Hoe lang kan een hond alleen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:36

slimmerik schreef:
Begrijp dat TS afhankelijk is van inkomen van een baan? Ook aan gedacht dat je zomaar je baan kunt verliezen en een andere baan zult krijgen? Een waardoor je 12 à 13 uur van huis bent?

En wat gebeurt er dan?
Ik vind dat je geen hond moet nemen als je de ruimte er niet voor hebt en of de financiën... voor de perioden van ongeveer 15 jaar....

Wat een klets. Begin je dan ook niet aan kinderen omdat je misschien wel gaat scheiden? Of koop je nooit een nieuwe auto?

Je kunt niet in de toekomst kijken. En je kunt het zelf wel goed willen doen, helaas heb je ook externe factoren.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:38

_Nelleke_ schreef:
slimmerik schreef:
Begrijp dat TS afhankelijk is van inkomen van een baan? Ook aan gedacht dat je zomaar je baan kunt verliezen en een andere baan zult krijgen? Een waardoor je 12 à 13 uur van huis bent?

En wat gebeurt er dan?
Ik vind dat je geen hond moet nemen als je de ruimte er niet voor hebt en of de financiën... voor de perioden van ongeveer 15 jaar....

Kun je me vertellen hoe je in mijn portemonnee kan kijken? Ik vind dit nogal een belachelijke uitspraak en ronduit brutaal…

Ik ga mijn financiën niet op bokt zetten en die hoef ik ook tegenover niemand te verantwoorden maar ik kan je verzekeren dat die prima in orde zijn en dat ik niet 13u per dag aan het werk hoef als ik deze baan kwijt raak.

Daarbij, zou ik wel graag willen weten wat precies de reden is waarom men een hond niet kan combineren met werk? Want iedereen die heel hard roept dat het niet kan en dat het allemaal zo vreselijk zielig is, kunnen die dan uitleggen WAAROM het zielig is en WAT er dan niet kan?

Ho, ho.... Dit gaat absoluut niet alleen over jouw financiën. De opmerking was in zijn algemeenheid bedoeld .... Ik weet in jouw geval niet of je werkt voor fun en contacten of het geld echt nodig hebt.... Boeit me ook niet.. Zie te vaak honden in asiels verdwijnen waarvoor geen tijd, ruimte en/of geld is. Eigenlijk kan ik naar iedere hondenbezitters in spé de opmerking loslaten: weet je dat je aan een VERANTWOORDELIJKHEID begint van 15 jaar.... En de asiels zitten vol met dieren waarvan het baasje heel enthousiast aan de uitdaging zijn begonnen.

En als je vindt dat een hond gemakkelijk het grootste gedeelte van de dag alleen kan zijn moet je hier niet onze mening vragen.... Net als veel ruiters het geen probleem vinden dat een paard 22 à 23 uur per dag op box staan omdat ie toch 2 uur quality-time heeft....

Onze hond en onze paarden zouden dat iig niet trekken.....

Edit: besef ook dat je raskeuze ook niet bepaald honden zijn die ervoor geschikt zijn om uren niets te doen... Laat staan om uren in een auto opgesloten te zitten. Ik hoop toch echt dat je je ook ddarin wilt en zult verdiepen.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 26-08-14 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:39

Hier een bordercollie van inmiddels 4 jaar.
Eerste 4 weken toen ze bij ons was ben ik 24/7 thuis gebleven, mijn man is daarna ook 4 weken thuis gebleven en af en toe heeft hij de pup eens een tijdje alleen gelaten om er aan te laten wennen om alleen te zijn.
Dit alleen zijn hebben we langzaam uitgebouwd naar uiteindelijk ons volgende dagritme.
Rond 6 uur sochtends laat mijn man haar even snel uit en gaat dan naar zijn werk. Daarna laat ik haar rond 8 uur sochtends ongeveer 5 minuten uit en vertrek ik ook naar mijn werk.
Rond 16.30uur is mijn man terug van zijn werk en laat hij haar weer even plassen. Dan kom ik thuis en eten we waarna we daarna meestal rond 19 uur naar de boerderij gaan en ze tot ongeveer 23.00 vrij rond loopt (of ze gaat mee op buitenrit of ik drijf nog wat schapen met haar ).
Dan rond 23.15 thuis en gaat ze haar hok in om te slapen.

Veel mensen vinden dat ze te lang alleen is overdag, zelf ervaar ik dit niet zo. Snachts slaapt een mens ongeveer 8 uur en dan wordt de hond ook niet uitgelaten.

Verder krijgt onze hond genoeg aandacht (schapen drijven, mee naast het paard etc.) en heeft ze geen neurotische trekjes die bordercollies vaak hebben.

Ik zou niet de hond in de auto laten als je op je werk bent.

Edit.... een hond moe maken doe je niet alleen door bewegen.
als voorbeeld : ik kan uren met mijn hond lopen, maar een kwartiertje intensieg in de schapen en hond is bek af.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:46

Mijn buren hebben een flatcoated retriever en zelf heb ik een labrador.

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik vanuit huis werk, hierdoor is de hond eigenlijk altijd bij mij in de buurt.

De buren werken 4 dagen in de week van maandag tot en met donderdag. Zij laat de hond uit om acht uur 's ochtends. Hij laat de hond uit om half vijf 's middags. Tussen de middag wordt de hond een uur uitgelaten door een uitlaatservice. 's Avonds is deze hond nooit alleen!

Mijn hond heeft 24 uur per dag een mens bij hem in de buurt. De hond van de buren is van 's ochtends acht tot 's middags half vijf alleen op het uur uitlaten na...

Als ik beide honden zie... Dan zijn het alle twee gelukkige honden. Per saldo denk ik dat een hond gewend raakt aan een situatie dat hij langere tijd alleen is.

Heel soms laat ik de hond van de buren uit op het moment dat de uitlaatservice verhinderd is. De hond is blij op het moment dat ik kom. Op het moment dat ik weer wegga is hij ook blij, dan gaat hij heerlijk slapen!

Dus... Als je graag een hond wilt... Dan zou ik dat gewoon doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:48

Kan prima.

Onze hond zit/zat 5 dagen per week alleen van 8 tot 5.. Gaat verder overal mee heen, volgens mij is die nooit ongelukkig geweest hoor. Is een golden retriever.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:50

Wat dan als jullie eens een dagje weg moeten? En vanaf 0900 tot 1700 weg zijn? Bellen jullie dan ook allemaal de uitlaat service of brengen jullie je hond dan ook allemaal naar een honden dag opvang??

TS: denk dat jouw hond het nog niet zo slecht heeft hoor!

silversomali

Re: Hoe lang kan een hond alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:53

Misschien nuttig...

Uitlaatschema
Leeftijd puppy/ Plas ophouden/Minimaal aantal keer naar buiten
per 24 uur

8 weken 2 uur 12 keer
12 weken 3-4 uur 6-8 keer
16 weken 4-5 uur 5-6 keer
20 weken 5-6 uur 4-5 keer
6 maanden 6-8 uur 3-4 keer
7 maanden 12 uur 3 keer

bron:http://www.hondenplaneet.nl/puppy/zindelijkheidstraining.php

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:54

Hond gaat overal heen mee verder. Komt geen uitlaat service of honden opvang aan te pas..

Als we echt een hele dag weggaan en hij niet mee kan gaat hij naar mijn opa :)

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:58

Als wij een hele dag weg zijn (komt 2x per jaar voor ofzo ) dan gaat ze naar mijn ouders.
Ze gaat als wij op vakantie gaat ook mee, maar wij maken dan ook geen verre reizen.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:00

PintoNatal schreef:
Wat dan als jullie eens een dagje weg moeten? En vanaf 0900 tot 1700 weg zijn? Bellen jullie dan ook allemaal de uitlaat service of brengen jullie je hond dan ook allemaal naar een honden dag opvang??

Mijn hond gaat naar 1 van haar oppasadresjes als ik haar langer alleen moet laten dan 5/6 uur. Bij langer alleen laten heb ik geen goed gevoel. Daarnaast kan zij niet zo lang haar urine ophouden.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:43

PintoNatal schreef:

TS: denk dat jouw hond het nog niet zo slecht heeft hoor!

Naar mijn ouders en als dat niet kan dan ga ik niet.

Maar zoals ik al eerder schreef gaat mijn hond soms 2 of 3 keer mee met de uitlaatservice. Hij kan nu eenmaal zijn plas niet lang ophouden en dat hoeft ook niet van mij. Echter is er tussendoor wel iemand thuis voor de aandacht.

Een typisch dag kan zijn:
07:00 wandelen
08:00 (even snel een plas) naar ouders waar andere hond en kat is
11:00 huis ouders leeg
11:30 hondenuitlaatservice
13:00 weer iemand thuis dus wandelen
14:00 huis ouders leeg
16:00 hondenuitlaatservice
17:00 iemand thuis dus wandelen
18:00 hond ophalen en wandelen
22 of 23 uur: avondrondje.

Misschien veel voor een Goldenretriever-achtige hond, maar mijn mega ADHD jack heeft dit echt nodig.

Edit: hond van mijn moeder (Bouvier) gaat dus niet alle rondjes mee. Dat moet je dit dier (op leeftijd) niet willen aan doen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 15:51

Maar wat doet die hondenuitlaatservice dan? Want hondenuitlaatservices hier in de buurt hebben je hond zo 2 a 2,5u mee en lopen dik een uur tot 1,5u.

Bij jou komt om 16.00u de hondenuitlaatservice en om 17.00u gaat iemand met de hond wandelen. Hoe moet ik dat voor me zien?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:55

Onze hondenuitlaatservice is tevens een vriendin van de familie, dat gaat denk ik dus iets flexibeler.

De uitlaatservice loopt een half uur, tenzij wij langer of korter willen. Meestel belt mijn moeder als ze weet dat ze binnen een bepaalde tijd weer thuis is hoe lang precies de bedoeling is.

Een tijdje heeft er een andere uitlaatservice de hond meegenomen en die waren 1 1/2 uur weg. Maar hij moest een uur later alweer zo nodig plassen dat hij een keer in huis heeft geplast. Door de grote groepen raakte hij in de stress, dronk hierdoor veel en moest dus weer plassen.

Edit: omdat iedereen een flexibele agenda heeft kan het voorkomen dat de uitlaatservice net terug is als mijn moeder thuiskomt. Omdat wij van wandelen met de hond houden gaan ze dan weer mee. Lijkt mij niet bepaald noodzakelijk :+

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:09

Is er niet iemand in de buurt die ook een hond heeft, overdag thuis is en hem mee kan nemen op een korte wandeling? Of via verhuisdieren (ook voor verzorgdieren) iemand die het leuk vind hem uit te laten? Ik heb zelf lange tijd thuis gezeten en het leek mij heerlijk om met een "leenhond" een blokje om te kunnen lopen, juist zonder de verplichting er meteen 2 uur mee te gaan wandelen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 16:11

Selka ahh zo!! :+

Bij de flatcoated retriever van m'n ouders zag het er ongeveer zo uit:

07.30u blokje om kwartiertje tot half uur
12.00u grote wandeling van minimaal 1,5u met actief apporteren en zwemmen
16.00u 1 van de kids (15 t/m 20jr) 10 min. fietsen (niet met warm weer) uur lopen + bal gooien etc en weer 10 min. fietsen
19.30u blokje om kwartiertje tot half uur
23.00u blokje om kwartiertje tot half uur

Ik had regelmatig het gevoel dat dit eigenlijk teveel was voor d'r. De 16.00 uurs ronde werd dan ook weleens overgeslagen of alleen even op een veldje tegenover het huis een kwartiertje de bal gooien of spelletje doen.

Flatcoated retriever staat ook wel bekend als een hoog in het energie staande hond, gelijk met de toller en de stabij.

Deze hond had op haar 6e al beginnend artrose en is uiteindelijk maar 8jr geworden. (Ondanks een zorgvuldig uitgekozen fokker en allerhande gezondheidstests.) Daarom kan het voor mij gevoelsmatig wel een tandje minder dan onze hond vroeger had, zoals het beeld wat ik in de OP schetste.

Maargoed, dat is een ervaring met 1 hond. We hebben daarvoor ook een Airdale terriër gehad alleen toen was ik nog zo klein dat ik me daar niet heel veel meer van kan herinneren. (Wel dat die hond er was maar niet hoe het uitlaatschema eruit zag enz.)

Enjoy, ik woon hier net een paar mnd en ik zie hier niemand met honden. Op stal hebben wel veel mensen een hond maar de meeste wonen niet echt 'in de buurt'.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:30

Met dat schema lijkt mij niks mis! De hond van mijn moeder zou 16 uur ook makkelijk over kunnen slaan. Het zal dus ook echt wel liggen aan de hond ja.

Mijn advies, neem geen Jack Russel :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:34

Ts, onze labrador loopt mee naar de stal en even mee naar de rivier een paar keer per week gaan we naar het bos, maar soms ook helemaal niet of maar 1 keer. Meestal gooien we gewoon de deur open en kan ze lekker zelf buiten rondstruinen. Maar wij wonen op een boerderij en onze tuin/erf is groter dan een dorpstuintje natuurlijk. Wij lopen Iig niet dagelijks een uur met de hond.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:11

Ik heb 2 Ridgeback's een teef van acht, en een reu van anderhalf jaar oud. Ze zitten hier 3 a 4 ochtenden (afhankelijk of ik een extra dag thuiswerk) van 07.00 tot 12.30 alleen, dat gaat prima ze zijn niet anders gewend. Als ik thuiskom worden ze pas wakker, maar dan willen ze ook aktie :D en gaan ze lekker mee op wandeling en daarna mee naar stal. Voor mijzelf is dit het maximum aan uren dat ik ze alleen laat... Ik ga doordeweeks 's avonds ook nooit weg en ze slapen bij mij :o . Ik ben bewust partime gaan werken voor de honden. Ik heb ook bewust meerdere honden, nooit één alleen. Als ik zie hoe gek ze met elkaar zijn, slapen, eten, spelen en kroelen samen. Dat is ook een prettig idee, ze zijn die uurtjes nooit echt alleen maar hebben elkaar.

Ik vraag me alleen af of je het volhoud om voor je naar je werk gaat door weer en wind een uur met je hond te gaan wandelen.....ik zou het pittig vinden hoor...

En verder is het vooral hoe je eigen gevoel erbij is en een beetje afhankelijk van hoe je hond is/wordt.
Voor wat betreft beweging zal je hond niets tekort komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:21

Ik vind het heerlijk wakker worden. Relaxed uurtje wandelen. Broodje mee. Geen mens op de weg. Je ziet meer dieren dan overdag.

En ik heb een waterdichte jas. En in de regen wandelen vind ik ook wel wat hebben. Vooral als er al grote plassen liggen. Dan word mijn hond helemaal dol haha.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:27

Hahaha ja in het weekend wandel ik ook gerust om acht uur en ook in de regen. Ik wandel elke dag door weer en wind, maar ik moet om 07.00 op mijn werk zijn (40 km rijden met de auto) dan zou ik het echt niet zien zitten ;)

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:32

Wij hebben ook een flatcoated retriever die meestal een keer per week ook zo lang alleen thuis is. Hij heeft dan een hok met loopruimte en een bed, hij vind het niet erg om daar in te gaan en als we thuiskomen wandelen we dan direct met hem

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:33

Noukie123 schreef:
Onze honden zitten van 8u30 tot 16u in hun kooi als je er eten bij zet en water is het geen probleem heb je een tuin

:n wat een leven

Ts jouw schema lijkt mij prima! :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 21:22

Paperboy schreef:
Hahaha ja in het weekend wandel ik ook gerust om acht uur en ook in de regen. Ik wandel elke dag door weer en wind, maar ik moet om 07.00 op mijn werk zijn (40 km rijden met de auto) dan zou ik het echt niet zien zitten ;)

Whaha nee dan zou ik dat ook niet zien zitten nee..

Ik begin om 08.30u, werk is een kwartiertje rijden maar ik ga meestal rond kwart voor 8/8u weg. Ik ben over het algemeen om 6u wakker (zonder wekker) en dan sta ik ook echt naast m'n bed (tot groot ergernis van mijn vriend… :+ )

Voorheen ging ik weleens naar de paarden maar ze hebben dan net allemaal voer gehad dus dan is er niet zoveel te beleven. Ze krijgen gezamenlijk voer dus mijn paard er dan uit halen voor een wandeling wordt me niet in dank afgenomen (door paardlief).

Eerlijk gezegd kijk ik daar juist heel erg naar uit en voorzie ik alleen tegenzin bij het laatste blokje om (tsja, je bent een ochtendmens of je bent het niet) , maar dan kan ik ook m'n vriend de deur uit schoppen. :D

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 21:26

Ik zie enkel een probleem in de puppentijd, daarna kan het prima. Je hond mag lekker mee en veel doen met jou en anderen. Zat honden die het meer dan 3x per dag 10 minuten lopen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 21:34

Afgezien van de puppytijd (maar dan kun je ook vakantie opnemen uiteraard) zie ik geen enkel probleem. Lijkt mij juist prima :)

Mijn schoonzus had haar 2 honden rustig 8 uur alleen; zij begon haar ochtend ook heerlijk met een flinke wandeling van een uur door de natuur, bij thuiskomst ook weer een mooie ronde en vlak voor het slapen even een kortere plasronde (honden wouden ook niet echt langer). Niets mis mee, buren hebben nooit overlast gehad van honden die aan het blaffen of piepen waren en de honden waren echt oprecht gewoon happy. Ze werden genoeg geprikkeld en maakten heel wat kilometers over de dag. En ze waren natuurlijk met z'n tweeën en overdag hadden ze gewoon het hele huis ter beschikking.

En wat betreft de toekomst; tja, je kan morgen ook dood gaan. De ergste doemscenario's bedenken is niet heel realistisch en vaak zie je dat het probleem zichzelf ook wel oplost. Je weet vaak zelf wel hoe je erin staat en je kent je omgeving.