Jaarlijkse inentingen *Discussie*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 08:05

anneliesdj schreef:
Wilawander schreef:
Had ik al antwoord op gegeven. Ik blijf jaarlijks enten. Onze honden worden aan veel andere honden bloot gesteld en heb teveel ellende gezien van niet of minder vaak geënte honden.

Ben ik toch benieuwd watvoor ellende je hebt gezien? :)

hmm ik ook,ken nl genoeg mensen die nog nooit geent hebben en met die honden was verder niks mis mee....

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 08:19

Ik geef alleen de puppy entingen tot een jaar en dan is het klaar. Ik ent niks. Geen kat, hond of pony. Ik deed het eerst wel, maar ze komen amper buiten terrein en de kat zit sowieso altijd binnen. Vind het geldklopperij.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 08:45

vivana schreef:
anneliesdj schreef:
Ben ik toch benieuwd watvoor ellende je hebt gezien? :)

hmm ik ook,ken nl genoeg mensen die nog nooit geent hebben en met die honden was verder niks mis mee....

Dus omdat er honden zijn die zonder enting niet dood gegaan zijn, is het in orde?

Ik ken genoeg mensen die zonder cap rijden en daar is verder niks mee.. Dat is toch raar om te zeggen? Je neemt een risico en gelukkig dat het nog niet mis gegaan is.

vivana

Re: Jaarlijkse inentingen *Discussie*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:01

mis in de zin?
Zo heb ik al bij verschillende vrienden van mij kinderen gezien die allemaal wat mankeren(rugzak kindjes),dit heeft ook betrekking op de prikjes die je als kind krijgt voor alle ziektes,ook om het geen waarmee je wordt ingespoten. Hetzelfde verhaal als voor in dit geval de honden..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:57

Als honden ziektes krijgen waar je normaal voor ent. Bv. leptospirose of een fikse kennelhoest dan ben je als eigenaar niet blij. En heb je geld bespaart op je enting maar later een grote kostenpost en een hoop ellende voor de hond. En mag je blij zijn als de hond het overleeft of geen blijvende schade heeft.

En het komt niet dagelijks voor maar het komt wel voor. Vaak word het te laat herkend. Als wij mensen niet enten vind ik iets heel anders. Dat is onze eigen keuze en wij voelen veel sneller als er wat niet klopt.
Door de vele honden komen ziektes steeds meer voor en ook mede door de nieuwe mode niet meer te enten. Ik wil dat voor mijn honden niet. Nogmaals dat is een eigen mening en wat iemand anders doet is zijn beslissing :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:05

Maar heb je daar ook voorbeelden van Wilawander?
Overigens is het niet zo dramatisch als je 't nu voorspiegelt, bv kennelhoest is vrij onschuldig en een gezonde hond lost dat zelf op net zoals jij vanzelf weer geneest van een verkoudheid.

Jildau schreef:
vivana schreef:

Dus omdat er honden zijn die zonder enting niet dood gegaan zijn, is het in orde?

Ik ken genoeg mensen die zonder cap rijden en daar is verder niks mee.. Dat is toch raar om te zeggen? Je neemt een risico en gelukkig dat het nog niet mis gegaan is.

Of je een risico neemt is dus de vraag, want een entstof werkt veel langer dan een jaar, dus hoe nuttig is het elk jaar te enten? Loop je daarmee wel echt meer risico?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:11

Ik ben ook niet van mening dat je elk jaar moet enten. Als je kiest voor titeren begrijp ik dat ook volledig! Misschien zelfs wel beter.

Maar ik vind het altijd zo stom om te zeggen: mijn dier komt niet buiten, mijn vrienden hebben een hond die ook niet geënt wordt en die is al 12. Ja uiteraard kan het goed gaan, maar als het mis gaat dan gaat het goed mis en waarom wil je dat risico lopen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:18

Ik ben ook geen voorstander van helemaal niet enten inderdaad. Wel van aangepast enten. Het risico dat bepaalde ziektes weer opkomen, doordat er slecht of niet geent wordt, vind ik geen prettige gedachte. Maar elk jaar enten vind ik een te zware belasting en onnodig, omdat de bescherming veel langer duurt. Nu komt dat ook, omdat mijn oudste hond echt last heeft van de entingen. Die laat ik dus titeren om de bescherming wel in de gaten te houden, onbeschermd wil ik haar niet laten rondlopen, maar ik wil haar wel zo min mogelijk enten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:42

Aneliesdj@ dat is jou mening. Ik heb meerdere gevallen gezien van kennelhoest waarvan de honden erg ziek waren, hoge koorts hadden en dan is ook blijvende schade mogelijk. Niet elke hond lost dat zomaar even op. En je weet niet of dat bij jou hond het geval is.

Toevallig heerst hier momenteel in de omgeving kennelhoest. We hebben 6 honden waarvan de helft volgende maand geënt moet worden en de andere helft afgelopen zomer geënt zijn. De helft die geënt moeten worden hebben alle 3 gehoest weliswaar licht. De andere 3 niet.

Ben daarom in elk geval blij dat je voor wedstrijden, examens enz. De honden geënt moeten zijn en ook dat het bij onze clubs verplicht is. Bij de vorige club was dit niet het geval en daar was ook veel vaker dat er kennelhoest heerste en haalde je de niet geënte honden er zo uit. Die waren minstens 3 weken uitgeschakeld en kwamen er niet zonder antibiotica doorheen. En dat is ook niet gezond.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:44

vivana schreef:

Zoals ik :j
Alleen de puppy entingen en verder laat ik ze nooit enten. Mijn honden komen overal (strand, bos, meerdere keren per week naar training) en hebben nog nooit iets gehad en zijn nog nooit ziek geweest. En ze worden nog oeroud ook.

Mijn dierenarts zegt ook dat het grote onzin is om elk jaar te enten. In keer in de 3 jaar is genoeg.
Maar ik blijf het onzin vinden.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:47

Wat fijn dat het bij jou tot nu toe wél goed gaat. Tot het een keer mis gaat..

Ent je niet om financiële redenen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:50

Wilawander schreef:
Aneliesdj@ dat is jou mening. Ik heb meerdere gevallen gezien van kennelhoest waarvan de honden erg ziek waren, hoge koorts hadden en dan is ook blijvende schade mogelijk. Niet elke hond lost dat zomaar even op. En je weet niet of dat bij jou hond het geval is.

Vaak zijn dan de eerste tekenen verwaarloosd. Niet elke hond lost het zelf op, daarom moet je ook alert zijn.
En ik ben niet tegen enten, ik vind het alleen nutteloos om elk jaar te enten terwijl aangetoond is dat entingen veel langer werken.
Waarom moeten honden elk jaar geent worden terwijl bij mensen is aangetoond dat wie als kind zijn entingen heeft gehad de rest van zijn leven beschermd is of hooguit bij blootstelling een nieuwe enting nodig heeft?

Edit; geld kan toch onmogelijk een drijfveer zijn, enten kost je 40-45 euro, dat is toch verwaarloosbaar met wat je hond je op jaarbasis kost?

Veel edit wegens spelfoutjes :P
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 20-10-14 11:57, in het totaal 4 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:51

Jildau schreef:
Wat fijn dat het bij jou tot nu toe wél goed gaat. Tot het een keer mis gaat..

Ent je niet om financiële redenen?

Nee hoor, niet om op te scheppen, maar ik heb geld zat.
Ga met alle vier de honden elke week trainen, heb 4 paarden, groot koophuis.... Financieel kom ik helemaal niks tekort.

In de afgelopen 25 jaar dat ik honden heb is het inderdaad altijd goed gegaan zonder te enten. Dus tja... Waarom zou je dan elk jaar een ongelofelijke troep in je hond(en) laten spuiten?
Want zeg nou eerlijk... Heb je al eens bestudeerd wat er in de cocktail zit? Kan je beter niet doen als je wel netjes elk jaar ent :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:07

anneliesdj schreef:
Wilawander schreef:

Vaak zijn dan de eerste tekenen verwaarloosd. Niet elke hond lost het zelf op, daarom moet je ook alert zijn.
En ik ben niet tegen enten, ik vind het alleen nutteloos om elk jaar te enten terwijl aangetoond is dat entingen veel langer werken.
Waarom moeten honden elk jaar geent worden terwijl bij mensen is aangetoond dat wie als kind zijn entingen heeft gehad de rest van zijn leven beschermd is of hooguit bij blootstelling een nieuwe enting nodig heeft?

Edit; geld kan toch onmogelijk een drijfveer zijn, enten kost je 40-45 euro, dat is toch verwaarloosbaar met wat je hond je op jaarbasis kost?

Veel edit wegens spelfoutjes :P

Klopt veel mensen herkennen het ook niet of wachten af maar dan vind ik enten een veel beter alternatief. Dat entingen langer werken oké maar merk hier dat na 10 maanden de kennelhoest enting al niet meer optimaal werkt. Leptospirose wil ik ook elk jaar geënt hebben dus kan ik net zo goed de cocktail zetten. Plus dat ik dat ook verplicht ben als ik wil sporten met mijn honden. Met titeren hoef ik hier niet aan te komen. Denk dat veel mensen mij heel raar gaan aankijken.
Ik ben er overigens zeker van dat veel mensen niet meer enten om de kosten en niet om de gezondheid van de hond ;) (zeg niet dat dat hier zo is maar hoor het toch regelmatig) hier betaal je zo'n 65 euro voor het complete enten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:10

Hoezo merk je dat kennelhoest niet meer optimaal werkt na 10 maanden?
Met inenten is het niet zo dat ze het echt niet kunnen krijgen ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:12

anneliesdj schreef:
Hoezo merk je dat kennelhoest niet meer optimaal werkt na 10 maanden?
Met inenten is het niet zo dat ze het echt niet kunnen krijgen ;)

Dat weet ik maar had iets naar boven al een voorbeeld daarover geplaatst. ;)

Citaat:
Toevallig heerst hier momenteel in de omgeving kennelhoest. We hebben 6 honden waarvan de helft volgende maand geënt moet worden en de andere helft afgelopen zomer geënt zijn. De helft die geënt moeten worden hebben alle 3 gehoest weliswaar licht. De andere 3 niet.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:13

anneliesdj schreef:

Scheelt je toch weer 40-45 euro als je het niet doet, en met meerdere dieren loopt dat op. ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:19

Jildau schreef:
anneliesdj schreef:

Scheelt je toch weer 40-45 euro als je het niet doet, en met meerdere dieren loopt dat op. ;)

Dat klopt ben rond de 500 euro kwijt per jaar voor 6 honden, een kat en een pony. Maar als ze ziek worden dan ben ik heel wat meer kwijt en voor de dieren niet fijn. En als antibiotica nodig is ook niet bepaald gezond voor een dier en de kans op resistentie ook nog eens aanwezig. ;)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:39

Dat ben ik dan ook volledig met je eens, ik was voor enten immers. ;)

Maar dat is de enige reden die ik kan bedenken dat mensen niet enten en/of titeren. Anders snap ik het echt niet..

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:19

Bij mij is de enting onder de €40,00 voor de hond.
Het is alleen zo vreemd dat ze er maar wat voor vragen,weet nl dat 'n entstof van n paard rond 1euro kost. En alles wat je meer betaald is winst...
Bedoel sommige betalen €45,00 en andere betalen €10,00. Toch vreemd...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:27

Zo betaalde ik bij de ene 26 en de andere 80!!! Gek dat ik dan voor die 26 euro per hond kies. Ga daar standaard heen voor enten en foto's. Scheelt me zoveel!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:30

Honden en katten worden hier niet geënt.
Onze Shetlanders ook niet. Komen nooit het erf af. Heb er goenoeg die wel moeten :$

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:31

Caesar schreef:
Zo betaalde ik bij de ene 26 en de andere 80!!! Gek dat ik dan voor die 26 euro per hond kies. Ga daar standaard heen voor enten en foto's. Scheelt me zoveel!

Maar je mag niet zeggen dat het geldklopperij is..... :+

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:34

Enten is sowieso geldklopperij.de entstof en spuitje is bij elkaar een keer 3 euro. Ik ga voor het enten wel eens maar de Da toe tijdens spreekuur. Paard komt de trailer niet af. 1 keer knipperen en het is gepiept. Gelukkig hier 'maar' €17,50. Maar ken er ook die er 30 euro voor rekenen. Afzetters...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:41

vivana schreef:
Bij mij is de enting onder de €40,00 voor de hond.
Het is alleen zo vreemd dat ze er maar wat voor vragen,weet nl dat 'n entstof van n paard rond 1euro kost. En alles wat je meer betaald is winst...
Bedoel sommige betalen €45,00 en andere betalen €10,00. Toch vreemd...

Entstof voor een paard kost inkoop ongeveer 10€, dit weet ik precies omdat ik al vaker via de groothandel besteld heb, dus 1 euro is dikke onzin.
Verder ent ik mn dieren wel jaarlijks, mijn honden zwemmen vaak en komen in contact met ratten. Verder kom ik dagelijks in contact met niesziektes en derg. Dus mn kat krijgt alles ook netjes. Uiteraard hoeft niet alles jaarlijks muv bordetella en weil, maar dan moet je titeren eigenlijk wil je het goed doen.
Dat de hond van de buren 15geworden is is leuk, die heeft geluk gehad, vergeet niet dat er nu wel een stuk meer geimporteerd wordt(wat niet in orde is wat entingsstatus) betreft, ziektes juist weinig voorkomen door het enten.
Mooie voorbeeld is de kattenziekte uitbraak een tijdje terug, heel veel katten zullen het jaren prima gedaan hebben zonder tot ze hiermee in contact kwamen