlees,wangen,tongen,hart,pens,strotten en heel weinig orgaan,voor de mensen die het normaal vinden zoveel orgaanvlees in hun krokante brokjes te hebebn zitten,een orgaan aandeel in een menu voor een hond is maar 10 a 15% ..

maar ja orgaan is wel het goedkoopste vlees,dat dan weer wel...

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 09:14

Cemlys schreef:
Esther schreef:

Ik heb de vleesindustrie van binnen en van buiten gezien. Poten en oren zijn ook voor menselijke consumptie goedgekeurd (gaan vaak voor een deel naar Aziatische landen), dus ik geloof niet dat er mooie stukjes vlees in de kvv verdwijnt. Het zal toch vlees zijn wat niet goed genoeg is om te verkopen bij de slager, separator vlees en vleesafval. Maar wat je dus schrijft is onzin. Mooi vlees in kvv is een illusie, dat hele supermarktverhaal is ook onzin, als je weet hoe alles draait en werkt kan dat gewoon niet.

Zoals hierboven al werd gezegd, het zijn niet de biefstukken die er in gaan. Wel organen, pens bijvoorbeeld, wij moeten er niet aan denken maar pens wordt in Frankrijk wel gegeten of nieren in Engeland. Of spiervlees wat wij als mens niet eten. Vlees van een afgekeurd dier wordt niet gebruikt
Wat is afval, is dat slecht vlees of is dat vlees wat wij niet blieven. Vroeger werd varkenspoot voor de erwtensoep gebruikt, wij zijn zo verwend geworden dat wij het niet meer hoeven. Vroeger werd er echt niks weggegooid van een dier. (varken wordt overigens niet verwerkt in kvv)