Hond 7 maanden 'valt' mijn moeder aan..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:22

Dierenartsen komen allerlei honden tegen en allerlei baasjes en allerlei problemen.
Is suggereer niet dat een dierenarts het kan oplossen, maar misschien wel de juiste richting op adviseren. Het is dus een suggestie, anders dan een heleboel schrijvers op dit forum vinden dat wat zei zeggen de waarheid is en niets anders dan waarheid. En soms is de wereld niet zwart wit, maar grijs. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:28

Brilletje schreef:
Dierenartsen komen allerlei honden tegen en allerlei baasjes en allerlei problemen.
Is suggereer niet dat een dierenarts het kan oplossen, maar misschien wel de juiste richting op adviseren. Het is dus een suggestie, anders dan een heleboel schrijvers op dit forum vinden dat wat zei zeggen de waarheid is en niets anders dan waarheid. En soms is de wereld niet zwart wit, maar grijs. :)

maar een dierenarts ziet de thuissituatie niet,wat daar gebeurt,hoe er op situaties word gereageert.En dat is dus ook het geval bij hondenscholen en cursussen.
De schapendoes van mijn moeder had al zijn diploma's was ondertussen zo neurotisch als wat in huis.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:36

Ik denk dat je dan bedoeld dat een dierenarts misschien een goede gedragstherapeut weet, ik neem aan dat je niet bedoeld dat een dierenarts weet hoe een gedragsprobleem op te lossen. Met 'grijs' bedoel je waarschijnlijk dat sommige dierenartsen misschien wel iets weten van gedragsproblemen en kunnen helpen. Maar het is niet de meest logische gedachte natuurlijk omdat dierenartsen hier niet voor opgeleid zijn.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:38

geerke schreef:
Brilletje schreef:

maar een dierenarts ziet de thuissituatie niet,wat daar gebeurt,hoe er op situaties word gereageert.En dat is dus ook het geval bij hondenscholen en cursussen.
De schapendoes van mijn moeder had al zijn diploma's was ondertussen zo neurotisch als wat in huis.

Ja dit ook inderdaad!

mcfly

Re: Hond 7 maanden 'valt' mijn moeder aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:49

TS, ik zal een pb sturen naar HorseTopShop!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:10

HorseTopShop schreef:
Hoeveel ervaring heb jij met CC's Wildgirl? Ik ben het namelijk totaal niet met je eens.

Een Cane Corso is een hele gevoelige hond qua aanpak. Harde aanpak resulteert in agressie bij de CC.
Geef een grote mond en ze zijn al onder de indruk.
Juist bij een CC werkt beloning heel goed. Maar ook zeker zijn deze honden niet voor iedereen geschikt.

Ik heb met 1 van mijn CC's pakwerk gedaan. Zonder straffen, alleen met beloning.
Met 1 van mijn andere doe ik behendigheid. Zonder straffen, alleen met beloning.
Met weer een andere CC (herplaatser) ben ik in zware training door "gestoord" gedrag. Zonder straffen, alleen met beloning.

Zodra je een CC hard aanpakt, gaan ze zich óf tegen je keren óf je maakt er een hele bange hond van.

Een CC is ook een hond met een hele dikke middelvinger. En daarmee moet je om kunnen gaan.

Waar is de like knop?
Zo n fabel dat dit ras (en meerdere rassen) harde aanpak nodig heeft, duidelijk zijn moet je altijd maar ELKE hond ziet iets als beloning voor de een is dat voedsel (waar je eindeloos mee kan variëren) de ander spel de ander vrij snuffelen etc

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:31

Dit is niet alleen bij CC honden zo, maar bij alle honden, honden leren en luisteren beter en sneller naar een positieve aanpak, ik ben het helemaal met je eens, ik werd hier boven misschien voor gek verklaard door te belonen als je hem 1 maal afgeleid had.. Maar zo heb ik het ook gedaan.
Heb mensen die op de hondenschool nu bij mij komen om te vragen hoe ze het negatieve gedrag moeten afleren omdat ze het op de hondenschool niet voor elkaar krijgen..
Zelfs de kleinste rassen lopen daar met een slipketting, en dat is een hondenschool van KC?.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:33

Jolien87 schreef:
astridklomp schreef:
Dat is wat ik nou zo jammer vind van hondenscholen. Je gaat op puppycursus, leert daar je pup/hond dingen als 'volg', 'af', 'zit' 'blijf' en 'hier komen', maar je leert niets over de opvoeding en het gedrag van een hond. Elke hond is anders (net als bij paarden) en loop je weer tegen andere 'problemen' aan in de opvoeding. Ik vind dat een puppycursus uit 2 delen zou moeten bestaan, een trainingsgedeelte en een gedrag/opvoedingsgedeelte.

Dan ben ik heel benieuwd met welke hondenschool/-scholen jij ervaring hebt. Mijn ervaringen zijn namelijk heel anders. En er zullen inderdaad ook zat hondenscholen zijn die steken laten vallen tijdens een cursus, maar ik geloof niet dat het eerlijk is om alle scholen over één kam te scheren.

Precies... niet alle hondenscholen over 1 kam scheren a.u.b.
Zo gaat het bij mij namelijk ook niet hoor...

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:45

Hemeltje, inderdaad, een dierenarts weet niet de thuis situatie en zal ook niet thuis fikkie komen africhten, maar kan misschien een goede school of trainer aanraden. Ondanks dat een dierenarts hier niet voor is opgeleid, maar waarschijnlijk in de praktijk wel meer probleem gevallen tegen komt. En het is een suggestie, daar mee bedoel ik, dat je het allicht zou kunnen vragen, niet dat je er percee wat mee moet doen.

En nee dat wil niet zeggen dat als fikkie al zijn diploma's heeft het probleem gegarandeerd opgelost is. Maar ja als je zo redeneerd kun je beter helemaal niets doen toch?!

En ik bedoel met grijs dat het me opvalt dat hier veel mensen hun advies als de oplossing zien, terwijl iedere situatie verschillend is, men ook hier op bokt de hond en familie niet heeft ontmoet, maar elkaar wel van Bokt afschrijft. Terwijl misschien de oplossing wel een combinatie is van tips.Dus waarom zou je dan over elkaar heen vallen. (Dit bedoel ik niet letterlijk :-) )

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:23

TS, ik zou HTS een PB sturen en even zoeken naar een goede gedragstherapeut die aangesloten is bij de websites die hier genoemd zijn. Google dan ook even naar ervaringen, want het moet wel klikken tussen de GT en jullie gezin.

Hier een hond die een tijd ook gebeten heeft op die leeftijd bij mijn vriend en flink gemeen ook, maar ik heb geen idee of het vergelijkbaar is, dus ga me niet wagen aan een advies. Behalve bovenstaande dan.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:35

Ik kan mij alleen maar aansluiten bij Paintlinger (echt waar ze verteld geen onzin ;)), vergeet alsjeblieft de oude dominantie-theorie. Deze theorie is gebaseerd op een interpretatie van gedrag van wolven in gevangenschap die allang geen normaal wolven gedrag meer vertoonden en daarbij zijn wolven ook geen honden.
Van slaan, slipkettingen en andere ONmachtsvertonen krommen mijn tenen. Neem aub een goede hondenschool/gedragstherapeut in handen. Eentje die een gedegen opleiding heeft gevolgd.
Ennem wat betreft hondenscholen, ik geef zelf les bij een hondenschool die juist heel veel met gedrag doet. Dus dat hondenscholen alleen maar 'zit' en 'af' leren is wat kort door de bocht. Mijn ervaring is wel dat dierenartsen niet de juiste adviseurs zijn wat betreft gedragstherapie. Bij ons op de hondenschool hebben we onlangs nog een dierenarts op bezoek gehad omdat hij meer wilde leren over hondengedrag en hoe ermee om te gaan ;).

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:46

Hou toch eens op met dat continue gezeur over dominatie theorieen. Daar heeft TS geen reet aan. Ts heeft baat bij een goede GT die past bij de hond en situatie. Dat eeuwenlange uitgekauwde gezeur over dingen zoals dominantie etc.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 17:18

Zo ik heb alles weer bijgelezen op mijn telefoon, maar kon echt niet op iedereen reageren, dus even in het algemeen.

Mijn moeder vind de muilkorf ook geen oplossing. ik zelf geloof niet zo in het positieve trainen, en vind dat een hond ook best gecorrigeerd/gestraft mag worden. Hij heeft trouwens al een slipketting om.
Mijn moeder is vanmiddag zelf met de hond op pad gegaan, zonder muilkorf en heeft het volgende gedaan. Hij liep een groot stuk goed mee, tot ze bijna thuis was. Hij kijkt haar aan, en ze zag het al aankomen, gaf een correctie aan de slipketting en zei met verheffende stem nee! Waarop hij twijfelde, en ze hem agloeiden met een snoepje, hem een stukje mee liet lopen en hem toen pas beloonde. Toen hij het weer wou proberen hoefde ze alleen nee te zeggen en liep hij mee. Ze was super blij, en hoopt dat het morgen weer zo goed gaat. Het positieve belonen werkt dan toch wel :D als zij er een goed gevoel bij heeft en het werkt vind ik het prima.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 17:48

Hemeltje sorry dat ik het zeg, maar arme hond. Zo ga je echt problemen kweken. Slipketting, correcties, stemverheffing. Meid dit zijn gevoelige honden die nog meer dan de meeste, gebaad zijn bij positief opvoeden. Je gelooft er misschien niet in, maar het werkt toch echt. En welkom in het land van pubers, alles wat je nu met agressie (want dat is het voor hem) eruit probeerd te krijgen, krijg je 100x terug zodra hij volwassen is. Want onthouden doet hij het, en wacht dan maar tot hij uitgegroeid is en de strijd aangaat.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:05

knabbelgirl schreef:
Hemeltje sorry dat ik het zeg, maar arme hond. Zo ga je echt problemen kweken. Slipketting, correcties, stemverheffing. Meid dit zijn gevoelige honden die nog meer dan de meeste, gebaad zijn bij positief opvoeden. Je gelooft er misschien niet in, maar het werkt toch echt. En welkom in het land van pubers, alles wat je nu met agressie (want dat is het voor hem) eruit probeerd te krijgen, krijg je 100x terug zodra hij volwassen is. Want onthouden doet hij het, en wacht dan maar tot hij uitgegroeid is en de strijd aangaat.

Sorry hoor maar als je al geen stemverheffing meer mag gebruiken... Dan ben ik echt een dierenmishandelaar. :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:26

Amandavd schreef:
knabbelgirl schreef:

Sorry hoor maar als je al geen stemverheffing meer mag gebruiken... Dan ben ik echt een dierenmishandelaar. :+

boos kijken mag ook niet :+

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:30

Ik verhef mijn stem ook nog weleens hoor, als mijn hond weer eens in een ondeugende bui is.

TS, ik hoop van harte dat het werkt voor de hond en dat je moeder zo geen angst bij de hond kweekt. Maar even afwachten dus.

Over de soorten cursus die mijn hond heeft gehad: de puppycursus stond ook uit 2 delen: het begin van de cursus bestond uit theorie. Op dat moment moesten de honden in de auto blijven zitten zodat ze dit ook leerden. Pas hierna kwamen de honden de auto uit en kregen we praktijkles.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 18:40

Haha sommige mensen overdrijven inderdaad nogal.. Een hond mag gecorrigeerd worden is mijn mening. Een stemverheffing als dat al niet meer mag :=
Hij heeft inderdaad een slipketting, deze hangt 9 van de 10 keer los, maar helpt beter met een correctie als een normale leren halsband. Hij hangt er niet constant in want dat is inderdaad niet goed.

Mijn moeder en ik hebben net samen een rondje gelopen, zoals ik al verwacht deed hij het nauwelijks. Hij probeerde het 1x, correctie met de ketting, stemverheffing, doorlopen en na een stukje lopen een snoepje.

Wat andere eerder zeiden over negeren.. Een hond van 40/45 kg die in je riem/arm hangt valt niet te negeren :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:01

daphneM schreef:
Dat je moeder hem dus corrigeert waarschijnlijk op een boze manier, wil de hond niet.

Het is een hond..... die heeft weinig te willen..... :roll:

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:09

Dat is heel fijn. Maar in de openingspost schreef je dat je moeder hem corrigeerde als hij de fout in ging. Hoe deed ze dat dan? Want de oplossing was schijnbaar toch wel heel erg simpel; een correctie met de ketting en stemverheffing;).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:10

Booooo schreef:
Haha sommige mensen overdrijven inderdaad nogal.. Een hond mag gecorrigeerd worden is mijn mening. Een stemverheffing als dat al niet meer mag :=
Hij heeft inderdaad een slipketting, deze hangt 9 van de 10 keer los, maar helpt beter met een correctie als een normale leren halsband. Hij hangt er niet constant in want dat is inderdaad niet goed.

Mijn moeder en ik hebben net samen een rondje gelopen, zoals ik al verwacht deed hij het nauwelijks. Hij probeerde het 1x, correctie met de ketting, stemverheffing, doorlopen en na een stukje lopen een snoepje.

Wat andere eerder zeiden over negeren.. Een hond van 40/45 kg die in je riem/arm hangt valt niet te negeren :+

waarschijnlijk hoeft straks de correctie met de slipketting niet mee en is een duidelijk AH! genoeg.
Je moeder moet wel scherp blijven en het liefst hem net even voor zijn.
Klinkt alsof het wel gaat lukken. :j

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:30

Klikt idd best positief, zorg dat je moeder de hond goed leert "lezen". Dus dat ze ziet aan de houding/ gedrag van de hond dat hij veranderd, op dat moment al direct ingrijpen door positieve afleiding.
Kan bv een oefening zijn die hij erg leuk vind om te doen, wanneer hij dan positief mee doet kan je hem weer belonen, vooral dat voor zijn is erg belangrijk.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:47

Amandavd schreef:
knabbelgirl schreef:

Ik heb het niet handig geplaatst zie ik, waar ik op doel is de combinatie hiervan. Enkel stemverheffing gebeurd natuurlijk altijd wel eens, maar deze combinatie, nee, niet nodig

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:21

geerke schreef:
Booooo schreef:

waarschijnlijk hoeft straks de correctie met de slipketting niet mee en is een duidelijk AH! genoeg.
Je moeder moet wel scherp blijven en het liefst hem net even voor zijn.
Klinkt alsof het wel gaat lukken. :j

Of werkt de correctie met de ketting niet meer en moet er nog harder gecorrigeerd worden......... en dat zie ik eerder gebeuren gezien de hond in dit gebeuren niets meer leert dan hij wil haar moeder pakken, krijgt een ruk aan zijn nek, is even een beetje verbaasd, krijgt een koekje voor zijn neus en krijgt dat even later. Dit werkt vast wel even maar dit gaat echt niet blijven werken. Al eens een wedstrijdje gedaan met iemand wiens hond sneller ging zitten. Die van mij op commando en met koekje als beloning en die van hem op zijn manier ruk aan de ketting ZIT. DIe van hem ging sneller ik ben daar heel eerlijk in. Totdat we de riem van de honden los deden. Die van mij reageerde netjes en ging zitten en kreeg zijn koekje. Die van hem ging er vandoor en had hij 10 minuten later weer te pakken......... Wat een vertrouwen en geweldige baas/hond combinatie krijg je daar door! Of is het hond/ketting combinatie?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:21

Booooo schreef:
Hallo,

In maart hebben wij een Cane Corso pup van toen 12 weken opgehaald, rechtstreeks uit het nest.
Hij was vanaf pup af aan al brutaal, maar werd altijd goed gecorrigeerd.

Van pup af aan wordt hij al gecorrigeerd :? Daar krijg ik altijd een beetje kippenvel van, kreten van....hij was als pup al brutaal en corrigeren....

Ben erg benieuwd waar "corrigeren" uit bestaat en waarom dat dan moest gebeuren.

Bijten in de riem na uitlaten kan gewoon een stukje ontlading zijn, heb ik met mijn Rottweiler ook gehad. Ging vanzelf over, gewoon opwinding....het is een jonge hond. Remedie is rustig blijven en niet zelf druk gaan doen. Je moeder kan beter iets meenemen wat ze op dat moment dat hij gaat springen en happen in de riem in zijn bek kan geven. Laat hem zijn aandacht daar op richten zodat hij even zijn ei kwijt kan. Ik denk dat het zeker geen aanvallen is maar gewoon heel ontstuimig jonge hondengedrag.