Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
amoj schreef:Geryon schreef:
Een koe heeft hittestress boven de 15 graden. Dat heeft gevolgen voor de boer, maar ook voor de koe zelf natuurlijk. Ze kunnen de warmte slecht kwijt en hebben hier dan ook last van natuurlijk. Koeien die veel wit hebben kunnen hun huid verbranden in de felle zon, ook al hebben ze schaduw.
Het iedere keer switchen van situatie levert de koe ook stress op. Stress is natuurlijk nooit goed.
Als een koe uierontsteking krijgt, levert dit ook pijn op.
Maar dit zijn toch 'kleine' dingetjes vergeleken bij wat het oplevert voor het dier? Voor paarden geldt best veel hetzelfde en dat zijn geen redenen ze binnen te houden. Eerder excuusjes.
Begrijp me niet verkeerd hoor, als het vooral voor de boer slecht is, vind ik dat ook een goeie reden ze binnen te houden. Maar ik zou het gewoon graag feitelijk willen weten.

amoj schreef:Caroline-max heeft zeker wel ervaring in de sector.
Omheining kost zeker geld. Wij hebben elk jaar wel 20/30 houten palen die we moeten vervangen. Lint wat vervangen moet worden. Hekkensluiters en isolators. En die zijn niet gratis hoor. En dan hebben we het er maar niet over als er een keer koeien door de omheining gaan, want dan heb je er veel werk van en veel kapot.
Je moet de omheining iedere keer nakijken, niet ieder jaar, maar dagelijks! En dat kost ook veel tijd, dat hebben boeren die de koeien binnen houden niet.
Uit de sloot drinken? Ligt er maar net aan. Water moet maar net schoon genoeg zijn en niet stilstaan. Dat drinken ze niet en is niet schoon genoeg, zit vol bacteriën. En niet iedereen beschikt over sloten.
irmaaatje schreef:amoj schreef:Caroline-max heeft zeker wel ervaring in de sector.
Omheining kost zeker geld. Wij hebben elk jaar wel 20/30 houten palen die we moeten vervangen. Lint wat vervangen moet worden. Hekkensluiters en isolators. En die zijn niet gratis hoor. En dan hebben we het er maar niet over als er een keer koeien door de omheining gaan, want dan heb je er veel werk van en veel kapot.
Je moet de omheining iedere keer nakijken, niet ieder jaar, maar dagelijks! En dat kost ook veel tijd, dat hebben boeren die de koeien binnen houden niet.
Uit de sloot drinken? Ligt er maar net aan. Water moet maar net schoon genoeg zijn en niet stilstaan. Dat drinken ze niet en is niet schoon genoeg, zit vol bacteriën. En niet iedereen beschikt over sloten.
Dan zal ze nog nooit in een veenweidegebied geweest zijn, kijk anders maar eens op google earth en zoek maar eens op vinkenveen bijvoorbeeld. Uit wat voor gebied kom jij zelf dan? Wat voor een bedrijf hebben jullie thuis?
Ik ben ook niet gek hoor, maar zoveel palen ieder jaar vervangen is echt veeeel.. bij m'n vader thuis hebben ze 45 hectaren land allemaal omheind. Maar hooguit een keer 3 of 4 palen, en mocht er een keer een koe doorheen gaan wat draad.
Tijdens het koeien ophalen let je er natuurlijk wel op dat de omheinging nog klopt, maar dagelijks alles langslopen deden wij echt niet hoor.
Maar goed, dat weet ieder voor zich zelf het beste. Heeft ook niet zoveel zin om daar helemaal op in te gaan. En als jij voor die paar palen en wat lint een paar iselatoren en wat hekkensluiters al zo'n hoge kosten post hebt snap ik inderdaad dat je de koeien liever binnen houd.
irmaaatje schreef:Ja klopt Fransje23, maar als je er zo diep op in wil gaan heeft niemand meer wat aan dit topic. Tenminste, alleen als je echt die kennis hebt van veehouderij zul je nog begrijpen waar over gepraat wordt.
Eigenlijk zou het best wel interessant zijn om de daadwerkelijke extra kosten die er bij weidegang komen kijken eens helder te krijgen. Maar dat is iets voor in een ander topic denk ik
Geryon schreef:Beter voor de koe of beter voor de boer? Ik zie dat het vooral 'problemen' geeft met de melk en kosten. Niet voor de koe zelf?
). Maar ik denk niet dat een melkkoe kan leveren wat gevraagd wordt in die omstandigheden. Maw, de mens zelf zorgt er voor dat de koe niet meer/langer de wei op kan.lisaaahtjuuh schreef:Marrit89 schreef:Hier wil ik even op in gaan, als je het niet erg vind.
Naar mijn inziens bestaat er geen weidemelk. Het is een marketingconcept om de prijs op te drijven. Hoe kan melk immers weidemelk zijn als de melk van Boer A die de koeien binnen houdt, met dezelfde (Campina) tankwagen wordt opgehaald als de melk van Boer B, die de koeien weidt? Zolang de melk van boeren die de koeien buiten hebben in dezelfde tankwagen gaat als van boeren die de koeien binnen houden, bestaat er geen weidemelk.
Weidemelk word wel degelijk apart opgehaald hoor. Hier in de buurt rijden 2 tankwagens 1 voor de boeren die hun koeien opstallen en 1 voor de boeren met de koeien buiten.
Sees schreef:Geryon schreef:Beter voor de koe of beter voor de boer? Ik zie dat het vooral 'problemen' geeft met de melk en kosten. Niet voor de koe zelf?
Precies dit vraag ik me ook af. Ik denk dat koeien prima buiten kunnen (kijk eens naar andere landen om ons heen waar het doorgaans veel warmer is). Maar ik denk niet dat een melkkoe kan leveren wat gevraagd wordt in die omstandigheden. Maw, de mens zelf zorgt er voor dat de koe niet meer/langer de wei op kan.
Met kosten voor het hekwerk ben ik het overigens niet mee eens. Wij vervangen het hekwerk van onze 24/7 wei ook niet vaker dan van de paarden die naar binnen gaan.
die helaas nog nooit op een uitnodiging is ingegaan van mijn vader). lovelys schreef:Sees schreef:Precies dit vraag ik me ook af. Ik denk dat koeien prima buiten kunnen (kijk eens naar andere landen om ons heen waar het doorgaans veel warmer is). Maar ik denk niet dat een melkkoe kan leveren wat gevraagd wordt in die omstandigheden. Maw, de mens zelf zorgt er voor dat de koe niet meer/langer de wei op kan.
Met kosten voor het hekwerk ben ik het overigens niet mee eens. Wij vervangen het hekwerk van onze 24/7 wei ook niet vaker dan van de paarden die naar binnen gaan.
Ik denk dat je vergeet dat de huidige koe niet meer zo wordt gefokt. Een koe wordt nu gefokt op hoeveel melk de boeren willen.
Mijn vader heeft een "megastal" van bijna 250 koeien. Om de boerderij heen ligt het land waar ze op kunnen. Soms als het weer goed is en de omstandigheden kunnen ze overdag lekker naar buiten.Bijna alles is geautomatiseerd (voerrobot, melkrobot, elke koe een bandje om en lage en hoog producerende koeien gescheiden van elkaar). Vaak is men erg negatief over deze stallen. Zelf zie ik dat de koeien het er erg goed hebben. De stal is ruim, ze hebben waterbedden, borstels enz. Mijn vader is er erg trots op dat hij zo ver is gekomen en laat dan ook graag mensen het zien met uitleg waarom er voor dingen is gekozen. Mijn vader roept altijd dat het hard werken is (Hij werkt 50+ uren), maar dat je wel een mooi bedrijf kan opbouwen. Wel is het zo dat je hard moeten werken, niet moet opkijken van tegenslagen en vooral al je tijd erin moet steken.
Echt als mensen geinteresseerd zijn en weinig weten klop eens aan bij een boer en vraag eens of hij je wat kan vertellen! Vele boeren vinden het leuk om over hun bedrijf te vertellen!
Mijn vader vindt het leuk om "stadse mensen" een beetje realiteit mee te geven en nodigt dan ook iedereen uit (ook de partij van de dierendie helaas nog nooit op een uitnodiging is ingegaan van mijn vader).

tammiebels schreef:Citaat:Ik denk dat je vergeet dat de huidige koe niet meer zo wordt gefokt. Een koe wordt nu gefokt op hoeveel melk de boeren willen.
En waarom worden die koeien zo gefokt...?
tammiebels schreef:En waarom maken ze die keuze dan om het op deze manier te doen?
Geryon schreef:Maar dit zijn toch 'kleine' dingetjes vergeleken bij wat het oplevert voor het dier? Voor paarden geldt best veel hetzelfde en dat zijn geen redenen ze binnen te houden. Eerder excuusjes.
Begrijp me niet verkeerd hoor, als het vooral voor de boer slecht is, vind ik dat ook een goeie reden ze binnen te houden. Maar ik zou het gewoon graag feitelijk willen weten.