Pup van brok naar vers vlees.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:22

Citaat:
HD is zeker erfelijk maar ED deels. het is erfelijk bepaald hoe groot je word maar de voeding heeft in vloed op de snelheid van het groeien. Hoe meer calcium hoe sneller je pup groeit. bij ED groeien de botten niet even gelijk waardoor er druk komt in het gewricht en het bot beschadigd word. gelijk matiger groeien is beter. In de praktijk waar ik stage heb gelopen deden ze hier "onderzoek" naar was heel interesant
Citaat:
Zullen we alle wolven dan maar uit het wild halen uit diervriendelijke overwegingen? Of brokkenvoerplaatsen aanleggen zodat de arme schatjes beter kunnen opgroeien?
Mijn honden krijgen allemaal brok gecombineerd met vlees, zowel pups als volwassen honden, en dat gaat super. Nou heb ik kleine hondjes, maar ook collegafokkers met grote rassen doen dit zonder problemen

Volgens mij staat er niks bij dat vlees sneller laat groeien bij pups, dus waar je die conclusie uithaalt ?! Daar heb ik geen ervaring mee dus zul je het van mij ook niet horen zeggen. Het ging hier alleen over het verband van ED tussen voer en erfelijkheid.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:28

Billy schreef:
Zullen we alle wolven dan maar uit het wild halen uit diervriendelijke overwegingen? Of brokkenvoerplaatsen aanleggen zodat de arme schatjes beter kunnen opgroeien?

Wat is je punt met deze wat vreemd verwoorde opmerking?
Dat wolven in het wild op een sub optimaal dieet leven? Klopt (geldt voor zo goed als alle dieren in het wild trouwens).
Dat wolven het prima zouden doen op hondenbrok? Klopt ook.

Waarom je meent dat dat betekent dat we het dieet van wilde dieren moeten gaan supplementeren is me echter een raadsel. Oooooh...poging tot sarcasme. Grappig.

ingeb0rg

Re: Pup van brok naar vers vlees.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:51

Nou ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet helemaal snap waarom jij moet aanhalen dat wij alle wolven brokken moeten gaan geven? Dus ik kan Kuggur wel begrijpen, die overigens heel netjes hier heeft gereageerd al die tijd en alleen haar twijfels had over een "wetenschappelijk onderzoek" die bij een fabrikant van vers vlees af kwam.

En wat was de uitkomst? Die honden op vers waren allemaal in veel beter conditie en blabla. Als ik dat onderzoek had moeten geloven had mijn eukanuba lam en rijst hond niet zo mooi glimmend kunnen zijn, had zij tien keer per dag moeten poepen en had zij HD en ED en meer artrose verschijnselen gehad. O en overgewicht en een mindere conditie. Dus ik snap helemaal het probleem met Kuggur niet, sorry hoor.

En dan nog snap ik niet wat een wolf op hondenbrokken te maken heeft met de ontwikkeling van HD en ED? Waar iemand gewoon een heel interessant stuk over plaatst, dat snap ik echt niet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:33

Sowieso snap ik de link honden/wolf niet. Die vergelijking is appels en peren. De huidige hond is geen wolf..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:55

grappig he... :

Auch wenn unsere Haushunde über Jahrhunderte domestiziert wurden, hat sich das Verdauungssystem des Hundes nicht verändert. Er besitzt noch immer die gleiche DNS wie der Wolf und würde, wenn er könnte, in der Wildnis Elche, Rotwild, Biber, Kaninchen, Nagetiere und Vögel jagen. Deshalb wirkt sich auch nicht der hohe Proteingehalt, sondern die große Menge an Kohlehydraten (bei manchen Futtersorten bis zu 80%) wie Mais, Weizen, Soja negativ auf die Gesundheit der Hunde aus. Aus diesem Grund ist unbedingt auf eine proteinreiche Nahrung zu achten, die auf Fleisch oder Fisch basiert. WOLFSBLUT Produkte sind der Nahrung eines Wolfs ähnlich. Sie sind getreidefrei und enthalten alle wichtigen Nährstoffe, die Ihr Hund für seine Gesundheit und sein Wohlbefinden braucht.

van een hondenbrokken makert...

:D :))

wel te verstaan : http://www.wolfsblut.com/

ow...en nog een brokkenverkoopsite:
http://www.cpbenelux.nl/mobile/

ben blij dat niet de vleesmaffia alleen deze visie heeft op voer ...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:13

Ja dat kan ik ook schrijven als ik mijn voer wil verkopen....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:18

ja dan weet ik het ook niet meer,

als nu ook brokkenmakers/verkopers,dus niet alleen vers vlees makers en de "versvleesmaffia" zeggen dat een hond een carnivoor is,en dat het logisch is een hond als zijnde carnivoor te voeren en niet als een herbivoor , en dat wordt ook onder de tafel geschoven,tja..

dan houdt het voor mij op... Afbeelding

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:33

Ik heb het niet over een carnivoor wel of niet maar over de vergelijking wolf.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:36

zoals je kan lezen en ook wel te vinden is op internet overigens is de dna van de hond op 0,2% na,gelijk aan die van de wolf....ook het spijsverterings kanaal is indentiek aan die van de wolf

is toch niet heel raar om te zeggen dat een hond verwant is aan de wolf??

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:53

Verwant is iets anders als hetzelfde, wij zitten ook niet in een boom blaadjes te eten :Y) . Een van de meest geaccepteerde theorieën is nog altijd dat de hond is ontstaan doordat wolf achtige dieren op een gegeven moment op ons afval afkwamen omdat dat een lekker makkelijke voedselbron was. Dat gegeven geeft in principe al aan dat het geen pure vlees eters meer zijn, wij hebben als alles eters immers ook afval bestaande uit vlees en plantaardig voedsel hun overleving als soort hangt er dan toch vanaf dat ze daar iets mee konden.

Sowieso hebben we natuurlijk ook het bereiden van eten uit gevonden, we zouden zelf ook geen bonen kunnen eten als we ze niet zouden koken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 14:06

kimmie261 schreef:
ja dan weet ik het ook niet meer,

Ik zal het je even uitleggen, Kimmie, je doet aan "cherry picking" hier.
Je zoekt data die met je mening overeenkomen, en je negeert alles wat daar niet mee overeenkomt.
Waar die data vandaan komt (je schijnt het nogal belangrijk te vinden dat dit van een brokkenfabrikant komt) is niet erg relevant voor de validiteit van je conclusies.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 14:12

goed,laat ik het zo zeggen de hond is meer verwant aan een wolf,als aan een paard,lijkt me dat iedereen het daar wel over eens is,zie ook vele brokkenmakers welke inmiddels het licht gezien lijken te hebben ( al dan niet afgedaan als verkooppraatjes,maar dat ter zijde) ,en toch bestaat menig brok uit meer voedingsstoffen die beter in een paardenvoerbak passen( hebben er ook een betere spijsverteringskanaal voor) als in een hondenvoerbak.

een hond kan best wat zetmeel verteren,maar 80% van zijn voeding eruit laten bestaan??blijft voor mij toch meer een vlees eter als granen eter...

een paard kan waarschijnlijk ook best vleesmeel eten,maar toch zal niemand dat voeren...

onze buurman welke zijn honden ook uitlaat hier op het terrein had het idee opgevat om brokken aan zijn honden te gaan voeren ( voert normaal vers),maar daardoor lag er zo gruwelijk veel strond op het terrein,echt mega hopen,dat ik heb gezegd dat als ie die zooi bleef voeren dat ie zijn honden echt elders moest gaan uitlaten,gatverdamme zeg,wat een bergen strond...vond ie zelf ook overigens,dus zijn honden staan weer gewoon op vlees...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 14:32

Het is mij meer dan duidelijk dat er niets is waar je je mening door zal laten bijstellen, dat hoef je niet zo te benadrukken.
Maar het zou fijn zijn als je niet zo fanatiek zou evangeliseren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 14:55

haha ik evangaliseer niets,maar mijn mening onderbouwen waarom gevraagd wordt mag niet want dan evangaliseer je dus??

ben overigens alles behalve gelovig...

nogmaals heb dat al vaker geschreven ik ken een hond die 13 werd op euroshopper blikvoer ,dus dan zal dat ook heus goed eten zijn...toch???

al zijn er vast nu mensen zijn die dit toch wel aan andere mensen als hondenvoeding af zullen raden..( ook allemaal evangalisten waarschijnlijk, want visies geven mag niet meer dan evangaliseer je... )

hondjes in egypte werden oud op theezakjes en alles wat toeristen naar ze toe werpen,dus dan is dat óók maar goede hondenvoeding "want ze worden er oud op"

mijn visie is dat een hond een carnivoor is,en brokken zitten mij te vol met granen ,alleen als je dat zegt moet je met 100.000 bewijzen komen dat een hond geen herbivoor is maar toch wel ergens een carnivoor, welke allemaal met grote simpelheid weggewuift worden ,en als je dan zelfs met visie's van de brokken makers komt dan evangaliseer je... 8)7

nou ja nog 1 dan,welke wel gerespecteerd wordt waarschijnlijk om zijn mening van :

royal canin:
De tijd dat honden gevoed werden met tafelresten en dat katten melk dronken (koeienmelk, wat absoluut niet geschikt is voor hen!) ligt gelukkig achter ons. Onze dieren worden echter door een ander gevaar bedreigd: de neiging tot antropomorfisme (vermenselijking). De (ogenschijnlijke) nabijheid van onze gezelschapsdieren doet de mens geloven dat hij al weet hoe ze "functioneren". Daarbij vergeet men dikwijls dat deze dieren in feite semi-vleeseters zijn en dus fundamenteel anders zijn dan de mens. We projecteren zo onze eigen verlangens en levenswijze op deze dieren, zonder rekening te houden met de verschillen.

laat ik het hier maar bij houden...

maar al voeren mensen slagroomtaarten aan hun honden zal mij en worst zijn hoor...ze gaan hun goddelijke gang maar...

( ik durf het haast ook niet te zeggen,maar ik kreeg 2 weken geleden een zak brok ( meradog)cadeau van iemand en mijn honden hebben die helemaal opgegeten.... :x ,honden vonden het erg lekker overigens....)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:59

Waarom er weer bij halen dat brokkenhonden veel meer ontlasting produceren? Bij de juiste brokken die passen bij de hond poepen ze niks meer dan de vlees honden. Waarom altijd die vooroordelen?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 00:01

nou,dat was geen vooroordeel hoor,mijn hemel wat een bergen strond lagen er in de wei....

vond de eigenaar zelf ook overigens,die was ervan geschrokken hoeveel zijn honden scheten op die brokken,dus bij deze,geen vooroordeel,maar gewoon een conclusie.... :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 00:03

kimmie261 schreef:
nou,dat was geen vooroordeel hoor,mijn hemel wat een bergen strond lagen er in de wei....

vond de eigenaar zelf ook overigens,die was ervan geschrokken hoeveel zijn honden scheten op die brokken,dus bij deze,geen vooroordeel,maar gewoon een conclusie.... :)

Ja dat geloof ik wel maar het komt zo over alsof alle brokkenhonden zoveel kakken wat echt niet het geval is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 00:16

ja je kan lezen hoe je het wilt natuurlijk,ik heb dat nergens geschreven.... Afbeelding

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 01:00

Hier al jaren op vers. Mijn tjech at zo goed als geen brok waardoor ik genoodzaakt was om iets anders te vinden. Hij overleefde op brok, maar was echt veel en veel te mager. Na het overstappen op vlees veel minder ontlasting en veel minder stinken. Ook steelt hij sindsdien zo goed als niet meer en laat hij andere hondendrollen nu netjes liggen. Brok heeft de neiging om te gaan opzwellen in de maag. Vlees niet waardoor de kans op maagtorsie een stuk lager ligt. Als je hond het goed doet op brokken dan heb ik er niets op tegen. Bij vlees moet je toch altijd wat meer moeite doen qua inkopen en ontdooien enzo en kan best begrijpen dat niet iedereen dit ziet zitten. Wel zit er behoorlijk veel vulstof in de meeste brokken zoals bietenpulp bvb. Hond of wolf...denk dat geen van beide hier iets aan heeft. Dus ongeacht wat je voert is het belangrijk om zelf eens de samenstelling te analyseren. Tegenwoordig zijn er meer en meer dierenartsen die vers vlees in hun woordenboek hebben staan, maar zeker niet allemaal. Sowieso liggen standaard de duurste en minst gezonde merken bij de DA. Dit heb ik zelf niet uitgevonden, maar kun je aan fokkers vragen die veel meer puppysterfte kenden bij bepaalde merken. Zegt genoeg voor mij over sommige dierenartsen hun voedseladvies.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 01:28

Heel apart verhaal, mijn elf maanden oude kleuter krijgt eukanuba lamb and rice en poept 1 hooguit 2 keer per dag gewoon een normale hoop donkere vaste ontlasting.

O god nee en die krijgt brokken! Glimt als een spiegel en mankeert niks. Afgezien van het feit dat ze met vijf maanden mensenpoep heeft gegeten en daar flink ziek van is geweest en daardoor licht verteerbaar voer krijgt met een schepje puur probiotica.

Daarvoor als pup van 8 weken poepte ze hooguit ook twee maal per dag op royal canin puppyvoer en ook hard en normaal. Dus zo afgeven op brokken slaat ook nergens op. Overigens alle honden van mijn ouders en kennissen die eukanuba geven poepen allemaal hooguit 2 maal per dag ook heel normaal. Dus wellicht een beetje overdreven om zo tekeer te gaan over brokken.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 05:14

Vroeger voerde ik ook Eukanuba Lam en rijst aan mijn toen 3 honden..... je ziet het verschil in ontlasting pas als je vlees hebt gevoerd. Ik voer vlees en heel soms aan mijn reu een maaltje greenhaert brok, maar ik zie direct verschil in de ontlasting. Ik zou mij echt eens verdiepen in de dierlijke bijproducten voor mij reden om zelfs geen hondenkoekjes meer te geven maar zelf vlees te drogen als snack. Dierlijke bijproducten worden vanuit de slachterij zo een wagen in gedaan waar ook mest, maden ect in vervoerd wordt...en nee die auto wordt dan niet schoongemaakt! (zie keuringsdienst van waarde, waar de slachter en de vrachtwagenchauffeur dit zelf vertellen).

En dan de hoofdprijs betalen voor diezelfde brok met misschien 5% vlees en de rest dierlijke bijproducten en graan.....

Ik dacht dat mijn honden het ook prima deden op de Eukanuba tot ik vlees ging voeren en het verschil zag....

Begrijp me niet verkeerd het is geen aanval maar ik denk dat je pas de verschillen kunt zien als je beide hebt geprobeerd.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 06:38

Mijn puppy is gelijk toen ze hier kwam op vers overgegaan.
van 'te hard groeien' heb ik ook wel eens gehoord ja.
persoonlijk vind ik het belachelijk, naar mijn idee behoort een hond vers te eten en geen (goedkope) brok.
Ze groeien inderdaad veel beter op vers vlees.

Ik geloof er nog altijd in dat dit is omdat ze binnen krijgen wat ze nodig hebben qua 'bouwstoffen' en daarom goed groeien. Ee dieren die met brokken moeten opgroeien krijgen juist te weinig aan deze stoffen binnen en groeien daardoor eigenlijk te min.

Een dier zal nooit té groot worden door voeding, enkel te klein blijven door ondervoeding :j
een dier zal namelijk qua grote niet groeien buiten zijn DNA bepaalde factoren qua grote ( met uitzondering van in de breedte door obesitas etc. natuurlijk)
Een dier zal wel zijn DNA bepaalde grote niet kunnen bereiken door de verkeerde voeding en dus een té min aan de juiste bouwstoffen om groot te worden.

Het standaard van bepaalde diertjes is nou eenmaal gebaseerd op brokken..
en dit wordt voornamelijk bij de populaire, kleinere rassen veel toegepast. "ze moeten wel zo klein blijven, en daar leven ze dan naartoe qua voeding... dat het dier met de juiste bouwstoffen eigenlijk "van nature" wat groter zou eindigen boeit geen hol meer... want 'zo klein' is het standaard....

disclaimer, ja, soms kan je wel de juiste brok vinden voor het juiste dier. Maar dit zijn maar heel weinig brokvarianten die hetzelfde kunnen bereiken als vlees.
de versvlees en de goede brok verhouding qua prijs blijkt de brok dan duurder. Daarom blijft het versvlees dan toch meer gewild dan de dure kwaliteitsbrok :j
maar sommige mensen verkiezen de brok, ivm redenen zoals dat vers opslag in diepvries moet etc.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:35

KingYasFenn schreef:
Een dier zal nooit té groot worden door voeding, enkel te klein blijven door ondervoeding :j
een dier zal namelijk qua grote niet groeien buiten zijn DNA bepaalde factoren qua grote ( met uitzondering van in de breedte door obesitas etc. natuurlijk)
Een dier zal wel zijn DNA bepaalde grote niet kunnen bereiken door de verkeerde voeding en dus een té min aan de juiste bouwstoffen om groot te worden.

Een dier kan ook genetische aanleg hebben om te groot te worden/te hard te groeien het is niet zo dat je daarin een natuurlijke grens hebt en dat altijd goed gaat. Heel veel lange mensen hebben toch ook klachten door hun lengte.
Als je bijv naar vleeskippen kijkt zie je toch duidelijk dat aanleg om te groeien zo extreem kan zijn dat je juist niet zo moet voeren dat het dier zsm gaat groeien, want dan groeien ze zichzelf voorbij Je kan best iets anders/minder voeren om groei wat in te perken zonder dat dat direct gelijk is aan ondervoeding.

xJasmijnw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:42

Mijn pup ( kruising herder ) doet het super op vers vlees. We kregen ook inderdaad wat brokken mee van de fokker, hierna hebben telkens een beetje meer vlees erbij gedaan, het is toch wel heel wat anders om te verteren.

Op vers vlees groeien ze juist constanter, het lijkt mij logischer dat ze op verkeerde brokken juist slechter groeien.

Ondertussen is ze 9 maanden en weegt ze 27 kilo en ziet er prachtig uit.

Zeker dus ook een voorstander van vers vlees, vooral omdat er steeds meer granen te vinden zijn in de brokken, die ze eigenlijk niet nodig hebben!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 10:44

Wat voor vers snacks kan ik voor mijn pup kopen?
Merk dat hij enorm kauw beoefte heeft.
Hij zit nog op brok. Dunne ontlasting kwam door te veel voer.