wat voor dier op kleine kamer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:07

Mocht je toch voor ratten gaan, ook ratten zijn groepsdieren dus altijd per 2 of meer (ik heb er 8 ;p)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:11

_Milo schreef:
Mocht je toch voor ratten gaan, ook ratten zijn groepsdieren dus altijd per 2 of meer (ik heb er 8 ;p)

Ik neem aan dat ze zonder toestemming voor geen enkel dier gaat ;)

Junia

Re: wat voor dier op kleine kamer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:33

Ik snap de huisbaas wel. Bij ons was ook toen de regel dat er geen huisdieren mochten, maar ik wilde de kamer niet hebben als Pluis (mijn toenmalige konijn die ik vanaf mn 12e al had) niet mee mocht. Toen ik mijn konijn mocht, was het hek van de dam. Huisgenoot nam ook een konijn, 2 namen er muizen en 2 katten. Ohja en nog ratten. Bovendien kwam er bij mij toen ook al snel een 2e konijn. En muizen. Want ja, waar trek je dan als huisbaas de grens?

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:11

Joman schreef:
_Milo schreef:

Ik neem aan dat ze zonder toestemming voor geen enkel dier gaat ;)

Oh overheen gelezen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 12:53

de huisbaas negeerde mij na de vraag over huis dier en per 1 juli heb ik dan een nieuwe kamer waar huisdieren wel toegestaan zijn, 14m2 en een temperatuur die stabiel blijft. rond 8 juli zal ik 2 kleine konijntjes ophalen en daarvoor maak ik het hok: 3 of 4 bakken opelkaar met een gat in de bodem trappetjes en plateus zodat ze deze kooien kunnen gebruiken de kooi wordt dan 1 x 0,75 zit te denken om er 2 naast elkaar te zetten als onderste kooi misschien nog maar dat is voor later of een ren met tapijt op de vloer voor ze als ze zindelijk zijn.
de konijntjes zijn een oeps nestje van kennissen en neem er 2. afhankelijk van welk geslacht zie ik nog even welke ik neem het liefst 2 vrouwtjes of man & vrouw en dan castreren. dus even een update :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:10

Let wel op dat 2 KLEINE konijntjes minimaal 2m2 nodig hebben aan oppervlakte, aan hoogtes hebben konijnen niks. Zij moeten hun poten kunnen strekken en dat kan niet met hoogtes.

Het beste is een gecastreerde ram met voedster maar laat de ram dan wel op tijd castreren !
Ik zou je konijnen zeker afraden maar goed dat is aan jou.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:26

Mijn vriend heeft gerbils, zijn fijne diertjes. Actief maar toch rustig, je kunt ze makkelijk in de hand houden.
Ze zijn zeer sober in onderhoud, kunnen ook makkelijk 2 dagen met n bakje voer doen. (ivm weekend, of wat dan ook)
Mijn vriend doet de ene keer zand in de bak en de andere keer gehakseld stro, het is super leuk om te zien hoe ze boel steeds verbouwen!
Wel rekening houden met zéér lastige te koppelen beestjes...

EDIT, zie net dat je voor konijntjes bent gegaan! Ook super leuk natuurlijk!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:27

Ik raad je ook geen konijnen aan. Lengte is veel belangrijker dan hoogte... ik blijf zeggen: gerbils :)

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:04

Ik heb zelf nu twee jonge grasparkietjes sinds maandag. Vind ze nu al geweldig gezellig. :) Een vriendin van mij heeft ook konijnen. Een deel van haar kamer is opgeofferd als ren. Heel leuk. Dus het kan wel hoor. ;)

Succes!

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:08

Ik heb tijdelijk een konijn op mijn kamer gehad (als oppas, dus don't blame me voor het feit dat hij alleen was; heb ook tegen de eigenaar gezegd dat dat niet goed was. ), mijn kamer is iets ruimer dan 15m2. Oh. Mijn. God. Wat een gedoe zeg.. Ik liet hem wel eens loslopen, dan was het leuk! Maar 's nachts ging het konijn aan de muren van zijn kooi trekken (tralies) en liet deze dan los knallen tegen de plastic bak. Ondanks het schoonmaken ruik je toch altijd wel bodembedekking of stro/hooi, en het leidt gewoon heel erg af op een kamer die niet zo groot is.

Daarom raad ik het je echt af..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:11

Het trekken aan de tralies is vaak een teken van ruimte gebrek en verveling.

Ik vind het ook niet verstandig om op TS haar kamer 2 konijnen te houden, niet alleen voor de konijnen maar idd ook voor jezelf.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:18

Ja dat vrees ik ook, was erg sneu, liet hem ook zo veel mogelijk los lopen, maar vanwege eventueel ontsnappen of knagen aan gevaarlijke dingen durfde ik het niet aan wanneer ik sliep.

Daarnaast was het ook niet handig als ik vrienden over de vloer had.. En met muziek luisteren/tv kijken vond ik het ook anders, je moet er toch rekening mee houden. En hoe ga je je kamer stofzuigen als er een permanent hok in staat?

Ik wil je niet pesten ofzo of banketstaaf doen, maar ik dacht er ook zo makkelijk over als jij, en dat flink echt vies tegen..

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:00

unihorses schreef:
de huisbaas negeerde mij na de vraag over huis dier en per 1 juli heb ik dan een nieuwe kamer waar huisdieren wel toegestaan zijn, 14m2 en een temperatuur die stabiel blijft. rond 8 juli zal ik 2 kleine konijntjes ophalen en daarvoor maak ik het hok: 3 of 4 bakken opelkaar met een gat in de bodem trappetjes en plateus zodat ze deze kooien kunnen gebruiken de kooi wordt dan 1 x 0,75 zit te denken om er 2 naast elkaar te zetten als onderste kooi misschien nog maar dat is voor later of een ren met tapijt op de vloer voor ze als ze zindelijk zijn.
de konijntjes zijn een oeps nestje van kennissen en neem er 2. afhankelijk van welk geslacht zie ik nog even welke ik neem het liefst 2 vrouwtjes of man & vrouw en dan castreren. dus even een update :)

Sorry TS, maar ik vind 1 x 0,75 veel te klein...

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:06

Ik zou echt niet voor een konijn gaan. Konijnen hebben ruimte nodig. Zoals de meeste dieren uiteraard maar konijnen nog net even meer. Ratten zijn hele leuke sociale diertjes die je goed tam kan maken. Ook hebben die wat minder ruimte nodig. Ik persoonlijk zou alleen een konijn nemen als je een grote tuin hebt. Zodat je een uitloop kan maken.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:22

Heb net als jennifiuur hierboven ook konijnen op m'n kamer tijdens studie gehad. Dat was echt geen optie....
Zeker als ik paar dagen vrij was en ze weer mee naar m'n ouders moest zeulen.
Daarnaast maakten ze aardig nog wat geluid snachts.
Heb uiteindelijk n groot hok voor thuis bij m'n ouders gekocht waar m'n pa doordeweeks voor ze zorgden en ze in de tuin los konden of in de ren.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:31

Konijnen zou ik niet doen. Is een hamster niet wat?? (Heb niet het hele topic doorgelezen)

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:36

@cas123;
Heb jaren hamsters gehad maar ehhh die leven dus snachts :j
Die moest ik geregeld snachts op zolder zetten om zelf te kunnen slapen haha

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:38

Ja weet ik. Ik heb zelf ook een hamster. Maar misschien heeft ts een extra kamertje of iets waar hij kan staan.. ze gaf in haar OP aan dat een hamster een optie is dus ja vandaar mijn vraag.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:04

Ik heb niet alle reactie's gelezen, maar weet je zeker dat je 2 konijnen neemt?
Weet je hoe groot de konijnen ongeveer worden? 2 konijnen hebben wel veel ruimte nodig.
ik denk dat je ongeveer zo'n kooi bedoelt wat je dan graag wilt?
Afbeelding
Ik heb ze bij onze dierenwinkel zien staat (tot 3 verdiepingen)
Maar niet echt een kooi wat ik zou kiezen.
Heb zelf 2 Cavia's. ze hebben een kooi van 156X77X61.5. Belachelijk groot, maar kleine wil ik ook niet.
Zo'n kooi neemt veel ruimte inbeslag.
Als ik op kamers woonde had ik voor een hamster of ratten gekozen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:56

aquarium met vissen

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:11

Kermis schreef:
Ratten zijn hele leuke sociale diertjes die je goed tam kan maken. Ook hebben die wat minder ruimte nodig.

Ratten hebben ook genoeg ruimte nodig , maar dan wel in de hoogte.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:59

ik zou helemaal niet voor een huisdier gaan als ik jou was, als ik het zo lees ben je eigenlijk bijna alleen thuis om te slapen (bij wijze van) en wat heb je er dan aan?
Verder hebben konijnen echt een grotere kooi nodig dan dat hoor... als je echt ZO graag een dier wil, koop dan een aquarium met een paar vissen, tot je een grotere plek en meer tijd hebt :j

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 22:59

wooh wat een reacties o.O wil indd zo'n flat kooi wacht zal het even schetsen.
Afbeelding
ze zouden dus als hok 1x0,75= 0,75 m2 hebben ( maar dat wel x 4 wat ze de trappetjes op kunnen rennen... ) en dan zodra ze zindelijk zijn ( en dus ook groter mogen ze op de uitloop waar zeil en hek ligt. dan hebben ze 2m2 en dan is dat echtra stuk om er 2,5-3 m2 van te maken optioneel. nog steeds heb ik dan meer ruimte dan wat ik nu heb op mijn kamer. al is bed bij de tralies misschien niet heel handig voor ze alles aan gort knagen. en als ze bij mij niet komen komen ze wel in klein hok wsl... denk dat ze het dan prima gaan hebben bij mij. ( iedere streep is een meter )

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 23:48

Het is al beter dan veel andere konijnen in Nederland. :) Succes! Het blijft gezellig een huisdiertje op je kamer.

Geen interesse in andere dieren dan konijnen? :)

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 23:57

Ik vind voor een kleine kamer ratten veel beter dan konijnen. Konijnen hebben veel meer beweging en ruimte nodig. Zeker met 2 konijnen anders gaan ze geheid ruzie maken.
Daarbij komt dat de bodembedekking bij konijnen op zo'n klein oppervlak heeeeeel erg gaat stinken. Bij ratten duurt het wat langer voor je ze ruikt is mijn ervaring.