Veel te magere hond (KVV - Carnibest)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:03

Duhelo schreef:
Drijven kan bv ook aangeleerd worden met iets dat radiogestuurd is (een autootje met afstandsbediening bv? al is het maar om het drijven naar de paarden om te zetten in iets dat wél mag en daar die drift wat kan ik kwijtraken.)
Voor de paarden zou ik aanraden om aan te leren om ze te negeren, al dan niet met TT, en de momenten dat je ze niet onder controle hebt (en je weet het op voorhand) ze gewoon aan jezelf vastlijnen.

Nee, je kunt "drijven" niet aanleren met een radiobestuurd autootje. Je zou een hond er misschien wat jachtdrift op kunnen laten botvieren (tot hij hem vangt en "doodmaakt"...).
Ik geloof er niets van dat je met dergelijke lapmiddelen enig effect hebt op het gedrag van de hond ten aanzien van een bewegende groep paarden.
Met alle respect, je hebt duidelijk geen idee van drijftraining en wat daar bij komt kijken.

De hond aangelijnd houden in de buurt van de paarden is imo het enige gezonde advies in je post.

Duhelo

Re: Veel te magere hond (KVV - Carnibest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:12

Ik heb ook niet gezegd dat hij daardoor niet op de paarden zal jagen.
Wel dat het een manier kan zijn om wat toe te komen in de jachtdrift.

Aan de leiband houdrn is ook geen lange termijn oplossing. Hond moet leren de paarden te negeren. Anders gebeuren er vroeg of laat ongelukken.
Een conditionering die daarbij niet gelinkt wordt aan de mens is imo de beste oplossing.
Een TT is daarbij imo ook een goede manier. Toch diervriendelijker dan als het paarf zelf eens corrigeert. In het laatste geval zou ts zomaar eens van het probleem af kunnen zijn... maar volgens mij is dat ook de bedoeling niet...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:18

Ik heb niet alles gelezen, maar als je je hond niet dikker krijgt met meer dan de aanbevolen hoeveelheid voer dan zou ik eens langs de dierenarts voor een bloedonderzoek! Wie weet wel een te snel werkende schildklier of iets..

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 04:40

Kuggur schreef:
Raad je de TS serieus aan drijfwerk te gaan doen met paarden en deze hond...?

Ten eerste zijn paarden zeer ongeschikt, en bloedgevaarlijk voor honden in drijftraining. Geen handler zal zich daar aan wagen. Ik ken een paar boeren hier die hun bordercollies paarden laten werken. Drie van die honden missen een oog, één zijn staart.

Ten tweede, drift is niet hetzelfde als talent/capaciteit. Dat de hond zo verschrikkelijk neurotisch wordt van de triggers die de TS beschrijft (waaronder bewegende dieren) is eerder een slecht teken.
Wil je schapen blootstellen aan het risico dat het trainenen van een dergelijke hond meebrengt? Ik niet...

En Duhelo, gebeten worden is niet het enige gevaar voor de betreffende schapen.

Eerlijk gezegd vind ik het altijd erg irriterend hoe mensen het acceptabel vinden te proberen een dergelijk hondengedragsprobleem op te lossen met drijfenwerk. [b]Geen respect voor schapenwelzijn.
Je traint geen drijfwerk met een hond waar zaken aan mankeren, je doet dit met getalenteerde, goed voor dit doel gefokte honden. (En zelfs dat brengt stress mee voor schapen[/b]).

_/-\o_ Je haalt de woorden uit mijn mond!
Ten eerste zijn dit soort gedragsproblemen niet af te leren door drijven, en ten tweede vind ik het ronduit asociaal zo een hond maar los te laten op de schapen.
Je hebt het hier niet over een fiets, maar over levende dieren.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:11

Je doet er veel voor lees ik inderdaad. En ik weet (zij het in iets mindere mate) hoe het is om met zo'n angstige neuroot te leven. Je leert er heel van, de hond die ik nu heb noem ik de leermeester. Ook bang voor van alles, geluiden, licht, beweging.... (dan is een beetje staar en doofheid niet zo erg nu hij ouder wordt:-) maar we hebben hem toch ook nog veel kunnen leren. Maar jouw hond is nog veel erger.

Hoop dat een volgende hond voor ons iets makkelijker zal zijn....En soms kon ik hem ook achter het behang plakken... Voor het neurotische gedrag was het bij hem het beste om iets "rustigs"te doen zoals speuren, dingen als rennen en opjagen maakten hem alleen nog maar opgewondener.

Ik zat nog even verder te denken (en ook in Belgie), heb je wel eens op deze website gekeken?
http://www.deroedel.com/index.php

Het is naar mijn smaak ietsjes "wollig" maar ik ken gevallen die met hun hulp erg opgeknapt zijn. Bellen of mailen is altijd een optie om advies te vragen. Je hoeft nooit alles precies zo te doen, je kunt van verschillende methodes dingen pakken die jou aanspreken en die voor je werken. Deze mensen hebben zeker veel ervaring met herders, rangorde en gedrag en kunnen er zeker wel iets zinnigs over zeggen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:04

@Kuggur & Sassy: Zoals ik zei hoeft de hond geen goede drijver te worden. Ook heb ik het nergens over loslaten gehad. Wel dat je de hond opdrachten geeft (aangelijnd dus) die binnen het drijfwerk vallen, gezien op afstand blijven liggen te lastig is. Dat kan dus zijn in normaal tempo erachteraan lopen, afliggen, paard van voren benaderen, wacht etc. Dat lijkt mij vele malen beter dan een hond die bij het zien van een bewegend paard in zijn achterbenen hangt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:16

Sassol schreef:
@Kuggur & Sassy: Zoals ik zei hoeft de hond geen goede drijver te worden. Ook heb ik het nergens over loslaten gehad. Wel dat je de hond opdrachten geeft (aangelijnd dus) die binnen het drijfwerk vallen, gezien op afstand blijven liggen te lastig is. Dat kan dus zijn in normaal tempo erachteraan lopen, afliggen, paard van voren benaderen, wacht etc. Dat lijkt mij vele malen beter dan een hond die bij het zien van een bewegend paard in zijn achterbenen hangt.

Okay, hiermee kom je op een andere (milde ;) ) irritatie; het gebruiken van de term "drijfwerk" voor iets dat niets met drijfwerk te maken heeft.

Wat je hierboven beschrijft is het trainen van een hond veilig te zijn in de omgang met paarden (verstandig), het heeft (in de verste verte) niets met drijfwerk te maken.

kohtje

Re: Veel te magere hond (KVV - Carnibest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:12

Waarom zou drijfwerk maar 1 betekenis hebben?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:53

kohtje schreef:
Waarom zou drijfwerk maar 1 betekenis hebben?

Je hebt helemaal gelijk. Rubberen badeendjes doen hun hele leven niets anders.