Shiloh schreef:Nikass, ik had mijn reactie nog iets uitgebreid en iets beter verwoord, met vooral waarom ik denk dat jij en ik twee verschillende dingen zeggen en het mogelijk niet helemaal met elkaar eens zijn.
Bedoel je dit stukje:
dan zul je toch echt eerst een fase van afleiden en de aandacht bij jou krijgen nodig hebben, voordat je in de fase komt dat de hond voldoende aandacht bij jou heeft, om ongewenst gedrag dat getriggerd wordt te voorkomen met "nee" of puur belonen. Ik denk dat we wat dat betreft ook eigenlijk over twee iets verschillende honden hebben, ik denk dat belonen bij kalm blijven, beter werkt bij een hond die uitvalt als die angstig wordt (en dat vaak pas doet er als er een bepaalde drempel overschreden is), want dan kun je het kalm blijven belonen in de fase tot de drempel en de drempel langzaam verleggen. Ik denk dat eerst een afleidingsfase beter werkt bij een hond die heel enthousiast is en alles wil zien en doen en uit pure opgewondenheid niet meer kan luisteren naar de baas.
Soms werkt dat inderdaad makkelijker om eerst even het patroon te doorbreken. Als mijn hond al blaft naar de andere hond, dan moet ik haar daar eerst uithalen. Maar mooier is als je dat voor kunt zijn.

).. Maar ze weten ook precies waar de grens is, en dat als ze daar over gaan een correctie krijgen. Ze zien me al aankomen met een speeltje.. mag ik alleen mee gaan spelen denk ik, zij gaan speuren...