hond aanlijnen !

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:08

Nikass schreef:
MyWishMax schreef:
Lien_87. Jouw hond gedraagt zich niet netjes. Op een hond afrennen en meteen aan de bek likken is onbeschoft hondengedrag. Valse onderdanigheid en geen nette ontmoeting. Ik ben daar ook absoluut niet van gediend en dat heeft niks met het ras te maken. Jouw hond doet wel IETS, ze houdt geen rekening met de andere hond en dringt zich op. Dat kan goed gaan, maar er zijn ook zat honden die dat vreselijk vinden. En dan kan jij het niet erg vinden dat jouw hond een snauw uitdeelt, de andere eigenaar kan het wel vervelend vinden.

Sorry MWM, ik zit vaak met je op één lijn, maar hier ben ik het totaal niet mee eens. Dit is een prima ontmoeting volgens de hondenetiquette en jouw hond heeft alle mogelijkheden om de onderdanige hond te negeren of te corrigeren als hij geen contact wil. Dit kan in alle vriendelijkheid gebeuren. In een losloopgebied kun je verwachten dat vreemde honden contact maken met je hond. Als je de hond de hele tijd aan de voet moet laten lopen hoef je niet in een losloopgebied te gaan wandelen (mag wel van mij, maar verwacht het niet van een ander).

Ligt er aan hoe er aan de bek gelikt wordt. Maar ergens op af denderen is al onbeschoft van die hond. Als het 1 of 2 likjes zijn, is het niet zo erg, maar het kan echt enorm opdringerig zijn als het doorgaat. Ik zeg toch nergens dat het niet in alle vriendelijkheid kan gebeuren? Maar omdat het in vriendelijkheid gebeurt is het meteen een nette ontmoeting? Mijn eigen hond doet ook aan bek likken bij onze leenhond. Hij maakt zich klein, likt aan de bek, maar je ziet aan alles dat hij enorm aan het opdringen is, zowel aan hem als aan de andere hond.

En die ervaring heb ik bij veel meer honden. Die vonden het bek likken (wat vaak door de aanstormende labrador gedaan werd hier) allemaal niet netjes. En degene die het bek likken deed, deed dat niet uit pure onderdanigheid en wel opdringerig. Een soort: 'Kijk eens hoe leuk ik ben en hoe leuk ik jou vind'. Een nette ontmoeting is rustig op elkaar aflopen met een klein boogje, rustig snuffelen. Het bek likken op die opdringerige manier is geen reden om verscheurd te worden, natuurlijk niet.

Mijn hond loopt niet de hele tijd aan de voet hoor, die kan ik simpel op 20 meter stil zetten of terug roepen en dan even aan de voet tot ik de situatie ingeschat heb. Hij houdt gewoon niet van spelen met andere honden. Ja, heel soms komt er één langs waarmee het klikt en dan mag hij zijn gang gaan. Bij de rest mag hij of contact maken en mee lopen, of geen contact maken. (Makkelijk bij hem hoor, hij laat zich wel besnuffelen in het voorbijgaan, maar heeft dan zelf geen interesse, voor mij een teken dat hij er hetzelfde over denkt ;) )

EDIT: Bij mijn hond wordt er geen bek gelikt, trouwens. ;)
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 12-06-14 12:16, in het totaal 2 keer bewerkt

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:08

Nikkas Je moet het berichtje wat ik daarna heb gestuurd ook even lezen!!! Waarin staat dat er gelukkig ook mensen zijn die hun hond wel aanlijnen als je er aan komt!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:27

Wij lijnen hem altijd aan, tenzij het een vriend van die hond is. Met 2 honden mag ie als ontmoeting even spelen, dan hebben ook die baasjes hem los.
Verder aanlijnen. Hij doet niks, maar is wel enthousiast, en daar is niet elke hond van gediend..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:30

MyWishMax schreef:
Ligt er aan hoe er aan de bek gelikt wordt. Maar ergens op af denderen is al onbeschoft van die hond. Als het 1 of 2 likjes zijn, is het niet zo erg, maar het kan echt enorm opdringerig zijn als het doorgaat. Ik zeg toch nergens dat het niet in alle vriendelijkheid kan gebeuren? Maar omdat het in vriendelijkheid gebeurt is het meteen een nette ontmoeting? Mijn eigen hond doet ook aan bek likken bij onze leenhond. Hij maakt zich klein, likt aan de bek, maar je ziet aan alles dat hij enorm aan het opdringen is, zowel aan hem als aan de andere hond.

En die ervaring heb ik bij veel meer honden. Die vonden het bek likken (wat vaak door de aanstormende labrador gedaan werd hier) allemaal niet netjes. En degene die het bek likken deed, deed dat niet uit pure onderdanigheid en wel opdringerig. Een soort: 'Kijk eens hoe leuk ik ben en hoe leuk ik jou vind'. Een nette ontmoeting is rustig op elkaar aflopen met een klein boogje, rustig snuffelen. Het bek likken op die opdringerige manier is geen reden om verscheurd te worden, natuurlijk niet.

Mijn hond loopt niet de hele tijd aan de voet hoor, die kan ik simpel op 20 meter stil zetten of terug roepen en dan even aan de voet tot ik de situatie ingeschat heb. Hij houdt gewoon niet van spelen met andere honden. Ja, heel soms komt er één langs waarmee het klikt en dan mag hij zijn gang gaan. Bij de rest mag hij of contact maken en mee lopen, of geen contact maken. (Makkelijk bij hem hoor, hij laat zich wel besnuffelen in het voorbijgaan, maar heeft dan zelf geen interesse, voor mij een teken dat hij er hetzelfde over denkt ;) )

Maar je hebt een aanstormende lompe labrador of je hebt een speelse jonge hond die komt aanrennen (maar niet aan denderen) toen mijn herder een maand of zes was rende ze ook naar honden toe, maar dat was zeker geen aanstormen, daar is ze veel te bescheiden voor. Dat was enthousiast aan komen rennen en, afhankelijk van de dominantie van de andere hond, op gepaste afstand afremmen en half op de zij/rug (onderworpen) doorschuiven en als het kan wat likjes aan de bek, maar bij erg stoere honden durfde ze dat niet en bleef ze gewoon heel onderdanig liggen en liet zich uitgebreid besnuffelen alvorens ze weer voorzichtig overeind kwam, heel deemoedig.
En toch riepen mensen vaak al van afstand: "hou die gevaarlijke k*t herder bij je". Niet omdat hun (ook loslopende) hond iets deed maar simpelweg omdat ze er uit ziet als een Mechelaar (alleen een maatje kleiner) en de norm is dat herders eng zijn en labradors lief. En als dan iemand wel eens serieus een reden heeft om mij te verzoeken om mijn hond aan te lijnen... tja hoe maak ik het onderscheid? Meestal gaat het verzoek/geschreeuw nergens over.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 12-06-14 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:31

Nikass schreef:
friesiszwart schreef:
als je je hond los laat lopen dan moet je ervoor zorgen dat de hond luistert.

Indien een hond aangelijnd is, ga ik ervan uit dat die hond wellicht niet betrouwbaar is en zal ik mijn honden naast mij laten lopen bij het voorbij gaan.

Als je hond aan de lijn zit moet je ook zorgen dat die luistert :)
En hem niet vijf meter aan een flexie lijn laten uitvallen. En niet eindeloos naar andere honden laten tetteren (betreft vooral de kleine monstertjes) En poep opruimen, zou ook fijn zijn :)

Je zoekt wel de perfect trainende mens/baas combo eh >;) . Luisteren als 'ie los is oké, maar wij en de honden zijn geen machines en weten ook niet altijd hoe wat moet ..

Mijn kleine tettertje is ook zo fel en ik ben bezig hem te trainen dat hij dit niet meer doet, dit gaat echter niet bij toverslag..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:34

Natuurlijk ZoZenn, ik bedoel helemaal niet dat alles perfect moet luisteren. Het gaat er mij om dat mensen vaak van mening zijn dat een loslopende hond te allen tijde 100% moet luisteren terwijl ze hun eigen hond uit gemakzucht aan de lijn doen en hem verder zich compleet laten misdragen zonder ergens op te reageren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:35

Nikass schreef:
MyWishMax schreef:

Maar je hebt een aanstormende lompe labrador of je hebt een speelse jonge hond die komt aanrennen (maar niet aan denderen) toen mijn herder een maand of zes was rende ze ook naar honden toe, maar dat was zeker geen aanstormen, daar is ze veel te bescheiden voor. Dat was enthousiast aan komen rennen en, afhankelijk van de dominantie van de andere hond, op gepaste afstand afremmen en half op de zij/rug (onderworpen) doorschuiven en als het kan wat likjes aan de bek, maar bij erg stoere honden durfde ze dat niet en bleef ze gewoon heel onderdanig liggen en liet zich uitgebreid besnuffelen alvorens ze weer voorzichtig overeind kwam, heel deemoedig.
En toch riepen mensen vaak al van afstand: "hou die gevaarlijke k*t herder bij je". Niet omdat hun (ook loslopende) hond iets deed maar simpelweg omdat ze er uit ziet als een Mechelaar (alleen een maatje kleiner) en de norm is dat herders eng zijn en labradors lief.

Dat is zeker een verschil, bij dat rennen gaan ze inderdaad vaak nog in de remmen, denderen niet. Misschien vat ik het nu verkeerd op, maar ik ging uit van denderen en meteen vol overgave aan de bek likken. Dat werd vaak niet gewaardeerd (dus genegeerd, ontweken of afgesnauwd). Zoals jouw hond deed ziet er inderdaad heel anders uit en werd anders op gereageerd. Daar zit ons verschil denk ik in de meningen, ik heb het over de lompe labrador (als voorbeeld, kan elk ras zijn) en jij over de echt onderdanige voorzichtige jonge hond. Die 1e vind ik absoluut niet beleefd, juist onbeschoft, die 2e is een kwestie van wat zekerder en volwassen worden. En dat merk je ook aan de reactie van de honden. Als dat dus voor de herder ook geldt, dan heb ik niks gezegd en ben ik het met je eens.

Geef mij de herders maar, dat klikt onderling ook stukken beter. (Ik heb twee Duitse Herders)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:37

Ik ben het wel met je eens dat honden zeker ook aan de riem goed opgevoed moeten zijn, dieren moet je sowieso opvoeden. Wat ik van mezelf echter wel weet, is als ik al tig honden ben tegengekomen en elke keer netjes gecorrigeerd heb, ik ook wel een moegestreden ben en gewoon stoïcijns doorloop als hij het de 101ste keer weer doet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:41

MWM, Ja ik weet het, ik ken je prachtige foto's :)

Ja het onderdanige hondje is mijn herder en - och we zijn het toch weer eens ;) - ik vind aanstormende-op je hond springende-beklikkende-op mij springende-lompe labradors ook irritant en ja dat noem ik inderdaad opdringerig en onbeschoft :j

De zwarte is nu weer in opkomst hier :=
Even hele strenge regels (beperking) aan de fok van Labradors en Flatcoated Retrievers zou mij heel welkom zijn. Is mij een raadsel waarom hier nog steeds iedereen bij bosjes Labrador pups neemt en nog altijd denkt dat ze vanzelf lief groot worden :roll:

ZoZenn, dat snap ik, en het gaat waarschijnlijk ook niet werken... misschien eens voor een positieve trainingsmethode kiezen ipv correctie. Dit bedoel ik absoluut niet banketstaaf en voor meer info mag je me pb-en.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:42

:') Ik snapte het al even niet. Hoe kun je het zo vaak eens zijn en bij zoiets iets totaal anders denken.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 12-06-14 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:43

MyWishMax schreef:
hanny_jelke schreef:
gelukkig schrijft de wet het ook niet voor zoals jullie allemaal roepen, de hond die los loopt is altijd fout.

De hond die schade maakt, daarvan is de eigenaar schuldig. Niet de hond die losloopt, ik weet niet hoe je daarbij komt?

De verzekering gaat wel zeuren over los of vast, de wet niet. Die zeurt enkel over schade en eventuele uitzonderingen.

nee hoor waneer jou hond vast zit, zit hij dat met een reden, en dan hoor jij als eigenaar van een loslopende hond te voorkomen dat hij er bij kan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:43

hanny_jelke schreef:
MyWishMax schreef:
De hond die schade maakt, daarvan is de eigenaar schuldig. Niet de hond die losloopt, ik weet niet hoe je daarbij komt?

De verzekering gaat wel zeuren over los of vast, de wet niet. Die zeurt enkel over schade en eventuele uitzonderingen.

nee hoor waneer jou hond vast zit, zit hij dat met een reden, en dan hoor jij als eigenaar van een loslopende hond te voorkomen dat hij er bij kan.

Okee, kan je het wetsartikel waar dat staat even neerzetten? :)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:46

Nikass schreef:
MWM,
ZoZenn, dat snap ik, en het gaat waarschijnlijk ook niet werken... misschien eens voor een positieve trainingsmethode kiezen ipv correctie. Dit bedoel ik absoluut niet banketstaaf en voor meer info mag je me pb-en.

Die ken ik al en gebruik ik ook, voor het gemak even zo geschreven. Het ging namelijk niet om de methode, maar om het feit dat je na de 100ste keer wel ff moe bent :+.
Nu vind ik persoonlijk dat een mix van de 2 het beste werkt, alléén de positieve trainingsmethode werkt namelijk ook niet altijd, vooral niet als je hond op een bijzonder gefocused moment even niet afgeleid kan worden.

Zak George heeft trouwens goede trainingsfilmpjes m.b.t. positieve trainingsmethode.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:50

ZoZenn schreef:
Nikass schreef:
MWM,

Die ken ik al en gebruik ik ook, voor het gemak even zo geschreven. Het ging namelijk niet om de methode, maar om het feit dat je na de 100ste keer wel ff moe bent :+.
Nu vind ik persoonlijk dat een mix van de 2 het beste werkt, alléén de positieve trainingsmethode werkt namelijk ook niet altijd, vooral niet als je hond op een bijzonder gefocused moment even niet afgeleid kan worden.

Zak George heeft trouwens goede trainingsfilmpjes m.b.t. positieve trainingsmethode.

Positief trainen is niet meteen afleiden. Ik heb een zwaar angst agressieve hond (die zich ook rustig omdraaide naar ons om te bijten) op een positieve manier van het uitvallen afgeholpen en daar is geen afleiding aan te pas gekomen.

Máár ik snap heel goed dat hond 100 de druppel is. :j Vandaar dat ik mensen ook niet afreken op 1 keer, pas na tig keer hetzelfde riedeltje ga ik me toch afvragen of ze niks zouden moeten doen.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:53

Pb geworden
Laatst bijgewerkt door ZoZenn op 12-06-14 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

missymb

Re: hond aanlijnen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:02

Ik laat mijn hond los waar hij los mag en op welke wat geen losloopgebied is vast. Als je ergens komt waar je weet dat er lopslopende honden zijn en mogen komen vind ik het juist irritant als mensen hun hond aangelijnd laten en boos worden omdat mijn hond naar ze toe komt, helemaal als je een hond heb die NIET aardig is tegen andere honden zal ik de plekken vermijden waar je weet dat er honden los mogen...

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:24

MyWishMax schreef:

En toch riepen mensen vaak al van afstand: "hou die gevaarlijke k*t herder bij je". Niet omdat hun (ook loslopende) hond iets deed maar simpelweg omdat ze er uit ziet als een Mechelaar (alleen een maatje kleiner) en de norm is dat herders eng zijn en labradors lief.[/quote]

Dat is zeker een verschil, bij dat rennen gaan ze inderdaad vaak nog in de remmen, denderen niet. Misschien vat ik het nu verkeerd op, maar ik ging uit van denderen en meteen vol overgave aan de bek likken. Dat werd vaak niet gewaardeerd (dus genegeerd, ontweken of afgesnauwd). Zoals jouw hond deed ziet er inderdaad heel anders uit en werd anders op gereageerd. Daar zit ons verschil denk ik in de meningen, ik heb het over de lompe labrador (als voorbeeld, kan elk ras zijn) en jij over de echt onderdanige voorzichtige jonge hond. Die 1e vind ik absoluut niet beleefd, juist onbeschoft, die 2e is een kwestie van wat zekerder en volwassen worden. En dat merk je ook aan de reactie van de honden. Als dat dus voor de herder ook geldt, dan heb ik niks gezegd en ben ik het met je eens.

Geef mij de herders maar, dat klikt onderling ook stukken beter. (Ik heb twee Duitse Herders)[/quote]

Mijn hond is idd niet zo onderdanig. Het is gewoon een enorm enthousiasme. Ik noem het denderen, want ja 35 kilo dat dendert wel :P , maar ze remt wel degelijk van te voren en geeft dan een 'kusje'. Gewoon 1 keer en daarna gaat de ontmoeting over in gesnuffel. Niks geen dominantie, gewoon te geïnteresseerd.
Ze kan ook gewoon aan de voet blijven totdat we bij de andere hond zijn, maar als ze dan ernaartoe mag dan komt toch die energie er weer bij en sprint ze 10 cm := . Ze kan ook wachten totdat de hond naar haar toe komt als dat moet van mij, maar dan is de lol eraf -O- en loopt ze verder.

Bijna alle herders hier ( de Duitse dan) willen niet spelen, als is de ontmoeting nog zo netjes. Ze plakken allemaal chago aan hun baas. Vandaar dat ik vaak zeg dat die van mij een labrador in een herdervelletje is, zij is echt totaal anders dan de herders die ik ken of die ik vroeger zelf gehad heb.

Om nog even op de Ts te reageren. Dit soort situaties zijn absoluut niet netjes en ik had dan ook de eigenaar vriendelijk maar dringend verzocht om zijn hond te komen halen...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:41

Dat klinkt heel anders, Lien_87. Dan moet je mijn reactie maar weer vergeten, want dat remmen en een enkel likje vinden mijn honden en ik niet onbeschoft.

De Duitsers die ik ken en vaak mee wandel (naast die van mij) spelen niet met vreemde honden, maar plakken ook niet chago aan de baas, maar doen net alsof de rest van de wereld lucht is. Pas als ze diezelfde hond uitgebreid besnuffeld hebben en liever een paar keer gezien gaan ze ineens los :') Maar ik weet wel wat je bedoeld, ook met de labrador in herder verpakking en ook met het chago plakken aan de baas. :j

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:46

MyWishMax schreef:
Dat klinkt heel anders, Lien_87. Dan moet je mijn reactie maar weer vergeten, want dat remmen en een enkel likje vinden mijn honden en ik niet onbeschoft.

De Duitsers die ik ken en vaak mee wandel (naast die van mij) spelen niet met vreemde honden, maar plakken ook niet chago aan de baas, maar doen net alsof de rest van de wereld lucht is. Pas als ze diezelfde hond uitgebreid besnuffeld hebben en liever een paar keer gezien gaan ze ineens los :') Maar ik weet wel wat je bedoeld, ook met de labrador in herder verpakking en ook met het chago plakken aan de baas. :j

Geeft niet hoor, het is ook lastig via een stukje text. Ik ben het wel met je eens hoor, dat het een tikkie onbeschoft is om zo lomp te doen, maar ja zie het maar eens af te leren. De 'kleine keffertjes' om het maar even heel onvriendelijk te zeggen ;) zetten het altijd op een rennen en dat maakt voor die van mij het spel alleen maar leuker :') maar dan is ( tegenwoordig) een flinke Vida Nee!! genoeg..

Als ze trouwens een herder gevonden heeft die wel speelt dan zijn herders onderling idd tien keer leuker..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:47

hanny_jelke schreef:

Haha, zo werkt het niet hoor. Het baasje van de bijtende hond is verantwoordelijk, tenzij er omstandigheden waren waardoor de baas redelijkerwijs het incident niet kon voorkomen. Een buurtende loslopende hond valt daar niet onder, zeker niet als je weet dat jouw hond agressief kan reageren. Het is aan jou om te voorkomen dat hij bijt, klaar. Natuurlijk 'hoort' een andere eigenaar wel te voorkomen dat zijn hond bij de jouwe komt, maar als dat niet lukt en jouw hond valt aan dan ligt die verantwoordelijkheid, en daarmee ook de rekening, wel degelijk bij jou.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:49

Dani schreef:
hanny_jelke schreef:

Haha, zo werkt het niet hoor. Het baasje van de bijtende hond is verantwoordelijk, tenzij er omstandigheden waren waardoor de baas redelijkerwijs het incident niet kon voorkomen. Een buurtende loslopende hond valt daar niet onder, zeker niet als je weet dat jouw hond agressief kan reageren. Het is aan jou om te voorkomen dat hij bijt, klaar. Natuurlijk 'hoort' een andere eigenaar wel te voorkomen dat zijn hond bij de jouwe komt, maar als dat niet lukt en jouw hond valt aan dan ligt die verantwoordelijkheid, en daarmee ook de rekening, wel degelijk bij jou.

Precies. Voor de wet is de eigenaar van de hond die schade maakt aansprakelijk, verzekeringen willen nog wel eens zeuren over aangelijnd of niet. De wet niet. Ik heb nog wel wat jurisprudentie waarbij door de rechter ook gezegd wordt dat het er niet toe doet of de honden aangelijnd zijn of niet, de eigenaar van de bijter is aansprakelijk.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:11

nou ik heb toch al een aantal verhalen gehoord en ook mee gemaakt van dicht bij dat de eigenaar van de bijtende aangelijnde hond in het gelijk gesteld wordt.
als ik met de hond van mijn overbuurman loop, probeer ik ook te voorkomen dat een loslopende hond bij hem komt, door hem te blokeren, tussen de honden gaan staan en met arm gebaar richting zijn baas wijzend (niet dat hij het snapt) en strenge stem opzetten "ga terug nar de baas" maar als ik het dan nog niet kan voorkomen tsja heel jammer, maar eigenaar van loslopende hond gewaarschuwd en proberen te voor komen, en ik weet heel zeker dat ik dan ik dan in het gelijk gesteld wordt :j

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:12

Nikass schreef:
Natuurlijk ZoZenn, ik bedoel helemaal niet dat alles perfect moet luisteren. Het gaat er mij om dat mensen vaak van mening zijn dat een loslopende hond te allen tijde 100% moet luisteren terwijl ze hun eigen hond uit gemakzucht aan de lijn doen en hem verder zich compleet laten misdragen zonder ergens op te reageren.

Ik doe mijn hond niet uit gemakzucht aan de lijn maar voor de veiligheid van de andere mensen en honden. Ik laat haar echt niet misdragen. Ik reageer echt wel als ze aan de lijn gaat lopen trekken en of begint te grommen. Niet dat het altijd zin heeft.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:21

Ik vind het raar als mensen hun hond niet even bij zich kunnen houden.Als hij al niet luisterd als er een andere hond voorbij komt lopen wat gebeurd er dan als er een haas,ree of eend voorbij komt en de hond rent erachteraan? Dan ben je, je hond kwijt! Of de andere hond heeft een besmettelijke ziekte en jou hond gaat er zitten snuffelen. Heeft hij/ zij het ook! Er staan genoeg honden op de amevidi die weg gelopen zijn omdat mensen niet op hun hond letten of omdat ze ergens achteraan gerent zijn. Waarom kunnen we niet een beetje rekening met elkaar houden. Het gaat misschien om 10 tellen dat je even je hond bij je houdt. Voor de rest kunnen ze dan weer lekker los en rennen. Is dat te veel gevraagd? Loopt de andere hond ook los ok dan kan je hem laten lopen maar heeft iemand anders hem aan de lijn dan heeft degene er echt wel een reden voor. Je hebt niet voor de lol je hond aan de lijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:26

hanny_jelke schreef:
nou ik heb toch al een aantal verhalen gehoord en ook mee gemaakt van dicht bij dat de eigenaar van de bijtende aangelijnde hond in het gelijk gesteld wordt.
als ik met de hond van mijn overbuurman loop, probeer ik ook te voorkomen dat een loslopende hond bij hem komt, door hem te blokeren, tussen de honden gaan staan en met arm gebaar richting zijn baas wijzend (niet dat hij het snapt) en strenge stem opzetten "ga terug nar de baas" maar als ik het dan nog niet kan voorkomen tsja heel jammer, maar eigenaar van loslopende hond gewaarschuwd en proberen te voor komen, en ik weet heel zeker dat ik dan ik dan in het gelijk gesteld wordt :j

In het gelijk gesteld door wie? Door de verzekering? Of tijdens een rechtszaak?