Wat voeren jullie je hond / pup

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Wat voeren jullie je hond / pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:34

waarvoor?? dat ik dat niet geloof??

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:39

Uhm nou, ik zou het graag gewoon wetenschappelijk onderbouwd willen zien. Ik ben kritisch op zowel rauw vlees voeren als brok maar ik wil het wel wetenschappelijk onderbouwd zien wat dan beter zou zijn.

Zelf denk ik dat beide manieren van voeren voordelen maar zeker ook nadelen hebben. Tot nu toe heeft rauw voeren voor mij meer nadelen dan brok als ik het voor mijzelf op som.

Maar zijn er artikelen over? Anders ga ik zo zelf eens zoeken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:45

ik snap niet wat je wetenschappelijk onderbouwd wilt zien aan mijn mening eigenlijk...

en op internet is heel veel te vinden over rauw en brok voeren,maar......bijna altijd wel een beetje gekleurd door de schrijver,die tegen/voor brok/vers voeren is.

de enige die ik weet die enig wetenschappelijk onderzoek heeft gedaan is erwin gijtenbeek welke een thesis heeft geschreven over osteopatische aandoeningen bij brok vs vlees gevoerde honden,en daar zij ook bloedonderzoeken enz bij geweest

http://www.carnivoer.com/thesis-osteopathie

voor de rest ben ik geen type die bezig is met wetenschappelijke bewijzen en theorieen,mijn honden bewijzen mij genoeg... :D ,dus op dat vlak heb je echt niets aan mij...

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:00

jenneke1029 schreef:
Waarom moet je nou zo reageren op mensen die nu tegen vers vlees zijn? je hebt nog nooit meegemaakt wat wij hier hebben meegemaakt en inmiddels meer mensen, en dan ben je niet blij! als je honden er aan dood gaan wil ik je wel weer eens horen! Ieder zijn ding maar voor ons persoonlijk geen vlees meer.
Wil mensen alleen waarschuwen voor de gevaren van vers vlees die zijn er wel degelijk!

Jenneke ik snap jou hoor! Vrienden van ons hebben het ook gehad met vers vlees. Het hele nest weg van acht stuks. Ook sectie laten doen alles laten onderzoeken, inderdaad bacterie. Puppykoper van ons met labrador met onaangeboren hartafwijking, idem. Bacterie bij haar hart. De rapporten zijn er hoor, dossiers ook met testen. Maar ik vind het heel jammer dat er zo gereageerd moet worden op mensen die brok voeren. Mijn hond glimt als een spiegel, is keurig op gewicht, mankeert nooit iets, en ontlasting is super.

Het ging hier volgens mij om de pup van TS en ik vind dat je gewoon niet moet sodemieteren met zo'n klein bolletje. Die voer je gewoon eerst wat hij die weken heeft gehad in het nest. En dan ga je langzaamaan als je toch perse iets anders wil voeren iets anders voeren. Teksten als brokken in de vuilnisbak pleuren en dingen, ik vind het werkelijk waar zo stom. Je moet niet sodemieteren met zo'n kleintje. Gewoon stabiel zijn en langzaam iets veranderen, als je al iets moet veranderen, waarom iets veranderen waar ze het prima op doen?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:04

ik sodemieter nooit met mijn honden,kom nou op zeg,ik weiger alleen brokken in een hond te stoppen( zeker brokkenzooi waar amper vlees inzit,ik ga geen veredelde bietenpulp aan mijn dieren voeren)...

dus als ik ergens een hondje koop zeg ik dat van te voren tegen de fokker...dat ze de brokken mogen houden,geven ze het toch mee dan gaat het hier zo de vuilnisbak in ja...nou erg zeg...phoe phoe...

en hier thuis gaan ze meteen op vers,niets aan de hand hoor,nog nooit 1 zieke hond of pup gehad...zou ook wel triest zijn dat van nature vleeseters geen vlees meer kunnen verdragen...

dus geen enkele reden voor mij om dit ook maar te veranderen...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:30

superpony schreef:
Ingeborg, ik geloof je meteen hoor. Ik kocht ooit toen ik 13 was zelf een hond in een dierenwinkel. Ik kreeg een brief mee wat ik moest voeren etc. Hond heeft het altijd goed gedaan. Later hoorden we dat veel hondjes dood gingen van die winkel. Maar mensen hielden zich ook niet aan het voeradvies. Onze buren hadden van dezelfde winkel een hond en daar ging het helemaal mis.
Natuurlijk een hele foute plek om een hond te kopen, maar daar gaat het nu niet om. ( ze hadden sowieso niet aan een 13jr mogen verkopen )

Toch vraag ik me af wat er gebeurt is dat honden niet meer tegen vers vlees kunnen. Is het dan niet van ouder op kind doorgegeven dat de darmen er net meer mee om kunnen gaan?

Bij paarden weten we wat de nadelen zijn van alle rotzooi erin gooien, die ze in de natuur nie nodig hebben. Pas bij hoge sport verandert dit. Maar hoeveel honden sporten? Het gros heeft overgewicht en beweegt te weinig.

En natuurlijk zijn er paarden die heel gezond oud worden op biks etc

Het gaat niet zozeer om het vlees denk ik maar meer om de bacterietroep wat erin zit. Als een moederhond die dingen nooit gegeten heeft dan kan zijner ook geen afweer tegen opbouwen om Door te geven aan de pups. Pups en zijn natuurlijk hele gevoelige diertjes nog met alleen de afweer van moeders. Stop er vies vlees in en ze worden ziek. Dit heb ik helaas ook veel te vaak al gezien.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:33

Wij voeren onze Mechelaar van ruim een jaar al vanaf pup af aan Lotgering. Absoluut niet duur en hij doet het er geweldig op; mooie vacht, gezond en een mooi energie level.
Laatst bijgewerkt door Fink op 30-01-15 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:34

Geen probleem, maar goed ik studeer diergeneeskunde en dan wordt er ook wel verwacht dat ik een meer wetenschappelijke instelling heb en ik was nieuwsgierig of hier eens onderzoek naar zou zijn gedaan.

Ik ga je link lezen en eens kijken of ik zelf wat kan vinden. Het is heel fijn dat jij er goede ervaringen mee hebt maar sommige blijkbaar niet en ik denk dat zij wel een punt hebben. Immuun gecomprimeerde dieren (o.a jonge dieren) lopen een risico. Daarnaast als het vlees besmet is met bijv een salmonella bacterie, dan kan een hond door besmetting die gaan uitscheiden via de feces in het milieu en daardoor besmettelijk zijn voor andere mensen en dieren. Uiteindelijk kan de darmflora van de hond na gewenning dit wel aan maar vergeet niet dat de hond een infectie bron is voor andere mensen en dieren.

Goed naast dit alles is het wel fijn dat je zelf het voer kan samenstellen en je weet precies wat je voert, echter zitten daar ook weer nadelen aan als je je niet goed inlees en dus goed je voer samen stelt. Nou heb je gelukkig ook kant en klare KVV. Ik vind dat je met brok toch zekerder weet dat er geen deficiënten en ook voor therapie doeleinden is een brok makkelijk en aangepast. Maar goed wat in een brok zit eet een hond niet altijd van 'nature', betekent niet dat het geen voedingswaarde kan hebben. Een hond is wat mij betreft ook niet meer heel natuurlijk neem bijvoorbeeld de Engelse bulldog. Die kan niet eens verwekt en geboren worden zonder hulp, maar ook andere rassen zijn apart geëvolueerd van wolfen en wat goed is voor wolfen is naar mijn mening niet automatisch goed voor honden.

Maar dat is mijn kijk nu. Ik wil gewoon eens een stuk lezen zonder emotionele component want een emotioneel argument weegt voor mij minder zwaar dan echte parameters. Ik wil op die manier graag meer weten over voeding zodat ik over beide methodes iets nuttigs kan zeggen.

Maar ik zeg niet dat je moet stoppen met rauw voeren hoor. Ik denk ook dat elke hond weer anders reageert en dus een andere voedingsbehoefte heeft. Wat voor de een werkt, kan voor de ander niet werken. :)

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:47

Dat zou voor ons een goede reden zijn om iemand een pup te weigeren. Uiteindelijk is het je eigen keuze om te gaan voeren wat je wil gaan voeren. Het maakt ons in dat principe ook niet uit, maar als het wel op een normale manier gebeurt en niet meteen jouw liefdevolle verzorging in al die weken dat jij je best hebt gedaan om een gezonde pup af te leveren (en dan heb ik het nog niet eens over de voorbereidingen hd/ed/eic/sd2 enz) in de vuilnisbak te gooien. Ik ben van mening dat je de eerste dagen niet met een pup moet sodemieteren, of aan moet kloten aan voer wat ze in eerste instantie niet gehad hebben. Dat mag toch mijn mening zijn? Fijn dat jouw honden het zo goed doen en dat jij nog nooit een zieke pup hebt gehad.

Bovendien het gedoe over het zijn in de natuur ook vleeseters, dat vind ik altijd zo'n raar argument. Hoelang leven onze rashonden of niet rashonden al niet meer in de natuur? Hoe anders zijn zij ontwikkeld door de jaren heen? Wij zijn toch ook ontwikkeld en geëvolueerd door de eeuwen heen? Omdat het in de natuur gebeurde vroeger wil toch niet zeggen dat ik mijn medemens nu ook maar moet gaan zitten vlooien? En de daarop volgende mensen die zich helemaal volpropten met vlees en verder amper iets, dat zouden wij vandaag de dag toch ook niet meer kunnen? Het idee dat wij alleen maar op vlees zouden leven. Want dat is wat er gebeurde way back. Maar tegenwoordig kan dat niet meer, mede omdat wij verder en verder van de natuur verwijderd zijn geraakt. Dit is met onze honden toch precies zo? Ik doe aan stamboomonderzoek, ik zoek stambomen uit tot ik niet meer verder kan. Bij mijn labradors kan ik ze terug herleiden tot 1792/1801 en dat zijn alle labradors van het koninklijk huis in Engeland. Dat is al ruim 200 jaar geleden, dus ook al een behoorlijk stuk weg van de natuur. En onze huishonden zijn geen wolven. Bijzondere rassen die nog wel dicht bij de natuur staan daargelaten natuurlijk.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:55

jenneke1029 schreef:
kimmie261 schreef:
ik geloof er echt helemaal niets van dat een hond van vers vlees eten hartkwalen kan krijgen,en niet volgroeit worden,juist honden op vlees groeien vaak groter en breder uit als brokken honden ( iets met meer hebben aan voeding ofzo?? ) ,als een hond dus onvolgroeit is hebben mensen gewoon veel te weinig gevoerd,ligt niet aan vlees,en dode pups??

wat krijgen pups van hondachtigen in de natuur dan,geweekte puppiebrokjes ?? nee ,gewoon ook vlees...

ik ben tot nog toe niet overtuigt dat zoiets van vlees kan komen

Mijn pups zijn toch echt overleden aan een bacterie die door vlees komt die de moederhond kreeg, hier is bewijs van doordat ik sectie heb gedaan op de pups. ik ga dit echt niet lopen verzinnen en geloof me het was een zeer agressiefe bacterie waardoor de pups heel snel dood gingen.

Kan zeer zeker hoor. Flinke darminfectie, damwand zo aangetast dat de darmbarriere kapot gaat. Bacterie komt in de bloedbaan en pups kunnen sterven Door infectie bij het hart. Sepsis heet dat.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:34

sepsis kunnen ze zelfs oplopen door een wond oid...

en ik zeg zeker niet dat honden in de natuur leven,wél hondachtigen..

gek overigens dat bijna op elke hondenbrokkenwebsite te lezen staat hoe nauwverwant het maag darm systeem van de hond aan de wolf is ( wat ook nog eens wel wetenschappelijk bewezen is). ( en dat daarom brokkenmakers brokken vol stoppen met ingrediënten die zo goedkoop mogelijk zijn en welke een hond nooit qwa natuurlijke voeding zou eten :+ )

gek ook is dat vele brokkenmakers inmiddels steeds minder gluten in hun brokken stoppen en steeds hoger vleesaandeel in de brokken doen..

is zeker ook voor niets??

en prima hoor,als fokkers mij een pup weigeren als deze op vlees gezet zou worden,dan liggen we duidelijk niet op 1 lijn,en wat puppies betreft,je wordt ermee dood gegooit,dus voor jouw net zo makkelijk een andere fokker :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:41

Sepsis kun je uiteraard ook met een wond oplopen, maar was even een reactie op dat jij stelde dat honden geen hartprobleem/infectie kunnen krijgen door vers vlees, kan dus makkelijk dmv sepsis.

Wat betreft brokfabricanten, die spelen natuurlijk vnl in op wat de consument wel, gezien het hele glutending een hype is, spelen zij daar mooi op in om daar voer op te produceren.

Tuurlijk is een hond nauw verwant aan een wolf maar ook gek dat honden in de buurt van mensen zijn gaan leven, daar restjes weghaalden, stuk makkelijker dan zelf een beest roven. Hun maagdarmstelsel is wel geevolueerd door de domesticatie. Daarbij leven onze gedomesticeerde honden veel langer dan hun wilde varianten. oa ook door voer.

Maar goed weet uit ervaring dat het onbegonnen discussies zijn. Als je kijkt hoeveel honden op gewoon voer oud worden zonder problemen, dan zal dat hele voerfenomeen best wel meevallen, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:48

Toch zou er dan iets verandert zijn in de darmflora en zou het interessant zijn om dit te onderzoeken. Dan pas kun je het ideale voer ontwikkelen of aanbieden. Hoewel ik denk dat het vrijwel onmogelijk is om dit voor elke hond te onderzoeken. Er zijn zoveel rassen en kruisingen.

Ik ga er wel vanuit dat het heel belangrijk is dat de moederhond al de juiste bacterien en afweersysteem meegeeft. Bij een moederhond die al haar hele leven op 1 en dezelfde soort brok staat, kun je niet verwachten dat zij of de pups zomaar rauwvlees kunnen verwerken.
Zou je dit opgebouwd hebben bij de moederhond, denk ik dat de pups het ook beter kunnen verdragen.

Het gaat denk ik ook inderdaad mis bij het geklooi. Mensen die zomaar iets doen. Wil je je pup overzetten op rauw vlees, zou ik het langzaam doorvoeren na een paar weken wennen zonder moederhond.
Uiteindelijk moet een jonge hond sowieso veel antistoffen opbouwen tegen de grote buitenwereld.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:22

Wbt salmonella, dat wordt ook in brok aangetroffen van tijd tot tijd. Met een beetje google vind je meerdere berichten, waaronder ene oud nieuwsbericht over een studie in de VS naar salmonella besmettingen bij mensen die brokken aan hun dieren voeren.

Hetgeen wat mij verbaasd is dat vers vlees altijd als boosdoener aangewezen wordt als een dier iets mankeert, terwijl dat bij brok niet zo is. Door de DA dan. Nu zal het ook komen, omdat de slechte gevallen bij de DA komen. Ik hoor ook wel eens verhalen dat mensen de hond alleen maar vlees geven met rijst en dan bij de DA komen met een zieke hond, maar wel verkondigen dat ze vers voeren. Ja, dat soort vers voeren is inderdaad niet goed voor een hond, want dan loopt hij wel enorme tekorten op. Een hond die nooit iets mankeert en vers vlees krijgt komt bijna niet bij de DA. Net als een gezonde hond op brok. En er kan idd veel mis gaan als je je niet inleest met vers voeren. Je moet wel hygiënisch te werk gaan en goede percentages hanteren. Dat is wel een reden dat ik bij de betere merken bestel, omdat er nu een wildgroei is aan fabrikanten waarbij sommige hele rare ideeën hebben bij een compleet voer of hygiëne. Maar goed, dat hebben sommige brokfabrikanten ook, nog geen 10% vleesmeel voor een carnivoor?

Mijn honden eten beide KVV met soms wat barfhapjes. De jongste al vanaf dat hij een paar weken was bij de fokker. Daar kreeg hij KVV en brok, hier thuis heb ik de zak brok opgemaakt en daarna alleen KVV gegeven. Ik vul het wel aan met van alles en nog wat, maar geen supplementen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:43

een hond is een opportunistische carnivoor ,dwz dat hij alles wel opvreet wat er op te vreten valt( ook slagroomtaarten of chocola bv ,wat we allemaal wel zullen vinden dat dat niet zo best is voor honden :D )

maar zie zelf maar van de eukanuba site:

ONZE IDEEËN OVER VOEDING

HET BEGINT MET DE BESTE INGREDIËNTEN

Een van de hoekstenen waarop onze filosofie over voeding is gebouwd, is dat honden het beste als carnivoren worden gevoed. Daarom bevatten onze producten voornamelijk hoogwaardige dierlijke eiwitten.

en dan ingrediënten:
Gedroogde Kip En Kalkoen (23%, Een Natuurlijke Bron Van Glucosamine En Chondroïtinesulfaat), Maïs, Tarwe, Sorghum, Gerst, Dierlijk Vet, Gedroogde Bietenpulp (2,8%), Gehydroliseerde Dierlijke Eiwitten, Gedroogde Hele Eieren, Kaliumchloride, Visolie, Calciumcarbonaat, Natriumchloride, Natrium Hexametaphosphaat, Fructo-Oligosacchariden (0,28%), Lijnzaad

gevoed als een carnivoor,maar dan voer maken vol met granen,bietenpulp (over het toegevoegde zout maar niet te spreken)

nu is er een manier van vers voeren dat heet NRV-en : dat is voeren volgens natuurlijk prooidier model,je voert dan hele prooidieren ( met huid en haar) en alleen prooidieren die hondachtigen ook werkelijk zouden eten,uitgaande van die percentages voer je : 70% spiervlees,15% organen en 15% bot de evt granen waar mensen het altijd over hebben die honden binnen zouden krijgen die ze in de natuur ook eten,moet je vanuit gaan dat dat de hoeveelheid is wat in een kippenmaagje/konijnenmaag zit.

dit is heel kort ter info wat carnivoren dus echt natuurlijk eten...

carnivoren eten dus niet 70% aan granen wat er in een brok zit en dus tot zover het product wat dan gemaakt is zoals een carnivoor eet,zoals deze brokkenmaker de consument wil wijsmaken :D

nu is dit maar 1 voorbeeld van een brokkenmaker,er zijn er 10 tallen natuurlijk,brokken die nog minder vleesaandeel hebben,en brokken die hoger in vleesaandeel zitten.

maar goed honden eten het wel,en ze worden er nog oud op ook :j ,dus slecht is het heus niet...

maar ik geef daarom gewoon liever vers vlees > zoals je een carnivoor voert :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:05

Hier kunnen ze in ieder geval even vooruit wat vlees betreft *\o/* volgende week schaap en nog wat rundvlees halen en dan ben ik voor 4 maanden klaar.
Afbeelding

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:09

Ik had heeeeeel graag kvv en barfhapjes blijven voeren, nouja mijn teef eet dat nog wel dan. Maar mijn reu is zo'n enorm moeilijke eter. Alle diersoorten en merken wisselde ik af, allerlei barfhapjes.... In begin als pup at hij alles en gaandeweg begon hij diersoorten te weigeren, toen helaas een intolerantie voor rund. Een tijdje carnibest, maar ik moest zoveel weggooien omdat hij vaak zijn neus ervoor ophaalde. Nu dus een brok wel met bijna 50% vlees (lam) en glutenvrij wel rijst...maarja dat zat in de Carnibest ook. Als hij nu zeurt en niet eet hoef ik het in ieder geval niet weg te gooien, want met rollen van 4.50 per stuk (anderhalve per dag) werd dat wel heel veel geld wat elke keer in de vuilnisbak terecht kwam.

Maar wat is mijn reu er mooi op groot geworden op het vlees, en wat is mijn 9 jarige teef ervan opgeknapt!

Een volgende pup zal ik zeker weer op de KVV zetten, heb nu gewoon pech dat ik een enorm slechte eter heb. Als ik dan mijn teef zie smullen :D

Wel krijgt hij sinds kort stokvis (gedroogd) en gedroogde kippennekken, dat gaat goed en vind hij wel lekker. Zelf ook een drogertje gekocht voor snacks te maken, makkelijk ook ivm zijn intolerantie voor rund...

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:03

dees_daan schreef:
Hier kunnen ze in ieder geval even vooruit wat vlees betreft *\o/* volgende week schaap en nog wat rundvlees halen en dan ben ik voor 4 maanden klaar.

Mag ik vragen welk merk kvv dit is?

Zit er toch aan te denken om te blijven afwisselen, brok gaat er ook alweer moeilijker in..... Dus paar dagen kvv en dan weer een paar dagen brok. Ik bestelde weleens bij Degomeat, de enkelvoudige om af te wisselen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:52

Paperboy schreef:
dees_daan schreef:

Mag ik vragen welk merk kvv dit is?

Zit er toch aan te denken om te blijven afwisselen, brok gaat er ook alweer moeilijker in..... Dus paar dagen kvv en dan weer een paar dagen brok. Ik bestelde weleens bij Degomeat, de enkelvoudige om af te wisselen...

De rollen zijn voor een deel degomeat/best4dogs en 1 krat herby en dan nog 2 dozen uit hoogkerk maar die stopt er mee dus dit was waarschijnlijk de laatste levering.
Edit: de rollen van degomeat zijn de enkelvoudige idd, dit is de eerste keer dat ik bij hen bestel dus ik ben benieuwd.. Ik bestelde eerst alles bij herby.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:44

Ook groot kvv/barf fan. Als ik zie hoe mijn hond hier op reageert tegenover brok, kies ik overduidelijk vlees. Naast dat er in brok, troep zit wat een hond niet nodig heb. Heb me er nooit in verdiept wat je het beste met een pup kunt doen, eigenlijk. Dus interessante discussie.

Oooh en voor de gene die zei dat barf een 'prutje koken' is en de hond tekorten krijgt.
Please lees je eerst beter in zeg, voordat je wartaal uitslaat!

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:47

Mag ik even storen? :D

Wat zouden jullie aanraden voor een Franse Bull van 6 maanden oud?

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:56

kvv natuurlijk hahahaha!

Zit alles in wat ze nodig hebben imo ipv toegevoegde troep

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:00

Yipee schreef:
Uhm nou, ik zou het graag gewoon wetenschappelijk onderbouwd willen zien. Ik ben kritisch op zowel rauw vlees voeren als brok maar ik wil het wel wetenschappelijk onderbouwd zien wat dan beter zou zijn.

Dat is er simpelweg niet. Er is geen enkel wetenschappelijk verantwoord uitgevoerd onderzoek dat aantoond dat de (verregaande) claims over de gezondheids voordelen van het voeren van rauw vlees waar zijn.

Honden op brok hebben dezelfde levensverwachting en incidentie van ziekten/allergieen als honden op een goed samengesteld rauw dieet.

Daarentegen geen gebrek aan anecdotes.... ;)

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:34

Het is goed om naar het dieet te kijken van je dierbare hond, vers vees of brok. Doe dat ook voor mn paarden. Ben me ook meer aan het verdiepen in hondenvoer. Ik voer nu brok aan mn pup met een hoog vlees percentage 48 tot 53%. Echter mijn oude hond (en die is 16 jaar geworden zonder noemenswaardige problemen op gezondheidsgebied) en die kreeg altijd alles brok maar ook gewoon en restje van tafel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:56

Het gaat mij er niet eens om hoe oud ze zouden worden, en of dat anders zou zijn op brok of niet, er zijn genoeg aandoeningen die er voor kunnen zorgen dat het niet meer gaat, of je ze nou op brok hebt of niet.
Het gaat mij er om dat ik weet wat ik voer, dus weet wat ze binnenkrijgen en dat ze plezier in het eten hebben.
Met de meeste brok drinken ze toch meer en hebben ze meer ontlasting is mijn ervaring, dat is voor mij een teken dat er teveel troep in zit dat ze niet gebruiken. (Dat en de ingrediëntenlijst.)
Met vlees kan ik zelf afwisselen dus ze eten lekker gevarieerd en ze krijgen ook nog eens genoeg voedingsstoffen binnen zonder de toegevoegde dingen die ze in brok stoppen.
Ze zien er gewoon mooi uit, de ontlasting is goed en ze zitten lekker in hun vel dus ze doen het er goed op.
Ik vind het zelf ook leuk om de menu's te maken en te kijken hoe ik zoveel mogelijk kan afwisselen dus lastig is het voor mij niet, en ik ben er van overtuigd dat mijn honden het beter doen op vers dan op brok, of ze nou langer leven of niet.. Het eten is in ieder geval een feestje voor ze en ook dat vind ik belangrijk.