Het hebben van een hond - hoe doen mensen dat toch

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:01

Mijn hond leeft in de tuin (in een geïsoleerde garage met centrale verwarming, een eigen bank, dik wollen vloerkleed, ook nog een grote mand met een dik traagschuim kussen van 150cm bij 100cm, hij heeft zeg maar zijn eigen huis) :+
We hebben het onderste raampje van de deur eruit gehaald en er een hondenluik van gemaakt zodat hij ook zelf naar binnen of buiten kan.

Onze hond is een 5e hand labrador, en hij voelt zich super in de tuin. Ookal zitten wij nog lang buiten, dan gaat hij al 'naar bed.' Een extra hond erbij hebben we geprobeerd (basisbehoefte: sociaal contact) , hij is sociaal en gek op andere honden maar 24/7 met een andere hond opgescheept te zitten vond ie maar niks :n Gelukkig was dit een hond van een stichting dus toen die adopteert was zag je hem weer opleven. Hij heeft genoeg aan het sociale contact op wandelingen schijnbaar.

Meer van 4 uur alleen vind ik echt een 'not done.' Onze hond gaat elke ochtend om 8.00 mee naar de zaak van mijn vriend (garagebedrijf) en hij sjouwt daar de hele dag achter mijn vriend aan, slijmen met de klanten enze. Elke ochtend en middag gaan ze naar het bos wat naast het bedrijf ligt, en in de avond gaat hij vaak met mij mee naar de paarden, of mee sporten. Voordat we naar bed gaan doen we nog een avond wandeling van 15 min en de hele nacht slaapt hij.

Als we in het weekend langer weg zijn doen de buren de hond, en als we weekendjes weg zijn past een vriendin op het huis met de dieren.

Als je niet in de basisbehoeftes van een dier kan voorzien (en dat is meer dan voer water en onderdak) moet je er echt niet aan beginnen. Het ras is ook iets waar je echt naar moet kijken.
Laatst bijgewerkt door CK88 op 28-12-14 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:03

Lang leven mij. Gepensioneerde ouders! Voor mijn werk zet ik hem af, na mijn werk haal ik hem weer op! *D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:05

Ik denk dat het niet ligt aan het feit dat je alleenstaand bent en fulltime werkt maar aan het feit dat je kantooruren werkt.

Ik had als kind (tiener) bij mijn ouders een hond, mijn ouders hebben altijd meer dan fulltime gewerkt maar werkte wel flexibele uren (eigen bedrijf en zorg) waardoor de hond nooit langer dan 3u achtereen alleen thuis was. Het was een flatcoated retriever, dus wel van het type 'staat-te-stuiteren-na-3-uur-bankliggen'. Hond liep 2x per dag een grote wandeling van 1,5u en 2 tot 4x per dag een korte plaswandeling van een kwartier tot half uur. Het kan dus wel gewoon maar m'n vader ging tijdens de lunch naar huis van kantoor om een grote wandeling te lopen (met de auto naar bos of strand) en m'n moeder werkte onregelmatig en kon ook regelmatig haar eigen uren indelen.

Mijn vriend en ik werken nu ook, beide kantooruren en een hond is wat dat betreft echt onmogelijk (of dieronvriendelijk). Terwijl ik ook iemand ken die alleenstaand is en met haar eigen bedrijf wel een hond kan hebben (hond kan mee).

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:09

Anoli schreef:
Sheran schreef:
Is een hond nou weer zo'n dingetje dat niet voor singles is weggelegd? :') net als het huren van een huis, het kopen van een huis en betaalbare vakanties naar moeilijke landen?

:') Ik voel met je mee. Hier geen vriend, wil geen kinderen, dus doe alles qua leven "alleen".

Ik ben single, huur een huis, heb een kat en ben momenteel op vakantie. En ik werk in de fastfood :+ er is dus ook hoop voor jullie!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 16:16

har166 schreef:
Vergis je niet in hoeveel beweging zo'n hond nodig heeft TS. Tuurlijk is agility en schapendrijven etc. Super leuk om te doen, maar als je een sporthond hebt moet hij VEEL beweging en training krijgen. Heb je daar de tijd voor? Mijn nieuwe hond is een jachthond want ik wou een snelle hond die op de baas let en mee kan op buitenrit. Die is nu een half jaar oud en krijgt 2 uur per dag beweging en dat is volgens haar nog niet genoeg. Met mijn kleine hond heb ik ook agility gedaan, echt heel leuk om te doen en je komt er zoveel verschillende soorten honden tegen. Kun je misschien vertellen hoe jouw dag eruit ziet en hoe een hond daar bij in past?

Nee precies, daarom vroeg ik me ook af hoe mensen het doen. Ik heb daar dus geen tijd voor... ik werkte 0,6 fte maar moest om half 8 de deur uit en was om 4 uur thuis. Dat dan 3 dagen per week, de andere 2 dagen was ik vrij. Ik had wel een uur reistijd, dat ga ik met mijn volgende baan niet meer doen.
Maar als ik dus in het onderwijs zal gaan werken (0,8 fte, hoop ik) zal ik 4 tot 5 werkdagen maken van half 9 tot 3 ongeveer, wat inhoudt dat ik dan van 8 tot 4 weg zal zijn doordeweeks. Ik kan 's ochtends een uur lopen/fietsen, en als ik terugkom van mijn werk ook. En 's avonds na het eten zal ik dan nog een rondje doen, maar een kleiner rondje. IN het weekend mag hij de hele dag mee. Maar het voelt zo weinig om dan te geven aan die hond, als ik een actieve hond wil moet ik haar ook veel ruimte en mogelijkheden bieden.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:25

geerke schreef:
ik heb vijf honden,die kunnen de hele dag buiten en ook hun verblijf in...op twee hectare terrein.Ik werk niet maar moet natuurlijk weleens weg.Maar langer dan drie uur ben ik nooit weg.Dan moet mijn bejaarde paard een plukje hooi.Ik vind het vervelend om mijn honden ''alleen'' te laten...

Ja dat heb ik ook dat ik het vervelend vind om ze alleen te laten. Het liefste ben ik altijd bij ze thuis.

Amaris

Re: Het hebben van een hond - hoe doen mensen dat toch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:40

Ik vind het al vreselijk als mn bolle poes me op de vensterbank zit na te kijken 's ochtends...

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:14

Wij hebben ook een jachthond pup (duitse staande langhaar) van nu 12 weken oud (aaaaah <3 )
Ik ben zelf fysio/manueel therapeut en werk 30uur (soms iets minder, afhankelijk van aanbod patienten maar nooit meer en mijn administratie kan ik vanuit thuis doen). Mijn vriend werkt 37,5u maar heeft wel meer reistijd. Kan wel flexibel inklokken.

Nu zit de hond nog bij mijn ouders met de vader-hond totdat hij 15 weken is (we zijn dus ook alle vrije uren bij mijn ouders).
Vanaf dan komt hij bij ons te wonen. Ik ga dan 1 dag in de week 10uren werken en gaat de hond naar mijn vader. Mijn andere 20uren worden verdeeld over de rest van de dagen en dan is het ook nog zo dat mijn vriend vaak eerder thuis is dan ik. De hond zal dus 4 dagen in de week maximaal 5uur per dag alleen zijn.
Daarnaast doen wij puppycursus/gehoorzaamheid en straks jachttraining :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 19:11

Zo te horen zal een hond nooit in mijn leven te passen zijn, tenzij ik a) een levenspartner vind met wie ik de tijd kan verdelen of b) mijn ouders in de buurt komen wonen en zo gek zijn elke keer op te willen passen of c) ik zoveel verdien dat ik het niet erg vind zoveel uit te geven aan dagopvang of d) rond Amsterdam een huis met een tuin kan vinden.

:(

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:18

Misschien kun je een deeltijd hond nemen. Bij mij in het park is een dame die in het weekend een hond heeft. Gedurende de week is hij bij een ouder paar. Die nog wel graag een hond wilde maar het ivm hun eigen leeftijd en gezondheid niet meer aan durfde. Ze zijn beide heel blij met de situatie.
Misschien een oproepje plaatsen bij een dierenarts is je buurt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:19

Sheran schreef:
Zo te horen zal een hond nooit in mijn leven te passen zijn, tenzij ik a) een levenspartner vind met wie ik de tijd kan verdelen of b) mijn ouders in de buurt komen wonen en zo gek zijn elke keer op te willen passen of c) ik zoveel verdien dat ik het niet erg vind zoveel uit te geven aan dagopvang of d) rond Amsterdam een huis met een tuin kan vinden.

:(

Ach, waar een wil is is een weg. Heb je wel eens op dierenasiels.com bij koppels gekeken?

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:19

Wij hebben twee honden en werken allebei. Ik in het onderwijs. En mijn vriend werkt in ploegen waardoor de honden nooit te lang alleen zijn.
Op een dag in de week komt de Uitlaat service. Dat kost 17 euro.voor twee honden. Ze zijn dan ongeveer anderhalf uur weg. Verder train in met de honden en wandelen we veel. Als het niet vriest zwemmen de honden meestal zo n vier totzeven keer per week.
Genoeg uitdaging dus :D

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:20

En gelukkig pak je het heel verstandig aan. Hoeveel honden worden naar het asiel gebracht, omdat 'ze slopen/blaffen/etc.' Maar dat dit honden zijn die zich rot vervelen? Hoe jammer ook, blijkbaar kan het nog niet. Wil je niet af en toe op onze honden passen :D ?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:33

Wij hebben ook een hond en werken beide fulltime.
Het grappige is dat onze hond zo' n druk schema heeft dat we af en toe mensen teleur moeten stellen als hij niet 'beschikbaar' is.......

Meest 'ongunstige' schema voor de hond is: vier keer per week met de uitlaatservice mee: totaal is hij dan zo'n vier uur weg, waarvan minstens twee uur gewandeld wordt. Eerst ging hij mee met dubbele uitlaatdiensten, maar dat was te intensief: hij was dan vier uur per dag intensief aan het wandelen met andere honden en dat was te veel van het goede. Op twee dagen is de werkster bezig: dan krijgt hij ook aandacht en ze gaat aan het begin en het einde van haar 'dienst' nog even met hem weg. Bovendien is onze buurvrouw gek op onze hond. Twee keer per week neemt ze hem mee naar buiten (samen met haar honden, dan is hij zo'n twee uur aan de wandel), als ze voor de rest tijd heeft (en dat is best vaak) loopt ook nog met hem.

Voor de rest probeer ik zoveel mogelijk vanuit huis te werken. Dan loopt het gewone schema gewoon door, want ik kan wel even een rondje met hem lopen, maar omdat ik bereikbaar/beschikbaar moet zijn zit een uur wandelen er niet in. Aan het einde van de dag ga ik dan vaak nog een extra stuk met hem lopen. En in de vakanties kan hij naar mijn moeder.

Probleem is dus hier vaak dat iedereen graag met hem loopt. Dat vindt hij prima, maar toen hij voor de dubbele uitlaten wegging (en de buurvrouw hem daarnaast ook nog wel eens meenam) zagen we hem alleen slapend :). Nu 'reguleren' we de looptijd per dag op drie uur en gaat het prima. Beschouw het maar net als een kind: alles kan, maar je moet wel maatregelen treffen (op tijd naar huis of 'oppas'). En ja: daar hangt een prijskaartje aan, maar dat is het (voor ons dan in ieder geval) dubbel en dwars waard.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:49

Amaris schreef:
Ik vind het al vreselijk als mn bolle poes me op de vensterbank zit na te kijken 's ochtends...

Whahahaha sorry, hier moest ik toch wel eventjes heeeeel hard on lachen!!

Vriendlief en ik hebben ook een hond. Als we beiden moeten werken brengt de gene die het laatste de deur uit gaat de hond naar mn moeder nadat ie een korte plaswabdeling heeft gehad. Dan loopt mn moeder met haar hond en de onze een wandeling van ruim 1.5 uur.

Als mams moet werken (2 dagen per week) worden ze om half 1 een half uurtje uitgelaten en dan kom ik tussen 4 en 5 mijn hond ophalen, maar dan wandel ik eerst nog even met ze. Is mams vrij dan haal ik mn hond meestal pas op als ik bij mn paarsen ben geweest. Anders gaat ie lekker mee.

Als ik avonddienst heb blijft hij thuis, dan is hij maximaal 6 uur alleen voor mn vriend thuis komt meestal korter,en dat is maximaal 1x per week.

En als mn vriend op een klus zit dat de hond mee kan, neemt ie hem soms mee. Al kan dat steeds minder vaak ivm ouderdom, verlatingsangst en ernstige artrose van hondlief....

Dus mijn moeder heeft een soort parttime hond met ons zeg maar.

Ik vakanties e.d. gaat onze hond ook naar mn ouders. Ideaal!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:54

Wij hebben drie honden maar ons gezin heeft flexibele uren. Sowieso voor jaren waren we met drie schoolgaande kinderen/studenten, we hadden allemaal wisselende uren dus de honden waren max 1-2 uur alleen. Mijn vader werkt fulltime maar staat al op om 4u30 en zorgt dan voor de honden, wij staan eerder op tussen 6u-9u dus tegen dan kunnen wij de 2de shift nemen. Ik werk nu ook sinds kort, maar dit halftijds dus heb ook nog steeds tijd voor de honden.

Daarnaast hebben ze natuurlijk elkaar en wij hebben ook een grote tuin (9 are ongeveer). Ze kunnen ook mee naar de paarden want die staan vlakbij en dan lekker in de wei rennen terwijl wij bezig zijn.

Samen met mijn vriend (woon sinds kort samen maar vlakbij ouderlijk huis, oa voor de honden trouwens!) heb ik een fret. Komt het dichtst in de buurt van een hond qua karakter, kunnen we ook mee gaan wandelen en leuk mee spelen. Maar onze fret slaapt bijna 20 uur op een dag dus is qua time-management gemakkelijker dan een hond.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:58

Onze hond is gemiddeld 1 dag alleen thuis.
Die dag laat de buurvrouw hem uit en mag hij meestal na de wandeling bij haar in huis totdat wij er zijn.
Zij heeft ook een hond en ze kunnen erg goed met elkaar overweg.

Mijn man en ik werken allebei onregelmatig, ik partime en hij fulltime.
Onze werktijden zijn niet gelijk waardoor onze hond niet tot nauwelijks alleen is.
In de zomerperiode moet ik soms extra werken en dan gaat onze hond naar mn schoonouders voor een dagje omdat onze max 1 dag in de week is wbt het alleen thuis zijn.

Hij gaat altijd mee naar de paarden.... 365 dagen in de week.
De tijd die ik bij mn paard ben is hij erbij.

Verder gaat onze hond overal mee naartoe, waar wij zijn is hij.
Behalve als het een gelegenheid is waarbij we hem er geen plezier mee doen als hij mee is.
Dan blijft hij eventjes thuis.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 20:00

Juist dat lijkt me zo leuk aan een hond, het is een maatje dat altijd mee kan gaan. Een konijntje bijvoorbeeld doe je daar geen plezier mee...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:00

Zijn 1 of 2 katten geen optie? :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 20:05

Nee, die willen niet mee naast de fiets :+

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:05

Hihi, ik dacht na je beginpost meer... werken in het onderwijs en maar 7 uur per dag, hoe doen mensen dat???? ;)
Werk namelijk zelf ook in onderwijs, maar mijn dagen zijn meestal van half 8 tot half 6. :')

Wij hebben een hond. Mijn man heeft ploegendiensten, dus is altijd of de ochtend of de middag al thuis. 's Avonds en 's nachts ben ik dan weer altijd thuis. Anders hadden wij het toen ook niet kunnen doen. Nu heb ik ook een kind en werk ik veel minder, voor de hond nog veel gezelliger natuurlijk. Eigenlijk is ze nu alleen nog maar 2 a 3 halve dagen alleen thuis.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 20:07

Mijn school begint om half 9 en ik ben vaak al om 20 over 2 vrij. Ook op mijn vorige scholen was ik nooit zo heel lang bezig. Ik had daarnaast wel erg veel werk, maar dat deed ik dus thuis en niet op school.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:08

Het houden van Twee honden is dat geen optie? Dan zijn ze ook niet alleen?

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:08

Is ook niet relevant voor jouw topic, maar moest er een beetje om lachen. Doe thuis ook nog genoeg, doe vast iets verkeerd dan. ;-)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 20:11

Haha, dat moet wel grrr _O-. Wat geef je, en hoeveel fte?

Maatje: als ik een fatsoenlijk huis en een flink salaris kan krijgen wel... maar bij voorkeur eigenlijk niet. Ik weet dat het roedeldieren zijn en ik wil hem ook heus wel met anderen laten spelen, maar 2 honden lijken me veel moeilijker hanteerbaar dan 1, ook met weggaan enzo. Als je bij iemand op bezoek komt met 1 hond is dat vaak wel ok, 2 wordt teveel gevonden bij mijn vrienden.