Hond in de auto-welke wet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Re: Hond in de auto-welke wet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:53

Ja, al naar gelang waar de auto staat wel, ik heb een losse thermometer in de auto, en die zet ik dan ook op verschillende plekken in de auto.

Als ik dringend met de honden ergens naar toe moet (naar DA, fysio e.d.) en het is warm dan ga ik met onze andere auto met airco. En ook alleen als het niet anders kan.
Toen we op vakantie van Frankrijk naar huis moesten zijn we de nacht door gereden omdat ik het te warm vond in de Berlingo om overdag lang met de honden in de auto te zitten, zelfs met de ramen open.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:03

Sassy schreef:
Ja, al naar gelang waar de auto staat wel, ik heb een losse thermometer in de auto, en die zet ik dan ook op verschillende plekken in de auto.

Als ik dringend met de honden ergens naar toe moet (naar DA, fysio e.d.) en het is warm dan ga ik met onze andere auto met airco. En ook alleen als het niet anders kan.
Toen we op vakantie van Frankrijk naar huis moesten zijn we de nacht door gereden omdat ik het te warm vond in de Berlingo om overdag lang met de honden in de auto te zitten, zelfs met de ramen open.

Apart dan. Nu heb ik gewoon een kleine kart qua auto hoor(wel met airco), maar ook bij clubgenootjes niet opgevallen. Heel dicht tussenschot zeker?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:09

Nee geen dicht tussenschot, het is een multispace, met een achterbank die je verschuiven kan.
Maar helaas geen airco in die oude bak. Wel ruimte genoeg, dat wel.
En heel praktische schuifdeuren, maar die laat je toch niet zomaar openstaan als je ergens in een vreemde plaats op een parking staat. Zeker niet aan een drukke weg.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:15

Sassy schreef:
Nee geen dicht tussenschot, het is een multispace, met een achterbank die je verschuiven kan.
Maar helaas geen airco in die oude bak. Wel ruimte genoeg, dat wel.
En heel praktische schuifdeuren, maar die laat je toch niet zomaar openstaan als je ergens in een vreemde plaats op een parking staat. Zeker niet aan een drukke weg.

Ah, die personenversie! Wij hadden een oude partner, met tussenschot en die werd veel warmer dan de nieuwere modellen. Al zijn die nieuwe modellen wel achteraf geisoleerd. Drukke weg laat ik het ook niet open staan, maar ook bij ons staan we altijd op parkeerplaatsen bij clubs waar het gelukkig gewoon open kan.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:16

Wij hebben een 4x4 met airco en geblindeerde ramen,het honden gedeelte is met een open rek afgezet.Toch schrok ik hoe warm het werd op een reis naar zuidfrankrijk.Gelukkig hadden we ook coolmatten liggen zodat ze het toch nog fris hadden.
Ik laat altijd een raam open als ik uit de auto ben zelfs s'winters,al is het maar omdat mijn ramen niet aan dampen,je hebt handige rekjes die je er tussen kunt zetten,maar meestal staan de achterdeuren van mijn auto open daar zit ook een rek voor.

Ik vind het eigenlijk wel netjes dat de agent een waarschuwing gaf.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:16

karuna schreef:
Onze honden gaan graag en vaak mee met de auto en blijven er met plezier inzitten. Desnoods een hele dag als het aan hun ligt, zijn echte auto verslaafden. Zelfs op vakantie na een hele dag reizen zitten de twee het liefst in de auto. :')

Ik vind dat geen reden om je honden maar overal mee naartoe te slepen en tijden in de auto te laten zitten.
De hond wil gewoon graag mee omdat hij bij je wil zijn, als jij weg gaat is hij (lang) alleen. Het enige waar de hond aan denkt is dat hij niet alleen wil zijn en bij jou wil zijn, ookal heeft hij nog zo'n klerehekel aan de auto, met jou erbij is het minder erg dan alleen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:38

Wij gaan ook wel eens met de hond weg, en laten hem nooit in de auto zitten.
Wij hebben een donkere auto en donkere hond, en als hij ergens niet in mag haalt 1 persoon een ijsje en de ander wacht met de hond.

Ik zou ook een boete geven hoor..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:39

hier gaan er ook een paar honden áltijd mee,ténzij het echt veel te warm is,maar meestal gaan we dan ook niet weg,maar als het even gaat,gaan er zo'n 5 tot 6 honden mee als we weggaan.. :D

en ze vinden het helemaal geweldig,ze vinden auto rijden heerlijk,als ik me al omkleed dan worden ze al helemaal gek.

er is 1 hond die vind autorijden echt niets en die wil dan ook gewoon níet mee...dus nee,mijn ervaring is als ze niet van autorijden houden dat ze dan ook niet staan te springen om wel mee te mogen.

overigens laat ik altijd ramen open als we ergens even eruit moeten,alleen in de winter als het echt koud is,dan hoeft het niet,maar zodra het maar iets warmer wordt buiten staan er altijd ramen open..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:22

Hier ook die ervaring, auto is helemaal een feestje. Onze witte herder is zelfs zo erg dat hij het liefst thuis op de oprit in de auto zit. Terwijl wij binnen zijn zelfs. We doen het niet maar hij is redelijk auto gefixeerd. :') en op vakantie dus ook. Zit je de hele dag in de auto, staat je tent met de auto ernaast. Waar willen ze zitten, in de auto de hopeloze gevallen.

En de twee die we nu hebben vinden alleen thuis zijn niet erg alleen mee is altijd een feestje, leuke uitlaatplekken enz. Met onze oude man was het bittere noodzaak, die kon geen 5 minuten alleen zijn znder zichzelf te verwonden. Volledige blinde paniek.

Als het bloedheet is blijven ze uiteraard niet in de auto zitten maar dat zoude ze het liefst wel doen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:26

áls ik ze thuis moet laten is er een groot gevecht om ze binnen te houden,en daarna een heel luid gejoel in huis omdat ze mee willen..

nee autorijden is hier echt een feestje,en meegaan ook,en zo gaan honden hier echt weleens hele dagen mee,en tuurlijk tussendoor even pootjes strekken,maar dat lolletje ze ontnemen,nee echt niet...

daarnaast.......... veel te gezellig hondjes mee :D :D :+:

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:46

_black_rose_ schreef:
Ik vraag me af waar en in welke wet staat of, hoelang en hoe ik mijn honden alleen mag laten in een auto.

Even antwoord op je vraag, want dat wilde je bereiken met dit topic toch?

Er staat niet beschreven in de wet of, hoelang en hoe je je honden in de auto mag laten. k heb gezocht in de jurisprudentie maar kan hier ook niets over vinden (betekend niet dat ik niet iets over het hoofd kan hebben gezien!)

Er staat wel in de wet: (1.4 Wet dieren, is al genoemd) De zorg, bedoeld in het eerste lid, houdt in ieder geval in dat een ieder die weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat door zijn handelen of nalaten nadelige gevolgen voor dieren worden veroorzaakt, verplicht is dergelijk handelen achterwege te laten voor zover zulks in redelijkheid kan worden gevergd, dan wel alle maatregelen te nemen die redelijkerwijs van hem kunnen worden gevergd teneinde die gevolgen te voorkomen of, voor zover die gevolgen niet kunnen worden voorkomen, deze zoveel mogelijk te beperken of ongedaan te maken.

Dus als het regent en jij denkt dat het voor de honden beter is om de ramen dicht te houden heb jij gehandeld naar wat jij denk dat goed is. Dus ben je niet strafbaar.
Als een agent dit anders beoordeeld kan hij je hiervoor een waarschuwing geven. Dan moet jouw handelen dus de volgende keer anders zijn (in dit geval dus je raampje een klein stukje open).

Wat er met je gegevens gebeurd is niet zoveel tenzij er een nieuwe melding is. Vaak wordt een waarschuwing niet genoteerd, soms wel. Dit kan je opvragen bij de politie. Jij hebt het recht om te weten of je in hun systeem staat dus zij moeten je dit vertellen.