kat in bench?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:52

Ik pleit niet voor een bench voor een kat , maar noodzaak is noodzaak.
Helaas zitten er genoeg katten in een bench, uren te wachten op keuringen .....en dan de grote katten nog, in kooien opgesloten in dierentuinen.
Overigens ben ik tegen alle kooi dieren, konijnen , vogels , hamsters etc, hoor je ook weinig mensen over .
Gaan overigens ook jaaaaren mee, echt slecht is het niet , maar een geweldig leven ook niet.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:10

En daarnaast roept iedereen zo hard dat katten beweging nodig hebben en niet opgesloten moeten worden. Maar volgensmij staat grotendeels van de paarden, die ook moeten bewegen, ook 's nachts opgesloten in een stal ;)

Neemt natuurlijk niet weg dat het 't beste zou zijn voor deze kitten om niet opgesloten te worden! :)

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:16

Laurahh schreef:
En daarnaast roept iedereen zo hard dat katten beweging nodig hebben en niet opgesloten moeten worden. Maar volgensmij staat grotendeels van de paarden, die ook moeten bewegen, ook 's nachts opgesloten in een stal ;)
Want katten en paarden zijn ook zo goed te vergelijken met elkaar :')

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 00:14

Laurahh schreef:

Neemt natuurlijk niet weg dat het 't beste zou zijn voor deze kitten om niet opgesloten te worden! :)

Klopt, ik roep dat onder andere. Ik vind ook dat paarden niet in een box horen. Daarom staat mijn paard in zwolle, terwijl ik zelf in Utrecht woon voor mijn studie, omdat ze daar 24/7 op het land kan in de groep.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 01:53

Waarom zou je nu een kat nemen waar je moeder al blijkbaar niet heel veel mee heeft als je binnenkort toch op kamers gaat? Blijft je moeder achter met een kat die ze eigenlijk niet wil.. :\

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 04:19

proudmama schreef:
Mijn kat van 15 jaar oud , gaat bijna zijn hele leven al in een bench.
Als jong katje door de dierenbescherming gevonden en met de fles groot gebracht.
Zo een lief dier .....maar ...onzindelijk en niet zindelijk te krijgen. Echt alles in samenwerking met de DA geprobeerd.
Optie was de rest van zijn leven in een asiel, of boerderij kat, maar daar te aanhankelijk voor door fles opvoeding
Of een spuitje, bij een gezond dier ???
Als het goed weer is en we moeten weg, mag hij in de tuin. Hij heeft daar een kattenvilla staan waar hij heerlijk droog inligt, hij gaat er ook liggen zelfs als het regent.

In de winter is het echt te koud. Zeker nu hij ouder is. Dan is de bench er. Een grote honden transport bench waar een kattenbak in staat en een kussen ligt. Zonodig eten en drinken.
Als wij naar bed gaan kruipt hij er zelf al in, hij is niet anders gewend, en de volgende morgen komt hij er net zo vrolijk en knuffelig weer uit.

Voordeel hij hoeft niet weg, en mijn spullen blijven "droog" want geloof mij, ik denk dat alles ooit wel eens een douche heeft gehad. :+

Dit komt me heel bekend voor. Alleen komt onze kat (Main Coon) niet uit het asiel, maar hebben wij hem gekocht toen hij twaalf weken oud was. Inmiddels is hij bijna twee.
Overdag is hij prima zindelijk, alleen 's nachts plast hij altijd voor de deur. Echt pal ervoor en over de hele lengte van de deur, soms nog iets verder. Op een gegeven moment was ik er zat van en heb hem 's nachts in een bench gedaan. Zelfde als jij, kattenbak erin en een deken om op te slapen. Meneer oogde heel relaxed en het plassen voor de deur was over.
Echter begon hij nu blaasontsteking te krijgen. En stenen. Zo erg, dat we hem twee keer hebben moeten laten catheteriseren. Ondanks speciaal voer en antibiotica bleef het terug komen. De dierenarts kon niet verklaren waardoor het kwam, het enige wat zou kunnen zou stress kunnen zijn.
Naar mijn idee kon dat niet. Als er iemand relaxed was, was hij het wel. Het ras op zich is al chill en Sammy leek zich echt nergens druk om te maken.
Uiteindelijk heb ik de link met de bench gelegd. Steeds als hij last had van blaasontsteking/stenen, liet ik hem 's nachts los, omdat ik blij was als hij goed plaste en als hij het voor de deur deed, kon ik ieder geval zíen dat hij plaste. Als het dan weer over was, deed ik hem er 's nachts weer in. En de blaasontsteking bleef maar terug komen.
Ook al kwam hij heel ontspannen over in de bench, ik heb het toch een tijdje aan gekeken hem er 's nachts niet meer in te doen om te kijken of de stress daar vandaan kwam. Dat is nu een paar maanden geleden en hij heeft nog geen blaasontsteking weer gekregen. Ik sluit hem dus niet meer op. Wel vervelend, omdat hij als vanouds weer iedere nacht voor de deur plast, maar het is me heel wat waard dat hij gezond blijft.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 05:09

Ik val niet alleen over het feit dat een bench voor een kat niet kan. Omdat je moeder bang is dat hij niet op de bak gaat??? Katten zijn zindelijk, als je zorgt dat de bak optijd verschoont word zullen ze niet zomaar naast de bak gaan.

Als hij nu 3 weken oud is, is op 19 juli meenemen naar huis veel te vroeg om zonder moeder te kunnen. Een kat moet tot 10 weken en liefst tot 12 / 13 weken bij de moeder blijven. Dan is de kans op gedragsproblemen het kleinst, omdat ze ontzettend veel leren van mamma en hun broertjes / zusjes.

Castreer dat dier ook zodra dat kan. Voorkom je ook een eventueel " piesprobleem" vanwege hormonen die opspelen.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 06:13

Mijn katjes waren 13 weken oud toen ik ze ophaalde, en die waren gewoon 100% zindelijk toen! :)
Ik heb ze nu een half jaar en ze zijn geen 1x buiten de bak wezen plassen of poepen. Sterker nog, ze wachten helemaal netjes in de gang als ik hem aan het verschonen ben tot ik terug ben, en gaan dan op de bak :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 18:04

Mijn kitten is ondertussen 2 weken hier. Hij loopt 's nachts gewoon door de woonkamer en keuken (overdag kan hij ook in de veranda en zit hij 2/3 keer per dag een halfuurtje aan zijn tuigje buiten.
Het lijkt allemaal prima te gaan behalve dan dat hij niet veel bijkomt. Hij krijgt telkens 50 gram kittenbrokjes van Royal canin (volgens de verpakking die hoeveelheid) maar hier eet hij 3 dagen van. Ook krijgt hij om de 2 dagen 1/3 van een bakje natvoer. Toen ik hem bij 8 weken ophaalde woog hij 700 gram. Nu bij 10 weken weegt hij 800 gram

lisem94

Re: kat in bench?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:16

Hij is wel extreem weinig aangekomen en vind hem überhaupt weinig wegen voor een kitten van 10 weken.

Ben je er al mee naar de DA geweest? Wellicht heeft hij last van wormen of heeft hij iets anders onder de leden. Dat zou ik eerst snel uit gaan sluiten. Anders ga je andere dingen "uitproberen" terwijl de kitten ziek is.

Buiten het bovenstaande is het wellicht een idee om op een ander merk voer over te stappen. Als je hiervoor open staat natuurlijk. Royal canin staat niet zo best bekend! Veel zout en andere onnodig troep waar de kitten weinig tot niets aan heeft, daarnaast weinig vleesgehalte. Wat nou juist hetgeen is waar ze behoefte aan hebben.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 18:26

Ja hij is naar de DA geweest, maar hij is volledig gezond. Ander voer zal ik eens bekijken.
Volgens ons (en andere kattenkenners uit mijn omgeving) verbrand hij veel te veel calorieën in vergelijking met wat hij eet. Hij rent de hele dag door het huis zonder pauzes. In de namiddag slaapt hij een kwartiertje of dan deer zonder pauze rond te rennen spelen tot's avond laat.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:27

Ik vind het ook aan de lichte kant, mijn kittens wogen 1,5 kg toen ze 13 weken oud waren. Maar dat zijn wel katten aan de grote maat. Ze zijn nog geen jaar oud en wegen nu al 5,2-5,5kg :+

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 18:29

Zo ziet hij eruit naast mijn kleine Malteser
Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:39

Gefeliciteerd met je kat.

Ik moest onze Zorro (dikke kater) noodgedwongen opsluiten in een bench ivm zijn gebroken poot. (Van balkon gedonderd :') )
Nou... was blij dat zijn pootje weer geheeld was, ik vond het zo sneu...
Een kat (en hond) horen niet in een bench. Voor even uit nood gene probleem, maar niet standaard.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:55

Wanneer heb je ontwormt? En heeft hij vlooien?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 18:59

Hij is anderhalve week geleden door de DA ontwormd. Vlooien heeft hij niet. Maar hij krijgt over 2 weken (dan is hij 12 weken)iets tegen vlooien en teken van de DA. Als hij jonger is is het te veel risico volgens haar, maar hij had niets in zijn vacht. Hij krabt ook niet ofzo.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:02

Gefeliciteerd met je kitten ts :) super lief.

Ik zag iets over ontwormen voorbij komen. Ik heb mijn kitten Sammie tot 6 maanden maandelijks ontwormd. Daarna 1 x in het kwartaal. Ontvlooien heb ik gedaan toen hij bij ons kwam dus 9 weken met stronghold. Daarna heb ik het een hele tijd niet gedaan omdat hij binnen zat. Nu gaat hij sinds mei in de tuin en ontvlooi ik maandelijks.

Echt katten zijn super zindelijk, tenminste Sammie wel. Vanaf het begin nooit iets naast de bak gedaan! Dus denk niet de je moeder bang moet zijn voor plasjes.

Daarbij heeft Sammie bij ons nog nooit iets kapot gemaakt, ook niet snachts als hij losloopt. Dit verschilt misschien per kitten.

Ik kan je wel vertellen, een goeie opvoeding doet wonderen. Want een kitten moet wel goed opgevoed worden. Ik dacht ook dat het wel mee viel allemaal, maar het valt soms vies tegen!
Je moet echt consequent zijn vanaf dag 1.
Ik had Sammie genomen in de kerstvakantie zodat ik veel vrij was zodat ik goed op hem kon letten en dat hij kon wennen aan ons.

Hij is nu 9 maanden oud en is een super lief dier. Echt m'n vriend is het. Alleen heeft die wel minpunten die beter hadden kunnen gaan in de opvoeding.

Super veel succes met hem! En mocht je vragen hebben hoor ik het wel.
Er is ook een kittenkletstopic. Ook heel leuk om dingen te zien en te horen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 19:06

Op de kattenbak gaat Phoenix ook braaf.
Consequent zijn is zeker nodig. Hij test alles 10 keer uit of het toch niet mag. De 11e keer zal hij kijken of iemand hem bekijkt en als hij denkt dat niemand het ziet probeerd hij het weer opnieuw

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:41

Als hij zo druk is zoals je omschrijft zou hij best wel is over prikkelt kunnen zijn (een kitten hoort namelijk ook gewoon behoorlijk veel te slapen!). Als je het gevoel hebt dat dit het geval is zou je kunnen overwegen om hem op gezetten momenten op de dag in een ruimte op te sluiten met weinig prikkels zodat dit niet uitlokt tot rennen etc. zodat je hem dwingt even rustig aan te doen. Jonge dieren kan je, als dit nodig is, hier het beste tegen beschermen want de rust hebben ze ook gewoon nodig voor de ontwikkeling. Anders zou je zomaar in de situatie terecht kunnen komen die jij omschrijft. In combinatie met deze overprikkeling zou je zelfs kunnen zeggen dat hij vergeet/geen tijd heeft om te eten.

Even nog terugkomend op het eten. Heb je het idee dat hij het voer echt lekker vindt of dat hij het meer eet noodgedwongen omdat hij anders toch wel trek krijgt? Als je overweegt over te stappen kan dit nog een reden zijn, hij vind het misschien gewoon smerig. Dit kan je testen door hem iets anders voor te schotelen, minimaal een dag of 3.

Staat het eten er "onbeperkt" voor hem? Je schrijft dat hij steeds beetjes krijgt van 50 gram, een kitten kan het beste altijd eten tot zijn beschikking hebben. Hij heeft het hard nodig voor zijn ontwikkeling en daarnaast kan hij eten wanneer hij dat wil en dat zouden dus stiekem de tijden kunnen zijn dat zijn bakje leeg is.

Hoop dat je hier wat aan hebt!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 07:09

Mijn kitten rent ook veel maar alleen als ze stress heeft, ik was laatst een paar dagen weg en ze was me de hele tijd aan het zoeken. Ook snachts was ze erg druk, nu is ze weer rustig. Een kitten heeft normaal weleen paar flinke slaapmomenten.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 12:28

Hier is het geen stress. Hij speelt de hele tijd en haalt dingen uit die hij weet dat niet mag.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:52

Ik denk toch dat het kan komen door zijn verstoorde ritme.

Mijn kitten (14 weken) is 's nachts ontzettend actief. Hij slaapt van 00:00 tot 04:00 ongeveer en daarna hoor je hem weer racen door het huis, spelen en eten. Overdag ligt ie voor pampus op de bank / krabpaal / mandje etc. Dan is hij ook wel periodes actief maar hij slaapt veel. Jouw kitten wordt natuurlijk gedwongen zijn energie te sparen 's nachts want hij heeft geen bewegingsruimte. Misschien doet hij hierdoor overdag te veel?

Wat betreft het gewicht durf ik niets te zeggen. Mijn kitten weegt met 14 weken 2,8 kg. maar dat is een grote Maine Coon. Wel heeft hij onbeperkt (gezond!) brok staan.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 14:55

Selka schreef:
Ik denk toch dat het kan komen door zijn verstoorde ritme.

Mijn kitten (14 weken) is 's nachts ontzettend actief. Hij slaapt van 00:00 tot 04:00 ongeveer en daarna hoor je hem weer racen door het huis, spelen en eten. Overdag ligt ie voor pampus op de bank / krabpaal / mandje etc. Dan is hij ook wel periodes actief maar hij slaapt veel. Jouw kitten wordt natuurlijk gedwongen zijn energie te sparen 's nachts want hij heeft geen bewegingsruimte. Misschien doet hij hierdoor overdag te veel?

Wat betreft het gewicht durf ik niets te zeggen. Mijn kitten weegt met 14 weken 2,8 kg. maar dat is een grote Maine Coon. Wel heeft hij onbeperkt (gezond!) brok staan.

waar haal jij dat mijn kitten 's nachts geen bewegingsruimte heeft???
Mij kitten slaap 's nachts heb ik de indrk, ik heb hem nog niet horen rondenderen (hij komt an ook niet boven waar wij slapen en ik ben een vaste slaper, dus zeker ben ik niet). Maar als wij gaat slapen kruipt hij op een stoen in de woonkamer en legt hem neer en in d eochtend kruipt hij met een slaaperig koppie weer van de stoel om ons te begroeten. Dan begint het spelen weer

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:59

Uit jouw eerdere posts dat hij in een bench moet. Wel een grote maar dan nog..

Fijn om te lezen dat de bench is afgeschaft!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 15:03

al in die eerdere posts gaf ik aan dat die bench er waarschijnlijk niet kwam? :)