huisdier in het openbaar vervoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 12:24

ElineS schreef:
kimberly1995 schreef:
Ik vind dat mensen al vaak zat misbruik maken van situaties om hun dieren maar overal mee naartoe te sleuren. Zo onder andere in winkelcentra. Ik zie het nut er niet van in om mijn dier overal mee naar toe te sleuren, behalve de plaatsen waar het voor het dier ook fijn is en zowel dier als mens geen last van elkaar hebben.

Ik ga niemand verbieden hun dier mee te nemen in het OV, maar voor mij is dat onnodig. Mijn honden spelen in de tuin, worden uitgelaten. Gaan met de auto naar de dierenarts, het strand, bos en dergelijke.

Qua dierenartsbezoek kan ik het me voorstellen. Maar gewoon voor de leuk? Nee..

Ik reis tussen Assen en Groningen, mijn ouderlijk huis en mijn studentenhuis. In het weekend ben ik bij mijn vader. De hond gaat met me mee. Ik ben student en heb geen auto. Dus ik ga met het OV. Moet ik dan maar niet in het weekend naar mijn vader gaan? Of de hond een heel weekend achterlaten thuis? Omdat er een paar mensen zijn zoals jij die vinden dat het niet kan. Als de hond naast de stoel ligt of op de stoel met een kleedje (mits er ruimte is) wat heb je dan te klagen? Heb jij last van de hond, als dat gewoon een goed gedragen hond is die stil ligt op de grond of het kleedje? Lijkt me niet.

Ben je allergisch en je wandelt een trein in waar een hond zit, dan loop je een stukje verder. Is ook niet het einde van de wereld. Ben je bang voor honden, heel vervelend.. Maar dat is toch echt je eigen probleem, waar je beter maar aan kunt werken, want overal zijn honden en niet iedereen kan rekening met je houden.

Een beetje rekening met elkaar, natuurlijk. Absoluut. Maar dat moet van beide kanten komen. Zowel de reiziger/persoon zonder de hond en degene met de hond.

Maar als fifi op de bank heeft gezeten kan je zelfs nadat de hond weg is nog een allergische aanval krijgen. De haren/huidschilvers los van de hond kunnen dat al triggeren. Mijn vader kon bijv. alleen bij oma op bezoek als die dag zelfs of de dag ervoor mijn oom met zijn hond niet was geweest. De hond was niet op de zelfde plaats en tijd aanwezig, en toch kreeg mijn vader het vreselijk benauwd als er niet flink was schoongemaakt na dat de hond op bezoek was geweest. Vanuit dat oogpunt vind ik dat dieren in de trein/bus ten alle tijden op de grond of in een speciale reistas horen, ik zeg daarbij niet dat ze niet mee mogen in het OV (daar is het namelijk openbaar voor), maar dat men wel moet zorgen dat er geen overlast word veroorzaakt.

Maar wat ik soms nog erger vind is dat mensen hun pinda's weigeren weg te doen wanneer daar om gevraagd word. Een kind blauw zien aanlopen door een pinda allergie is echt erg om te zien.

Honden in winkels vind ik trouwens echt not-done. Zelf eens gezien hoe iemand met hond erbij in een kleding winkel het 1 en ander aan het bekijken was. En die hond maar lekker zijn poot op tillen tegen de kleding :r . Ben daar ook nooit meer binnen geweest.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 12:27

Ik nam mijn hondje ook altijd mee in de bus, ze mocht alleen op de grond of op schoot. Tegenwoordig vervoer ik mijn kat met de auto.
Ik maak me er niet zo druk over ik kan me meer ergeren aan het feit dat het markt is geweest en de hele bus stinkt naar vis of naar Burger King of KFC. Dat vind ik irritanter dan een paar haren op de stoel.

kimberly1995

Re: huisdier in het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 13:03

Ik werk toevallig in een kledingwinkel en het verbaast me echt hoe vaak mensen hun honden gewoon meenemen. Er staat een plaatje bij de ingang van de winkel dat honden niet toegestaan zijn. Ik vind het verder geen ramp als de eigenaar de hond optilt of goed in de gate houdt, maar eigenlijk is het gewoon de bedoeling niet. Kwijl, plas, haren, alles kan in de kleren gaan zitten en maakt de kleren onverkoopbaar. Dat is vervelend voor ons als verkopende partij en vervelend voor de klant. Indirect valt zo'n persoon ons dan wel lastig met zijn/haar dier. Nee, daar kan ik me dus echt niet in vinden..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 13:08

Ohja gadver, dat de hele coupé mee kan genieten van de Burgerking :n blegh!

Dat een hond zijn poot optilt tegen het kledingrek vind ik ook ranzig hoor! Dat is gewoon asociaal. Er zijn echter ook een hoop mensen die wel netjes zijn ;) Of die zo'n fantastische niet-verharende hond hebben :j

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 13:13

Magrathea schreef:
Maar je kan toch onmogelijk verwachten van de gehele mensheid dat ze zich aan gaan passen omdat jouw ex zo gevoelig was voor kattenharen? Dan kan hij haast nooit de deur uit volgens mij... Ik was toch wel medicatie gaan slikken als ik hem was.
En als jouw RR's netjes opgevoed zijn kan ik me haast niet voorstellen dat "niemand er meer in durft". Ik kende het ras niet, ik verwachtte minstens een Deense Dog of een Ierse wolfshond toen ik het googelde. Dat viel reuze .

Dit zeg ik helemaal niet :'). Anyway, lees zoals je wilt :=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 13:38

Je zegt dat ook van een paar haren mensen last kunnen hebben en dat jij vindt dat een dier niet in het OV hoort. En dat er niemand meer de tram in durft als jij daar met je honden zit. Ik weet niet precies hoe ik dat anders moet lezen :o?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 13:38

LadyMadonna schreef:
Ik ben niet vies van honden, zou dus gerust dat pashokje in gaan, maar ik snap het niet. Wat heeft een hond er nu aan om in een pashokje te zitten?

Sowieso neem ik mijn hond niet mee in winkels. Met uitzondering van de dierenwinkel.
OK, 1 uitzondering toen ik mijn pup net een dag had en ze nog niet alleen kon blijven. Was wat vergeten in de supermarkt, dus hop: pup in m'n jas, niemand heeft d'r gezien ;)

Je wil niet weten wat er allemaal gebeurd in pashokjes haha...daar is die hond niets bij...
Hond hoeft niet iedere X mee in een pashokje maar als t toevallig zo uitkomt neem ik haar gerust mee. Hond heeft er niets aan, maar vind het prima hoor ligt gewoon rustig te kijken en daarna gaan we weer verder wandelen door t park waar zij weer wat aan heeft... Beter dan thuis zitten lijkt me zo.
Ik snap ook nooit wat kinderen in de supermarkt doen? Wat hebben ze daar nou aan?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 14:03

Onze hond gaat nooit mee met het OV maar ik denk dat ik haar in de trein toch echt op de bank naast me en schoot zou moeten hebben omdat madam het niet leuk vind in verversmiddelen te reizen waarbij ze niet naar buiten kan kijken. Beter een beetje zand op de bank dan een heel zangconcert en hondenkots voor de hele coupe :Y) . Bovendien is mijn hond echt schoner dan een heel aantal van de mensen die met het OV reist :=

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 14:12

Ik heb altijd een fleecekleed mee en die gaat dan op de stoel of de grond, afhankelijk van waar ik de hond laat liggen. Nu scheelt het dat hij niet haart of kwijlt en ook niet vies en nat mee gaat (met regen krijgt hij een dekje om i.v.m. de kou). Maar tot nu toe voornamelijk positieve reacties. De negatieve reacties wilde uberhaupt geen huisdieren in de trein.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 15:32

miss_lizje schreef:
Maar als fifi op de bank heeft gezeten kan je zelfs nadat de hond weg is nog een allergische aanval krijgen. De haren/huidschilvers los van de hond kunnen dat al triggeren.

Maar als iemand zo allergisch is heeft ie er waarschijnlijk ook al last van als ik thuis de hond knuffel en dan naast hem in de trein ga zitten, daar valt geen rekening mee te houden volgens mij :o?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 16:09

Valt mee :) , het scheelt wel door een hond niet op de bank/stoel te zetten dan komen daar iig minder allergenen op en doe je de mensen die allergisch zijn een groot plezier.
Jij hebt zelf minder allergenen op je van de hond, dan de hond zelf natuurlijk. Dus zeer weinig zullen reageren op alleen mens die hond heeft geaaid als de hond er niet is in een hondenloze omgeving.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:19

Vandaag zat ik in de bus en er zat een meisje met een reismand op haar schoot. Daarin zat een Vlaams konijn ofzo. Toen ze het mandje open deed voor een stukje ging het konijn naar buiten kijken en keek zo een stuk mee. Het zag er wel schattig en leuk uit. Het is misschien off topic maar ik moest het even zeggen :D

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 00:18

Ik reis ook altijd met het OV met mijn huisdieren... hond, rat, konijn... als het rustig is in de trein, dan neem ik rat of konijn altijd op schoot of schouder, maar komen er mensen binnen, gaan ze altijd terug in het mandje. Hond zit bij mij op schoot, of op de banken in de trein/tram/metro... maar ik leg er wel altijd een handdoek overheen, zodat de volgende reiziger geen vieze kleding krijgt. Als er iemand binnenkomt die wil zitten, dan maakt de hond natuurlijk plaats voor de reiziger die wel voor zn kaartje betaalt... :) (mijn honden zijn van dusdanig formaat, dat ze gratis mee mogen (boomer en chihuahua)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 13:34

Jij betaalt toch ook voor je hond? Omdat hij klein is, reist hij mee op jouw OV, maar jij betaalt gewoon reiskosten en daarin verwerkt zitten de reiskosten van je hond :j.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:29

Oh is dat zo? Dan mogen de andere reizigers gewoon blijven staan, want voor Ronja en Cinna betaal ik dan ook :))

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:39

ZoZenn schreef:
Jij betaalt toch ook voor je hond? Omdat hij klein is, reist hij mee op jouw OV, maar jij betaalt gewoon reiskosten en daarin verwerkt zitten de reiskosten van je hond :j.

Maar dat is natuurlijk onzin.
Op het moment dat ik zonder kleine hond reis krijg ik geen korting hoor!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:51

Banjer schreef:
Oh is dat zo? Dan mogen de andere reizigers gewoon blijven staan, want voor Ronja en Cinna betaal ik dan ook :))

Sowieso betaal je in het OV niet voor een zitplaats,... Anders zou het wel zitbewijs heten ipv vervoersbewijs