Nikass schreef:MyWishMax schreef:Lien_87. Jouw hond gedraagt zich niet netjes. Op een hond afrennen en meteen aan de bek likken is onbeschoft hondengedrag. Valse onderdanigheid en geen nette ontmoeting. Ik ben daar ook absoluut niet van gediend en dat heeft niks met het ras te maken. Jouw hond doet wel IETS, ze houdt geen rekening met de andere hond en dringt zich op. Dat kan goed gaan, maar er zijn ook zat honden die dat vreselijk vinden. En dan kan jij het niet erg vinden dat jouw hond een snauw uitdeelt, de andere eigenaar kan het wel vervelend vinden.
Sorry MWM, ik zit vaak met je op één lijn, maar hier ben ik het totaal niet mee eens. Dit is een prima ontmoeting volgens de hondenetiquette en jouw hond heeft alle mogelijkheden om de onderdanige hond te negeren of te corrigeren als hij geen contact wil. Dit kan in alle vriendelijkheid gebeuren. In een losloopgebied kun je verwachten dat vreemde honden contact maken met je hond. Als je de hond de hele tijd aan de voet moet laten lopen hoef je niet in een losloopgebied te gaan wandelen (mag wel van mij, maar verwacht het niet van een ander).
Ligt er aan hoe er aan de bek gelikt wordt. Maar ergens op af denderen is al onbeschoft van die hond. Als het 1 of 2 likjes zijn, is het niet zo erg, maar het kan echt enorm opdringerig zijn als het doorgaat. Ik zeg toch nergens dat het niet in alle vriendelijkheid kan gebeuren? Maar omdat het in vriendelijkheid gebeurt is het meteen een nette ontmoeting? Mijn eigen hond doet ook aan bek likken bij onze leenhond. Hij maakt zich klein, likt aan de bek, maar je ziet aan alles dat hij enorm aan het opdringen is, zowel aan hem als aan de andere hond.
En die ervaring heb ik bij veel meer honden. Die vonden het bek likken (wat vaak door de aanstormende labrador gedaan werd hier) allemaal niet netjes. En degene die het bek likken deed, deed dat niet uit pure onderdanigheid en wel opdringerig. Een soort: 'Kijk eens hoe leuk ik ben en hoe leuk ik jou vind'. Een nette ontmoeting is rustig op elkaar aflopen met een klein boogje, rustig snuffelen. Het bek likken op die opdringerige manier is geen reden om verscheurd te worden, natuurlijk niet.
Mijn hond loopt niet de hele tijd aan de voet hoor, die kan ik simpel op 20 meter stil zetten of terug roepen en dan even aan de voet tot ik de situatie ingeschat heb. Hij houdt gewoon niet van spelen met andere honden. Ja, heel soms komt er één langs waarmee het klikt en dan mag hij zijn gang gaan. Bij de rest mag hij of contact maken en mee lopen, of geen contact maken. (Makkelijk bij hem hoor, hij laat zich wel besnuffelen in het voorbijgaan, maar heeft dan zelf geen interesse, voor mij een teken dat hij er hetzelfde over denkt
)EDIT: Bij mijn hond wordt er geen bek gelikt, trouwens.
. Luisteren als 'ie los is oké, maar wij en de honden zijn geen machines en weten ook niet altijd hoe wat moet ..

Ik snapte het al even niet. Hoe kun je het zo vaak eens zijn en bij zoiets iets totaal anders denken.
.
, maar ze remt wel degelijk van te voren en geeft dan een 'kusje'. Gewoon 1 keer en daarna gaat de ontmoeting over in gesnuffel. Niks geen dominantie, gewoon te geïnteresseerd.
en loopt ze verder.