Waarom geen stamboom aanvragen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:25

Wilawander schreef:
Bepaalde testen en examens zou ik niet doen met mijn honden als ik er niet mee zou fokken. Dus waarom mag dat niet door berekend worden? Ik houd niet van shows maar moet ze wel lopen. Er voor trainen en de bij behorende kosten. Ook een fokgeschiktsheidskeuring zou ik niet doen als ik met de betreffende hond niet zou fokken. En bepaalde testen ook niet. Heb hier een hond waar ik niet mee fok waarom zou ik die laten testen op DM, dwerggroei en officiële HD en ED testen? Shows heeft hij ook niet gelopen.

Je vult je zakken niet als je meer onderzoekt en meer zekerheid meer mee geeft, er blijft gewoon veel minder over.

Als dat werkelijk nodig is om stambomen bij je pups te krijgen, vind ik doorberekenen niet vreemd. Maar bij veel rassen (in ieder geval niet bij de CC) hoeft dat niet en krijg je gewoon een stamboom als de beide ouderdieren een stamboom hebben (in Nederland dan). Ik zie dan echt niet waarom een pup met stamboom 1000-1200 euro moet kosten.
Ons laatste nest was er één van 13 pups. Eén heeft het niet gered, dus nog twaalf over. Zou ik 1200 euro voor die pups gekregen hebben, zou me dat 14.400 euro hebben opgeleverd. Nou heeft dat nest best wel het nodige gekost, maar bijna 15000 euro? Echt niet......

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:27

@ WW ,omdat naar mijn idee je toch ook sport voor eigen plezier?? een hond koopt omdat je ook de hond heel leuk vind??

is snap niet dat dat in een puppieprijs moet zitten,maar...ik koop daarom dus ook geen stamboomhonden :D

ik ben altijd heel blij met mensen die pretnestjes fokken :j

grappige is ook dat ik vroeger een vriendin had die staffords fokte,overigens kampioenshondjes hoor,mega bloedlijnen,maar die hield zelf een boekje bij hoeveel ze zou verdienen bij een bepaalde hoeveelheid puppies...oww en die was dan niet zo flauw de aankoop van haar teefje + voer + shows en alle andere zaken eraf te trekken...

en er blijft zeker niet minder over als ik nookie nu zou laten dekken door een stamboomreu,alle testen en aankopen voor fokken zijn inmiddels al betaald en gedaan tenslotte...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 02-02-15 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:28

keona schreef:
Helaas kost een stamboom toch wel iets meer dan 17,50.net even boven op de rekening gekeken dat was voor 4 pups 430,-
Voor stamboom en dna

Die €17,50 ging over katten niet over honden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:29

Show uitslagen zijn niet verplicht voor de RvB, wel voor de rasvereniging. Volgens mij ook niet voor de Rottweiler, dat kan ik nergens vinden namelijk.

Qua MAGtest staat er dit:
Citaat:
Regels voor het ras Rottweiler

Per 1 augustus 2009 gelden de volgende regels voor honden van het ras Rottweiler om hun nakomelingen van een stamboom te voorzien: (zie ook nieuwsbericht 22 juli 2009 op deze website).

Fokdieren van het ras Rottweiler geboren na 1 april 2008, uit Nederlandse ouders geboren na 1 april 2008, hoeven geen voldoende MAG-test te hebben.

Fokdieren van het ras Rottweiler geboren na 1 april 2008 uit ouders geboren voor 1 april 2008, hoeven zelf geen voldoende MAG-test te hebben voor het voortbrengen van het nest, mits de ouders een voldoende MAG-test hebben, of in het geval het een in het buitenland geregistreerd vaderdier betreft een voldoende MAG-test of ZTP (Zucht Tauglichkeits Prüfung oftewel keuring fokgeschiktheid).

De Raad houdt zich aan de gestelde regel dat in het geval het een in het buitenland geregistreerde vaderdier betreft een voldoende MAG-test of ZTP verplicht is.
Dit betekent dat door de Raad geen onderscheid wordt gemaakt in welk land de ZTP heeft plaatsgevonden. Het is dus niet verplicht een Duitse ZTP te hebben. Als deze buitenlandse reu een ZTP heeft (en de moeder een voldoende MAG-test) krijgen de pups uit dit nest stambomen.

Dus waarschijnlijk waren de ouders van Nookie van voor 1 april 2008?

Trainingskosten, aanschaf en voer voor teef doorberekenen vind ik bizar. Het is toch een hobby van je en je hoeft niet te fokken. Ik heb ook van alles gedaan wat helemaal niet nodig is, maar ik wilde het zelf graag doen. Nu heb ik een reu, dus valt er niks door te berekenen, maar anders zou ik het ook niet doen. De fokkers die ik ken, geven ook toe echt wel wat te verdienen, alleen gaat dat wel weer in een potje voor als er iets gebeurt met een pup of een volgende bevalling. Ik heb namelijk alle kosten en opbrengsten ingezien bij een aantal nesten. Dik er aan verdienen vind ik ook niet okee, maar dik verlies draaien hoeft ook weer niet.

Bij ons ras ligt de prijs niet zo hoog. Het verschil met stamboomloos is ook maar klein. (okee er zijn hele dure nesten en dat vertik ik om te betalen ;) )

Er zijn bij ons ras een heleboel stamboomloze nesten die uit de stamboompopulatie komen. Dus ook een hele grote kans dat er inteelt voorkomt. Dat de kopers er niet op zitten te wachten maakt mij geen bal uit, ik zou gezonde honden ter wereld willen brengen en een hoop gezondheidsproblemen komen wel voort uit inteelt. (nvt op jou dus ;) )

Maar zoals ik al eerder zei, ik heb juist problemen met nesten die gefokt worden uit stamboomhonden waar geen stamboom aangevraagd wordt om het goedkoper te houden voor de koper (jaja), helemaal voor de verplichte DNA afname, maar die vervolgens de loopsheid daarna wel weer een stamboomnest krijgen. Of de stamboomloze nestjes uit look a likes waar niet getest wordt op erfelijke afwijkingen, maar die wel dik geld ervoor vragen.

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:33

Diablo schreef:
kimmie261 schreef:
ik heb hier 1 teefje welke haar ouders ook beide stambomen hebben + officieel HD/ED vrij getest zijn,

waarom de fokker geen stamboom aangevraagd heeft? je moet om te fokken met rottweilers met stamboom aan show voorwaarden voldoen,zoveel U'tjes hebben,en deze mensen hebben een groot vee bedrijf en absoluut geen tijd of zin om een dag op een show te zitten. ( welke overigens wel een hele mooie teef was,uit lelijke ouderdieren hoef ik nl geen puppie :) )

ze wilden wel een nestje fokken dus hebben wel hun teefje getest en een geteste stamboom reu gebruikt.

mijn voordeel was dik 600 euro ,als koper :)

en aangezien stambomen mij verder echt 0,0 meerwaarde geven aan een hond,ben ik heel blij dat er mensen zijn die zulke nette stamboomloosjes op de wereld zetten.

overigens heb ik hier alle uitslagen van testen en stambomen liggen,kreeg dat keurig opgestuurd nadat ik nookie aanbetaald had.

had nookie een nestje geweest met stamboom,had ze dus niet hier gewoond...

met nookie heb ik zelf vorig jaar een kruising nestje gefokt,haar eerst laten rontgenen op HD en ED en toen dat 100% oke was pas laten dekken door een hd en ed vrije reu.

wat is hier nu in hemelsnaam mis aan?? ik snap dat niet....

en de kosten waren niet minder voor mijn stamboomloosje bij de DA als dat ik met een hond mét stamboom was gekomen...ook de dekking is gewoon een betaalde dekking geweest waarvoor we 1000 km hebben moeten rijden....

en hier ging nátuurlijk alles keurig ontwormt( wat overigens geen drol kost) ,gechipt en geent de deur uit,mensen kregen ook nog eens voor 2 maanden vers vlees mee..en dat alles voor 400 euro...

Kijk, dat is precies wat ik bedoel. Ook wij hebben de kosten gemaakt die stamboom fokkers maken en wij doen de pups niet voor 1000-1200 euro weg. Hoe kan dat toch?

Hier kan ik me nou zo kwaad om maken, waarom wij zoveel vragen is mede door:
voordat je een teef en dan moet je nog heel veel geluk hebben rond de 5 a 6000 euro kwijt bent voordat je er mee mag! fokken, en dan de shows nog niet eens meegeteld dan zit je al gauw op een 1500 meer. ook al meerdere keren meegemaakt dat uiteindelijk bleek dat de hond niet goed genoeg was voor de fok en dan ook ben je zoveel kwijt en kan je weer overnieuw beginnen.
Kosten dekking 1500, progesteron bepaling rond de 200, inseminatie 200, keizersnee 600, pupmelk 400, bij ons nestje nui 1255 kosten raad van beheer ontworming 150, voer wat de puppen mee krijgen 450, enting pups plus boekje rond de 45 per pup en dan nog enkele honderen euro's voor de dingen die er over heen komen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:39

1500 euro voor een dekking is een stevige prijs, maar okay, dat zou kunnen.
Ik weet dat je voor veel rassen geen shows hoeft te lopen om een stamboom bij pups te krijgen, dus dat is niet persé een must. Hadden wij met stamboom gefokt, hadden we ook geen shows gelopen. Vind het zelf niet leuk en voor de honden vind ik het ook drie keer niks.
Ja, wij hebben onze honden ook aan moeten schaffen en maar afwachten of ze geschikt waren. Maar dat hebben we nooit doorberekend in de pupprijs. Als ze niet geschikt zouden zijn, zouden het nog steeds dezelfde honden zijn, onze maatjes, die niet betaald hoeven worden door een ander.
En keizersnee kan een stamboomloze hond ook krijgen, die kosten verschillen niet. Progesteron bepalen hebben we nooit hoeven doen en toch bijna altijd pups.
Verder krijgen onze pups ook een puppypakket mee met foto's, speeltjes, lekkernijen, dekentjes en voer, dus ook die kosten hebben wij.
Ik ben uiteraard tegen de broodfokkers die hun teven als fokmachine gebruiken, iedere loopsheid maar weer. Ik ben tegen fokkers die tig teven in schuren dumpen om daar de rest van hun leven te slijten.
Ik ben tegen het massaal ophalen van veel te jonge pups uit oostbloklanden.
Maar fokken zonder stamboom kan ook verantwoord gaan. Naar mijn idee doen wij dat. Wij hebben blije, vrolijke honden die zo nu en dan pups krijgen, die de daarvoor benodigde tests hebben ondergaan en we doen er alles aan om te zorgen dat de pups goede baasjes krijgen. We hebben nog steeds contact met alle nieuwe eigenaren, die we met raad en daad bijstaan, als dat nodig is.
Het enige verschil is dat we een keer zo weinig voor onze pups gevraagd hebben.
Laatst bijgewerkt door Diablo op 02-02-15 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 12:44

kimmie261 schreef:
ik heb hier 1 teefje welke haar ouders ook beide stambomen hebben + officieel HD/ED vrij getest zijn,

waarom de fokker geen stamboom aangevraagd heeft? je moet om te fokken met rottweilers met stamboom aan show voorwaarden voldoen,zoveel U'tjes hebben,en deze mensen hebben een groot vee bedrijf en absoluut geen tijd of zin om een dag op een show te zitten. ( welke overigens wel een hele mooie teef was,uit lelijke ouderdieren hoef ik nl geen puppie :) )

ze wilden wel een nestje fokken dus hebben wel hun teefje getest en een geteste stamboom reu gebruikt.

mijn voordeel was dik 600 euro ,als koper :)

en aangezien stambomen mij verder echt 0,0 meerwaarde geven aan een hond,ben ik heel blij dat er mensen zijn die zulke nette stamboomloosjes op de wereld zetten.

overigens heb ik hier alle uitslagen van testen en stambomen liggen,kreeg dat keurig opgestuurd nadat ik nookie aanbetaald had.

had nookie een nestje geweest met stamboom,had ze dus niet hier gewoond...

met nookie heb ik zelf vorig jaar een kruising nestje gefokt,haar eerst laten rontgenen op HD en ED en toen dat 100% oke was pas laten dekken door een hd en ed vrije reu.

wat is hier nu in hemelsnaam mis aan?? ik snap dat niet....

en de kosten waren niet minder voor mijn stamboomloosje bij de DA als dat ik met een hond mét stamboom was gekomen...ook de dekking is gewoon een betaalde dekking geweest waarvoor we 1000 km hebben moeten rijden....

en hier ging nátuurlijk alles keurig ontwormt( wat overigens geen drol kost) ,gechipt en geent de deur uit,mensen kregen ook nog eens voor 2 maanden vers vlees mee..en dat alles voor 400 euro...

Ik hoop dat je mijn post niet verkeerd opvat: maar ik vraag me dan af of de problemen met de nieren van jouw kleine Kimmie niet eerder waren opgevallen wanneer er een aantal tests waren uitgevoerd? En waren dat erfelijke problemen etc?
Ik blijf het fokken met niet geteste dieren gewoon een soort van Russisch roulette met dieren vinden.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 02-02-15 12:45, in het totaal 2 keer bewerkt

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:44

Diablo schreef:
Ik weet dat je voor veel rassen geen shows hoeft te lopen om een stamboom bij pups te krijgen, dus dat is niet persé een must. Hadden wij met stamboom gefokt, hadden we ook geen shows gelopen. Vind het zelf niet leuk en voor de honden vind ik het ook drie keer niks.
Ja, wij hebben onze honden ook aan moeten schaffen en maar afwachten of ze geschikt waren. Maar dat hebben we nooit doorberekend in de pupprijs. Als ze niet geschikt zouden zijn, zouden het nog steeds dezelfde honden zijn, onze maatjes, die niet betaald hoeven worden door een ander.

Voor ons zijn de honden ook nog steeds onze beste maatjes ook als ze niet geschikt blijken te zijn!
Mensen willen wel een gezonde hond uit een goede lijn en met garantie maar je mag als fokker niks vragen nou dan mogen ze lekker ergens anders hun pups gaan halen je moet dus je pups gaan verkopen met verlies?
iedereen moet doen waar je je zelf goed bij voelt ik weet dat ik goed bezig ben en een nette prijs vraag voor mijn puppen ben de duurste echt nog niet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:51

@ cayenne ,nieren van kimmie was geen genetisch defect,kimmie had amper nieren,die had gewoon een foute celdeling gehad,kan iedere hond ( dier/mens) overkomen.

kimmie had ook een foute aanleg naar haar blaas,ze was gewoon niet goed ontwikkeld van binnen...alle nest genoten hadden ook geen problemen...

in een nest gaan wel vaker puppies dood die niet helemaal goed zijn,kimmie had ook dood moeten gaan toen ze klein was,alleen werkte haar niertjes nét genoeg om een klein lijfje in leven te houden...

en je mag als fokker best geld vragen,alleen ik krijg kriebels van dat altijd fokkers verlies zouden lijden en dat is gewoon niet zo....op een nest puppen kan je goed verdienen,en je levert dan toch ook een mooi product af waar mensen jaren plezier van hebben??

dan is het toch niet erg te zeggen dat je er geld op verdiend??

en cayenne,test jij al jouw vogels wel? daar fok je toch ook mee??

of is het alleen zo extreem bij het dier hond,dat deze eigenlijk voor ze bewezen gezond dood zijn gegaan er pas mee gefokt mag worden??

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:53

jenneke1029 schreef:
Diablo schreef:

Voor ons zijn de honden ook nog steeds onze beste maatjes ook als ze niet geschikt blijken te zijn!
Mensen willen wel een gezonde hond uit een goede lijn en met garantie maar je mag als fokker niks vragen nou dan mogen ze lekker ergens anders hun pups gaan halen je moet dus je pups gaan verkopen met verlies?
iedereen moet doen waar je je zelf goed bij voelt ik weet dat ik goed bezig ben en een nette prijs vraag voor mijn puppen ben de duurste echt nog niet.

Natuurlijk mag je als fokker wat vragen en je hoeft zeker niet met verlies te verkopen, dat zie je mij ook nergens zeggen.
Maar ik word er zo moe van dat fokkers altijd maar blijven zeggen dat ze er niets aan verdienen. Ik geloof dat gewoon niet. Ja, wel als je iedere maaltijd voor je hond doorberekent, als je iedere riem doorberekent, etc. Ik vind dat vreemd, omdat ik vind dat een pupkoper mijn hond niet hoeft te betalen.
Ik vind dat een fokker best aan een nest mag verdienen, er zit tenslotte ook een hoop werk in. Geld verdienen is geen vies woord en je hoeft je er ook niet voor te schamen.

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:57

kimmie261 schreef:
@ cayenne ,nieren van kimmie was geen genetisch defect,kimmie had amper nieren,die had gewoon een foute celdeling gehad,kan iedere hond ( dier/mens) overkomen.

kimmie had ook een foute aanleg naar haar blaas,ze was gewoon niet goed ontwikkeld van binnen...alle nest genoten hadden ook geen problemen...

in een nest gaan wel vaker puppies dood die niet helemaal goed zijn,kimmie had ook dood moeten gaan toen ze klein was,alleen werkte haar niertjes nét genoeg om een klein lijfje in leven te houden...

en je mag als fokker best geld vragen,alleen ik krijg kriebels van dat altijd fokkers verlies zouden lijden en dat is gewoon niet zo....op een nest puppen kan je goed verdienen,en je levert dan toch ook een mooi product af waar mensen jaren plezier van hebben??

dan is het toch niet erg te zeggen dat je er geld op verdiend??

Aan dit nestje hou ik inderdaad wat over dat is zeker zo maar het gebeurd maar al te vaak dat je maar een aantal pups hebt en dan kan er geld achteraan en ook dat maakt ons niet uit wij doen dit met liefde! dat moet ook wel als je ziet hoeveel tijd erin gaat zitten, de eerste week heb ik er gemiddeld 16 per dag bij gezeten en nu ze drie weken zijn rond de 9 uren per dag.
Als je de winsten bij de verliezen zet, hou je er echt niet veel aan over ja dan moet je broodfokker heten dan hou je er zeker weten genoeg aan over. Maar dit alles maakt ons niet uit ik fok vooral voor mij zelf om er een leuk hondje aan over te houden en ben altijd heel blij dat de pups een heel liefdevol baasje krijgen en daar selecteer ik ook echt op niet iedereen krijgt een pup mee als het me niet zint.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:05

jenneke1029 schreef:
.
Kosten dekking 1500, progesteron bepaling rond de 200, inseminatie 200, keizersnee 600, pupmelk 400, bij ons nestje nui 1255 kosten raad van beheer ontworming 150, voer wat de puppen mee krijgen 450, enting pups plus boekje rond de 45 per pup en dan nog enkele honderen euro's voor de dingen die er over heen komen.

progestron moest ik overigens ook prikken bij nookie wat dat betreft niet anders dan als een stamboomhond??,was inderdaad 200 euro...

puppiemelk had ik in huis,was niet zo duur hoor,400 euro zou ik toch echt maar een andere leverancier zoeken :D ,ik kocht het op ebay ( van het royale konijn had ik de melk,dus niet hutsiepustie melk),wil de prijzen nog wel opzoeken...maar denk dat ik 100 euro kwijt was voor puppiemelk,welke als je teef genoeg melk geeft niet eens hoeft bij te geven...

voer wat de puppen meekrijgen?? je bedoeld een zak ofzo?? ik gaf de pupkopers 5 dozen smuldier mee,genoeg voor 1,5 a 2 maanden... ong 50 euro per pup,nu had ik er maar 4 voor verkoop,dus 200 euro voer meegeven...

ontworming kost echt 3x niets,2 spuiten voor 7 pups,a 10 euro de stuk ofzo?? echt dat is en lachertje...die reken ik niet eens mee in kosten.

enting en chippen was niet goedkoop,was 70 euro de pup,+ huisbezoek...

mijn teef is in de kliniek bevallen daar na de eerste pup de nageboorte de uitgang blokkeerde, dus ja...dat was niet goedkoop...infuus,rontgenfoto's da die speciaal voor ons de halve zaterdag in de kliniek mocht blijven,was ook dik 400 aftikken...

reu kostte 300 euro dekgeld + de auto reed niet echt gratis 1000 km...

en toen nog een puppie die een pootje brak,waarmee gedokterd werd en uiteindelijk geopereerd en euthanaseerd moest worden.

goed allemaal misschien wat lagere bedragen ,maar de puppies werden dan ook verkocht voor 400 euro de stuk...

( waarvan ik er zelf 3 gehouden heb,4 verkocht,1 moet nog steeds betaald worden,dus uiteindelijk verdiend : 1200 euro...nou ja,verdiend)

maar elke bevalling een keizersnede?? dat zou wel heel bizar zijn,of is dat zo'n mankementen ras die zelf niet eens op natuurlijke manier puppies ter wereld kan brengen??

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:12

jenneke1029 schreef:
Aan dit nestje hou ik inderdaad wat over dat is zeker zo maar het gebeurd maar al te vaak dat je maar een aantal pups hebt en dan kan er geld achteraan en ook dat maakt ons niet uit wij doen dit met liefde! dat moet ook wel als je ziet hoeveel tijd erin gaat zitten, de eerste week heb ik er gemiddeld 16 per dag bij gezeten en nu ze drie weken zijn rond de 9 uren per dag.
Als je de winsten bij de verliezen zet, hou je er echt niet veel aan over ja dan moet je broodfokker heten dan hou je er zeker weten genoeg aan over. Maar dit alles maakt ons niet uit ik fok vooral voor mij zelf om er een leuk hondje aan over te houden en ben altijd heel blij dat de pups een heel liefdevol baasje krijgen en daar selecteer ik ook echt op niet iedereen krijgt een pup mee als het me niet zint.

:j dat ken ik,nookie gaf geen melk,maar eer ik daarachter kwam was er 1 pup dood ( vreselijk) en 1 pup was zo slecht die is ingeslapen bij de da :( ,de rest was zo verzwakt,dat we hebben eerst onderhuids vocht moeten geven ( ook nog eens extra kosten) ,bij nookie is bloed afgenomen,puppies hebben 3x een serum shot gehad ( ook nog meer kosten) ,en dag en nacht vechten om die hondjes er doorheen te krijgen...

3 weken naast de kist geslapen ,en daarna ben je gewoon de hele dag wel met die hondjes bezig :j

was wel heel leuk hoor, intensief,maar zeker toen ze gingen rond lopen,heel erg leuk :j

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:12

kimmie261 schreef:
jenneke1029 schreef:
.

progestron moest ik overigens ook prikken bij nookie wat dat betreft niet anders dan als een stamboomhond??,was inderdaad 200 euro...

puppiemelk had ik in huis,was niet zo duur hoor,400 euro zou ik toch echt maar een andere leverancier zoeken :D ,ik kocht het op ebay ( van het royale konijn had ik de melk,dus niet hutsiepustie melk),wil de prijzen nog wel opzoeken...maar denk dat ik 100 euro kwijt was voor puppiemelk,welke als je teef genoeg melk geeft niet eens hoeft bij te geven...

voer wat de puppen meekrijgen?? je bedoeld een zak ofzo?? ik gaf de pupkopers 5 dozen smuldier mee,genoeg voor 1,5 a 2 maanden... ong 50 euro per pup,nu had ik er maar 4 voor verkoop,dus 200 euro voer meegeven...

ontworming kost echt 3x niets,2 spuiten voor 7 pups,a 10 euro de stuk ofzo?? echt dat is en lachertje...die reken ik niet eens mee in kosten.

enting en chippen was niet goedkoop,was 70 euro de pup,+ huisbezoek...

mijn teef is in de kliniek bevallen daar na de eerste pup de nageboorte de uitgang blokkeerde, dus ja...dat was niet goedkoop...infuus,rontgenfoto's da die speciaal voor ons de halve zaterdag in de kliniek mocht blijven,was ook dik 400 aftikken...

reu kostte 300 euro dekgeld + de auto reed niet echt gratis 1000 km...

en toen nog een puppie die een pootje brak,waarmee gedokterd werd en uiteindelijk geopereerd en euthanaseerd moest worden.

goed allemaal misschien wat lagere bedragen ,maar de puppies werden dan ook verkocht voor 400 euro de stuk...

( waarvan ik er zelf 3 gehouden heb,4 verkocht,1 moet nog steeds betaald worden,dus uiteindelijk verdiend : 1200 euro...nou ja,verdiend)

maar elke bevalling een keizersnede?? dat zou wel heel bizar zijn,of is dat zo'n mankementen ras die zelf niet eens op natuurlijke manier puppies ter wereld kan brengen??

Ze kunnen wel gewoon bevallen maar soms gaat het niet om wat voor reden dan ook, ik hou op met de discussie dit was niet de vraag van ts ik weet waar we mee bezig zijn en wat het kost etc. de pup melk wil ik alleen hebben van paardenmelk en ja dat is duur maar de puppen verdragen dat het beste is mijn ervaring. ik fles de puppen altijd bij vooral met zo'n groot nest heeft moeke het ook iets makkelijker.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:24

kimmie261 schreef:
jenneke1029 schreef:

:j dat ken ik,nookie gaf geen melk,maar eer ik daarachter kwam was er 1 pup dood ( vreselijk) en 1 pup was zo slecht die is ingeslapen bij de da :( ,de rest was zo verzwakt,dat we hebben eerst onderhuids vocht moeten geven ( ook nog eens extra kosten) ,bij nookie is bloed afgenomen,puppies hebben 3x een serum shot gehad ( ook nog meer kosten) ,en dag en nacht vechten om die hondjes er doorheen te krijgen...

3 weken naast de kist geslapen ,en daarna ben je gewoon de hele dag wel met die hondjes bezig :j

was wel heel leuk hoor, intensief,maar zeker toen ze gingen rond lopen,heel erg leuk :j

Pfoe dat is echt enorm zwaar inderdaad... Onze Pippa gaf ook te weinig melk. Zo veel zorgen en slapeloze nachten! Je moet elke 2 uur met de fles bijvoeden dan, ten minste... dat deden wij. Als je uurtjes gaat tellen is de prijs voor zo'n pup helemaal niet hoog. Maarja, dat zie je als buitenstaander niet :+ Blij als je de 1e 3 weken door bent... dan zijn ze niet meer zo kwetsbaar <3

Bij ons ras zit je voor een dekking overigens ook al gauw rond de 1500 of gemakkelijk meer als je een kampioensreu gebruikt. Als je teef dan twee keer leeg blijft (hebben wij gehad) gooi je wel even bijna 2000 euro over de balk (je krijgt 2e dekking bij mislukken vaak gratis). Keizersnedes (vooral in het weekend), zwakke pups etc. kosten echt handen vol geld. Maandelijkse kosten voor het voer loopt aardig op als je veel honden hebt, wij zijn speciaal verhuisd voor de honden hobby, en ze hebben nu hun eigen huis (en wei) :') Werkelijk, die hobby gaat bij ons theoretisch gezien nooit uit kunnen. Dat is niet heel erg, maar het liefst probeer je uiteindelijk aan het eind van de rit wel een beetje quitte te draaien, of in die richting :')

Verder plaats ik deze hier nog maar een keer :)
http://www.nipponinu.nl/1435-waarom-zo-duur

Verder zie ik voordelen van een stamboom vooral dat je incest % kan berekenen, kan kijken welke types bloedlijnen er in zitten, sommige lijnen kunnen wel of niet in je smaak vallen, ook karakters zijn vaak duidelijk terug te vinden in bepaalde lijnen en DNA wordt geregistreerd. Verder zegt een stamboom zelf niet zo veel geloof ik. Een stamboom hebben betekent namelijk niet perse dat een hond shows gelopen heeft of dat de leefomstandigheden beter zijn oid. Dat is maar net aan de fokker. Ik zou dus ook eerder af gaan op hoe de fokker is, hoe zijn/haar honden zijn, hoe veel nestjes de fokker heeft gehad of gemiddeld per jaar krijgt per teef, ga in gesprek... volgens mij is het dan prima te merken met wat voor persoon je te maken hebt :j Als je de hond niet heel gemakkelijk mee krijgt is het vaak wel goed :Y)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 13:27

kimmie261 schreef:
en cayenne,test jij al jouw vogels wel? daar fok je toch ook mee??

Fijn dat de problemen van Kimmie niet genetisch waren? Hoewel fijn niet de juiste bewoording is, maar je weet denk ik wel wat ik probeer te zeggen.
Het blijft hoe dan ook triest hoe het gelopen is :(:)

En jazeker worden al mijn vogels getest. Ze gaan van tevoren in quarantaine en krijgen zowel mestonderzoek, bloedonderzoek en cloacaonderzoek op chlamydia, pbfd, polyoma, vedermijt, longproblemen, megabacterie, wormen en de hele rits. Ik moet altijd toeleggen en zal nooit winst maken op mijn nestjes, maar daar doe ik het ook niet voor. De gezondheid van mijn dieren is me teveel waard en ik heb gezien wat een ellende het met één vogel hier gaf die wel ziek was toen ik haar kocht. Ik had haar net een dag bij een kweker opgehaald en ze was direct doodziek. Godzijdank had ik haar in quarantaine zitten, want anders had het me al mijn vogels kunnen kosten. Ik neem geen enkel risico. Alles wordt getest en anders wordt er gewoon pertinent niet gekweekt.

En tja, het kost een berg geld, maar dat weet je wanneer je gaat kweken/fokken. Als je dat er imo niet voor over hebt, moet je er ook niet aan beginnen.

Dus alles hier netjes voor elkaar. Onlangs nog een vogel laten testen:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 02-02-15 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:29

kimmie261 schreef:
@ WW ,omdat naar mijn idee je toch ook sport voor eigen plezier?? een hond koopt omdat je ook de hond heel leuk vind??
.

Klopt maar een aantal dingen hoef ik voor de sport niet te doen en vele onderzoeken ook niet. En al helemaal niet officieel. Die kosten kan ik me dan echt besparen. Shows vind ik bijvoorbeeld echt niet leuk om te doen maar moet ik wel voor naar trainingen zodat ze ook andere honden zien bij het trainen en een eind voor rijden. Ook die kosten zou ik als niet zou willen fokken niet maken. je kan HD/Ed röntgenen bij je eigen dierenarts dan ben ik 60 euro kwijt dan weet ik of mijn hond gezond is voor de sport. Doe ik het officieel ben ik 250 euro kwijt. En zo zijn er tig voorbeelden. Heb een hoop eisen waar ik aan moet voldoen en vraag 750 euro voor een pup uit keurfok. Daar blijft dan niet veel over maar hoeft ook niet want als ik een nestje doe dan doe ik dat niet om te verdienen. Maar word er zo moe van dat mensen denken dat een fokker een dikke BMW rijd. (hier een oude dacia :') )

Wat betreft wormkuren enz. kan je het goedkoop doen en duur doen. Ik kies voor verschillende werkstoffen en ook voor de betere middelen daar ik genoeg ellende gezien heb van de goedkopere middelen en ik wil pups afleveren die geen wormbesmettingen hebben. Ik ben rond de 80 euro kwijt aan het ontwormen. ( 4 x pups en 4 x teef).

Heb onlangs mijn teef gedekt die overigens de pups verloren heeft met de 50e dag. Kosten 800 euro en geen pups. Ook dat kan gebeuren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:35

ja kleine kimmie was een triest verhaal ,het was gewoon dikke pech hebben,voor ons ,maar ook zeker voor kimmie...

en netjes hoor,dat je de vogels zo netjes test!! +:)+ ( wist niet eens dat dat bestond.. := )

ik heb helaas het restje wormenkuur laatst weggegooit,maar dat was gewoon een regulieren ontworming,die wat ik lees iedereen wel gebruikt bij puppies..

overigens had ik ook nog nookie extra laten enten tegen ringworm ( 1 hond van mij had dat en ik heb haar toen prefentief ook daartegen laten enten) en ze is tegen het herpes virus geent.

en ik dacht ook als die pups maar 3 weken zijn dan ben ik wel safe...ik heb die eerste 3 weken ook echt niet leuk gevonden,zoveel verdriet en inderdaad elke 2 uur opstaan om te voeden en aan te leggen,en ik was echt helemaal versleten..

en ik hoopte zo dat ze die 3 weken zouden worden ,dan zouden ze er wel zijn ,en toen brak er 1 zijn pootje,juíst het hondje welke we wilde houden,welke ook een naam had...

echt afschuwelijk...

alleen ik kan of kon dit soort ellende gewoon niet door berekenen in een pupprijs,dan wordt ik een zakkenvuller/broodfokker genoemd....alleen maar omdat je stamboomloos fokt...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:41

kimmie261 schreef:
ja kleine kimmie was een triest verhaal ,het was gewoon dikke pech hebben,voor ons ,maar ook zeker voor kimmie...

en netjes hoor,dat je de vogels zo netjes test!! +:)+ ( wist niet eens dat dat bestond.. := )

ik heb helaas het restje wormenkuur laatst weggegooit,maar dat was gewoon een regulieren ontworming,die wat ik lees iedereen wel gebruikt bij puppies..

overigens had ik ook nog nookie extra laten enten tegen ringworm ( 1 hond van mij had dat en ik heb haar toen prefentief ook daartegen laten enten) en ze is tegen het herpes virus geent.

en ik dacht ook als die pups maar 3 weken zijn dan ben ik wel safe...ik heb die eerste 3 weken ook echt niet leuk gevonden,zoveel verdriet en inderdaad elke 2 uur opstaan om te voeden en aan te leggen,en ik was echt helemaal versleten..

en ik hoopte zo dat ze die 3 weken zouden worden ,dan zouden ze er wel zijn ,en toen brak er 1 zijn pootje,juíst het hondje welke we wilde houden,welke ook een naam had...

echt afschuwelijk...

alleen ik kan of kon dit soort ellende gewoon niet door berekenen in een pupprijs,dan wordt ik een zakkenvuller/broodfokker genoemd....alleen maar omdat je stamboomloos fokt...

Die eerste 3 weken zijn niet altijd leuk inderdaad nee. Zeker niet als er nog wat overlijdt :( Dan vind ik het toch minder erg als het direct bij de geboorte al mis gaat, dat is al verschrikkelijk genoeg. Maarja, soms hoor je ook van die verhalen van fokkers (of mensen die 'een keer' een nestje hebben) dat ik denk... WTF? Zo laatst iemand met labrador pups: "Pfoe ik krijg het nu wel druk hoor, nu ze 4 weken zijn. De eerste weken heb ik er helemaal geen werk mee gehad". Damn ik zou de pups al niet alleen durven laten met mams > stel dat ze er op gaat liggen. Maarja sommige mensen hebben dat 'gevoel' niet ofzo... :+

Mja, idd wel vervelend dat je dan benadeeld wordt om het niet fokken met stamboom.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:31

ik heb hem even opgezocht,dit is wat een officiele rottweilerfokker eens schreef wat de kosten zijn van het fokken:

je bent met 1 a 1 1/2 pup verkoop alweer uit de kosten..:

- ED en HD tegelijk foto's laten maken, kost je max. 300 euro

- 2 showtjes 70 euro

- voorheen de MAG test 100 euro (let wel dit is voor rassen waarbij dit nodig is,voor vele rassen zullen deze kosten weg te strepen zijn)

- Dekgeld verschil tussen stamboom/zonder stamboom is rond de 300 euro

- Pups zonder stamboom 400 euro, met stamboom rond de 1000, dus met je 1 1/2 pup verkocht met stamboom zijn die kosten al verrekend.

Alle overige kosten zijn voor een stamboomloze fokker net zoveel als voor een stamboomfokker op uitzondering van de stamboom...die kost per pup met chippen rond de 50 euro...

Dus uiteindelijk houd de fokker met stamboom erbij meer geld over dan de pretnest fokker...

Tuurlijk verdien je er geld en dat mag ook, want er gaat een hoop tijd in zitten en niet elk nest gaat van zijn leien dakkie, er kan maar zo wat mis gaan en dan kost het alleen maar geld, maar als dat altijd het geval zou zijn, fokte ik alleen als ik zelf een pup wilde hebben.

En de fokkers die zeggen ik verdien er niks op, jokkebrokken, ik zie tenminste maar weinig fokkers de pups voor een appel en een ei verkopen...

ik lees hier ergens bedragen voor shows van 1500 euro...waar zit dan het verschil in,hier een fokker die zegt 70 euro een ander 1500 euro???

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:40

Dat gaat niet om het gevoel, dat gaat om de teef vertrouwen. De fokkers waar ik mee omga zitten er echt niet 24/7 bij de 1e 3 weken en vinden het inderdaad daarna pas druk worden. Als alles goed gaat he? Dus niet bij hoeven te voeden, geen zieke pups enzovoorts. Ja, er wordt wel 2 weken van te voren alles klaar gezet en op de bank geslapen, maar niet de hele dag bij de teef en na de bevalling niet de hele dag naast de kist. Nu zal het schelen dat ze allemaal een camera met geluid hebben en dus vanaf de bank alles in de gaten houden. Maar daar wordt een keizersnede enzovoorts ook niet doorgerekend in de pupprijs, dat is een risico voor de fokkers. (tenminste, bij degene die ik goed ken)

Maar WW, het is toch alsnog jouw keuze om te fokken? Ik heb wel de officiele HD/ED foto's laten maken, terwijl ik een reu heb die niet interessant genoeg zal zijn om te dekken. Gewoon, omdat dat bijgehouden wordt in de lijnen en het dus betrouwbaarder maakt met het uitzoeken van lijnen. Hij zal ook nog diverse tests ondergaan, om dezelfde reden. En ja, hij heeft ook een show gelopen en daar hebben we ook voor getraind, net als het UV examen. Ik zou het met een teef ook allemaal doen, terwijl wij helemaal geen fokplannen hebben. Maar aan de andere kant, jij rekent dat dan toch niet door? Dan zou je veel meer moeten vragen? En zou je nu ook die 800 euro moeten doorrekenen bij het volgende nest?

Ik geloof alleen dat de dekprijzen bij ons wel een stuk lager liggen dan wat ik hier voorbij zie komen.

Cayenne

Re: Waarom geen stamboom aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 14:43

Goh, als ik zo het verhaal van de fokker lees wat Kimmie hier copy paste, dan snap ik niet waarom anderen zeggen dat je bijna niet uit de kosten komt :?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:47

kimmie261 schreef:
ik lees hier ergens bedragen voor shows van 1500 euro...waar zit dan het verschil in,hier een fokker die zegt 70 euro een ander 1500 euro???

1500 euro voor shows vind ik ook bizar. :+ Hier was het 15 euro...

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:56

MyWishMax schreef:
kimmie261 schreef:

1500 euro voor shows vind ik ook bizar. :+ Hier was het 15 euro...

Inschrijving kost rond de 50 a 60 per hond en dan moet je nog heen, auto rijd ook niet op water en je bent heel wat show's verder voor je kampioen bent, denk dat het uiteindelijk nog wel meer kost, wij gaan ook regelmatig naar buitenlandse shows komen de hotel kosten etc er ook over heen.

MyWishMax

Re: Waarom geen stamboom aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:57

Hoeveel shows moet je doen dan? Staat er in de reglementen dat je een buitenlandse show moet doen? Of moet een hond kampioen zijn voordat je mag fokken?