Alternatieven voor het oormerk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje
Forever young

Re: Alternatieven voor het oormerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:30

Nou, gedraag je dan niet zo kinderachtig en druk die dingen erin. Echt, geiten zijn wat dat betreft hartstikke dom! De enige die er een probleem van maakt ben jezelf.

Heb er net nog 7 gemerkt, en er is geen lam die me niet meer mag. Een uur later mag ik ze nog steeds aanraken, zelfs aan de oren!

Of niet zeuren en een eventuele boete accepteren.
Trouwens, rechtszaken en weet ik het wat je allemaal van plan bent, heb je daar echt zoveel geld voor over voor 2 van die rot nummers :? De moeite die je daar in steekt zou je imo 10x beter kunnen besteden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:39

Ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen geen oormerken willen bij hun hobbydieren. Niet alleen vanwege de pijn maar ook omdat het simpelweg niet mooi is.

Dat het praktisch is voor de i&R staat daar even los van.

Vraag mij ook af waarom er nog geen erkende leveranier is van de chips voor hobbydieren zoals geiten.
Combineer dat met een paspoort waarbij je net als bij paarden noteert dat ze niet voor de slach bestemd zijn en klaar.

Overigens zijn paarden ook gewoon productiedieren vandaar al die moeite met medicijnregistratie etc. Dat zij wel chips mogen en geen oormerken of een gevriesbrand nummer heeft vooral te maken met de lobby van de paardenliefhebbers in de politiek.

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 11:45

fransje23 schreef:
Ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen geen oormerken willen bij hun hobbydieren. Niet alleen vanwege de pijn maar ook omdat het simpelweg niet mooi is.

Dat het praktisch is voor de i&R staat daar even los van.

Vraag mij ook af waarom er nog geen erkende leveranier is van de chips voor hobbydieren zoals geiten.
Combineer dat met een paspoort waarbij je net als bij paarden noteert dat ze niet voor de slach bestemd zijn en klaar.

Overigens zijn paarden ook gewoon productiedieren vandaar al die moeite met medicijnregistratie etc. Dat zij wel chips mogen en geen oormerken of een gevriesbrand nummer heeft vooral te maken met de lobby van de paardenliefhebbers in de politiek.

Dit dus

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:34

Ik vind het heel vreemd dat het steeds moeilijker schijnt te worden gewoon een simpele wet na te leven. Het doet heel eventjes pijn en als je ze leert dat ze ook met oormerk gekriebeld kunnen worden is er niets aan de hand. Als je ze echter als slachtoffer behandeld gedragen ze zich hier ook naar ;) Zo simpel is het.

Het is vooral je eigen gedrag wat bepaald hoe een dier ermee omgaat!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:41

Sorry maar dat is gelul. Het indoen is inderdaad maar even. Vast en zeker zoals een gaatje vooreen oorbel.
Helaas zijn er veel dieren met uitgescheurde oren en zelfszo er dat er geen eens meer een nummer in kan. En dat maakt het voor mij een zaak van mishandeling. Wij hebben jaren een kudde hooglanders verzorgt. Er was er haast geen 1 meer met "hele " oren. een geit steekt zijn kop door het gaas of schuurt eens aan een boom of hek.. rats.. daar gaat t ding. Nee , het is niet eens het indoen, het is de last die ze ervan ervaren. Maar als iedereen er zo makkelijk over denkt is het misschie een idee om paarden en pony's ook zo'n ding in te doen. Want wat is een paard meer dan een geit of varken?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:51

Is het dan de fout van de eigenaar of van het oormerk? Als eigenaar hoor je imo voor goede omheining te zorgen. Dat is dit dus niet ivm oormerken.
Probleem opgelost.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:59

Niet alles gelezen en misschien zeg ik nu iets compleet achterlijks hoor, maar kun je ze niet licht verdoven? Dan zouden ze het niet eens doorhebben toch, en dus ook geen latere problemen met de oren aanraken geven?

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 19:04

Ik ben het eens met pipo. Dat probleem heeft overigens niets te maken met de kwaliteit van de omheining. De plek waar ze staan is echt een prachtige weide en ik heb nog nooit een wei gezien met een omheining die kwalitatief zo goed is.

Echter is het risico er gewoon altijd. Hij hoeft inderdaad maar net verkeerd te schuren, het ding ligt eruit en hij heeft een verminkt oor. Ik heb een halfjaar op een bedrijf gewerkt met geiten en schapen wat al 25 jaar draait en ze zeggen daar ook dat ze hopen op een alternatief.. Die oormerken zijn gewoon rotdingen.

Daarbij 'leren'' dat hij gewoon gekriebeld kan worden met oormerken, dat is gelul. Net wordt mij nog verteld dat geiten domme beesten zijn en zoals ik al zei is dat ook onzin. Al krijg je zoiets niet zomaar uit hun hoofd als ze er niks meer van willen weten. Ik kan mijn best doen want mij hoef je écht niets te leren over de omgang met dieren.

Mijn vraag is wel, waarom ik die rotdingen door hun oor moet knijpen en ik met ze aan de slag moet om die oren nog aan te kunnen raken, als het niet nodig is?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:11

Omdat het wettelijk verplicht is!
En dan kun je heel puberaal allemaal redenen verzinnen waarom jij dat niet zou hoeven, maar puntje bij paaltje kom ook jij er echt niet onderuit.

Dus, je doet niet zo kinderachtig en doet wat je moet doen, of je neemt je verantwoordelijk als er iemand komt controleren. Maar dan moet je niet na die tijd gaan lopen klagen..

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:21

ponytjuh76 schreef:
Mijn vraag is wel, waarom ik die rotdingen door hun oor moet knijpen en ik met ze aan de slag moet om die oren nog aan te kunnen raken, als het niet nodig is?

Voor wie niet nodig is?
De groep mensen die hun dier als hobby houden?
De groep houders van herkauwers als productiedieren?
De eigen volksgezondheid?
De buitenlandse volksgezondheid?

Ik vind het een kwestie van solidariteit ook naar de proffesionele geiten/schapen/runder-houders toe.
Zij moeten werkelijk alles in het werk stellen om hun dieren goed traceerbaar te hebben, zodat ze bij de uitbraak van een ziekte (MKZ, Blauwtong, Gekke koeienziekte enz.enz.) direct hun dieren terug kunnen roepen en zodat de overheid ook direct weet waar alle dieren vandaan zijn gekomen. Dit kan voor hen werkelijk en faillisement betekenen in sommige gevallen. Dan is het niet echt fair als er sommige hobbyhouders tussendoor komen die vrij, zonder beperkingen hun dieren kunnen vervoeren. Zodat ook nooit na kan worden gegaan waar deze dieren zijn geweest, en dus ook niet teruggeroepen kunnen worden als ze in contact zijn geweest met zieke dieren.

En je zegt nu totaal geen reden te hebben om te sjoemelen met de nummers. Is dat nogsteeds zo als over een half jaar een zeer besmettelijke ziekte uitbreekt op een kleine afstand van jouw geiten en dat betekend dat je ze af moet maken omdat ze in contact zouden kunnen zijn geweest met een besmet dier? Zou je ze dan zo gemakkelijk afgeven, terwijl je weet dat je het heel gemakkelijk kunt voorkomen door even een bandje te verwisselen? Zeker als je zelf sterk vermoed dat ze niets zullen hebben, maar enkel als "voorzorgsmaatregel" afgemaakt moeten worden?

De hele reden waarom de oornummers bij kleine hobby herkauwers is ingevoerd, is omdat MKZ vanuit Engeland Nederland/België is binnengekomen in 2001, en niemand na kon gaan waar die dieren waren geweest en welke dieren ermee in contact waren geweest. Waarschijnlijk waren de contact-dieren ook hobbydieren, maar niemand die het weet. Omdat schapen weinig symptomen vertonen tov runderen werd het pas opgemerkt toen het al te laat was en moesten veel bedrijven geruimd worden. Als deze eerste schapen waren gemerkt en hun in-contact schapen ook, had het ons miljarden euro's en dierenlevens bespaard...

Iedereen kan nu wel roepen dat het nergens voor nodig is, maar als de overheid niets doet en er breekt weer iets uit is het ook niet goed..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:22

manie schreef:

Citaat:
Dieren geboren na 1 januari 2010 moeten worden geidentificeerd met een electronisch id-middel:
- Visueel oormerk en elektronisch oormerk (groen)
- Oormerk (grijs, plastic of aluminium) en maagbolus
- Tijdelijk elektronisch of niet-elektronisch merk (rood) bij verlies van een merk, heeft een ander nummer dan het originele merk.
- Een dier met een rood merk mag alleen worden afgevoerd naar de slacht in Nederland.
- Pootband en een elektronisch oormerk (groen)
- Tatoeage (groen of zwart) en een elektronisch oormerk (groen)
- Tatoeage (groen of zwart) met maagbolus
- Pootband (grijs) en maagbolus

- Oormerk (oranje) en elektronische pootband
- Oormerk (wit) en injectaat/chip

Deze informatie is geverifieerd bij het Ministerie van LNV.

Je hoeft dus geen oormerk in te knippen, er zijn alternatieven beschikbaar die aan de regels voldoen.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:31

tsja wat ik mij nu afvraag, als je dat knippen zo traumatisch vind, waarom laat je dan geen DA komen, laat je je geitjes verdoven (helemaal) , en knip je ze dan erin... lijkt mij het probleem opgelost..

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 19:46

Ik vind het jammer dat mensen hier zo gaan reageren. Er zijn zat volwassenen die het met mij eens zijn en ook al ben ik 18 jaar, ik ben totaal niet puberaal. Ik neem mijn verantwoordelijkheden serieus en werk hard. Dit heeft er niks mee te maken dat ik kinderachtig wil zijn of puberaal weerstand wil gaan bieden. Het gaat hier puur om mijn dieren en dat ik het niet nodig vind, waarom een geit wel en een paard niet? Ik vraag hier netjes om tips voor eventuele alternatieven, niet om afgeblaft te worden door een stel volwassen die het toevallig niet met mij eens zijn.

Ik ben me nu aan het verdiepen in het regelen van een paspoort en het eventueel verdoven bij het knippen is inderdaad een goed idee. Heel simpel eigenlijk maar nog niet over nagedacht. Thanks voor het meedenken jilleroo, hier heb ik wat aan :)

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:51

ponytjuh76 schreef:
Ik vind het jammer dat mensen hier zo gaan reageren. Er zijn zat volwassenen die het met mij eens zijn en ook al ben ik 18 jaar, ik ben totaal niet puberaal. Ik neem mijn verantwoordelijkheden serieus en werk hard. Dit heeft er niks mee te maken dat ik kinderachtig wil zijn of puberaal weerstand wil gaan bieden. Het gaat hier puur om mijn dieren en dat ik het niet nodig vind, waarom een geit wel en een paard niet? Ik vraag hier netjes om tips voor eventuele alternatieven, niet om afgeblaft te worden door een stel volwassen die het toevallig niet met mij eens zijn.

:j _/-\o_

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:53

BaileyMix schreef:
Niet alles gelezen en misschien zeg ik nu iets compleet achterlijks hoor, maar kun je ze niet licht verdoven? Dan zouden ze het niet eens doorhebben toch, en dus ook geen latere problemen met de oren aanraken geven?

8nnemiek schreef:
Als je zo bang bent dat ze wantrouwend worden naar mensen toe, kun je ze dan niet gewoon door de da licht laten sederen, zodat ze er minder van meekrijgen? Gewoon voor je eigen gemoedsrust :) ik weet niet of geiten gewone tranquigel mogen hebben..?
Hoe vervelend ook, ik ben bang dat je er niet onderuit komt.
Ik vind het ook vreselijk lelijk, en zou ook bang zijn dat mijn dieren ergens achter zouden blijven haken, maar ik denk dat we nog wel een tijdje moeten wachten op alternatieven. Er komt vast wel ooit een chip uit die al vanaf dezelfde afstand te lezen is als het oormerk.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:02

In aanvulling op geodeo (lees even haar post). Het verschilt tussen geit en paard is ook het gevaar voor de volksgezondheid. Er zijn een aantal ziektes die bij geiten voorkomen en gevaarlijk zijn voor mensen. Denk aan q-koorts. Ook zijn er ziektes die van geit op schaap of rund kunnen overgaan en daarmee ook van invloed zijn op de economie. Bij paarden is dat veel minder het geval.

Maar vergeet niet dat paarden ook gebrandmerkt worden of tattoos gezet. Het is minder zichtbaar, maar fijn voor paarden zal het niet zijn.

Hiermee probeer ik je vraag te beantwoorden waarom het bij paarden anders geregeld is. En het kan best dat het ooit veranderd, maar nu nog niet.

Heb je ook nagedacht over een maagbolus eigenlijk?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:03

Geodeo, het gaat er niet om dat ze niet solidair wil zijn, het gaat om het tegen de oormerken zijn. Als je het aan veehouders vraagt willen ze ook liever zonder. Solidair zijn kan je zo wie zo wel. Zijn wij ook met onze 2 varkentjes. Wel geregistreed inclusief uiteraard een ubn nummer. Maar 1 heeft zijn oormerk in de kast liggen. Die drukken we er wel in als hij komt te overlijden. De ander heb ik geïmporteerd uit duitsland, en mocht dus (uiteraard) niet zonder vervoerd worden en wou het risico niet nemen om aangehouden te worden. Degene uit NL wel, was een kort ritje. Ik betaal dus om mijn 2 varkens te mogen hebben, zal ze ook nooit verbergen of iets met een uitbraak, maar ben dus hobbyist en ook zodanig geregistreerd. Helaas zijn er erg veel mensen die zomaar iets aanschaffen zonder ook maar iets te registreren en daar komen de problemen. Niet zozeer van hen die geen oormerk in wil doen hoor.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:05

Dan zou ik voor een lichte verdoving en een tatoeage. Met een tatoeage kunnen ze ook nergens achter blijven hangen.

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 20:09

beert schreef:
Heb je ook nagedacht over een maagbolus eigenlijk?

Bedankt voor je antwoord.. Ik snap het ook helemaal hoor en ik wil me ook heel graag aan de regels houden.. Hoopte alleen dat er een andere manier was.. Ik heb ook over de maagbolus nagedacht maar heb gelezen dat je het risico loopt om te slokdarm te beschadigen.. Ben een beetje panisch aan het worden van al die dingen.. Kon ik maar gewoon een chip laten plaatsen..

pipo schreef:
Geodeo, het gaat er niet om dat ze niet solidair wil zijn, het gaat om het tegen de oormerken zijn. Als je het aan veehouders vraagt willen ze ook liever zonder. Solidair zijn kan je zo wie zo wel. Zijn wij ook met onze 2 varkentjes. Wel geregistreed inclusief uiteraard een ubn nummer. Maar 1 heeft zijn oormerk in de kast liggen. Die drukken we er wel in als hij komt te overlijden. De ander heb ik geïmporteerd uit duitsland, en mocht dus (uiteraard) niet zonder vervoerd worden en wou het risico niet nemen om aangehouden te worden. Degene uit NL wel, was een kort ritje. Ik betaal dus om mijn 2 varkens te mogen hebben, zal ze ook nooit verbergen of iets met een uitbraak, maar ben dus hobbyist en ook zodanig geregistreerd. Helaas zijn er erg veel mensen die zomaar iets aanschaffen zonder ook maar iets te registreren en daar komen de problemen. Niet zozeer van hen die geen oormerk in wil doen hoor.

Inderdaad hier hetzelfde. Ik heb alles goed geregeld en het papierwerk en registratie is allemaal in orde..

Geodeo schreef:
BaileyMix schreef:

8nnemiek schreef:
Als je zo bang bent dat ze wantrouwend worden naar mensen toe, kun je ze dan niet gewoon door de da licht laten sederen, zodat ze er minder van meekrijgen? Gewoon voor je eigen gemoedsrust :) ik weet niet of geiten gewone tranquigel mogen hebben..?
Hoe vervelend ook, ik ben bang dat je er niet onderuit komt.
Ik vind het ook vreselijk lelijk, en zou ook bang zijn dat mijn dieren ergens achter zouden blijven haken, maar ik denk dat we nog wel een tijdje moeten wachten op alternatieven. Er komt vast wel ooit een chip uit die al vanaf dezelfde afstand te lezen is als het oormerk.

En hier kan ik niets anders op zeggen dan sorry, overheen gelezen. Wist niet dat er zoveel ophef zou ontstaan op mijn vraag dus heb misschien te snel willen lezen.

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 20:12

Iris82 schreef:
Dan zou ik voor een lichte verdoving en een tatoeage. Met een tatoeage kunnen ze ook nergens achter blijven hangen.

Dan moet ik dus voor een combinatie van een maagbolus en een tatoeage kiezen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:13

:j

Je ontkomt er niet aan dat er iets pijn gaat doen.
De oormerken zijn dan nog het meest onhandig. Dan maar een tatoeage.

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 20:17

Dat is inderdaad waar. Een tatoeage is misschien wel handiger. Bedankt :)

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:17

maagbolus is anders minder prettig dan een oormerk inbrengen lijkt mij.. " De bolus wordt ingebracht met een speciale applicator (grote uitvoering van een wormpil-injector). Het inbrengen van de bolus vereist nogal wat vaardigheid. Risico van beschadigen van de slokdarm bestaat."

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 20:19

Dat tatoeëren en die maagbolus, doet een dierenarts dat? Ik heb dus geen idee waar ik dit moet laten doen..

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 20:20

Pearlx schreef:
maagbolus is anders minder prettig dan een oormerk inbrengen lijkt mij.. " De bolus wordt ingebracht met een speciale applicator (grote uitvoering van een wormpil-injector). Het inbrengen van de bolus vereist nogal wat vaardigheid. Risico van beschadigen van de slokdarm bestaat."

Ik laat het dan wel allebei meteen doen bij de verdoving.. En dat zei ik inderdaad ook daar krijg ik de kriebels van.. Andere combinaties dan een oormerk mogelijk met een tatoeage?