Poes verwacht ieder moment kittens!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:46

Helemaal mee eens maralyn ! Is juist super dat mensen meer bewust zijn van wat een kitten nodig heeft ! Vroeger was dat allemaal gewoon van gratis kitten niks aan gebeurd, en soms heb je dan van die inteelt of dergelijke. Of zoals ik had met 1 kitten dat je die op moet lappen voor 300 euro, om beetje helemaal gezond en op gewicht en te laten helpen enten alles erop en eraan moet regelen.

Vind super ! En mensen zijn dan vind ik ook vaak bewuster wat een dier kan kosten en weet je ook zeker dat er serieuze interesse is plaats van een opwelling of iets.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:47

Inderdaad Lissisanne.

Ik zou best wel een bedrag willen neer leggen, voor een kitten die bij de dierenarts is geweest, een paspoortje heeft (gewoon dierenarts paspoort) gechipt is en ook geënt.

En inderdaad mioux.

TS: We schrijven dit, om je te irriteren of vervelen hoor!! Maar juist om ervaringen te delen enzo. :D

Mioux

Re: Poes verwacht ieder moment kittens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:48

Ik denk ook prima dat ts rond 70-80 kan vragen hoor, is heel normaal bedrag als de kat inderdaad dierenarts paspoortje heeft met de enting en ontwormt en ontvlooit ! Dan heb je ook gelijk deels kosten gedekt voor de andere voor t helpen, althans begrijp dat dat de bedoeling is :).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:51

Ja das leuk en aardig maar er wordt ook geld gevraagd voor ongeente kittens die veel te vroeg bij mams weg gaan. Dit 'soort' wordt dus ook gratis weg gegeven. Ingeënt kittens staan hier soms voor 25 euro te koop. Soms 15 euro. Voor 100 euro heb je een kat uit t asiel. Ingeënt, gesteriliseerd en alles erbij.

80 euro voor een htk kitten. Dan wordt je hier echt uitgelachen.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 04-05-15 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:51

Ik bedoel ook niet dat ik dat raar vind.. Maar meer dat ze er tegenwoordig dat bedrag ook daadwerkelijk voor krijgen. Dit betekend dus dat er genoeg animo is voor HTK katten.

Wij zelf hebben uiteindelijk een HTKx Noorse boskat voor €200,- gekocht. Ik vond dit flink aan de prijs.
Als wij op andere HTK nestjes reageerden waren ze vaak allemaal al binnen een paar uur verkocht.

Gelukkig maar.. des te minder gaan er naar de slangen, containers enzovoorts..

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:52

Sammie schreef:
Ja das leuk en aardig maar er wordt ook geld gevraagd voor ongeente kittens die veel te vroeg bij mams weg gaan. Dit 'soort' wordt dus ook gratis weg gegeven. Ingeënt kittens staan hier soms voor 25 euro te koop. Soms 15 euro. Voor 100 euro heb je een kat uit t asiel. Ingeënt, gesteriliseerd en alles erbij.

Misschien verschilt het per regio (randstad), maar hier zie ik dat niet voorbij komen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:53

Dit is idd buiten de randstad :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:55

Sammie schreef:

80 euro voor een htk kitten. Dan wordt je hier echt uitgelachen.

Ja, dat wel.
Maar veel mensen willen graag een kitten.
Omdat ze die zien opgroeien.

Het bedrag, moet TS zelf voor kiezen.

En dat er geld wordt gevraagd voor ongeente kittens? Dat vind ik niet zo gek hoor!!
Dat kittens te vroeg bij de moeder weg gaan, dat vind ik persoonlijk minder.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 14:01

Ontwormt en ontvlooit worden ze sowieso! Dat inenten moet ik mij nog in verdiepen. Ik weet nog niet duidelijk wat de kosten er van zijn, waar het voor is en wanneer het moet gebeuren. Ben er nu informatie over aan het zoeken. :)

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:02

oeee spannend hoor! Op mijn vorige stal was ook een poesje zwanger ( 1e nestje ) Ze was zelf ook nog vrij jong. Ze was een enorme kroelkont en gehecht aan bekende mensen. op het moment van de bevalling was ik op stal, En zolang ik bij dr bleef zitren bleef ze rustig, Maar zodra ik weg liep schreeuwde ze me met veel klagelijk miauw weer terug. Dus met veel geduld naast haar gezeten en 2 kittens geboren zien worden, Prachtig om te zien hoe het moederinstinct meteen naar boven kwam.

Hoop dat je het mee mag maken! Blijft toch wat bijzonders!

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:05

Spannend hoor, zo wachten. Ben erg benieuwd wat er uit gaat komen!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:11

@kim je kan altijd even dierenarts bellen om te vragen, soms ligt het niet per see alleen aan leeftijd, maar ook aan gewicht. Zou dus gewoon even overleggen en vragen wat het kost als je alle kittens tegelijk brengt, scheelt consult kosten haha, en ent. Soms kan je daar ook wel korting op krijgen hoe vreemd t ook klinkt !

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:18

Mioux schreef:
@kim je kan altijd even dierenarts bellen om te vragen, soms ligt het niet per see alleen aan leeftijd, maar ook aan gewicht. Zou dus gewoon even overleggen en vragen wat het kost als je alle kittens tegelijk brengt, scheelt consult kosten haha, en ent. Soms kan je daar ook wel korting op krijgen hoe vreemd t ook klinkt !

Ik ken hier een aantal dierenartsen die met kitten entingen, het met kortingen doen, om het juist aan te prikken...

Katten niesziekte en kattenziekte wordt tegen geënt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:19

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 14:27

Thanks voor de link maralyn! Had ik net ook op gekeken ja. :D Mochten ze dus tot 12 weken blijven dan 2 x enten dus.. Zal de prijs wel stijgen maar hoeven de nieuwe eigenaren niet meteen een week later alweer te enten. Het is nog even afwachten hoeveel kittens ze krijgt, dan zal ik alvast hier wat dierenartsen in de buurt bellen en kijken waar het het goedkoopste is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:29

Tja wat is een 'kleine bijdrage'.. Wij hebben onze kater (inmiddels ex-kater) gratis opgehaald via marktplaats en dus eigenlijk "geruild" voor een fles wijn _O-
Ik vind het zelf nogal 'onzinnig' om de kittens te verkopen met een 'kleine bijdrage' om de sterilisatie te bekostigen. Dan zou ik eerder zelf de kittens castreren/steriliseren & enten + evt chippen en ze voor die kosten 'verkopen'.

Om nog even een fabel uit de wereld te hebben... Kittens zijn geen slangenvoer. En voor een (grote) slangenhouder met bijv. een tijgerpython; die gaat echt geen 20 euro uitgeven aan 1 kitten die z'n slang dan in 1x op heeft :+ Dat geld kan ie dan beter in een goed konijn stoppen, aangezien daar iets meer in zit en dat voor zo'n dier iets natuurlijker is én ook iets minder gevaarlijk. Het is maar net wat de mens wil geloven hoor, maar ik heb zelf slangen gehad en die vreten echt geen kitten op. En ja, ik had ook een tijgerpython als volgende optie overwogen na m'n koningspython maar ik zag mezelf niet met 1.65 een slang van 6 tot 8 meter ofzo hanteren _O-

Verder is het denk ik vooral belangrijk om de poes met rust te laten.. Althans.. Ik heb nog geen kittens op schoot geworpen gekregen, houd er rekening mee dat bij veel drukte ze best behoorlijk heen en weer kan slepen met d'r kittens en dat wil je eigenlijk zo veel mogelijk voorkomen, dat zorgt dan weer voor stress. Enne, wees niet té verliefd op je kittens want dan doe je ze echt nooit meer weg _O-

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 14:46

Ja het idee om de sterilisatie te bekostigen met het geld van de kittens heb ik laten varen. :') Als ik zie hoeveel kosten er bij het enten, ontwormen en ontvlooien komen kijken ga ik er geen winst aan over houden voor de sterilisatie. En wil ze ook geen 100 euro voor vragen zodat ze gesteriliseerd kan worden. Dan maar even zuinig aan doen met mijn geld zodat ik het geld voor de sterilisatie kan missen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:50

Ik denk dat je winst sowieso kunt laten varen.

Als dit haar eerste nestje is heb je kans op 2 a 3 kittens. En 1 is ook heel goed mogelijk.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:55

xkimmx schreef:
Ja het idee om de sterilisatie te bekostigen met het geld van de kittens heb ik laten varen. :') Als ik zie hoeveel kosten er bij het enten, ontwormen en ontvlooien komen kijken ga ik er geen winst aan over houden voor de sterilisatie. En wil ze ook geen 100 euro voor vragen zodat ze gesteriliseerd kan worden. Dan maar even zuinig aan doen met mijn geld zodat ik het geld voor de sterilisatie kan missen!

+:)+

Fokker, ben je al, doordat je vermeerderd.
Een goede fokker, speelt quitte of verliest zelf er geld aan.

http://www.entenvooreenprikkie.nl/?utm_ ... 2475879068

Hier enten ze voor 25 euro, en chippen ook.
Denk aan ongeveer 50 euro tot 100 euro per kitten wat je kwijt zal zijn.
Daarnaast moet je de ontworming en ontvlooiing niet vergeten.
Als ik mag adviseren? Doe dit via een dierenarts.
Scheelt je een hoop gedoe, en je weet dat je het juiste mee krijgt voor je kittens.

Overigens hebben veel "dierspeciaalzaken" ook alleen maar ontvlooiing en ontworming vanaf 6 maanden.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 15:06

Ik hoef er sowieso niet aan te verdienen hoor. Verlies maak ik sowieso. Maar als die minder kan zijn dan graag. 25 euro valt mee! :)

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:13

Citaat:
Volgens mij valt het tegenwoordig best mee, met de overschot aan HTK katten.

Dan vraag ik me af waar degene die dit schrijft geïnformeerd heeft.
Wij krijgen als stichting elk kaar honderden katten en kittens binnen die gedumpt of zwervend waren. En dat alleen in een deel van Zeeland. Er zijn in Nederland heel wat stichtingen bezig om dit kattenoverschot te managen omdat de overheid en dierenbescherming daar niet voldoende aan doen. Dit doen ze dus ongesubsidieerd, met vrijwilligers die daar hun vrije tijd in steken.
Je wilt niet weten wat wij en collega-stichtingen onder ogen krijgen. Te triest voor woorden. Daarom worden alle katten die wij binnenkrijgen ook gesteriliseerd. En daarom is het goed dat moederpoes ook geholpen wordt.
De kosten om een kat te ontvlooien, ontwormen, in te enten, chippen en steriliseren worden bij lange na niet gedekt door de bijdrage in de onkosten (doorgaans €80,-) die een stichting of een asiel maakt. Sterilisatie van een poes kost alleen al tussen de €80 en €140. Wij zijn per kat gemiddeld ruim €200,- kwijt aan echt gemaakte kosten. Dus ga maar na.
Als je niet ontvlooid en ontwormt kun je zelf ook ziek worden, dus dat lijkt me toch wel belangrijk om te doen. Chippen ook, want we krijgen veel meldingen van huilende eigenaren die hun kat kwijt zijn, maar het beestje niet hebben laten chippen.
Evenzo ken ik helaas verhalen van mensen die hun kat gratis weg hebben gegeven en naderhand hoorden dat deze doorverkocht, voor dierproeven verkocht waren etc. Niet echt iets om blij van te worden.

Het zou heel fijn zijn als meer mensen zich hier bewust van zouden worden, want er is helaas echt nog heel veel ellende op dit gebied. Goed dat TS hier dus over nadenkt.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:23

Emma_s_girl;
Ik begrijp je reactie, ik had mijn post alleen al wat verder in het topic uitgelegd. Baseer dit dus puur op eigen ervaring van de afgelopen maanden.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 05:54

Kittens worden helaas wel gebruikt voor slangen en bij bv boerderijen gaat ook iemand langs voor bv proefdieren.
Nestjes bij boerderijen is vaak ook teveel worden gratis zo mee gegeven. Naast verzuipen of dood gooien.
Ik woon in een boerendorp zo gaat het helaas gewoon.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 07:45

Citaat:
Ik begrijp je reactie, ik had mijn post alleen al wat verder in het topic uitgelegd. Baseer dit dus puur op eigen ervaring van de afgelopen maanden.

Laten we hopen dat mensen steeds meer bewust worden, geloof me, ik zou niets liever willen dan dat je gelijk had hoor.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:06

linnie050 schreef:
Kittens worden helaas wel gebruikt voor slangen en bij bv boerderijen gaat ook iemand langs voor bv proefdieren.
Nestjes bij boerderijen is vaak ook teveel worden gratis zo mee gegeven. Naast verzuipen of dood gooien.
Ik woon in een boerendorp zo gaat het helaas gewoon.

Hier een stille meelezer maar hier wil ik wel even op ingaan. Katten gebruikt als proefdieren worden niet gekocht bij particulieren. Dit is zelfs bij wet verboden. Alleen speciaal voor dit doel gefokte dieren door een vergunninghouder mogen gebruikt worden.

Hopelijk komen er snel mooie en gezonde kittens TS!