Nog meer bokkers met bewuste binnenkatten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Re: Nog meer bokkers met bewuste binnenkatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:33

Als er een kat bij komt of na Mowgli zal ik ook aan de hor-met-frame moeten vrees ik, zulke brave katten vind je iig niet snel. :=

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:18

Hier ook iemand met binnenkatten. Zijn allemaal gewone HTK, behalve 1 geholpen Ragdoll(die voorheen ook buiten kwam, maar hij mist het totaal niet).

Om de simpele reden dat ik vind dat een kat in dorp of stad niet buiten hoort. Hij veroorzaakt overlast bij het verkeer, houdt mensen uit hun slaap(ongeholpen katten of vechtende katten) en doet zijn behoefte bij anderen in de tuin.

Ik ben echt een katten liefhebber, maar ben een beetje verbitterd geraakt door al het leed wat katten aangedaan wordt en als je dan weer een oproepje ziet: Oh ik ben mijn kat kwijt, dan heb ik zo iets van hou hem binnen. Hond mag ook niet vrij buiten en als je je kat voldoende plek geeft om te spelen ed binnenshuis is hij heel gelukkig. Vind het een beetje onverantwoordelijk om dan maar te zeggen, ja maar kat moet vrij buiten lopen. Nope, is een huisdier en huisdier hoort binnen.

Ok ik ben klaar met mijn tirade :j

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:21

hier 4 binnenkatten, ze hebben wel de tuin tot hun beschikking. deze is afgezet met kattennet.
puur omdat ik niet wil dat ze weglopen( 1 is ooit een half jaar vermist geweest), 1 raskat heb en de buren hoeven geen last te hebben van mijn huisdieren.
eerst konden ze alleen binnenzitten, want de tuin was nog niet afgezet. maar ben blij dat ze nu ook met mooi weer naar buiten kunnen en dat ik de deur dan open kan laten staan.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:26

Hier ook twee binnenkatten, ze komen alleen met een tuigje aan in de tuin.
Ben veel te bang dat als ze buiten lopen worden aangevallen door een hond of aangereden.
Heb niet het idee dat ze iets missen, als de zon schijnt staan ze wel te miauwen voor het raam dat ze in de tuin willen. :D

Afbeelding Afbeelding

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:47

Ik heb 2 binnenkatten :)
Heb ze allebij vanaf kitten, en de oudste is in het begin wel buiten geweest, totdat ze 3x per dag met een vogel aan kwam, en bij de buren in de keuken ging rond snuffelen :Y)
Toen geprobeerd haar alleen in de tuin te houden maar niks hield haar tegen, dus nu mag ze lekker binnen blijven.
Ben ook bang dat er buiten iets gebeurd, aanrijden, weglopen, en er zijn zoveel rare mensen die vanalles met dieren uithalen dat ik t niet aandurf.
Ze komen wel buiten aan een tuigje, de jongste vind dat prima, die is niet anders gewend, maar de oudste moet ik goed in de gaten houden want die is zo de tuin uit als je niet oplet..

Afbeelding

Afbeelding

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:51

Wij hebben 3 binnenkatten.
1 had ik al toen ik nog bij mijn ouders woonde, daar ging hij wel naar buiten. De andere 2 hebben we sinds kitten en zijn nog nooit vrij naar buiten gegaan.
In ons vorige huis mochten ze wel op het platte dak waar ze vanuit het raam konden komen. Daar konden ze niet af en waren zo niemand tot last.
In dit huis mogen ze wel op het balkon als wij thuis zijn.

We hebben toen we alleen de eerste kat nog wel met hem aan een tuigje gewandeld toen we nog direct aan de duinen woonden. Maar op straat waar we nu wonen is dat geen succes. ZE zijn doodsbang als we ze mee naar buiten willen nemen :+ .

Ik heb er ook meerdere redenen voor om ze binnen te houden.

1 de buren hoeven niet mee te genieten van mijn dieren. We wonen aan de rand van een woonwijk dus veel buurtgenoten. Ik kan me zo voorstellen dat ze niet zitten te wachten op stront in hun moestuin, doodgeschrokken prijsvogeltjes, territoriumgevechten in de bosjes etc.
2 het is vanuit ons appartement niet echt praktisch om de katten naar buiten te laten.
3 er loopt een vrij drukke autoweg langs ons huis. Ik zou geen oog dichtdoen als mijn beestjes daar liepen.
4 dat er iets anders met ze gebeurd. Je hoort zulke rare verhalen van vergiftigde en verdwenen poezen enzo.
5 ze hebben er gewoonweg geen behoefte aan.
6 zo hebben wijzelf ook meer aan onze beestjes als wanneer ze constant buiten zwerven.

Ik merk dat ze veel aan elkaar hebben. ZE kunnen alledrie goed met elkaar overweg en hebben zo altijd een speelmaatje.
Ook een aantal krabplekken, een groot kattenmeubel om te klimmen, ligplekjes, speeltjes etc. En natuurlijk veel aandacht.
ZE vervelen zich dus zeker niet en ik vind het een goede situatie zo.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:58

Akshay schreef:
Ik heb draai / kiep ramen... en van die klepraampjes...

Voor kantel/kiepramen bestaan speciale rekken die je in de opening (driehoek) van het raam kan bevestigen en de bovenkant van het raam mee kan afdekken. Kunnen ze toch gewoon open en de kat kan er niet meer tussendoor of nog erger er in vast komen te hangen!

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:02

- Hou je ze bewust binnen of hebben ze gewoonweg geen behoefte aan naar buiten gaan?
We hielden ze bewust binnen.

- Heb je de katten van jongs af aan?
ja

- Wat doe je om het interessant te houden?
We hebben ze in een tuinhuisje met ren ervoor zitten. ze kwamen soms binnen of werden verwend.

Het verhaal erbij:
toen onze oude kat van 19 was overleden besloten we na de verhuizing een nieuwe kat te nemen. Iemand van de ponyclub had een nestje dus gingen we daar kijken. uiteindelijk waren ze zo leuk en besloten we er 2 te nemen. Hele lieve poezen. we wonen op een woonboerderij met genoeg ruimte dus de katten mogen altijd naar buiten als ze willen. maar op een avond kwam een van de twee (die van mij) ze was nog klein. posters op gehangen. nooit gevonden.

Na een tijdje besloten we een vriendje voor de ander erbij te halen. Dezelfde moeder had weer een nestje dus ik had een leuke uitgezocht. heel lief poesje. ze mochten nog steeds naar buiten.
op de dag voordat we op zomervakantie gingen zag ik mijn poesje een beetje raar lopen. daarna zag ik dat ze haar achterkant mee sleepte. we dachten dat ze gepakt was door een vreemde hond die vaak rondzwierf in de straat. maar ze bleek met een luchtbux in haar rug te zijn geschoten. precies in de zenuw waardoor ze verlamd was. we hebben haar in moeten laten slapen.

na een tijdje besloten we toch nog een kat erbij te halen. maar we wilden ze vanaf nu binnenhouden. dus besloten we een raskat te nemen. (maine coon x laperm) dat zijn er uiteindelijk ook 2 geworden. de kat die we vanaf het begin af aan hadden mag wel naar buiten. die gaat niet (ver) van huis.

we hebben de 2 een aantal jaren gehad. door de scheiding van mijn ouders wilden mijn moeder ze weg doen. Nu hebben we alleen de eerste nog. die zit savonds in het thuinhuis en mag overdag naar binnen of buiten. (dat kan ze helaas zelf beslissen want ze kan deuren open maken :P )

maar.... mijn vader (en ik) willen eigenlijk ook een kat. dat kon niet door alle onzekerheid. maar nu is het wel mogelijk. dus we zijn op zoek, volgende week vrijdag gaan we ergens kijken en deze zijn we ook van plan binnen te houden. waar mijn vader nu (tijdelijk) woont ligt aan een grote weg. maar ik ga hem wel mee naar buiten nemen onder toezicht :P

Het valt me trouwens erg op dat de kittens (op mp) meteen gereserveerd zijn en er heel veel jonge katten van 1 of meer jaren gratis af te halen zijn.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:16

Zijn er trouwens ook mensen die hun balkon hebben afgezet? En zo ja, hoe? Morgen ga ik aan de gang met het kattennet van Zooplus, zodat ik als het straks warm wordt lekker mijn balkondeur open kan hebben. Ben alleen bang dat Poes van het balkon afvalt := of naar de buurvrouw wandelt.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:17

Niet dat ik een balkon heb of iets dergelijks maar als ik die dingen zie vraag ik me altijd af of dat nou wel zo veilig is. Mijn donderstenen zouden er wel raad mee weten heb ik het idee. :')

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:20

Het is wel echt heel stevig spul :j En Poes is liever lui dan moe, ik verwacht niet dat ze op elke mogelijke manier op zoek gaat naar een ontsnappingsmogelijkheid :))

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:28

Ik heb ook drie binnenkatten Eentje gekregen toen hij 1,5 was, de andere pas gekregen en die is 3 jaar en de andere is alweer 11 jaar, ook pas gekregen. Zijn alle 3 birmanen en van kleins af aan binnenkatten wat ik weet.
Komen wel op het balkon met het tuigje maar als ik naar binnen ga dan willen zij ook :) Soms gaan ze mee naar mijn moeder en mogen ze in een afgezette tuin. Bij de voordeur blijven ze gewoon binnen zelfs als de deur open staat.

ik was ook aan het kijken voor zo'n net, mijn onderburen hebben die en toch al een paar jaar, net ziet er nog zeer goed uit. Erg sterk materiaal en gelukkig heb ik van die hele brave katten, daar komt het niet eens in op dat ze er ook in kunnen hangen :D
Alleen wist ik niet waar ik zoiets kan halen en hoe je het moet bevestigen? Binnenkort eens bij de buren gaan kijken. Het liefst wil ik het zo hangen dat je het om en af zou kunnen rollen op een of andere manier. geen idee of dat mogelijk is.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:38

Berdien schreef:
Zijn er trouwens ook mensen die hun balkon hebben afgezet? En zo ja, hoe? Morgen ga ik aan de gang met het kattennet van Zooplus, zodat ik als het straks warm wordt lekker mijn balkondeur open kan hebben. Ben alleen bang dat Poes van het balkon afvalt := of naar de buurvrouw wandelt.

Hadden wij toen we nog op de flat woonden. Balkon had glazen rand ervoor. Onder die rand was een stuk open. Hier hebben we planken voor vastgezet. Verder van de glazen randen tot het plafond dubbeltjesgaas. Kat kon er echt niet uit en zat vaak op de railing van de glazen rand.
Wel wat meer werk dan een net, maar ook stuk steviger.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:46

Wij hebben ook een balkon met redelijk spannende reling (zijn een paar stukken hout die nogal doorgerot zijn ondertussen) en onze katten lopen zelfs met stevige wind over de reling :)) Beestjes kunnen echt wel wat aan en kunnen ook hun eigen grenzen best goed bewaken. Als je ziet dat je kat over de reling loopt kan je het een beetje in de gaten houden, maar vallen doen ze niet zomaar!

Weet niet hoe dicht jouw balkon op dat van de buren zit maar als het echt dicht erop zit zou ik dat stuk gewoon afzetten met gaas.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:19

Brrrr lijkt me doodeng. Je hoort zovaak dat het flink misgaat en ze wat breken of pijn hebben en nooit meer terugkomen. Zou het persoonlijk niet aandurven. Kan 100 x goedgaan en dan alsnog fout gaan natuurlijk. Ze zullen vast niet meteen de eerste week naar beneden vallen.

Vind het zelf wel handig dat ze gewoon goed veilig buiten kunnen zijn zonder ze in de gaten te hoeven houden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 07:28

Precies, dat is ook mijn overweging. Als ze net over de reling loopt en ze schrikt ergens van (het is niet een hele dappere dodo) en ze valt de verkeerde kant op... Dan is het wel direct drie hoog :\ En ik wil ook gewoon de balkondeur open kunnen hebben zonder dat ik er constant toezicht op heb of moet hebben.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 07:41

Ik heb die van mij aangeleerd niet over de reling te gaan (moet zeggen dat ze er ook niet op komt als er niet een opstapje in de buurt is, dat lukt haar gewoon niet) afgelopen zoner stond ze er wel op en viel ze er af, gelukkig in het was rek dat aan de buitenkant hing. Daarna heeft ze het ook nooit meer gedaan(zal wel enorm geschrokken zijn haha). T stuk balkon naast de buren heb ik afgezet en verder niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:33

Hier is het balkon met metalen spaken waar ze lekker tussendoor kunnen. Helaas zit ons balkon/terras aan de straatkant, dus als ze vallen is het gelijk op het voetpad en de straat. Ik denk niet dat een wandelaar vrolijk wordt als er plots een kat in zijn nek komt aangezeild :o
Ze vinden het leuk om aan de buitenrand van het terras te wandelen, de rand waar de reling op staat steekt immers nog een stukje uit. Zo kunnen ze doorwandelen naar de buren. Wat ik niet wil want mijn zwarte is een echte boef en dief + ze hebben ze (onopgevoede) jonge kinderen.

Er lopen hier al 2 katten los rond van buren, geen zin dat ze daarmee gaan vechten ivm territorium, een goeie 200m verder achter ons huis loopt de rivier en da's toch een goede meter naar beneden als de van de wal af tuimelen + hoewel het smalle straten zijn en het door wegenwerken doodloopt verderop, rijden ze hier als gekken.
1km naar rechts heb je de autostrade, 200m van de voorkant van ons huis heb je de spoorweg van een drukke lijn.

Om al die redenen hou ik ze liever binnen.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:34

Ik kom me melden!
Wij hebben 1 pers,1 Britse langhaar en 1 chatreux. :)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:27

Wij hebben onze kat ook binnen maar dat komt omdat wij in een appartement zitten op 1 hoog, en onze kat net 1 jaar is en wij bang zijn dat ie van t balkon af springt of iets. De kat hiervoor was 18 en bleef netjes op t balkon... We weten ook niet of we onze huidige kat ooit buiten laten.. hij is 1x de voordeur ontglipt en kwam toen gestresst binnen..

We hebben m met +/-5 weken gevonden voor onze deur, bij de beneden ingang. Maar nergens geen kitten vermist..etc etc..was erg bang voor mensen, kende de katten bak gelukkig wel.. Maar mensen kroop ie voor in een hoekje, vreemde mensen moet ie nog niks van weten.

Wij zijn dus bang als ie buiten komt dat ie gesresst raakt en de weg kwijt raakt..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 16:18

Afbeelding

De onderkant moeten we nog afwerken, maar ze kan er niet meer afvallen en ze kan niet meer naar de buurvrouw :D *\o/*