Omgeslagen gedrag roedel Saarlooswolfhonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 20:05

Kuggur schreef:
Lijkt me duidelijk, de menselijke factor, en de groepssamenstelling.

Als ze op deze plek worden gehouden maar niet zo half verwilderd, onder toezicht (en voor de derde keer geloof ik) voldoende opvoeding en aandacht., het opsplitsen van de groep om de probleemhonden uit elkaar te halen, dan is dit probleem vermoedelijk wel op te lossen.

Dat ze in een bos in een kennel leven is op zich natuurlijk geen probleem, klinkt als een mooie plek om honden te houden.
Maar dan moet je ook honden houden, en ze niet min of meer aan hun lot en elkaars genade overlaten.....

Maar als ze wel op deze manier gehuisvest kunnen worden en wel als roedel kunnen leven, wat gaat
een eigenaar die de honden echt helemaal opgevoed heeft, doen aan de ruzies? Gedomesticeerde
honden hebben toch ook wel eens ruzie?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:15

Rindin schreef:
Kuggur schreef:

Als ze op deze plek worden gehouden maar niet zo half verwilderd, onder toezicht (en voor de derde keer geloof ik) voldoende opvoeding en aandacht., het opsplitsen van de groep om de probleemhonden uit elkaar te halen, dan is dit probleem vermoedelijk wel op te lossen.

Dat ze in een bos in een kennel leven is op zich natuurlijk geen probleem, klinkt als een mooie plek om honden te houden.
Maar dan moet je ook honden houden, en ze niet min of meer aan hun lot en elkaars genade overlaten.....

Maar als ze wel op deze manier gehuisvest kunnen worden en wel als roedel kunnen leven, wat gaat
een eigenaar die de honden echt helemaal opgevoed heeft, doen aan de ruzies? Gedomesticeerde

Ik heb het niet over "in een roedel leven" dat is het luchtkasteel van je kennissen.

Ja honden hebben soms ruzie, en als dat uit de hand loopt bij mijn honden haal ik ze uit elkaar en verbied ze verder te gaan. Dat wordt gerespecteerd.
Aandacht, opvoeding en toezicht.

Lijkt het zich te ontwikkelen tot een vete zou dat kunnen leiden tot het gescheiden houden van de ruziezoekers (of degene waar ik het minst waarde aan hecht te herplaatsen).

Een kennis van mij heeft de ruzie tussen twee van zijn border collies laten gaan met het argument "ze vechten het zelf wel uit". Dat deden ze ook met als gevolg dat de jongere het leven liet. Hij is er tegenwoordig niet meer zo voor dit soort zaken aan de honden te overlaten.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:18

Rindin schreef:
Kuggur schreef:

Die van mij hebben geen ruzie omdat ze weten dat ik dingen regel.
Het is voor deze honden niet mogelijk om in een roedel in dat stuk bos te leven zonder ruzie.
Normaal gesproken vertrekken pups en blijft het ouderpaar over die in de natuur weer nieuwe pups krijgt. Dus voor nu, ouders en jonge honden scheiden en hopen dat de jonge honden elkaar niet in de haren vliegen. Waarschijnlijk is het nodig om een van de jonge reuen ook van de rest weg te halen, wellicht herplaatsen..

Die mensen zijn ongetwijfeld gek op hun HONDEN (geen wolven, dus geen wilde dieren) maar gaan er nogal onhandig (onhonds) mee om. Laat ze zich eens verdiepen in honden en hondengedrag.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 20:19

Hoe noem je een groep honden dan? Dat is toch een roedel?

Een groep die niet in huis leeft, kun je toch niet corrigeren iedere keer als ze losgaan
op elkaar? Ik snap best dat dat kan bij je huishonden, maar dit is toch van een heel
ander kaliber?

"Ze vechten het zelf wel uit" is hier ook niet aan de orde, want ze zijn al uit elkaar gehaald...

Duhelo

Re: Omgeslagen gedrag roedel Saarlooswolfhonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:28

Ik ben nog altijd benieuwd naar de omheining :D

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 20:29

Laatst bijgewerkt door Rindin op 30-01-15 20:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:29

Rindin schreef:
Hoe noem je een groep honden dan? Dat is toch een roedel?

Beetje haarkloverij, ik ging ervan uit dat je het over "de harmonieuze natuurlijke wilde wolfsroedel" had, het ideaalbeeld waar je kennissen onsuccesvol naar schijnen te streven.

Rindin schreef:
Een groep die niet in huis leeft, kun je toch niet corrigeren iedere keer als ze losgaan
op elkaar? Ik snap best dat dat kan bij je huishonden, maar dit is toch van een heel
ander kaliber?

Wel als je niet kunt corrigeren, dan ga je toch lekker in je strandstoel zitten, pakt er een biertje bij en een schaal popcorn en wed met je vrienden op wie het overleeft.
Ik heb overigens geen "huishonden".
Rindin schreef:
"Ze vechten het zelf wel uit" is hier ook niet aan de orde, want ze zijn al uit elkaar gehaald...

Nou wat is dan je probleem, alles opgelost.

Okay ik zie nu geen enkele zin meer in. Dit was mijn laatste bijdrage.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:32

Er is nu een vraagstuk ontstaan bij het op deze wijze houden van de wolfshonden, dichter bij hun natuur dan momenteel in onze wereld gebruikelijk is. Ja er zijn meerdere manieren om dieren te houden. Wat op het ene tijdstip verworpen wordt is later weer "beter". Onze kennis neemt toe en inzichten veranderen. Niet alle nieuwe inzichten blijven van waarde. De stellige verwerping verbaast me. Ik lees hier dat deze manier van houden fout is en dat er een eis is van met je hond trainen en hem uitdagen, het is in mijn ogen slecht één manier en niet per definitie de juiste.
Het vraagstuk van de ouder wordende reu en teef trouwens ook die zich niet meer in de groep kunnen handhaven . De oplossing is al gegeven, het oude koppel er uit en zien of de 3 jongere dieren het samen gaan oplossen. In plaats van de natuur zorg je zelf voor deze maatregel.
Een ethische oplossing die je als mens kunt uitvoeren.
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 30-01-15 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 20:34

Sjonge, kinderachtige reactie. Ik bedoel dat je, als zo'n groep bij elkaar leeft, je er niet iedere minuut van de dag bij bent om te corrigeren.

Het probleem is dat deze mensen niet zo goed weten waar ze goed aan doen. Vandaar dat ik tips vroeg, en die heb ik gehad. Ze gaan ermee bezig.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 20:36

josien_m_ schreef:
Er is nu een vraagstuk ontstaan bij het op deze wijze houden van de wolfshonden, dichter bij hun natuur dan momenteel in onze wereld gebruikelijk is. Ja er zijn meerdere manieren om dieren te houden. Wat op het ene tijdstip verworpen wordt is later weer "beter". Onze kennis neemt toe en inzichten veranderen. Niet alle nieuwe inzichten blijven van waarde. De stellige verwerping verbaast me. Ik hier lees van deze manier van houden en de eis van met je hond trainen en hem uitdagen, het is in mijn ogen slecht één manier en niet per definitie de juiste.
Het vraagstuk van de ouder wordende reu en teef trouwens ook die zich niet meer in de groep kunnen handhaven . De oplossing is al gegeven, het oude koppel er uit en zien of de 3 jongere dieren het samen gaan oplossen. In plaats van de natuur zorg je zelf voor deze maatregel.
Een ethische oplossing die je als mens kunt uitvoeren.

Je verwoordt precies hoe het nu gaat... Maar de eigenaren willen graag weten of ze daar goed aan doen.
Daarvoor gaan ze nu hulp inroepen van een gedragsdeskundige.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:40

Dat is een goede oplossing, dat zou nog te realiseren zijn dat ze het grondstuk in twee splitsen zodat de oude reu en teef een eigen plek hebben. Ik ga er van uit dat ze er wel voor zorgen dat er geen jongen meer komen dus dat de reuen iig geholpen zijn.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 20:49

bigone schreef:
Dat is een goede oplossing, dat zou nog te realiseren zijn dat ze het grondstuk in twee splitsen zodat de oude reu en teef een eigen plek hebben. Ik ga er van uit dat ze er wel voor zorgen dat er geen jongen meer komen dus dat de reuen iig geholpen zijn.

Alles is geholpen.

Dat scheiden lijkt idd de juiste oplossing. Maar blijft de onrust niet bestaan als ze elkaar nog wel kunnen zien en ruiken?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:50

Rindin schreef:
bigone schreef:

Alles is geholpen.

Dat scheiden lijkt idd de juiste oplossing. Maar blijft de onrust niet bestaan als ze elkaar nog wel kunnen zien en ruiken?

Misschien maar dat is nog altijd beter dan een aan flarden gescheurde hond terug vinden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:52

Rindin schreef:
Volgens de eigenaar is het normaal dat de pups erbij blijven. De roedels bestaan uit familie, volgens haar... (don't shoot the messenger)
De meest natuurlijke manier is dat de leider op een gegeven moment verstoten wordt en dat is wat er nu gebeurt. Dan kun je kiezen om het zo te laten en dan heb je straks een zwaar gewonde hond... Of je haalt de leider erbij weg. Ik snap dat idee wel.
Maar ik snap jullie opmerkingen ook wel weer...

Ja roedels bestaan ook uit familie, maar dat zijn dan jonge pups van een jaar of twee jaar oud, afhankelijk van de grootte van de roedel mogen ze hooguit een jaartje langer blijven.
Want als je nagaat dat een teef elk jaar een nest heeft van zeg 5 pups, dan heb je na 2 jaar dus al 12 dieren van een jaar of ouder. Dat is ook zo'n beetje de maximale grootte van een roedel.
Daarbij worden reuen die ouder zijn te brutaal en dat weet pa natuurlijk ook wel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:55

kimmie261 schreef:
ik leef al jaren in een roedel,en die oude reu moeten ze sowieso eruit halen,die verliest het echt tegen 4 anderen,en als honden vechten doet gewoon alles leuk mee,dat is hier ook,zelfs honden die nooit zullen vechten doen graag een hapje mee...

overigens verstoord dát ook weer verhoudingen bij de jonge honden,grote kans als vader en moeder uit de groep gehaald worden dat de 2 broers aan de knok gaan...

mijn roedel leeft in huis,en ik regel nog best heel veel in de groep,doe je dat als mens niet dan gaan ze zelf op zijn 'honds' de boel wel regelen,en dan krijg je dit soort ellende...

advies is mijn inziens,vader en moeder uit de groep halen,deze zo huisvesten dat de 2 groepen honden elkaar ook niet kunnen zien,dat triggert ook weer gevechten,en dan zien wat die 2 broers doen,gaan die aan de knok dat of laten uitvechten ( geeft waarschijnlijk een hoop schade maar 1 zal winnen en de ander zich er waarschijnlijk bij neerleggen ),of je herplaatst 1 van de jonge honden,of deze zet je bij vader en moeder ( de minst vechtende en als vaderhond het loodje legt blijft deze bij moeders) .

dit is puur advies omdat deze mensen er niet bij zitten en dus zelf geen enige corrigerende invloed hebben...

Dit dus.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:09

kimmie261 schreef:
er is niets mis met een roedel honden buiten houden,maar je krijgt dan wel dat ze op zijn honds onderlinge problemen oplossen.

je weet als je er niet bij bent ook niet wat de reden is van vechten bv...je hebt te laat dan door dat er al kleine probleempjes vormen in gedrag,dat zie je wel veel meer als je echt leeft in een roedel.

ik had vroeger een vriendin,die had 6 herdershonden,die leefde ook als een roedel buiten,moeder hond,4 pups daarvan en 1 kruising mecheltje van de vogeltjesmarkt,moederhond was een spanjaard welke ze met een gebroken pootje uit spanje hadden meegenomen,eenmaal thuis kreeg de teef 9 puppies,waarvan ze er 4 terug in huis haalde vanwege problemen bij de nieuwe eigenaren, 2 teefjes en 2 reutjes.

de broertjes hebben vreselijk gevochten,elke dag alles onder het bloed,heel veel schade,tot op een dag 1 won,en de ander zich erbij neergelegd heeft,dat is nooit meer een probleem geweest,de teven daarentegen...

1 teef was heel lief,beetje bange hond,die deed niets,de andere vocht met haar moeder,die naarmate ze ouder werd zwakker werd door problemen aan haar ooit gebroken poot...

als die 2 teven ( moeder en dochter)vochten > vocht alles mee...en na heel veel uit elkaar halen,gescheiden houden,toch weer bij elkaar proberen enz,is de club uiteindelijk wederom aan de knok gegaan en is "zusje" kompleet verscheurd door de roedel..( dood dus ,alle poten waren eraf getrokken)

dat bij die kennissen die 2 reuen knokken kan overslaan op 2 vechtende broers en ook nog op een dochter die haar moeder grijpt,al met al...ik zou ze scheiden,en dan zo scheiden dat ze elkaar niet kunnen zien.

dit soort ellende moet je gewoon niet willen hebben :n

Dat lijken me dan ook niet helemaal normale honden te zijn geweest.
Honden vechten idd snel met elkaar mee, maar met een goede opvoeding is dat ook te voorkomen.
Ik heb er in elk geval nooit problemen mee gehad en ik heb altijd vreemde honden in huis.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:24

Het is NOOIT zo dat de roedel plots een nieuwe leider krijgt!
Als je wolvensamenleving wil imiteren, lees je dan verdorie eerst goed in!
Het is WEL zo dat de roedel, de rijzende jongere reu verstoot op een bepaalde leeftijd!

Dus kortom : pa en ma zijn het alfapaar... de onderdanige reu kan blijven... die zou in de wilde natuur immers ook blijven als jager... maar als er dan 1 van de reuenpups toont dat hij ook een roedelleider worden kan en wil... dan zal pa en ma (het regerend alfapaar) deze verstoten en aantonen dat het tijd wordt om zijn eigen roedel te stichten!

De roedel KAN een nieuwe leider krijgen als PA zou komen te sterven op een jacht, of als een jongere VREEMDE reu de roedel overneemt, maar dus NOOIT 1 van de nakomelingen van het alfapaar zelf!!!

Want dat zou INTEELT in de roedel brengen en daar selecteren wilde wolven ZELF op dat dat niet gebeurt!!
Nu is de ganse roedel dus, door jullie toedoen, op losse schroeven gezet en zal inderdaad, de jonge reu zijn moeder ook gaan verstoten, immers, zij is inteelt en zij is een paar met pa en dus niet ZIJN vrouwtje!! En wolven zijn daar heel strikt in !!!!
Als de vader weg moet, dan moet de moeder ook weg! Best kun je dus ma en pa samen houden vanaf nu en de onderdanige reu met zijn zus en dominante broer... voor zo lang dat goed zal gaan want uit het gedrag van de dominante jonge reu af te leiden is duidelijk dat hij vroeg of laat ook daar keet zal gaan schoppen!
Dit dier doet gewoon wat zijn instinct hem ingeeft : een nieuwe roedel trachten te stichten, alleen zit hij met allemaal bloedverwanten en kan hij geen kant op... wat scheelt er toch aan mensen om hondenroedels zo ingewikkeld mogelijk te willen gaan maken en houden !!!!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:25

Dat de rest van de honden meehappen, is puur normaal!!!
In het wild ga je dit niet zien, omdat het alfapaar daar puur alleenrecht heeft maar gezien de onderlinge verhoudingen al dusdanig verstoord zijn door de dominante jonge reu, is de ganse roedel instabiel en onzeker en niets zo gevaarlijk als honden die nog zo dicht bij de natuur staan dergelijke mate onzekerheid en instabiliteit te doen ervaren in hun roedel!!!
Nu komt het aan op leven en dood, zo zien deze honden het... dit gaat alleen van kwaad naar erger gaan!

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:37

ik zal dit topic eens door sturen naar een vriendin van me die wel meer grond ter beschikking heeft mar ook een grotere roedel , zal het antwoord wat ze geeft hier neer zetten of ze doet het zelf geen idee of ze hier een account heeft,

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 21:49

Zo, Little_Gift, ga je lekker?! Doe even rustig. Duidelijk verhaal, maar kan ook op een normale manier. Mag ik vragen hoe je aan deze info komt?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 21:49

Sparky10 schreef:
ik zal dit topic eens door sturen naar een vriendin van me die wel meer grond ter beschikking heeft mar ook een grotere roedel , zal het antwoord wat ze geeft hier neer zetten of ze doet het zelf geen idee of ze hier een account heeft,

Bedankt!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:07

Ragdollcat schreef:
Ze hebben meer ervaring met hoe ze zich gedragen.

Een roedel en hondengedrag die helemaal vrij gelaten wordt in een groot stuk eigen bos..............gedragen zich ook beetje als wolven.

Zo groot zijn de verschillen in het gedrag nou ook weer niet tussen de wolven en honden die een roedel vormen en weinig met mensen samenleven, volgens mij dan he.

Snap je het nu wel?

Ik snap de gedachtegang maar het klopt echt niet.
Wolven in een dierentuin en een groep verwilderde saarlooswolfhonden zijn echt niet te vergelijken.

Het is de vraag in hoeverre de eigenaar er nog iets mee kan. Zijn de honden echt 5 jaar lang verwilderd en enkel bekeken vanachter het hek, dan hebben ze geen anderen keuze dan de roedel te splitsen.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:08

anneliesdj schreef:
Ragdollcat schreef:
Ze hebben meer ervaring met hoe ze zich gedragen.

Een roedel en hondengedrag die helemaal vrij gelaten wordt in een groot stuk eigen bos..............gedragen zich ook beetje als wolven.

Zo groot zijn de verschillen in het gedrag nou ook weer niet tussen de wolven en honden die een roedel vormen en weinig met mensen samenleven, volgens mij dan he.

Snap je het nu wel?

Ik snap de gedachtegang maar het klopt echt niet.
Wolven in een dierentuin en een groep verwilderde saarlooswolfhonden zijn echt niet te vergelijken.

Het is de vraag in hoeverre de eigenaar er nog iets mee kan. Zijn de honden echt 5 jaar lang verwilderd en enkel bekeken vanachter het hek, dan hebben ze geen anderen keuze dan de roedel te splitsen.

dan lees je niet goed ze worden ook aangehaald en aangelijnd kunnen aan de riem lopen , maar verder geen commando's

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:14

Ja ik lees het al.
Als ze gewoon goed omgaan met mensen, aan een riem kunnen lopen ed. dan zou je kunnen overwegen een deel van de honden een ander thuis te geven. Dan heb je in elk geval nog een optie extra.

Rindin schreef:
Het punt is dat dit dus geen gedomesticeerde honden zijn. Tenminste... Niet volledig...

Ja ooit is er wolf ingekruist, maar sindsdien ook niet meer, het is gewoon een hond maar met iets meer 'vers' wolvenbloed dan de meeste andere honden. Ze zijn net zo gedomesticeerd als elke andere hond, alleen zie je soms trekjes die doen denken aan dat wat versere wolvenbloed. Maar dat maakt ze niet meteen 'wild' of ongeschikt als huishond.

Ik vind het altijd vreemd om te zien hoe mensen met dit soort honden omgaan of met wolfhybride's, zoals ze in amerika nu regelmatig als huisdier houden. Mensen willen altijd graag de natuur naar hun hand zetten.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 22:28

Hoe gaat t nu TS? Nog veranderingen geweest?