problemen met onze honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:42

KimBreda schreef:
Castreren is geen oplossing!

Heb alles gelezen en ik denk dat zowel jij en je stiefvader eerst eens moeten gaan leren hoe de communicatie vanuit de hond werkt ipv de schapendoes of Chi de "schuld" te geven. Net als bij mensen zijn honden ook niet altijd vrienden met andere honden maar jullie kunnen wel leren hoe je dit goed kan begeleiden zodat er rust is thuis.

Wij hebben goede ervaringen met de gedragstrainer van
http://www.calmingsigns.nl

(Zit niet ver van jullie af volgens mij)
Zoals ik het lees zie ik eerder twee onzekere honden versterkt door hun baasjes ipv dominante!
Hopelijk met hulp krijgen jullie straks een rustige situatie thuis.

En een persoonlijke tip: 15 minuten denk werk is veel vermoeiender voor een hond dan een uur wandelen. Denk aan verstopspelletjes van koekjes in de kamer of tuin of vul een schoenendoos of bak met proppen papier en in die aantal van die proppen verstop je iets lekkers.

http://uitgelatenhond.nl/denkspelletjes ... or-de-hond

kan alleen maar zeggen maak een afspraak met deze mensen.
Je leert er zoveel van als je de signalen vam je hond kunt lezen.
Wij trainen met onze onzekere hond ook op deze manier en zij viel uit na alle vreemden. Buiten gaat dit nu steedds beter in huis zijn we hiet nog druk mee bezig.

CharmingS

Re: problemen met onze honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 21:45

Er is al een afspraak gemaakt met de therapeut.
Maar toch bedankt voor je bericht :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:47

Kuggur heeft wel gelijk, zulke situatie's kunnen snel escaleren.
En hoe vaker ze overhoop liggen, hoe meer irritatie er komt en hoe lager de drempel wordt.
Tot een moment dat de schapendoes het zat is en gericht bijt, dan ben jij echt niet op tijd om je chi voor ernstige verwondingen te behoeden, als het daar tenminste bij blijft.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 22:50

Dat klopt. Ze worden ook goed in de gaten gehouden als ze samen zijn.

Maar dat het uit de hand kan lopen heb ik door, daarom vond ik het ook een goed idee om naar mijn vader te gaan tot de therapie aan slaat! De schapendoes bijt al gericht naar mij en mijn chi, dus inprincipe is het dus al geëscaleerd dus denk ik dat ik er goed aan heb gedaan om even weg te gaan daar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:54

Tussen gericht bijten als waarschuwing en echt aanvallen zit een groot verschil hoor.
Als hij jouw chi echt aanvalt dan denk ik niet dat die chi dat daarna nog 'navertelt'.

Maar verstandig om even afstand te nemen, misschien is het ook een optie om de chi bij je vader te laten als je naar je stiefvader gaat? Geeft jou ook de gelegenheid de schapendoes eens van een andere kant te zien en de therapie toe te passen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 23:00

Het probleem is dat ik bij mijn stiefvader en moeder woon. En ik denk dat mijn chi ook betrokken moet worden bij de therapie aangezien jullie ook denken dat mijn chi hier ook ergens een oorzaak heeft.

Hij heeft mij wel degelijk aangevallen, mijn trui stuk gescheurd en hij bleef maar komen! Als hij mijn chi aanvalt springt hij er ook bovenop en is hij niet van plan om er af te komen, we moeten hem echt er af tillen. Mijn chi heeft nu al meerder littekens op zijn hoofd en heeft nu al een paar keer hechtingen gehad. Dus ik denk dat het wel degelijk aanvallen is.

Daarom denk ik ook wel dat jullie gelijk hebben dat deze honden nu op het moment gewoon niet samen in een ruimte kunnen omdat wij het gewoon niet aan zien komen. Ik hoop echt heeel erg dat de therapeut met een oplossing kan komen. Sta al wel ingeschreven voor een huurwoning, maar dat zal ook niet makkelijk gaan aangezien ik nog geen vast werk heb.

Het is nu gewoon een probleem omdat mijn moeder bij mijn stiefvader is ingetrokken en ik en mijn broertje natuurlijk mee zijn gegaan. Daarvoor was de schapendoes altijd alleen in het weekend bij mijn stiefvader en probeerde we ze zoveel mogelijk gescheiden te houden! Dit gaat nu dus niet meer aangezien de hond nu full time bij ons woont.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:34

Als het uit dominantie is probeert hij hem tegen de grond te werken en zeker als de chi er misbaar om maakt lijkt het alsof hij vermoord wordt maar daar komen ze meestal vanaf met enkel wat tandengaatjes.
Als hij echt uit agressie aanvalt dan houd hij de chi vast, bijt door en schud en bij een chi versus schapendoes is het niet onwaarschijnlijk dat de chi dat niet navertelt.
Als het echt agressie is, dan zal hij je chi aanvallen ongeacht wat er gebeurd. Is het een dominantiekwestie of een roedelprobleem (en dat ligt soms erg dicht bij elkaar) dan doet hij het om een reden en dat kan eigenlijk van alles zijn: je chi is instabiel of angstig (!), claimt jou, vertoont obsessief gedrag, is onsociaal met honden enz. Of je chi is gewoon dominant en lokt het uit, maar zoals ik jou begrijp is dat niet zo.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:37

ik sluit mij aan bij: tijd om op eigen benen te gaan staan en een eigen plekje te zoeken.

mag ik vragen waarom je eigenlijk meegegaan bent toen je moeder eigenlijk het 'nest' gesloten heeft en bij je stiefvader is ingetrokken?

dit zou juist het ideale moment zijn geweest om het nest ook te verlaten en niet weer in een nestje bij je moeder terug te kruipen toch?

dan zijn je ouders vrij om aan hun leven te beginnen, jij bent ook van de schapendoes af en je moeder heeft dan haar eigen verantwoordelijkheid over haar eigen hond.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 23:45

Omdat ik.nog geen eigen woonruimte heb;) dus zo makkelijk gaat dat niet zonder vast inkomen!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:49

CharmingS schreef:
Omdat ik.nog geen eigen woonruimte heb;) dus zo makkelijk gaat dat niet zonder vast inkomen!

ah ok,

je profiel leek erop alsof je een goede baan met bijbehorend salaris hebt..

en wellicht kun je ergens een klein stacaravannetje huren of heel snel gaan sparen om er een te kopen?
dan heb je in ieder geval iets voor jezelf.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 23:54

Ik moet mijn profiel nog bijwerken. Ben op het moment weer in nederland en zit dus zonder werk. Heb alleen af en toe wat inval lessen die ik kan geven. Wel druk met solliciteren, sta ook al ingeschreven bij de woningbouw!

Maargoed ik hoef nog niet weg van mijn moeder en ik neem rustig mijn tijd!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:55

Pff drama :( Zelf ook zo'n situatie meegemaakt. Een reu en teef die gewoon niet fatsoenlijk gedurende een lange periode met elkaar om konden gaan. Elke keer was er wel weer iets wat de teef irriteerde waardoor ze onze kleine Shiba weer greep. Wij hebben de Shiba naar opa en oma gedaan toen waar hij lekker verwend werd. Scheiden van elkaar dus. Maar dat is dus voor jou nog geen optie. Nouja, je zou iets kunnen bedenken dat ze niet allemaal tegelijk in de zelfde kamer in huis zijn. We hebben nu ook meerdere honden waarvan sommigen niet met elkaar kunnen en proberen er maar 1 tegelijk in huis te doen, maar als dat er meer zijn (om wat voor reden dan ook) houden we ze ook meestal in aparte kamers. Bijv. 1 in de keuken en 1 in de woonkamer :+

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 09:08

Is van de week de gedragstherapeut geweest? Ben benieuwd wat hij/zij van de situatie vindt.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 11:43

Sorry voor de late reactie!! Maar hier even een update.

Ik ben nog steeds bij mijn vader met mijn hondje. Hij is vorige week op stal aangevallen door een grote herder en nu is zijn schouderband flink beschadigd dus moet even heel rustig aan doen met hem. Op stal zitten 2 grote herders die normaal alleen snachts rond lopen om te waken.. Deze keer waren ze los en ze zagen mijn chi aan voor een lekker hapje dus dat ging niet zo goed!

Gedragstherapeut is geweest en het ging eigenlijk heel erg goed, we hebben weer een bench en dat is echt mijn chi's plekje, ze heeft ook gezegd dat het deurtje altijd open moet staan en mijn chi zich daar veilig in moet voelen. Ook heeft de met de schapendoes en mijn stiefvader gewerkt, het probleem van het grommen naar mij en het aanvallen is aangepakt! De therapeute was heel erg fijn en werkt op de manier van cesar milan en heeft 3 maanden een soort van stage bij hem gelopen en is gediplomeerd.

Ze heeft mij dan ook geleerd om niet boos te worden als de hond naar mij gromt of mij aanvalt maar om kalm te blijven en duidelijk mijn grenzen aan te geven en hem op de juiste wijze te corrigeren. Grommen mag hij vanaf nu absoluut niet meer en word afgestraft. We houden er vanaf nu ook toezicht op dat hij ook niet meer op de bank komt en als we niet in de huiskamer zijn mag hij daar ook niet komen.

Verder vond ze het ook een goed idee om zo lang als het kan bij mijn vader te blijven zodat mijn stiefvader eerst met de schapendoes kan werken zodat hij de schapendoes onder controle gaat krijgen. Dus dit doe ik nu ook (word mijn chi alleen niet door de does aangevallen maar door een herder :( ) Arme wiepje!!

De therapeut zei dat ze vooral bij mijn chi heel veel onzekerheid en angst ziet, vooral als de does in de buurt is. Verder zei ze ook dat mijn chi heel beschermend naar mij is wat ik dus niet mag toe staan, ik zag hier eerder nooit een probleem in maar nu ze het me heeft uitgelegd snap ik dat dit niet goed is, dus ik ga met alle oefeningen die ze ons heeft gegeven aan de slag!! Ben al ff niet meer bij mn moeder thuis geweest maar ze zegt dat er echt al vooruitgang is bij mijn stiefvader en de does! De hond trekt niet meer aan de riem en gromt bijna niet meer!! Dus het ziet er allemaal positief uit!!

Ik wil verder geen kritiek over of de therapeut wel of niet goed zit, want het slaat goed aan dus we stoppen er niet mee!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:48

Wat super, fijn dat er veel nieuwe inzichten zijn! Dan kun je daar lekker mee verder! :D

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 11:56

MarlindeRooz schreef:
Wat super, fijn dat er veel nieuwe inzichten zijn! Dan kun je daar lekker mee verder! :D

Ja heel erg fijn!! Ben blij dat het nu goed gaat en zo willen we het graag houden!

Mijn moeder zegt dat mijn stiefvader heel consequent is met de trainingen en het slaat heel goed aan!!
Nu hopen dat mijn kleine wiepje er snel weer boven op komt, hij loopt nog steeds flink mank en is heel erg moe na het uitlaten! Maar hij loopt gelukkig niet meer op 3 poten. De DA heeft hem anabolen gegeven zodat de spieren in zijn schouder iets sterker worden om de schouderband wat ondersteuning te geven en die beginnen nu wel in te werken geloof ik!! Vandaag voor het eerst zonder pijnstillers en hij doet het heel goed!

Het grommen naar andere honden doet hij eigenlijk bijna niet meer, de therapeut zei ook dat ik door moest blijven gaan met wat ik dus al deed. En dat is een keer "nee" zeggen als hij begint te grommen en in mijn vingers knippen aangezien hij daar goed op reageert, en dit gaat heel erg goed!!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:14

Als het aanslaat is het kennelijk een goede therapeut of op zijn minst een manier die voor jullie werkt :D
Succes!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:51

Super dat het nu gaat zoals het gaat! Was je therapeute soms Anniek Winters?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:04

Dat weet ik wel zeker, heb goede ervaringen met haar.

En dus wel ook een oorzaak bij de chi zelf, terecht of onterecht, maar een hond die erg onzeker is én beschermend roept het vaak over zich af.
Maar fijn dat jullie zo vooruit gaan, hopelijk blijft het zo goed gaan, ben heel benieuwd hoe het gaat als je weer bij je moeder bent.