En wat gebeurt er vervolgens met de Nederlandse asiels?
Ik heb drie jaar in een asiel gewerkt. In Gouda. Ik heb een handjevol herders, staffords etc. langs zien komen, ja. De meeste die op ikzoekbaas staan zijn afkomstig uit Rotterdam en Amsterdam gok ik - "van die types" die een hond nemen omdat het stoer is en er vervolgens last mee krijgen.
Maar goed, in Gouda heb ik ook nauwelijks échte gedragsproblemen gezien. Hooguit een gebruiksaanwijzing, meestal ( kijk als je dat al onder gedragsprobleem schaart dan gaat het hard natuurlijk). En met een gebruiksaanwijzing bedoel ik dan dat we een Amstaff hadden die nog wel eens op een andere hond af durfde te vliegen. Oplossing: op tijd signaleren en met een rukje aan de riem of een "Hé!" hem eraan herinneren dat hij zich niks in zijn hoofd moest halen. Niks aan de hand dan.
Maar goed, dat dus. Nooit hele erge dingen maar dingen waar je gewoon rekening mee moet houden.
De moeilijk plaatsbare honden die ik me kan herinneren waren die Amstaff (hij had op een gegeven moment een fantastische nieuwe eigenaar, maar hij kwam een jaar later weer terug omdat die mevrouw 10 jaar moest gaan zitten
ahem )(hij was overigens nog net zo braaf als dat we hem hebben afgeleverd, zo niet braver), een Anatolische herder die vooral veel ruimte nodig had (is geplaatst bij een liefhebber van het ras die een garagebedrijf had) en een flatcoated retriever met een slechte opvoeding (veel te speels, eet kleding op enzo). Oja, en een vuilnisbakje met wie veel gewerkt moest worden omdat ie zich anders ging vervelen. Prachtbeest, hij heeft nog nóóit een bal gemist die ik naar hem gooide

Wat betreft gedrag: ja, het is heel moeilijk om het gedrag van een hond te bepalen. Want hoe moet een asiel dat doen? Even een vrijwillig kind mee op de speelplaats doen en kijken of de hond er wel of niet agressief tegen is? Zelfde verhaal met katten. Het blijft altijd een gok. Als je een pup neemt kan ook blijken dat het een hond is die kinderen veel te druk vindt, of katten vervelend. (En die honden komen dan weer in de asiels terecht... )
Dus ja. ZoZenn zegt het al een beetje, ik ben benieuwd waar je zoekt als je op een site van een stichting in één keer raak schiet en in geen van de asiels hier slaagt.
Overigens moet iedereen vooral doen waar ie zelf zin in heeft hoor... Maar ik heb het idee dat de voorstanders van de buitenlandse hondjes de stichtingen behoorlijk kunnen verheerlijken en de Nederlandse asiels ten onrechte wegschuiven.

. Voor de rest is ze echt een superluisterend, zeer sociaal hondje
. De grootste problemenmaker is de enige die uit een Nederlands asiel komt. Blijft agressief naar vreemde honden als ik niet voortijdig ingrijp, probeert nog steeds mij te domineren, sloopt alles wat van papier is als hij het kan pakken, enz, enz...... En telkens lijkt er een verbetering te komen, even dan