Kleine kittens zelf eten geven, tips gevraagd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: Kleine kittens zelf eten geven, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 07:31

Ik zou het nog niet af gaan bouwen, er wordt aangeraden dat pas vanaf een week of 3 te doen. Is er niet iemand die het een paar nachtjes van je over kan nemen? Maar er zelf aan onderdoor gaan is natuurlijk ook niet goed, je kan het proberen, maar let wel goed op dat ze nog wel aankomen en netjes poepen

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 07:36

We gaan het even proberen en kijken wat de weegschaal zegt! Ze hebben net weer flink gegeten met de speciale olie van de da!

Moesten ze amper bijkomen of afvallen nemen we de nacht voeding ook terug op natuurlijk!

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:55

k_m schreef:
We gaan het even proberen en kijken wat de weegschaal zegt! Ze hebben net weer flink gegeten met de speciale olie van de da!

Moesten ze amper bijkomen of afvallen nemen we de nacht voeding ook terug op natuurlijk!

ik heb dit vorige jaar ook gedaan erg dankbaar was dat om tr doen.

Hoe laat is jullie laatste voeding en hoe laat jullie eerste voeding weer?

En om de hoeveel uur voeren jullie overdag?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:25

met week of 3 a 4 zetten we altijd een klein schaaltje me geweekte kittenbrokjes, die van de royal canin
ze stappen er met rondscharrelen vanzelf in likken dan hun pootjes schoon en komen er dan zo vanzelf achter dat ze daar zelf kunnen drinken, zo leren ze al de smaak van de brokjes kennen want die trekt in de melk, wel 2x per dag vers neerzetten want zeker met dit weer het is zo bedorven.

wacht niet te lang met stoppen met flessen, anders gaan ze daarvan aan de diaree, met de overgang naar brokjes mogen ze een dag je wat vieze poep hebben maar meer niet, bij meer gelijk naar de da want ze kunnen het niet aan om diaree te hebben zoveel kracht hebben ze nog niet e het is ze echt in een halve dag al fataal

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:40

polleman schreef:
k_m schreef:

ik heb dit vorige jaar ook gedaan erg dankbaar was dat om tr doen.

Hoe laat is jullie laatste voeding en hoe laat jullie eerste voeding weer?

En om de hoeveel uur voeren jullie overdag?

Laatste voeding was gisteren avond om half 12, vanochtend om half 7.
Over dag krijgen ze om de 3 uur eten :)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:44

als je rond 12 uur naar bed gaat en om uur of 7 weer wakker bent kan dat vaak wel, is even uitproberen, neem wel de tijd bij de laatste voeding en de eerste, das ook mooi de periode dat je een schaaltje mer melk en brokjes erbij kan zetten... als ze honger hebben gaan ze scharrelen naar moeders en komen ze vanzelf bij het schaaltje, als ze honger hebben en ze merken dat dat ook melk is gaat dat veel sneller maak ze wel regelmatig schoon want ze worden er smerig door

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:14

k_m schreef:
@koper, oh ben benieuwd of het een kater pf katje is, het zier er daar onder wel anders uit als bij de 3 boys!

Het zijn vier katjes. Katjes kunnen katertjes (mannetjes) of poesjes (vrouwtjes) zijn.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:42

Hiep hiep hiep, hoera! *\o/*
Weer allemaal netjes tussen de 10 en 15 gram aangekomen; inmiddels zijn de gewichtjes:

* Groot rosje: 215 gram (1e keer wegen 145 gram)
* Klein rosje: 190 gram (1e keer wegen 125 gram)
* Zwartje: 165 gram (1e keer wegen 110 gram)
* Witje: 200 gram (1e keer wegen 145 gram)

Ze zijn maandag de eerste keer gewogen, ze komen dus allemaal echt netjes bij en groeien werkelijk als kool, ondertussen gaan ook bij alle kittens de oogjes open, het zijn net kleine aliens nu, echt heel schattig <3

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:55

Hoe doen jullie dat als de kittens bij mams zijn? Ik heb de mam erbij, maar die vreet de schaaltjes gelijk leeg haha
Wat fijn dat ze het zo goed doen

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:22

Silly1972 schreef:
Hoe doen jullie dat als de kittens bij mams zijn? Ik heb de mam erbij, maar die vreet de schaaltjes gelijk leeg haha
Wat fijn dat ze het zo goed doen

dan heeft ze dat kennelijk nodig , op betekend gewoon simpelweg bijvullen ;)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:58

dan heel erg goed op de kleintjes letten dat er voldoende voor hun overblijft, maar dan krijgen ze langer melk als de fleskittens het is gewoon niet te doen 6 tot 8 weken volledige blijven flessen dus de overgang is dan wat sneller als bij de kittens met (zogende) moeder

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:30

Nee dat bedoel ik niet ze vind de brokken van de kittens lekkerder dan haar eigen, zelf krijgt ze meer dan genoeg, bakje is altijd gevuld, maar het schaaltje geweekte brokjes eet ze eerst leeg ;-).
Maar komt wel goed, verzin wel wat, wil niet inbreken in het topic van Ts

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 19:39

Silly, onze katjes hebben geen moeder, dus kan je hier niet mee helpen!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:14

Jawel ze hebben jou ;-).

Nee joh, komt wel goed, die van mij redden zich wel

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 21:30

Haha ja ze hebben ons, maar wij gaan hopelijk niet zo ver dat we hun brokjes opeten :')

De katjes eten heel flink, vandaag vergeten te wegen dus morgen terug op het vaste uur. Ze zouden wel dringend nog eens moeten poepje doen.. Gisteren alleen grote rosse, die vrij veel en op het laatste een heel klein beetje plat, maar niet zorgwekkend en helemaal niet veel.

Hoop toch dat ze vanavond of morgen nog poepen.. Ze eten nu snachts niet meer, ze krijgen om half 12 en dan om 7 uur..

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:36

Leuk dat je hier blijft vertellen hoe het gaat.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:46

Zo al weer even geleden dat er weer een update is geweest :)

De kleine frummies doen het nog steeds super, ze worden met de dag leuker en levendiger, ze beginnen ook echt een beetje met elkaar te spelen :)

Gisteren hebben we ze voor het eerst een half uurtje rond laten lopen op een grote deken in de woonkamer echt super aandoenlijk om te zien :) Ze kwamen spontaan naar ons toe gestunteld om te knuffelen en maar spinnen <3

Ze eten nu allemaal gemiddeld 15 ml per maaltijd, soms wat meer, soms wat minder, ze komen nog steeds netjes bij en de poepjes komen beter en beter :)

Het enige probleem is dat ze een beetje vies blijven, we 'wassen' ze nu een paar keer per dag met babydoekjes voor de gevoelige huid, maar echt helpen doet dit niet, iemand hier tips voor?
Ze liggen in een grote kartonnen doos nu, met een luier er onder en krantenpapier + natuurlijk knuffeltjes en dekentje :) De dekentjes en knuffels worden dagelijks vervangen, de pamper bij iedere maaltijd, maar toch blijven de kleintjes vies...

Dit weekend gaan we toch ook even langs de tweede hands winkel opzoek naar een babybedje of box om ze in te zetten als ze nog een beetje groter worden :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:36

ja dat is het nadeel van geen moeder hebben die ze steeds wast, over niet al te lange tijd gaan ze zichzelf wassen en dan wordt het beter.
Maar fijn dat ze het zo goed doen hoor!

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 14:07

Wassen met een natte washand maar daarna goed droogwrijven!

Ik zou geen geld gaan uitgeven aan een box hoor, is zonde van je geld ik had ze in een paar grote dozen van de supermarkt, bij sommige de zijkant eruit en zodoende een soort kattenpaddock gemaakt, ze zijn nog te klein om te klimmen dus daar klimmen ze nog nie uit.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 14:19

Zou er dan wel om denken dat het geen fruit dozen zijn daar kan weer vergif aan zitten.

Mijn kotten zat in een vrik grote werpkist. Is nu vier weken oud en klom er steeds uit. Ze loopt nu gewoon los in de kamer en heb haar dekentje uit de kist op de grond gelegd. Daar loopt ze zelf heen als ze wil slapen.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 14:34

Ja, ik gebruikte er zelf dozen voor van mn zooplus bestellingen, en als ik dan thuis was schoof ik 1 van de dozen weg zodat ze eruit konden lopen, dat ging prima, en op t moment dat ze er zelf uit kunnen klimmen zijn zo ook groot zat om niet meer opgesloten te worden :j

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 18:48

Naja, de box zou uit de 2e hands winkel komen, dus waarschijnlijk kost die dan niet meer dan een 10'tje :) Het handige aan een box of bedje is dat het mobiel is :)

En dat ze daar niet uit zouden klimmen weet ik niet zo zeker :) Ze zijn nu ook al aardig handig in klimmen en klauteren, gisteren hing wossie zo over de doos te miauwen dat hij er bijna uit lag :)

Binnen de kortste keren zijn ze volgens mij uit deze doos gegroeid en lopen ze rond in huis, dat gaat nog een heel avontuur worden denk ik ! :Y)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:00

ik had een grote varikennel voor de kittens staan, past een kittenkattenbak in en dan nog een dekentje voer en waterbakjes, met een ijzerdraadje heb ik een haakje gemaakt zodat deurtje op een kier kan staan wanneer ze zelf in en uit mochten lopen en wanneer ik weg was of snachts gingen ze slapen in de kennel met deurtje dicht. dat hadden ze in no time door hoe dat werkte.

zo konden de honden niet in de kattenbak en aan het voer komen en ze hebben nog iets te om veilig op de te klimmen ook

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:22

De kleintjes zitten nu in een grote doos van ongeveer 1m op 1m20, maar dit is nog niet echt 100% ideaal, door de plasjes worden de kranten super snel nat...
Er staat nu wel een kattenbakje in de doos, met speciale vulling, want de gewone kattenbakvulling aten de kleintjes op...
Ze zijn nu een 3 weken oud, en we hebben ook voor het eerst een schaaltje 'vlees' (geprakt katten vlees) in de doos gezet, gewoon om eens te kijken wat ze er mee doen :)

Daarstraks hebben we ook een poging gedaan tot kennis maken met een van onze oudere poezen, maar die was super bang van de kleintjes, echt vreemd, want zelf is ze altijd super mak... Nog maar even afwachten wat dat gaat doen als ze straks groter zijn dus ...

Ze worden wel steeds groter en speelser, vandaag hebben ze een half uurtje buiten gespeeld op een dekentje, daar zijn super lieve foto's uit voort gekomen :) <3

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 15:17

Ik maak straks wss een topic maar al een voorsmaakje!

Afbeelding