Ruby1995 schreef:Ik heb een geheel omheinde tuin met schutting, maar daar kunnen ze toch gewoon over heen?
Nu vertelde mijn vader dat herfst kittens niet zindelijk zijn ofzo? Is dat zo?
dat is 'onzin'. met zindelijk heeft het sowieso niets te maken.. hooguit dat ze het te koud vinden om buiten te gaan zitten, maar de kattenbak leren gebruiken zit geen verschil in..
vroegahhhhhhhh met de boerderijkatjes die geen inentingen kregen.. was het zo dat najaarskatten 'minder sterk' waren dan voorjaarskatten.
maar dat had dus te maken met het feit dat ze in minder weer geboren werden en meteen de kou tegemoet gingen.. dus een kleine infectie en ze hebben een dikke achterstand in het volgende jaar..
voorjaarskatjes die worden geboren in steeds beter wordend weer, hebben de hele zomer om zich te ontwikkelen en kracht op te doen voor het weer weer slechter wordt.
tegenwoordig is dat slechts een herinnering in de meeste gevallen.. tegenwoordig ent bijna iedereen zijn kittens en zijn de meeste boeren ook zuinig op hun muizenvangers (vroeger was het gratis aanlopend personeel, dat met een beetje mazzel brood met melk en water kreeg als bijvoer, de rest moesten ze maar vangen) en zijn zelfs de najaarskittens op een boerderij over het algemeen sterk genoeg om hun eerste semi-wilde winter in te gaan met slechts een schuur als schuilplaats tegen weer en wind.
Dit jaar is het overigens helemaal geen probleem.. alle september/vroege oktober kittens hebben superweer gehad en zijn inmiddels zelfstandige jonge diertjes met hoogstwaarschijnlijk voldoende bescherming tegen de winter.. ik zou dit jaar ook rustig een kitten van een boerderij nemen als je dat zou verkiezen.