KimD schreef:Op Facebook heb je wel van elk hondenras een aparte pagina, zo ook van de Border Collie. Daarop opende een vrouw een topic wat betreft haar hond. Hij moest in de bench omdat hij anders alles deed slopen als hij alleen was, klinkt logisch, maar, de vrouw in kwestie draaide verschillende diensten, waaronder ook nachtdiensten waardoor de hond minimaal 8 uur in de bench zat. Bij thuiskomst liet ze de hond uit om vervolgens te gaan slapen, waardoor de hond weer de nodige uren in de bench zat.
Door even een snel optel sommetje te doen kom je al snel uit op 16 uur in de bench, ìk vond dit onacceptabel. Deze mening heb ik ook geuit, waarna ik een stormvloed van reacties over mij heen kreeg, ik moest me niet zo aanstellen, dit kon makkelijk, de hond moest gewoon mentaal moe zijn etc.
Ik vond dat ze dan maar voordat ze ging werken de hond goed moest uitlaten, daarna zal de hond toch enkele uren rusten echter geen excuus om een hond 16 uur op te sluiten Het idee van een hondenoppas, hondenuitlaatservice of in het ergste geval een ander baasje zoeken heb ik ook nog geopperd, maar helaas dezelfde reacties. Ik ben van mening als je dusdanig veel moet werken je geen hond moet aanschaffen, of een goede passende oplossing moet zoeken, een hond zo dusdanig lang in een bench? Nee sorry...
Ik was een achterlijk wijf, een bitch, blablabla.
Ze werd verdedigt met het feit dat ze werkte in de zorg, die mensen moesten we respecteren, want die waren zeldzaam en verrichten een bijzonder dankbaar werk. Geen excuus om de hond zolang in de bench te laten, dus wederom aangevochten en wederom dezelfde reacties. Het gaat hier overigens om een jonge hond van 15 maanden.
Persoonlijk denk ik dat het sloopgedrag voort komt uit verveling, als dat dier al minstens 16 uur per dag alleen in een bench zit, tja.. god sta me bij.
Ik, als bezitter van een Border Collie van 2 jaar en een Sheltie van 8 maanden weet hoe het is om 'drukke' honden te hebben. Echter ben ik persoonlijk van mening dat ze niet onder de noemer druk vallen als je er wat mee doet. Zo liggen ze gerust een dag op de bank te maffen... Schuldig voelen doe ik me al als ik twee uur weg ben om bijvoorbeeld boodschappen te doen en ze alleen moeten blijven, en ook ik werk min of meer fulltime. Wij hebben een hondenoppas.
Dus wat vind bokt met betrekking tot een maximum alleen laten in de bench?
Dat kan dan even goed in de bench lijkt mij?!
Belangrijkste is niet hoe lang de hond in de bench zit maar wat er daarnaast met de hond wordt gedaan qua activiteiten, spelen, uitlaten, sporten, ...
Die van ons zit twee op de zeven dagen ook meer dan 9uur aan een stuk alleen thuis (niet meer in de bench trouwens) en ligt dan aan een stuk door te slapen, hebben hem vaak genoeg gefilmd. En slapen kan in mijn ogen even goed in de bench...
Die van ons zou veel ongelukkiger zijn in een huis waar hij nooit alleen is maar amper uitdaging krijgt dan hoe hij het nu bij ons heeft.