hond aangevallen, eigenaar aansprakelijk stellen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dominique_96

Re: hond aangevallen, eigenaar aansprakelijk stellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:41

LZP >> BB

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:49

Leprycorn schreef:
atilla schreef:
Wow vervelende situatie zeg!
Het lijkt me heeeeel onwaarschijnlijk dat die man geen wa-verzekering heeft. Das gewoon een particuliere aansprakelijkheidsverzekering. Maarja als hij zegt die niet te hebben...

Bokt op zijn best weer. Hond mag niet los.
Hoeveel mensen zouden hun hond die luistert vastdoen als je hem even voor de deur laat plassen hahahahaha.

Altijd. Je weet maar nooit wat je onderweg tegenkomt, ook al is het midden in de nacht.
Hier ook genoeg die hun hond altijd los laat lopen.
Mijne loopt altijd vast en kan aanvallen. Ik houd hem kort, maar als de hond op hem af komt, dan doe ik er niet veel meer aan. Hoogstens roepen tegen de idioot die hem los heeft lopen dat die z'n hond vast moet houden als hij hem heel wilt houden. O dan komen ze opeens boos aangerend om hun mini op te pikken die als een teckel aan het blaffen is. En dan nog boos tegen mij doen >;)
(ja, een chihuahua of maltezer past denk ik toch echt in een holle kies van een labrador, gelukkig/helaas nooit echt getest)
Blijf niet helemaal aan de kant gaan voor elke hond die los loopt. Probeer ze altijd wel te ontlopen, maar soms kan dat niet.

Of ook erg leuk: Maltezer die voor je neus staat te blaffen naar je aangelijnde Labrador en Mechelse Herder. Mechelaar doet niet echt wat, maar als je hem zo uit gaat dagen, wordt hij ook niet vrolijk. Sta je daar met 2 van zulke honden met mijn 60 kg _-:( _-:( >;) Voor een halve rat die niet luistert naar t baasje en TOCH losloopt.

In het kort: Ja, daarom dus ALTIJD aangelijnd houden!

Maar denk dat meerdere bokkers hiermee wel eens te maken hebben.

Ja heb je gelijk in, als mijn hond naar een aangelijnde hond loopt is dat mijn probleem.
Maar dit is gewoon een dom ongeluk. Hoe toevallig dat twee honden loslopen.

Ik geniet ervan dat mijn hond meestal los is en mijn hond ook.
Dit zal vast bij meer mensen zijn. Een risico loop je daar inderdaad mee. Maar een risico loop je sowieso als je hond bij andere honden komt.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:10

Tot een aantal jaren geleden was onze hond de meest makkelijke met andere honden die je je kunt voorstellen.
Vervolgens is hij binnen een tijdsbestek van een half jaar 3 keer behoorlijk toegetakeld door dezelfde agressieve hond.

De tweede keer fietste ik met ons zoontje achterop over straat met onze hond (luistert bijzonder braaf) aan de riem toen deze hond de voordeur uitgestormd kwam, voor een auto langs....voor mijn fiets om onze hond te grijpen. Je zou met je kind achterop nog over de kop vliegen dus ik was bijzonder boos.

Ik heb toen aangegeven dat ik aangifte zou doen waarop mevrouw schamperde dat ik dat vooral moest doen want dat hadden er al meer geprobeerd. (inderdaad heb ik nadien meerdere mensen gesproken met slechte ervaringen)

De politie gaf mij idd. te kennen dat aangifte geen zin had omdat zij haar hond niet aangespoord had (en dus niet als wapen had gebruikt).
Aangifte tegen een hond kan niet dus ik kon mij beter de moeite besparen.
Erg teleurstellend.

Qua kosten zei ze trouwens meteen "gooi de rekening maar in de bus, je weet nu waar ik woon"

Een half jaar geleden is onze hond (aangelijnd nagenoeg voor ons huis) nog eens gegrepen door een hond waarvan de riem knapte. (een gat in zijn borst zo groot als een tennisbal, dubbele operatie en een flinke revalidatietijd).

Nu wil onze hond niets meer van andere honden weten (tenzij ze klein zijn). Hij luistert perfect en negeert andere honden tenzij ze op hem af komen en willen snuffelen of spelen. Gelukkig komt hij dan meteen als ik hem roep maar het is erg lastig als mensen hun hond gewoon achter hem aan laten denderen (zeker als ze bij mij in de buurt komen, kan nu mijn hond agressief reageren).
Ik kan roepen dat ze hun hond bij zich moeten houden wat ik wil maar veel mensen negeren dat volledig, onbegrijpelijk.

Mijn ervaring dus? Je bent volledig afhankelijk van de welwillendheid van de andere partij anders kun je het vergeten want je zult een civiele procedure moeten opstarten.

Bij ons hebben de andere partijen de kosten door hun verzekering aan ons laten uitkeren maar helaas is dit een schrale troost als ik naar de karakterverandering van onze hond kijk.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:55

TS ik ben werkzaam als schadebehandelaar bij een grote verzekeraar, en behandel precies dit soort gebeurtenissen.

Jij kunt de tegenpartij aansprakelijkstellen, maar zijn verzekeraar zal de schade zeer waarschijnlijk niet uitkeren. De reden je hond was niet aangelijnd. Het is niet zo dat je verplicht ben de hond aan te lijnen, in bepaalde gebieden is het loslaten van honden wel toegestaan maar hier is sprake van risicoaanvaarding. Op het moment dat jij ervoor kiest je hond los te laten lopen aanvaard je ook het risico wat daarbij hoort. Dat klinkt er hard, maar dit zegt ik vanuit mijn vak, niet vanuit de rol dierenliefhebber. Ook een gehoorzaam dier kan schrikken of een keer afgeleid zijn.

Daarnaast heb je bij een aansprakelijksheidverzekering ook geen rechtstreeksvorderingsrecht zoals bij motorrijtuigenverzekeraar. Je bent dus overgeleverd aan de good will van de andere partij of je zult naar de rechter moeten gaan. Zoals Nathalie boven mij al zegt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 12:51

Annoya schreef:
TS ik ben werkzaam als schadebehandelaar bij een grote verzekeraar, en behandel precies dit soort gebeurtenissen.

Jij kunt de tegenpartij aansprakelijkstellen, maar zijn verzekeraar zal de schade zeer waarschijnlijk niet uitkeren. De reden je hond was niet aangelijnd. Het is niet zo dat je verplicht ben de hond aan te lijnen, in bepaalde gebieden is het loslaten van honden wel toegestaan maar hier is sprake van risicoaanvaarding. Op het moment dat jij ervoor kiest je hond los te laten lopen aanvaard je ook het risico wat daarbij hoort. Dat klinkt er hard, maar dit zegt ik vanuit mijn vak, niet vanuit de rol dierenliefhebber. Ook een gehoorzaam dier kan schrikken of een keer afgeleid zijn.

Daarnaast heb je bij een aansprakelijksheidverzekering ook geen rechtstreeksvorderingsrecht zoals bij motorrijtuigenverzekeraar. Je bent dus overgeleverd aan de good will van de andere partij of je zult naar de rechter moeten gaan. Zoals Nathalie boven mij al zegt.

Even een aanvulling, de eigenaar van de dieren die schade maken is aansprakelijk volgens de wet. Wat niet uitsluit dat een verzekeraar besluit om niet uit te keren zoals hierboven genoemd wordt. Het besluit van de verzekeraar haalt de aansprakelijkheid bij de eigenaar niet weg, alleen zou je dan een rechtszaak moeten starten en dan kan de rechter alsnog besluiten dat niet het gehele bedrag betaald hoeft te worden, kijkend naar de omstandigheden. Ook kan er wel een gedeelte eigen schuld of medeaansprakelijkheid toegekend worden, maar dat wordt per geval bekeken.

Dat half bokt vindt dat de eigenaar niet aansprakelijk is, omdat jouw hond los liep, is heel leuk, maar niet relevant. ;)

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:07

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:22

@mywishmax je geeft aan dat iemand dan naar de rechter zou moeten gaan. maar zou jij dat doen wanneer 100 of 200 euro kosten bij de dierenarts hebt. de meesten mensen nemen hun verlies die hebben geen zin in de moeite en kosten van een rechtzaak. Bovendien verzekeraars baseren in aansprakelijkheidsrecht hun standpunten op jurisprudentie (eerdere uitspraken van rechters).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:39

Ik zeg niet dat ik dat zou doen, maar dat dat zou moeten als je het wel betaalt zou willen zien en de verzekeraar keert niet uit. Dat een verzekering niet uitkeert, zorgt er niet voor dat die eigenaar niet aansprakelijk is en dat wordt wel vaak als argument gebruikt hier. En ja, ik weet dat verzekeraars hun standpunten baseren op jurisprudentie ( dagelijks mee te maken ). Daarom schreef ik als aanvulling dat het oordeel van een verzekering geen effect heeft op de aansprakelijk. Een verzekeraar kan wel oordelen dat iemand maar een gedeeltelijke vergoeding krijgt, maar dan zou de rechter nog anders kunnen oordelen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 08:40

nathalie2302 schreef:
De politie gaf mij idd. te kennen dat aangifte geen zin had omdat zij haar hond niet aangespoord had (en dus niet als wapen had gebruikt).
Erg teleurstellend.

Even voor mij nieuwsgierigheid. Waarom kan je dan geen aangifte doen? Als die hond een kind aanvalt en de eigenaar heeft de hond niet aangespoord kan er toch wat gedaan worden? Wat apart dat de politie zo beredeneerd, zeker omdat er meer honden het slachtoffer zijn geweest van die hond.

Zielig voor je hond dat hij er een trauma aan over gehouden heeft.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:32

Je wilt de eigenaar aansprakelijk stellen, terwijl jouw hond los loopt en de zijne aangelijnd? Lijkt me duidelijke zaak. Jij hoort je hond niet op andere honden af te laten lopen die aangelijnd zijn. Zal wellicht een reden hebben.

Desalniettemin is het heel vervelend wat er gebeurd is. En zou ik als ik die andere eigenaar was, ze voortaan 1 voor 1 uitlaten. Aangezien hij ze nu niet kon houden :(.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 17:07

Sleeper schreef:
nathalie2302 schreef:
Erg teleurstellend.

Even voor mij nieuwsgierigheid. Waarom kan je dan geen aangifte doen? Als die hond een kind aanvalt en de eigenaar heeft de hond niet aangespoord kan er toch wat gedaan worden? Wat apart dat de politie zo beredeneerd, zeker omdat er meer honden het slachtoffer zijn geweest van die hond.

Zielig voor je hond dat hij er een trauma aan over gehouden heeft.

Ik moet je het antwoord hierop helaas schuldig blijven want ik heb exact diezelfde vraag gesteld en kreeg er geen , voor mij bevredigend, antwoord op.

De agente bleef er maar op hameren dat een hond geen persoon is en ik dus hiertegen geen aanklacht kon indienen.

Saillant detail. De tweede agressieve hond (die waarvan de riem knapte) had twee weken daarvoor bijna het hondje van notabene een agente doodgebeten midden in het dorp. Mevrouw kon de honden niet houden (zijn 2 flinkerds waarvan 1 dus echt niet vriendelijk).
Geeft op zich al wel aan wat de mogelijkheden zijn...