Aaien? Eerst vragen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Re: Aaien? Eerst vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 06:18

Eerlijk is eerlijk, mensen lezen het helaas niet. Die huls welke je in de beginpost hebt staan heeft een mede instructeur aan de lijn bij haar hond en dan de rode kant. Deze hond valt echt uit en bijt. Zelfs in de trainingsgroep houden mensen er geen rekening mee. Ik weet niet of ze het echt gewoon vergeten of dat ze de huls niet lezen.

Ik denk zelf dat een hesje met tekst op beter werkt om dat er nog eens extra bij te hebben.

Op vandaag heb je wel dat gele lintje welke wat meer staat voor hond heeft ruimte nodig (ivm: loops, medische problemen, angst, training enz enz). Onder hondenmensen zal dat misschien wat meer bekend worden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:21

Mensen zouden er nooit vanuit moeten gaan dat ze een hond zomaar kunnen benaderen als ze hem niet kennen.

Kimmm_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:32

Ik weet niet of het hier al benoemd is, maar er bestaat ook 'the yellow dog project.

Als een hond om welke reden dan ook even geen aandacht mag / kan hebben van een andere hond of persoon.
Dan kun je een geel lintje aan de riem vast maken.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:47

Ha,ha,mensen blijven liever op afstand bij mijn honden,omdat ze ze te groot vinden(Duitse Dog en forse Cane Corso reu).
Maar ik vind idd dat er eerst gevraagd moet worden,moest ik vroeger ook,denk dat dat toch het beste werkt.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:07

Wat handig !
Ik erger me er ook aan als mensen dat doen. Mijn dochter is 2, maar ze weet al dondersgoed dat ze niet zomaar op een hond af mag. Als we op de stoep lopen heeft ze de hond al veel eerder gespot als ik, maar als we langslopen dan kijkt ze alleen. We komen soms een puppy tegen en de eigenaar stopt altijd even zodat dochter kan aaien. En dan zeg ik haar dat het mag. Ik moet er niet aan denken dat ze op een hond afrent die er niet van gediend is en haar bijt. Voor dochter niet en ook voor de eigenaar niet.

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:27

Onze hond is niet gediend van kinderen. Onvoorspelbaar en daarom eng. Als ze los loopt is het geen probleem. Ze loopt de kindjes met gemak eruit en maakt er een grote boog omheen! En uiteraard een blik van ieewwww, een kind :') :=

Aan de lijn is een ander verhaal. Dan kan ze niet weg en moet je soms zelf verdraaid snel ingrijpen. Kindjes zijn snel! ~~}> De signalen van een hond begrijpt een kind niet( en veel volwassenen ook niet) onze hond zal nooit zelf de confrontatie zoeken maar als ze niet weg kan zal ze gaan laten zien dat ze dit niet wil. Ze heeft 1 keer een knauw gegeven naar een kindje in zo'n geval. (Om de hals vliegen en haren trekken)

Onze hond heeft blijkbaar een erg hoog ahhh gehalte en al helemaal bij kinderen. Vragen om te aaien, ja, altijd. Uiteraard weten wij dit van onze hond dus zijn daar heel scherp op. Maar een ongeluk met een kindje wil ik echt niet op mijn geweten hebben. En daarbij vind ik het heel nuttig om kinderen van jongs af aan te leren dat het ok is, als het maar gevraagd wordt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:49

Heel erg handig, omze kleine rat heeft idd een tuigje met niet aaien erop. Werkt perfect, alleen onze witte herder hebben we nog niets voor gevonden. Zo n halsband ding met Caution of niet aaien zou perfect zijn. In drukkere omgeving hebben we nu voor zijn eigen rust een metalen muilkorf om, werkt ook erg goed om met rust gelaten te worden.

Helaas zijn er nog steeds volwassenen en kinderen die er zo opduiken, of ouders die hun kind naar de hond toe duwen leuk hondje aaien. Alleen hondje doet heel erg hap dan. :x en bij een herder ben je al snel de pineut als die happen.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:52

gewoon zeggen dat je hond schurft heeft, blijven ze er wel af hoor..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:55

Nee helpt niks helaas, zelfs pas op besmettelijk is geen reden om er niet op te duiken. Zelfs volwassenen kunnen hun poten vaak niet thuislaten. Terwijl hondlief echt alle signalen geeft dat hij het niet leuk vind. Staart helemaal weg, in elkaar duiken, slikken, gapen, grommen, haren overeind. Boze baas zelfs maar dan nog doorduwen om hondje te aaien, zoooo leuk. 8)7 en dan is het snep, hap. En dan zijn ze boos en is je hond vals.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:10

Ik ben altijd kort maar krachtig, er word niet geaaid of iets gegeven nu nemen onze honden ook geen voer aan maar alsnog vind ik aan een ander zn dier konen onnodig ik doe het zelf ook niet tenzij de hond duidelijk geaaid mag worden van de eigenaar.

3 van onze honden zijn vrij eenkennig 2 blaffen 1 is stik negeerd je en loopt weg blijf je dan aanhoudt gaat hij grommen. Ze mogen van mij best grommen en evt aangeven genoeg met een blaf als de mensen doorzetten maar veelal ben ik mensen voor met nee nuet aaien. Vaak krijg ik dan wel de vraag of ze niet vriendelijk zijn ik leg altijd uit dat ze zeer sociaal zijn maar ik het onnodig vind dat een vreemde zich opdringt zonder voorstellen. Ik gebruik dan twee voorbeelden met mensen met kinderen zeg ik dan dat de ouders het ook niet zouden willen dat ik uit het niets aan hun kind zou zitten. Mensen zonder kinderen zeg ik dan of hun het prettig zouden vinden als ik ineens aan hun zou zitten zonder dat ze me kennen. Dan hebben mensen het snel door ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:14

Ik vind het ook een goeie.

Ik stapte net in de bus en daar zat een jongen met een pitbull tussen zijn benen, er gingen zelfs mensen staan in plaats van gebruik te maken van nog 3 lege plekken omdat ze bang waren. Ik vroeg of ik er mocht zitten en die jongen leek zelfs erg blij dat ik niet bang was voor zijn hond. Hij zei dat die heel braaf was en dat ik hem wel mocht aaien. Hond was inderdaad erg lief en toen ze zagen dat ik hem wel durfde te aaien waren die overige 2 plekken meteen weer bezet.

Heb een tijdje met deze jongen gepraat en hij zei dat bijna iedereen er bang voor was (terwijl hij echt een lief bekkie had) en dat hij is opgegroeid met kinderen, baby's en katten.

Ik snap wel dat een pitbull angst aanjaagt (ook al zat hij braaf tussen die jongen zijn benen) en denk dat hij erg blij zou zijn met zo'n friendly tuigje. Denk andere mensen in de bus ook wel, zodat zij gewoon gebruik kunnen maken van de busstoeltjes.

Ik heb vanuit huis ook geleerd dat ik niet zomaar honden mag aaien en het altijd moet vragen (ook als de hond zich al bij mij opdringt) maar ik heb ook geleerd dat ik gebruik mag maken van openbare gelegenheden zoals de busstoeltjes, daarom heb ik gewoon gevraagd of ik tegenover deze jongen en dus ook de hond mocht zitten.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:37

Ik vind het een goed idee..
Nou hebben mijn ouders zo ongeveer de liefste hond die er bestaat (Golden Retriever) ik vind toch dat mensen moeten vragen of ze haar mogen aaien en dat zeg ik dan ook.
Hoewel er laatst dus wel een kindje was dat het niet goed durfde te vragen maar wel stond te kijken, toen heb ik maar gezegd dat ze wel even mocht aaien.
Je weet nooit wat een hond gaat doen, ook al lijkt hij/zij nog zo lief..

Edit: eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik het ook niet altijd gevraagd heb.. Maar wat ik wel altijd heb geleerd is om de hond eerst te laten snuffelen (en dan niet plotseling van bovenaf hand op zn neus..) en goed op de reactie te letten. Doe ik ook bij honden die ik ken. Maar inmiddels weet ik dat je het moet vragen :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:41

Onze hond wordt helemaal gelukkig van kinderen en rent ook altijd naar ze toe en gaat er voor zitten om geaaid te worden. (natuurlijk vraag ik wel eerst of ze het goed vinden) en ze loopt ook altijd los. :')

Ik denk niet dat het gaat helpen, ik vind meer dat het de taak van de ouders is. :j

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:43

Wat een super oplossing! Zijn ze er ook met niet voeren? Ik kom met wandelen regelmatig een vrouw tegen met haar hond die mijn hond dan stiekem hondensnoepjes geeft. Al een paar keer gezegd dat dit niet de bedoeling is en dan krijg ik het boze oog van haar.

De laatste keer gezegd dat het echt niet mag maar toen kreeg ik als reactie: "maar ze vindt het zo lekker" ja duhh, het is een labrador, geboren om te snoepen! maar dan MAG ze het niet altijd te pas en te onpas

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:44

Jillsil schreef:
Wat een super oplossing! Zijn ze er ook met niet voeren? Ik kom met wandelen regelmatig een vrouw tegen met haar hond die mijn hond dan stiekem hondensnoepjes geeft. Al een paar keer gezegd dat dit niet de bedoeling is en dan krijg ik het boze oog van haar.

De laatste keer gezegd dat het echt niet mag maar toen kreeg ik als reactie: "maar ze vindt het zo lekker" ja duhh, het is een labrador, geboren om te snoepen! maar dan MAG ze het niet altijd te pas en te onpas

_O- Herkenbaar, die van ons is half labrador en helaas slimmer dan de gemiddelde labrador dus die krijgt ook altijd van iedereen wat. :=

Ach gelukkig hebben we hier in de buurt een vaste "roedel" honden, en iedereen kent elkaar en de honden kennen hun plaats. :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:45

Als ik een hond met een rood tuigje zie, ga ik alvast uit de weg :=
Ik zeg; prima!

Maar aan de andere kant; ben benieuwd hoeveel eigenaren hun 'friendly' hond echt goed inschatten als vriendelijk, want de keren dat ik wel gebeten ben door een hond riepen de eigenaren; hij doet écht niets hoor! :+

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:48

Herkenbaar, die van ons is half labrador en helaas slimmer dan de gemiddelde labrador dus die krijgt ook altijd van iedereen wat. :=

Ach gelukkig hebben we hier in de buurt een vaste "roedel" honden, en iedereen kent elkaar en de honden kennen hun plaats. :j

Ja, ze gaat al keurig zitten als ze deze mevrouw ziet en geeft nog net geen pootje en hoppa daar valt (per ongeluk) een hondensnoepje net op de grond bij mevrouw dr snoep-speurneus.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:49

Even off-topic maar ik doe volgens mij iets niet goed als ik iemand wil quoten of een citaat wil maken. Hoe moet dat?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:50

vuurneon schreef:
Maar aan de andere kant; ben benieuwd hoeveel eigenaren hun 'friendly' hond echt goed inschatten als vriendelijk

Nou, dit dus. Heel vaak zeggen mensen dat hun hond vriendelijk is, maar dan is de hond bang of op andere manieren onvriendelijk :=

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:50

Jillsil schreef:
Even off-topic maar ik doe volgens mij iets niet goed als ik iemand wil quoten of een citaat wil maken. Hoe moet dat?

Op de quote-knop rechts onderaan een berichtje klikken :)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:51

Eerlijk gezegd denk ik niet dat veel mensen zich hier iets van aan zullen trekken. Hoe vaak hoor je wel niet dat er bordjes zijn met 'niet voeren' aan een paardenwei bijvoorbeeld, of 'niet loslopen'/'niet aaien' et cetera en het toch gebeurd? Negen van de tien keer trekken mensen zich er niks van aan hoor. (als ze überhaupt al lezen of kijken of de hond iets om heeft)

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:53

Geef mij maar zo'n riempje met "onhandig" dan want dat citaat maken lukt mij niet hoe ik ook op die knop klik := . ( Ach ik blijf oefenen)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:56

fourseasons schreef:
Eerlijk gezegd denk ik niet dat veel mensen zich hier iets van aan zullen trekken. Hoe vaak hoor je wel niet dat er bordjes zijn met 'niet voeren' aan een paardenwei bijvoorbeeld, of 'niet loslopen'/'niet aaien' et cetera en het toch gebeurd? Negen van de tien keer trekken mensen zich er niks van aan hoor. (als ze überhaupt al lezen of kijken of de hond iets om heeft)

Maar een fel rood tuig met tekst trekt wel de aandacht en ik verwacht wel dat mensen dan vooral niet gaan aaien. Moet het wel een beetje hond van formaat zijn; van die enkelbijters maken weinig indruk vrees ik met een dreigend tuig (ik moet er zelf al hard om lachen als een veredelde handtas met spikes om de nek loopt ehm wordt gedragen bedoel ik :') )

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:01

Leuke bandjes! Omdat ie van ons gek is op kinderen heeft hij een hoog knuffel gehalte. Maar hij is nogal lomp, dus bulldozert ie ze soms omver..

Die van ons is te vriendelijk :'). Die is gek op mensen en honden, maar niet alle honden zijn gek op andere honden.
Wel een keer meegemaakt dat hij bijna is aangevallen door een valse hond die losliep. En kregen wij de schuld.. Hallo, die van ons wilt spelen, dat die van jou bijt kan ik niet ruiken..

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:08

vuurneon schreef:
fourseasons schreef:

Maar een fel rood tuig met tekst trekt wel de aandacht en ik verwacht wel dat mensen dan vooral niet gaan aaien. Moet het wel een beetje hond van formaat zijn; van die enkelbijters maken weinig indruk vrees ik met een dreigend tuig (ik moet er zelf al hard om lachen als een veredelde handtas met spikes om de nek loopt ehm wordt gedragen bedoel ik :') )

Waarom een hond van formaat voordat het serieus word genomen? Ik kan je zeggen dat niemand hier in de buurt mijn jack russel zomaar gaat aaien hoor, zeker niet als ze met een hond lopen.

Het valt wel op ja, maar bordjes (die mensen soms zelfs nog lezen) vallen ook op en daar luistert ook niemand naar.