Koeien, waarom geen inloopstal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:40

Geven geen melk inderdaad. Ik wist echt niet dat er zoveel bij kwam kijken bij het melken maar eigenlijk best logisch dat een koe die gebruikt wordt voor het melken, gevoeliger is. Snap nu dat er zeker een kern van waarheid zit in het gezegde dat koeien liever binnen staan. Eerder kon ik dat, gezien de verschillende koeien hier elk jaar, moeilijk geloven.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:52

amoj schreef:
Geryon schreef:

Een koe heeft hittestress boven de 15 graden. Dat heeft gevolgen voor de boer, maar ook voor de koe zelf natuurlijk. Ze kunnen de warmte slecht kwijt en hebben hier dan ook last van natuurlijk. Koeien die veel wit hebben kunnen hun huid verbranden in de felle zon, ook al hebben ze schaduw.
Het iedere keer switchen van situatie levert de koe ook stress op. Stress is natuurlijk nooit goed.
Als een koe uierontsteking krijgt, levert dit ook pijn op.

Maar dit zijn toch 'kleine' dingetjes vergeleken bij wat het oplevert voor het dier? Voor paarden geldt best veel hetzelfde en dat zijn geen redenen ze binnen te houden. Eerder excuusjes.
Begrijp me niet verkeerd hoor, als het vooral voor de boer slecht is, vind ik dat ook een goeie reden ze binnen te houden. Maar ik zou het gewoon graag feitelijk willen weten.

Bij een paard ligt dat veel hoger, namelijk 25 graden (lees ik net).
Het is al snel boven de 15 graden, oftewel, koeien hebben vrij snel hittestress. En ja, dit heeft gevolgen voor de boer, maar de koe heeft dus ook vrij snel stress.
Even een stukje opgezocht;

Hittestress leidt tot een algehele malaise bij koeien, maar is vooral zichtbaar door een mindere voeropname (en minder melkgift), uier- en klauwproblemen. De klauwproblemen ontstaan doordat de dieren twee tot drie uur per dag minder liggen. Ze blijven langer en vaker staan, omdat ze staand hun warmte makkelijker kwijt kunnen.
De weerstand van de koe neemt af en daardoor zal haar uiergezondheid ook verslechteren. Nieuwe gevallen van (sub)klinische mastitis treden vaker op en reeds bestaande subklinische en chronische infecties zullen opflikkeren en weer zichtbaar worden. De koecelgetallen worden hoger met als gevolg dat het tankcelgetal stijgt.

Alle stress bij koeien, beinvloedt de weerstand, die wordt minder bij stress, waardoor de koe vatbaarder is voor (uier)ziektes.

@Brittney, inderdaad, als de melkprijs hoger was konden we de huisvesting van koeien nog beter en mooier maken, en zo het welzijn nog groter maken. Maar de vele regels en lage melkprijs houden dit tegen.

NL heeft al een zeer hoge welzijn in de veehouderij. Kijk maar eens naar bijvoorbeeld China of Amerika, daar is het veel minder goed gesteld.[/quote]

Goed uitgelegd! :j

En wat jij zegt over de melkprijs is gewoon waar. Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid bij de consument. 75% van de mensen willen gewoon zo goedkoop mogelijk, of maken een afweging dat het net misschien nog weidemelk is, maar biologisch? Neh, veel te duur!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 23:22

Stal van mn bijrijdpaard hebben een aantal koeien een inloopstal. In de lente/ herfst/ winter iig. Ze kunnen zelf kiezen of ze buiten of binnen staan :D En ze staan nog best vaak buiten, ook in de winter.

tammiebels

Re: Koeien, waarom geen inloopstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 07:47

Bij ons is het ook een "probleem" dat de grond er niet geschikt voor is. Afgezien van dat het huiskavel voor complete weidegang te klein is, is de grond ook nattig. Als de koeien hier vaak overheen lopen kun je dus nagaan dat hier de graszode compleet kapot gaat.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 07:57

Op de stal van mijn voormalig verzorgpaard hebben ze >100 melkkoeien. Als de wei niet te nat is, hebben de dames zelf de keuze om naar binnen of buiten te gaan. In de praktijk zie je echter dat ze veelal binnen blijven. Niet omdat ze niet naar buiten mogen, maar na een paar uurtjes grazen komen ze rusten en herkauwen in de ligboxen binnen.
Ik vroeg ernaar bij de eigenaar en die vertelde dat het tegenwoordig veelal toch meer 'luxe' koeien zijn, minder hard dan vroeger en daardoor ook kwetsbaarder. Bij de eerste druppel regen hollen ze massaal naar binnen. Ik kan me niet heugen dat dat vroeger ook zo was bij de groep die bij ons voor het huis liep. Dus het verbaasde mij ook.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 08:09

amoj schreef:
Caroline-max heeft zeker wel ervaring in de sector.

Omheining kost zeker geld. Wij hebben elk jaar wel 20/30 houten palen die we moeten vervangen. Lint wat vervangen moet worden. Hekkensluiters en isolators. En die zijn niet gratis hoor. En dan hebben we het er maar niet over als er een keer koeien door de omheining gaan, want dan heb je er veel werk van en veel kapot.
Je moet de omheining iedere keer nakijken, niet ieder jaar, maar dagelijks! En dat kost ook veel tijd, dat hebben boeren die de koeien binnen houden niet.

Uit de sloot drinken? Ligt er maar net aan. Water moet maar net schoon genoeg zijn en niet stilstaan. Dat drinken ze niet en is niet schoon genoeg, zit vol bacteriën. En niet iedereen beschikt over sloten.

Dan zal ze nog nooit in een veenweidegebied geweest zijn, kijk anders maar eens op google earth en zoek maar eens op vinkenveen bijvoorbeeld. Uit wat voor gebied kom jij zelf dan? Wat voor een bedrijf hebben jullie thuis?

Ik ben ook niet gek hoor, maar zoveel palen ieder jaar vervangen is echt veeeel.. bij m'n vader thuis hebben ze 45 hectaren land allemaal omheind. Maar hooguit een keer 3 of 4 palen, en mocht er een keer een koe doorheen gaan wat draad.
Tijdens het koeien ophalen let je er natuurlijk wel op dat de omheinging nog klopt, maar dagelijks alles langslopen deden wij echt niet hoor.
Maar goed, dat weet ieder voor zich zelf het beste. Heeft ook niet zoveel zin om daar helemaal op in te gaan. En als jij voor die paar palen en wat lint een paar iselatoren en wat hekkensluiters al zo'n hoge kosten post hebt snap ik inderdaad dat je de koeien liever binnen houd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 08:27

irmaaatje schreef:
amoj schreef:
Caroline-max heeft zeker wel ervaring in de sector.

Omheining kost zeker geld. Wij hebben elk jaar wel 20/30 houten palen die we moeten vervangen. Lint wat vervangen moet worden. Hekkensluiters en isolators. En die zijn niet gratis hoor. En dan hebben we het er maar niet over als er een keer koeien door de omheining gaan, want dan heb je er veel werk van en veel kapot.
Je moet de omheining iedere keer nakijken, niet ieder jaar, maar dagelijks! En dat kost ook veel tijd, dat hebben boeren die de koeien binnen houden niet.

Uit de sloot drinken? Ligt er maar net aan. Water moet maar net schoon genoeg zijn en niet stilstaan. Dat drinken ze niet en is niet schoon genoeg, zit vol bacteriën. En niet iedereen beschikt over sloten.

Dan zal ze nog nooit in een veenweidegebied geweest zijn, kijk anders maar eens op google earth en zoek maar eens op vinkenveen bijvoorbeeld. Uit wat voor gebied kom jij zelf dan? Wat voor een bedrijf hebben jullie thuis?

Ik ben ook niet gek hoor, maar zoveel palen ieder jaar vervangen is echt veeeel.. bij m'n vader thuis hebben ze 45 hectaren land allemaal omheind. Maar hooguit een keer 3 of 4 palen, en mocht er een keer een koe doorheen gaan wat draad.
Tijdens het koeien ophalen let je er natuurlijk wel op dat de omheinging nog klopt, maar dagelijks alles langslopen deden wij echt niet hoor.
Maar goed, dat weet ieder voor zich zelf het beste. Heeft ook niet zoveel zin om daar helemaal op in te gaan. En als jij voor die paar palen en wat lint een paar iselatoren en wat hekkensluiters al zo'n hoge kosten post hebt snap ik inderdaad dat je de koeien liever binnen houd.

De kosten die eerder genoemd zijn door iemand, ik geloof 20.000, zullen echt niet alleen kosten zijn voor de weidegang. Ik denk dat hier mee bedoelt wordt o.a. de opbrengstvermindering (melk en gras) het extra aantal uren die er in gaan zitten (wat ik al zei, omheining gereed maken, controleren, maar ook de koeien ophalen, gaat veel tijd in zitten). Zonder weidepremie zou weidegang op ons bedrijf niet eens uit kunnen.
Wij zitten zelf op een zandgrond/veengebied. En hebben nu 100 koeien aan de melk. Wij hebben nergens sloten dus moeten alles omheinen (70 ha).
Ik snap wat je bedoelt met het verschil. Maar zulke stukken land met daarom heen sloten hebben wij niet, wij hebben enkel wat kleine greppels die vrijwel altijd droog staan, die maar 20 cm breed zijn en dus niet geschikt als omheining.

Bij ons kunnen de koeien dus zelf naar buiten en binnen. Maar meestal doen wij het lint dicht zodra alles buiten is, zodat ze ook buiten blijven, anders komen er regelmatig groepen terug naar binnen en dat is niet handig als we bezig zijn met bv boxen instrooien of voer wegschuiven.
Leuk is om te zien als het regent en ze kunnen naar binnen. De jongere koeien weten niet hoe gauw ze binnen moeten komen, terwijl de oudere koeien rustig doorgrazen in de regen.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 08:49

Ja klopt, die kosten waren meer gebaseerd op de loonwerkkosten. Misschien moet ik er ook niet te diep op in gaan, maar als je het heel eerlijk wilt neer zetten moet je alleen de kosten rekenen die je extra hebt door weidegang. Zoals wat jij zegt kosten voor de omheining en dergelijke.
Kosten en opbrengsten moet je ook weer appart van elkaar zien, dat de koeien wat minder melk gaan geven heeft dus te maken met minder opbrengsten, niet direct met meer kosten dus.
Maar dat gaat al veel te ver. Koeien buiten is mooi, maar is lang niet alijd beter voor de koe. En als je zoveel kosten meer moet maken al helemaal niet rendabel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 09:00

Maar om een eerlijke vergelijking te maken moet je ook de extra kosten voor voederwinning, extra mestuitrijden en arbeid qua voeren ect bij het op stal houden ter vergelijking er naast zetten.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 09:46

Ja klopt Fransje23, maar als je er zo diep op in wil gaan heeft niemand meer wat aan dit topic. Tenminste, alleen als je echt die kennis hebt van veehouderij zul je nog begrijpen waar over gepraat wordt.
Eigenlijk zou het best wel interessant zijn om de daadwerkelijke extra kosten die er bij weidegang komen kijken eens helder te krijgen. Maar dat is iets voor in een ander topic denk ik :D

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:14

Sorry hoor Irma, maar als je steeds zo reageert haak ik toch echt af. Dan ben ik liever inderdaad de domme, niet wetende , ervaringsloze haha.

Het vreemde van de tankwagens is dat er dus zogenaamd vakken in zitten. Maar als wij verkeerde melk leveren, dan moeten wij alle liters van de hele wagen betalen als boete.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:21

caroline_max schreef:
Het vreemde van de tankwagens is dat er dus zogenaamd vakken in zitten. Maar als wij verkeerde melk leveren, dan moeten wij alle liters van de hele wagen betalen als boete.

precies, dat geld voor ons ook. Dus ik geloof niet dat de tankwagens in vakken zitten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:29

Er zitten wel vakken in, tegen het klotsen en voor de gewichtsverdeling, de melk komt echter wel bij elkaar...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:28

irmaaatje schreef:
Ja klopt Fransje23, maar als je er zo diep op in wil gaan heeft niemand meer wat aan dit topic. Tenminste, alleen als je echt die kennis hebt van veehouderij zul je nog begrijpen waar over gepraat wordt.
Eigenlijk zou het best wel interessant zijn om de daadwerkelijke extra kosten die er bij weidegang komen kijken eens helder te krijgen. Maar dat is iets voor in een ander topic denk ik :D

Ik bereken bedrijfseconomische kengetallen voor melkveehouderij maar wij heben hoofdzakelijk bedrijven met beweiding. Kan weleens kijken of we ergens een vergelijking hebben :)

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:54

Ja graag!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:01

Geryon schreef:
Beter voor de koe of beter voor de boer? Ik zie dat het vooral 'problemen' geeft met de melk en kosten. Niet voor de koe zelf?

Precies dit vraag ik me ook af. Ik denk dat koeien prima buiten kunnen (kijk eens naar andere landen om ons heen waar het doorgaans veel warmer is ;)). Maar ik denk niet dat een melkkoe kan leveren wat gevraagd wordt in die omstandigheden. Maw, de mens zelf zorgt er voor dat de koe niet meer/langer de wei op kan.

Met kosten voor het hekwerk ben ik het overigens niet mee eens. Wij vervangen het hekwerk van onze 24/7 wei ook niet vaker dan van de paarden die naar binnen gaan.

Gabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:24

lisaaahtjuuh schreef:
Marrit89 schreef:
Hier wil ik even op in gaan, als je het niet erg vind.
Naar mijn inziens bestaat er geen weidemelk. Het is een marketingconcept om de prijs op te drijven. Hoe kan melk immers weidemelk zijn als de melk van Boer A die de koeien binnen houdt, met dezelfde (Campina) tankwagen wordt opgehaald als de melk van Boer B, die de koeien weidt? Zolang de melk van boeren die de koeien buiten hebben in dezelfde tankwagen gaat als van boeren die de koeien binnen houden, bestaat er geen weidemelk.

Weidemelk word wel degelijk apart opgehaald hoor. Hier in de buurt rijden 2 tankwagens 1 voor de boeren die hun koeien opstallen en 1 voor de boeren met de koeien buiten.

Weidemelk wordt inderdaad apart opgehaald. Er is alleen meer aanbod dan vraag. Een deel van de weidemelk wordt daarom opgehaald als 'gewone' melk.
Wij zijn twee jaar geleden verplaatst met het bedrijf (hemelsbreed ca.25 km) en bij ons liepen en lopen de koeien in de weide. Op de oude locatie zaten wij echter in de niet weidemelk route en ging de melk naar een fabriek in Duitsland. Nu zitten we wel in een weidemelk route en gaat de melk naar (als ik het goed heb begrepen van de chauffeur) de fabriek in Rijkevoort.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:57

Sees schreef:
Geryon schreef:
Beter voor de koe of beter voor de boer? Ik zie dat het vooral 'problemen' geeft met de melk en kosten. Niet voor de koe zelf?

Precies dit vraag ik me ook af. Ik denk dat koeien prima buiten kunnen (kijk eens naar andere landen om ons heen waar het doorgaans veel warmer is ;)). Maar ik denk niet dat een melkkoe kan leveren wat gevraagd wordt in die omstandigheden. Maw, de mens zelf zorgt er voor dat de koe niet meer/langer de wei op kan.

Met kosten voor het hekwerk ben ik het overigens niet mee eens. Wij vervangen het hekwerk van onze 24/7 wei ook niet vaker dan van de paarden die naar binnen gaan.

Ik denk dat je vergeet dat de huidige koe niet meer zo wordt gefokt. Een koe wordt nu gefokt op hoeveel melk de boeren willen.

Mijn vader heeft een "megastal" van bijna 250 koeien. Om de boerderij heen ligt het land waar ze op kunnen. Soms als het weer goed is en de omstandigheden kunnen ze overdag lekker naar buiten.Bijna alles is geautomatiseerd (voerrobot, melkrobot, elke koe een bandje om en lage en hoog producerende koeien gescheiden van elkaar). Vaak is men erg negatief over deze stallen. Zelf zie ik dat de koeien het er erg goed hebben. De stal is ruim, ze hebben waterbedden, borstels enz. Mijn vader is er erg trots op dat hij zo ver is gekomen en laat dan ook graag mensen het zien met uitleg waarom er voor dingen is gekozen. Mijn vader roept altijd dat het hard werken is (Hij werkt 50+ uren), maar dat je wel een mooi bedrijf kan opbouwen. Wel is het zo dat je hard moeten werken, niet moet opkijken van tegenslagen en vooral al je tijd erin moet steken.

Echt als mensen geinteresseerd zijn en weinig weten klop eens aan bij een boer en vraag eens of hij je wat kan vertellen! Vele boeren vinden het leuk om over hun bedrijf te vertellen!

Mijn vader vindt het leuk om "stadse mensen" een beetje realiteit mee te geven en nodigt dan ook iedereen uit (ook de partij van de dieren :+ die helaas nog nooit op een uitnodiging is ingegaan van mijn vader).

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:17

Citaat:
Ik denk dat je vergeet dat de huidige koe niet meer zo wordt gefokt. Een koe wordt nu gefokt op hoeveel melk de boeren willen.

En waarom worden die koeien zo gefokt...?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:53

lovelys schreef:
Sees schreef:

Mijn vader heeft een "megastal" van bijna 250 koeien. Om de boerderij heen ligt het land waar ze op kunnen. Soms als het weer goed is en de omstandigheden kunnen ze overdag lekker naar buiten.Bijna alles is geautomatiseerd (voerrobot, melkrobot, elke koe een bandje om en lage en hoog producerende koeien gescheiden van elkaar). Vaak is men erg negatief over deze stallen. Zelf zie ik dat de koeien het er erg goed hebben. De stal is ruim, ze hebben waterbedden, borstels enz. Mijn vader is er erg trots op dat hij zo ver is gekomen en laat dan ook graag mensen het zien met uitleg waarom er voor dingen is gekozen. Mijn vader roept altijd dat het hard werken is (Hij werkt 50+ uren), maar dat je wel een mooi bedrijf kan opbouwen. Wel is het zo dat je hard moeten werken, niet moet opkijken van tegenslagen en vooral al je tijd erin moet steken.

Echt als mensen geinteresseerd zijn en weinig weten klop eens aan bij een boer en vraag eens of hij je wat kan vertellen! Vele boeren vinden het leuk om over hun bedrijf te vertellen!

Mijn vader vindt het leuk om "stadse mensen" een beetje realiteit mee te geven en nodigt dan ook iedereen uit (ook de partij van de dieren :+ die helaas nog nooit op een uitnodiging is ingegaan van mijn vader).

Ik ben nu eigenlijk ook wel nieuwsgierig ondanks dat ik al een hoop gezien heb :)
Maar snap die ophef om megastallen ook niet zo eigenlijk...

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:55

Bij ons op texel hebben we 1 boerderij die dat heeft :D koetjes kunnen naar binnen en buiten!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:31

tammiebels schreef:
Citaat:

En waarom worden die koeien zo gefokt...?

De huidige melkkoe is een 'bio-industrie-koe'. Gefokt voor maar 1 doel zo veel mogelijk en efficiënt mogelijk melk produceren. Welzijn is ook - tot op zekere hoogte - belangrijk voor deze optimale productie.
Een gemiddelde boer is tegenwoordig een directeur en manager van een melk-vee-bedrijf cq. fabriek.
Dat is een keuze van de producent/boer (en daarmee ook deels de consument).....

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:05

En waarom maken ze die keuze dan om het op deze manier te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:42

tammiebels schreef:
En waarom maken ze die keuze dan om het op deze manier te doen?

Omdat er weinig keus is... door de lage melkprijs. Kan je vertellen dat ie alweer gezakt is. Wij krijgen nu 30 ct voor 1 liter melk. Daar moeten alle kosten nog vanaf. Mag je raden wat er overblijft.
Boer zijn is geen vetpot en als dde boer zijn uren gaat rekenen kan het gewoon niet uit.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:52

Geryon schreef:
Maar dit zijn toch 'kleine' dingetjes vergeleken bij wat het oplevert voor het dier? Voor paarden geldt best veel hetzelfde en dat zijn geen redenen ze binnen te houden. Eerder excuusjes.
Begrijp me niet verkeerd hoor, als het vooral voor de boer slecht is, vind ik dat ook een goeie reden ze binnen te houden. Maar ik zou het gewoon graag feitelijk willen weten.

Maar de manier waarop paarden binnen worden gehouden is meestal natuurlijk ook gewoon niet goed waardoor de voor en nadelen in een heel andere balans zitten. De overgrote meerderheid van de Nederlandse koeien staat binnen in een loopstal niet in een stand of individuele box maar in een ruimte waar sociaal contact en (tot op zekere hoogte) vrije beweging gewoon mogelijk is, itt de meeste paarden die op 3x3 staan.
Als ik voor mijn verzorgpaard een loopstal zou kunnen vinden (en betalen) waar net zo goed over na is gedacht als over een moderne koeienstal dan zou ik dat echt wel heel serieus overwegen. Dat arme beest is bejaard en rilt de wei uit van de kou of stikt de moord van de hitte, heeft gauw last van insecten, de natte bodem, regenschurft etc. buiten is het ook niet makkelijk, helaas is er geen serieus binnen alternatief voor paarden.

Ik vind weidemelk trouwens een beetje een wassen neus, een weidemelk koe staat ong 1/3 van het jaar 1/8 van de dag buiten dat is dus maar iets van 5% van zijn totale tijd. Imo is het dan belangrijker voor het welzijn waar hij die 95% van zijn tijd staat maar dat zetten ze natuurlijk niet op het pak want dat wordt voor de consument veel te ingewikkeld :Y)