Show je aquarium!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:15

Maanvissen zou ik op zich er zowiezo niet in doen.. Die worden vrij groot. Als ze in een te kleine bak zitten vergroeien ze lichaamlijk en in hun lichaam hun organen. Dat ze zich aanpassen klopt dus niks van, want je ziet het niet altijd van de buitenkant, maar aan de binnenkant kunnen ze ook vergroeien. Ze kunnen heel groot worden.

Ik zou er geen chemische troep in doen die zogenaamd de weerstand verhoogd, vaak zijn deze middelen onzin en juist slecht voor de juiste bacterien in je bak, ook al beloven ze anders...

Een luchtsteentje is wel een aanrader, https://www.youtube.com/watch?v=tUSYKR7_zhw hier heb je enkele voorbeelden. Hier staan de voordelen: http://www.visaquarium.nl/weetje/aquarium-luchtpomp

Ik heb er altijd 1 in me bak, top dingen.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:18

Oh zal mijn aqaruims er ook 1 deze dagen laten zien wij hebben 1 van 450l en een 60l

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:22

Ik hen overigens wel een pomp. Deze moet alleen wel echt elke week schoongemaakt worden (en dan bedoel ik echt het pompje dat ronddraaid) anders loopt hij vast. Ik bedoel dus niet de filters maar de pomp zelf.

Bedankt voor de informatie! Ik denk dat ik er dan maar eens zo'n luchtsteentje in ga proberen. Het klinkt mij wel goed in de oren! Is er nog verschil in vorm en merk?

Het middel dat wij gebruikt hebben was op aanraden van de viswinkel. Ik zal de naam eens opzoeken van het middel.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:23

Op zich niet, ik zelf heb een tetra luchtpomp en een leuk waterradje waar de belletjes uitkomen. Kijk wel even naar dat je geen te sterke neemt, ze zijn niet eens duur. Geloof dat je voor 80cm bak de kleinste prima kan nemen en ben je rond totaal 20 euro max kwijt. Inclusief steentje is dat. Je hebt ook leuke huisjes en dergelijke, zijn wel wat duurder, maar een gewoon steentje kost bijna niks.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:31

Oke, en moet je er dan ook een pomp bij kopen? Of is het het steentje op zich? En om de hoeveel tijd moet je het steentje vervangen?

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 11:31

Ik heb wel eens gehad dat de staart van mijn vis in een soort 'puntje' veranderde, waardoor hij niet meer goed kon zwemmen en op den duur dus op de bodem lag. Deze is uiteindelijk opgegeten door zijn soortgenoten (wist niet goed wat ik er mee moest)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:32

Steentje hoef je niet te vervangen, 1 keer in zoveel tijd ff goed afspoelen als je denkt hij word vies en bubbels worden minder. Pompje moet je wel hebben ;) anders komt er geen lucht door heen en geen zuurstof dus geen belletjes.

Pompje dus met steen is vaak ongeveer 20 euro. Valt dus heel erg mee.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:37

Oke bedankt! Ik zal eens bij de viszaak gaan kijken en me er wat meer in gaan verdiepen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:47

Ik mag in mijn handjes klappen. Heb mijn bak nu twee jaar, nog nooit een ziekte gehad of overmatige alg. Ik verschoon hem ook maar een keer per maand :+ En de vissen doen het allemaal prima.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:49

Ik ververs ook maar 1 keer per maand hoor, en de sponsen was ik 1 keer in 3 maanden uit van de filter. Bak is 120 cm. Heb ook nooit problemen, alleen poosje terug een keer bij aangeschafte vissen die dus stip hadden, maar is snel weer over gegaan na middeltje. Verder in alle jaren nooit problemen... Ik vind juist als je teveel ververst achter elkaar, je ook de goede bacterien weghaalt en verstoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:00

Wij hebben af en toe de witte stip. Gooien er dan wat zout in en dan is het zo weer weg..

In het begin wel flink alg gehad. Maar nadat we zooi planten erbij hebben gezet en helaas eendekroos hebben is de alg verdwenen.

En de mannetjes ancistrus waakt weer bij een zooi eitjes. Dus binnenkort weer jongen :D

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:01

Gelukkig heb ik kwa alg nooit problemen, hoef ook nooit te poetsen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:04

Mioux schreef:
Gelukkig heb ik kwa alg nooit problemen, hoef ook nooit te poetsen :)

Wij alleen soms het ruitje.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:06

Hoe doen jullie dat? Ik heb het gevoel dat wij wat verkeerd doen... Ik moet wel degelijk elke 2 weken schoonmaken. Daarbij de filters uitspoelen, ramen poetsen en de zandbodem schoonmaken, en nog blijft hij een beetje vies/troebelachtig. Doe ik wat verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:09

Geen idee. Wij gebruiken filterzand. Veel planten. Af en vloeibare plantenvoeding. Een grote pomp erop.

Geloof dat we eens in de 3 maand 30% water verversen. Als we het niet vergeten :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:10

Blijkbaar is je bak niet in evenwicht en bouw je nitraat op. Dus uit gaan zoeken hoe dat kan en waar het vandaan komt.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:14

Hmm, ik vind het ingewikkeld. We hebben al veel geprobeerd en vaak opnieuw het water weer laten testen. Ook heeft hij al verschillende plekken in het huis gegaan. En waar het bij de vorige bak goed ging gaat het prutsmuts helemaal fout. (Vorige bak is geknapt). Ik weet eerlijk gezegd niet goed meer wat ik nog kan veranderen.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:14

*in het huis gezien.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:16

noaenkelly schreef:
Hoe doen jullie dat? Ik heb het gevoel dat wij wat verkeerd doen... Ik moet wel degelijk elke 2 weken schoonmaken. Daarbij de filters uitspoelen, ramen poetsen en de zandbodem schoonmaken, en nog blijft hij een beetje vies/troebelachtig. Doe ik wat verkeerd?

Zowiezo zie ik al foute dingen...

Elke 2 weken je pomp uitspoelen is niet goed, zo verstoor je de bactieren die goed zijn en krijg je onregelmatige bacterien. Dus ook je vissen krijgen hier problemen mee...

Ik weet niet waar je vandaan komt?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:18

Hoeveelheid voet, hoeveelheid vissen.
Eventueel kun je een nitraatfilter plaatsen.

Blijkbaar is er nitraat aanwezig, anders kunnen je algen biet groeien...

Uitspoelen van filter is prima, wij knepen het filter altijd een paar keer uit in het water dat we uit de bak hadden gehaald voor het wisselen. Dan verpest je geen bacteriecultuur

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:20

Dat is niet waar secricible, nitraat alleen zorgt niet (altijd) voor alg (problemen). En ze heeft water al meerdere malen laten testen, dan had een nitraat piek er allang uit moeten komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:21

Soms is het ook niet te achterhalen waar alg vandaan komt.

Mijn oma heeft jaren een aquarium gehad. En steeds maar alg. Dus ze was hem zat.

Dus water eruit. Vissen in een emmer. Hele zooi meegenomen. Bij mij thuis weer opgestart met water uit onze grote bak. En nooit weer alg gehad. Je zag het gewoon weer verdwijnen.

Alleen gegeven moment was ik de kleine bakjes zat. Dus alles op zolder gezet.

Maar wil binnenkort toch wel weer een bakje opstarten.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:22

Hier heb ik van de week extra bakje gehaald :) Wil toch weer garnalen opstarten... Me grote bak blijft voor de vissen aangezien garnalen daar voer zijn haha

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:22

Wij knijpen inderdaad het filter uit in het water dat we uit de bak hebben gehaald.
Als we niet elke 2 weken onze filters schoon maken slibt hij vol en pompt hij gewoon niet meer.
Dit snap ik niet omdat we geen overbevolking of wat anders hebben.

Ik woon in overijssel.

Verder is de nitraat altijd goed geweest. Net als de pH.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:25

Mioux schreef:
Dat is niet waar secricible, nitraat alleen zorgt niet (altijd) voor alg (problemen). En ze heeft water al meerdere malen laten testen, dan had een nitraat piek er allang uit moeten komen...

Nee, want dat nitraat wordt verbruikt door de algen...
Ga maar eens langere tijd testen en trek na je eerste test alle algen eruit. Je nitraatwaarde stijgt daarna weer langzaam, de algen groeien terug en je nitraat daalt weer.
Nitraat is de voedingsstof van algen, zonder nitraat kunnen ze niet leven.

Ik heb een soortgelijk probleem gehad in mijn zoutbak. Nitraatwaarde altijd onmeetbaar maar wel bergen alg. Uiteindelijk nitraatfilter gekocht, hele bak schoon gemaakt (algen eruit, zand gespoeld enz) en probleem was opgelost.