Help! Kat bij konijn in de tuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Junia

Re: Help! Kat bij konijn in de tuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:03

Ik heb 3 katten, ze mogen van mij buiten en alle buren weten dat het mijn katten zijn. Ik geef ook altijd duidelijk aan dat wanneer mijn katten voor overlast zorgen, ze altijd aan mogen bellen. Ik doe mijn best de katten alleen buiten te laten als ik thuis ben. Binnen houden is voor mij ook geen optie, maar het scheelt voor je buren al enorm veel als ze weten dat dingen bespreekbaar zijn.

Zou mijn kat op andermans konijnen loeren, mag diegene zeker een emmer water op poeslief leeggooien en zou ik persoonlijk meehelpen om de route naar die tuin voor mijn katten moeilijker toegankelijk te maken en misschien andere routes aantrekkelijker maken door bijv. kattensnoepjes te strooien.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:50

Het ideaalbeeld is natuurlijk dat de betreffende buurvrouw er voor zorgt dat haar kat niet uit de tuin kan.

Alleen, lost dat gestelde probleem(gevaar voor konijnen) op? Een week later is er wel weer een andere kat die in de tuin komt loeren, of erger: een steenmarter.

Het ideaalbeeld is dat je zonder uit te kijken veilig een zebrapad over kan steken.... is alleen even wat anders dan de realiteit die laat zien dat je ook moet zelf moet uitkijken voor je veilig kan oversteken.

Het is veel doelgerichter om een probleem zelf aan te pakken dan met je vinger te wijzen en te vinden dat een ander het moet oplossen. Je kan geluk hebben, maar niemand is je iets verplicht. Er is immers geen wet oid. voor.

Dus de ''ja hallo's maar dat moet ik met mijn hond of paard ook'': don't shoot the messenger.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:11

Vivian__ schreef:
Kana schreef:
Heeft de kat geen baasje? Die opsporen en vragen of die verantwoording zou willen nemen voor zijn huisdier.

Ik zie mn buren al aankomen :') ehh sorry, maar uw kat kijkt naar mijn konijnen, wilt u hem voortaan binnen houden of aan de ketting leggen? :')

Ehm nee. Dan zeg je: ehh sorry, maar uw kat zit in mijn tuin en dat wil ik niet. Als ik een kat had gewild, had ik er zelf wel één aangeschaft. Kunt u uw kat in uw eigen tuin houden?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:13

Evi84 schreef:
Ik zou de kat die in een ander zijn tuin zit en overlast bezorgt gewoon vangen en binnenbrengen bij het asiel.

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar hier kost het geld als je een kat wilt droppen :=

Anyway OT: Ik ben het wel eens met Air, je moet naar het geheel blijven kijken! Bij de buren heeft een vogel 1 van hun konijnen zo uit de tuin geplukt. Wij wonen naast de Dordtse Biesbosch (Bijvoorbeeld aan de Dordtse kant zit al een aantal jaar een zeearend koppel te overwinteren). Je hebt overal gevaar. Ik als katteneigenaar werk gerust mee hoor als de mijne last veroorzaakt. Nu moet ik eerlijk zeggen waar ik woon heeft bijna iedereen een kat :+ maar ja wij wonen aan een park en als je 100 meter verder de dijk overgaat zit je al in de polder met alleen maar akkers

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:13

Air schreef:
''Overlast bezorgen''.
Waar is dat hier ter sprake?

Zodra jij het dier van een ander in je tuin hebt en je wilt dat dier niet in je tuin, is er sprake van overlast.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:25

Evi84 schreef:
KellyDV schreef:
:r :?
De eigenaar van de kat moet dan toch ook de hele tuin ombouwen zo dat de kat er niet uit kan?

Dat is toch normaal, het is zijn dier. Als je een Paard koopt, zorgt de eigenaar toch ook voor de stalling. Als je een hond koopt, zet je toch ook de hele tuin af zodat hij niet kan gaan lopen? Bij een vogel zorg je voor een kooi zodat hij niet naar de buren gaat toevliegen... Waarom zijn katten dan de kosten van huisvesting niet waard, zodat ze geen overlast kunnen veroorzaken?

Is het zeker wel waard, en ook veiliger voor de kat, alleen lopen er nog heel veel meer katten los rond, dus het zal dit probleem niet weg nemen.

Ayasha schreef:
KellyDV schreef:
:r :?
De eigenaar van de kat moet dan toch ook de hele tuin ombouwen zo dat de kat er niet uit kan?

Ja hallo dat moet ik voor mijn paarden en hond toch ook? Ik eis toch ook niet dat alle andere maar zorgen dat mijn hond/paard niet bij hen op het domein kan.

^ Hier boven.

djinnie schreef:
KellyDV schreef:
:r

Vanwaar deze smilie, KellyDV? Dat is toch niet zo heel vreemd, dat als je zelf een dier neemt, dat je zelf zorgt dat het dier geen overlast veroorzaakt? Wat maakt dat dit met katten zoveel anders wordt gezien door katteneigenaren (een deel althans), terwijl we het bij andere dieren, zoals hond of paard, normaal vinden...?

Omdat ik het heel erg makkelijk gezegt vindt.
Wij hebben zelf een hele grote kooi in de tuin voor onze raskat, wij hebben een Burmilla.
Maar we hebben ook een Bengaal, deze kat zou je nooit en ten nimmer binnen kunnen houden, of alleen in een tuin..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:34

Dan trek je een net over de tuin zodat deze dicht is. Zie ik hier veel want hier is een kattenhater actief die ze vergiftigt, al een poos

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 23:02

Dus omdat er nog wel moordenaars rond lopen hoef je er geen meer in de gevangenis te steken?

De non-argumenten om hun gebrekkige fatsoen goed te praten worden alleen maar mooier.
Wat is er met verbeter de wereld, begin bij jezelf (eigen kat) gebeurt? Zijn we officieel over gestapt naar ' F.... It, als de mijne 'm niet op eet dan die van mijn buur wel dus laat de mijne er dan maar van genieten'?

Gek he dat er kattenhaters komen (al zou men beter de bazen vergiftigen ipv de beesten die niet beter weten maar dat zal wel niet ethisch verantwoord zijn om te zeggen)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 23:11

Ik heb me nog nooit druk gemaakt over katten bij konijnen eigenlijk.
Enkel bij jonkies of die hele kleine kleurdwergjes misschien.
Een van mijn konijnen zocht zelf ook vaak de kat van de buren op.
Mijn konijnen logeren deze week op stal en daar komen de katten ook steeds bij ze kijken, wennen ze vanzelf aan.
De cavia's lopen daar ook niet kat-vrij en die leven ook nog.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 23:39

Ayasha: verbeter de wereld begin bij jezelf is juist niet op anderen zeiken maar je eigen probleem zelf oplossen. Omdat je er gewoonweg niet vanuit kan gaan dat de hele wereld maar met jou rekening houdt.
Dat je vindt dat dat moet/hoort is daarnaast heel wat anders dan dat het gebeurt.

''Gek he dat er kattenhaters komen?''
Ik denk toch echt dat als je een dier haat er een draadje daarboven niet helemaal goed zit hoor. Niets kan mishandeling goedpraten.

Het is hier in de meeste Groningse woonwijken overigens doodnormaal dat katten los rondlopen. Dus nee, als je een kat hebt en je laat hem los rondlopen heb je niet meteen een 'fiets it' mentaliteit of ben je egoïstisch of één van de ander genoemde beschuldigingen. Generaliserende meningen hebben niets te maken met verbeter de wereld begin bij jezelf :+.

En hemel, als een dier wat in je tuin zit al overlast is... dan is het misschien verstandig om geen tuin te nemen. :+ Alhoewel er ook vogels op een balkon komen.. tja.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 04:28

Jeetje air, die post is zo'n knap staaltje woorden verdraaien en interpreteren naar eigen voordeel dat ik niet eens weet of het zin heeft om er op in te gaan..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 05:28

Air schreef:
En hemel, als een dier wat in je tuin zit al overlast is... dan is het misschien verstandig om geen tuin te nemen. :+ Alhoewel er ook vogels op een balkon komen.. tja.

Ikzelf zou er geen bezwaar tegen hebben als er katten in mijn tuin zouden lopen, maar goed, met onze honden wagen ze zich er ook niet.
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die niet om de kat van een ander gevraagd hebben. Die tijdens het tuinieren niet in de uitwerpselen van een kat willen graaien. Of die niet willen dat hun kindjes kattenpoep uit de zandbak eten. Of die niet in de stank willen zitten van het gesproei van een kater tegen de schuurdeur. Ik vind dat echt niet heel raar dat het dan als overlast gezien wordt. Maar ik heb wellicht een heel ander beeld van fatsoen en hygiëne.

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 11:47

Air schreef:
Het ideaalbeeld is natuurlijk dat de betreffende buurvrouw er voor zorgt dat haar kat niet uit de tuin kan.

Alleen, lost dat gestelde probleem(gevaar voor konijnen) op? Een week later is er wel weer een andere kat die in de tuin komt loeren, of erger: een steenmarter.

Het ideaalbeeld is dat je zonder uit te kijken veilig een zebrapad over kan steken.... is alleen even wat anders dan de realiteit die laat zien dat je ook moet zelf moet uitkijken voor je veilig kan oversteken.

Het is veel doelgerichter om een probleem zelf aan te pakken dan met je vinger te wijzen en te vinden dat een ander het moet oplossen. Je kan geluk hebben, maar niemand is je iets verplicht. Er is immers geen wet oid. voor.

Dus de ''ja hallo's maar dat moet ik met mijn hond of paard ook'': don't shoot the messenger.

Ik denk zeker dat als deze kat wegblijft dat dat het grootste gevaar voor de konijnen wegneemt. Andere kat laten zich makkelijk weg jagen en komen na 2 of 3 keer niet meer terug, dan heb ik er ook minder moeite mee. Roofvogels hebben hier makkelijkere prooien. Als er uilen in de buurt zijn (die hoor je), zorgen we dat de konijnen in het hok zitten zodra het donker is. En steenmarters hebben we momenteel ook weinig last van. Ik heb al 10 jaar konijnen, dus ik weet welke risico's het met zich mee brengt om ze los door de tuin te laten lopen. Maar opsluiten is voor mij geen optie. En natuurlijk kan je niet alle gevaar wegnemen, maar je kan wel je best doen om de tuin zo veilig mogelijk te maken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:00

Ayasha schreef:
Jeetje air, die post is zo'n knap staaltje woorden verdraaien en interpreteren naar eigen voordeel dat ik niet eens weet of het zin heeft om er op in te gaan..

Ja, ik vind dat gedraai ook altijd zo irritant.... een vogel is tenslotte een heel ander verhaal dan een kat. Niemand laat tenslotte zijn oehoe bij een ander in de tuin schijten of op konijnen loeren.
Het gaat hier over een kat.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:16

Bengalen worden juist veel gehouden in een ren en binnen omdat ze zo diefstalgevoelig zijn. Het verbaast me oprecht steeds weer te lezen dat mensen het maar oké vinden als hun kat een ander lastig valt. Maar wel jammeren als poekie niet thuis komt of wordt doodgereden.. Kulargumenten..

Jouw konijn zul je wel moeten beschermen en ik lees veel goede tips hier. :) zelf heb ik het meest ervaring toch met een paar dagen actief er achteraan gaan met een waterpistool, maar er zijn ook van die schutting rollen die voorkomen dat er op de schutting kan worden gesprongen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:42

Pauline schreef:
Bengalen worden juist veel gehouden in een ren en binnen omdat ze zo diefstalgevoelig zijn. Het verbaast me oprecht steeds weer te lezen dat mensen het maar oké vinden als hun kat een ander lastig valt. Maar wel jammeren als poekie niet thuis komt of wordt doodgereden.. Kulargumenten..

Jouw konijn zul je wel moeten beschermen en ik lees veel goede tips hier. :) zelf heb ik het meest ervaring toch met een paar dagen actief er achteraan gaan met een waterpistool, maar er zijn ook van die schutting rollen die voorkomen dat er op de schutting kan worden gesprongen.

Goed idee, die schuttingrollen, er bestaat ook dit: http://ongedierteproducten.nl/prikkastrips.html er zijn ook andere merken, bijvoorbeeld: http://www.akantiklim.nl/ en de prijs varieert.

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 16:01

Die strips zijn een goed idee inderdaad! En het water staat hier klaar bij de deur :))

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:17

Diablo schreef:
Vivian__ schreef:
Ik zie mn buren al aankomen :') ehh sorry, maar uw kat kijkt naar mijn konijnen, wilt u hem voortaan binnen houden of aan de ketting leggen? :')

Ehm nee. Dan zeg je: ehh sorry, maar uw kat zit in mijn tuin en dat wil ik niet. Als ik een kat had gewild, had ik er zelf wel één aangeschaft. Kunt u uw kat in uw eigen tuin houden?

Dus binnenhouden of aan de ketting.. Als je een paard of hond de hele dag aan een ketting/stal/halstertouw zet, dan is het zielig, maar een kat die naar andermans konijnen kijkt moet maar opgesloten/vastgezet worden?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:23

Diablo schreef:
__YSB__ schreef:
*\o/* De eigenaar is verantwoordelijk voor zijn dier. Dus hij/zij moet ervoor zorgen dat het beest geen schade maakt aan andermans spullen.
Dus moeten zij ervoor zorgen dat de kat niet over de schutting komt.
Hier gaat de hond naar buiten als er een kat in de tuin komt.
En ik heb nog dikke schade van rondlopende katten die mijn auto bekrast hebben.

Hier wagen katten zich ook niet in de tuin. Kunnen ze ook beter niet doen, is niet goed voor ze.

Hier wagen ze dat ook niet, wij hebben ook vier katten, er word voor gezorgd dat die niet verder kunnen komen dan onze eigen tuin. Moet er niet aan denken dat ze overlast bezorgen of nog erger verongelukken. Maar op onze beurt zijn wij ook niet gediend van vreemde katten in de tuin, die zijn voor de hond.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 23:20

Vivian__ schreef:
Dus binnenhouden of aan de ketting.. Als je een paard of hond de hele dag aan een ketting/stal/halstertouw zet, dan is het zielig, maar een kat die naar andermans konijnen kijkt moet maar opgesloten/vastgezet worden?

Je leest niet wat ik zeg. Ik zeg dat het overlast is als andermans dier in je tuin komt terwijl je dat niet wilt.
Hoe dat opgelost wordt, is dan natuurlijk niet aan degene van wie het dier (in dit geval de kat) niet is, maar van wie het dier wél is. En tja, als diegene het dier aan een ketting wil leggen (wat natuurlijk ook een vreemde oplossing is), is dat zielig, maar niet de schuld van degene waar het dier niet van is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 23:45

Vivian__ schreef:
Diablo schreef:

Jouw paarden staan niet binnen een omheining begrijp ik?

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 23:49

Vivian__ schreef:

De eigenaar van de kat moet zorgen dat de kat geen overlast op andermans terrein veroorzaakt ja. Dit is schoon, je wil een huisdier en je zadelt moedwillig anderen met de problemen ervan op. Als je niet in staat bent om een kat te huisvesten, moet je er ook geen houden.

Een paard zet je ook in de weide, die laat je ook niet zelfstandig zijn weides uitkiezen. Doe dan ook zelf de kosten om je kat binnen in je tuin te houden en scheep andere niet moedwillig met je kat op of met dure kosten om ANDERMANS dier uit de tuin te houden. Of dat met een ketting, kattenren, tuinafscherming is, dat is de keuze van de eigenaar, maar hou je eigen dier op eigen terrein.

Jouw dier dient ook jouw last te zijn - niet de last van iemand anders... Hoe asociaal kun je anders wezen. -O-

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:45

Eerst maar eens kijken hoe het nu gaat. Belletje, nat spuiten als de kat in de tuin komt. Maar de kat naar het asiel brengen terwijl je weet van wie die is??? Dat kan je echt niet maken.

Grote kans dat de kat je tuin niet meer zo aantrekkelijk vindt als hij/zij meerdere malen een nat pak heeft opgelopen...

Mijn katten gaan ook goed met de konijnen, maar ik zou ze er zonder toezicht toch niet bij laten, voor de zekerheid, een kat kan wel degelijk een konijn pakken en ik heb ook niet van die reuzen :p. Toen mijn hangoortjes nog jong (en heel klein) waren vertrouwde ik ze er niet bij hoor, maar nu zijn ze groter en zelfverzekerder en gaat het prima.

Ik wil straks een stuk tuin afzetten waar de konijnen overdag kunnen lopen, maar 's avonds gaan ze dan wel weer in het hok hoor. Ik heb eigenlijk nooit katten in de tuin van de buren, maar je weet maar nooit. Alleen los in de tuin als ik zelf thuis ben.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:00

He potver, mijn kat maakt ook de vogels dood als die voor haar neus rond fladderen.
Moet ik ook maar tegen de vogels zeggen dat ze niet in mijn tuin mogen komen -O-

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:07

Als je zelf nog eens inziet dat het verschil tussen wilde dieren en een kat met EIGENAAR net zoiets is als peren met appels vergelijken, ben je de discussie nog niet waard. Ik ben het met de volle 100 procent eens met Ayasha.