Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
dees_daan schreef:Joaltijd schreef:Ok, even een situatie.
Wat heb je liever, je loopt met je hond aangelijnd door het bos. En er komt een loslopende hond op af..
Dat die hond een schop/duw krijgt. (dus geen vieze rotschop!) Of dat 1 vam de honden gebeten wordt. Dan ben je verder van huis!
Jammrr dat de hond altojd de dupe wordt, maar ik geef liever een zet, dan dat 1 van de honden gebeten wordt met alle gevolgen daarbij..
Heb zelf trouwens geen hond
Of er gebeurd niets.. Dat kan ook nog, het loopt niet altijd op vechten uit.
Ik kom ook wel eens een loslopende hond tegen terwijl die van mij aan de lijn zitten, ik wacht dan gewoon even tot de eigenaar er is om hem aan te lijnen als er geen agressie is.
Vertrouw ik het niet helemaal dan hou ik hem vast zodat het niet tot vechten komt.
Ik zou alleen een schop geven als de hond agressief naar mijn honden is en niet reageert op mijn stem, echt alleen om mijn eigen honden te beschermen, anders niet.
Vorig jaar is hier een heel drama geweest omdat er een husky los liep (losloopgebied) die op iemand met een andere hond af ging, ging niet helemaal goed, andere hond zat aan de flexie en ze raakten verstrikt. Eigenaar van de andere hond geeft de husky een schop en de husky overlijd..
Mensen in de wijk hebben iemand vals beschuldigd (ik wist dat het een stabij was van de andere man, man die beschuldigd werd heeft een kooiker kruising) en de wildste verhalen gingen rond.
Natuurlijk is het ontzettend sneu dat de husky overleden is maar de man die de schop gaf voelde zich ontzettend schuldig en heeft de hond verkeerd geraakt..
Hij beschermde dus ook zijn eigen hond en had niet de intentie om de hond dood te schoppen.
chanel1985 schreef:dees_daan schreef:
Of er gebeurd niets.. Dat kan ook nog, het loopt niet altijd op vechten uit.
Ik kom ook wel eens een loslopende hond tegen terwijl die van mij aan de lijn zitten, ik wacht dan gewoon even tot de eigenaar er is om hem aan te lijnen als er geen agressie is.
Vertrouw ik het niet helemaal dan hou ik hem vast zodat het niet tot vechten komt.
Ik zou alleen een schop geven als de hond agressief naar mijn honden is en niet reageert op mijn stem, echt alleen om mijn eigen honden te beschermen, anders niet.
Vorig jaar is hier een heel drama geweest omdat er een husky los liep (losloopgebied) die op iemand met een andere hond af ging, ging niet helemaal goed, andere hond zat aan de flexie en ze raakten verstrikt. Eigenaar van de andere hond geeft de husky een schop en de husky overlijd..
Mensen in de wijk hebben iemand vals beschuldigd (ik wist dat het een stabij was van de andere man, man die beschuldigd werd heeft een kooiker kruising) en de wildste verhalen gingen rond.
Natuurlijk is het ontzettend sneu dat de husky overleden is maar de man die de schop gaf voelde zich ontzettend schuldig en heeft de hond verkeerd geraakt..
Hij beschermde dus ook zijn eigen hond en had niet de intentie om de hond dood te schoppen.
Ja, die man is ook niet slim geweest om zijn hond aangelijnd in een losloopgebied te hebben. Als je hond niet los kan lopen, moet je daar ook niet zijn. Er zijn gebieden genoeg waar honden niet los mogen lopen, het zou dan maar erg zijn als je dat niet zou mogen in een gebied waar het wel mag.
anneliesdj schreef:Ik vind het maar raar dat iedereen zegt dat de schop terecht was want de hond mocht daar niet loslopen.
Als dit een losloopgebied was geweest, had hij dan niet mogen schoppen? Of ook wel?
Sellyxx schreef:Zo zie ik ook vaak honden aan de lijn die zelf heel erg aan het uitlokken zijn,
of tanden laten zien etc. Vervolgens als mijn hond dan erop afkomt (niet kwaadgezind) ,
krijg ik als het ware de schuld dat ik mijn hond bij me moet houden.
De honden zelf lijken veel gestresster door het gedrag van de baas,
dan dat ze iets echt zelf eng vinden.
chanel1985 schreef:Dan moet jij jouw hond niet laten los lopen in een losloopgebied , want klaarblijkelijk bijt jou hond wel andere honden.
Mijn hond bijvoorbeeld bijt nooit, wilt alleen maar spelen en sociaal contact maken met andere honden. Als ik nog maar zou twijfelen dat mijn hond zou durven bijten, laat ik haar niet los, ook niet in een losloopgebied. Dan zou ik daar al niet gaan lopen.
Tegenwoordig ben ik dus ook overgegaan op het blokkeren van tegemoetkomende honden met mijn lichaamstaal en ik duw ze ook weg met mijn voet (schoppen dan weer niet, of ze moeten agressief aanvallen). Maar vaak is dit niet succesvol en net als Urielle heb ik echt het gevoel dat ik mijn hond op zulke momenten in de steek laat, omdat ik te beleefd ben naar anderen.chanel1985 schreef:Dan moet jij jouw hond niet laten los lopen in een losloopgebied , want klaarblijkelijk bijt jou hond wel andere honden.
Mijn hond bijvoorbeeld bijt nooit, wilt alleen maar spelen en sociaal contact maken met andere honden. Als ik nog maar zou twijfelen dat mijn hond zou durven bijten, laat ik haar niet los, ook niet in een losloopgebied. Dan zou ik daar al niet gaan lopen.
Sellyxx schreef:Ik vind het wel een lastige situatie,
wat ik bijv. bij ons vaak in het park zie ( losloopgebied )
is dat wanneer mijn hond (, die van zichzelf vrolijk en sociaal is,
dus altijd wel even op een hondje afkomt )
op een andere hond afkomt, die aan de lijn zit,
de eigenaar zelf al gelijk spastisch begint te doen,
met zijn of haar handen te wapperen en slaan in de lucht,
wat ervoor zorgt dat mijn hond het alleen maar leuker vind.
In zo'n geval heeft mijn hond dus wel eens een schop gekregen van ga weg.
Terwijl wanneer iemand gewoon rustig doorloopt of iig duidelijk zegt 'nee' en verder zelf rustig blijft, mijn hond ook gewoon doorloopt.
PaulinBijoux schreef:Kleine toevoeging voor die mensen die denken goed bezig te zijn met hun loslopende, vrolijke en sociale hond:
Als een hond is aangelijnd, met een lijnlengte van minder dan 1 meter dan is de hond aan de lijn vrij om wat dan ook te doen. Als de agressieve hond dan bijt, is dit niet de fout van de aangelijnde hond maar de fout van de loslopende hond! Dus je kan er helemaal niks mee om met je sociale maar dode hond bij de politie. Je krijgt gewoon de opmerking: Dan had je de hond bij je moeten houden.
VogeltjeM schreef:Ik heb tijdens het wandelen ook ontiegelijk veel last van andere loslopende honden. Mijn hond is heel onzeker. Toen ik haar kreeg (herplaatser) was ze ronduit doodsbang, nu gaat het beter maar ze is nog altijd niet echt gediend van andere honden. Daarbij komt dat ze ook nog eens klein van stuk is (formaatje jack russel). Haar lichaamstaal is bij voorbaat al zo onzeker dat andere honden hier nogal heftig op reageren. Het gebeurt werkelijk iedere wandeling weer dat grote loslopende honden op haar afstuiven, frontaal terwijl ze haar aankijken, al dan niet opgezette borstels, waardoor zij vlucht en ze vervolgens 10 rondjes achterna gezeten wordt, luid keffend/piepend, terwijl de andere hond het wel vermakelijk vindt, of soms echte agressie laat zien. Reacties van de baasjes variëren van 'schattig he' tot naar hun hond roepen terwijl die uiteraard niet komt. Ik word hier zo GEK van.
Nu lijn ik mijn hond dus aan als ik andere honden aan zie komen, puur zodat ze niet achtervolgd gaat worden en kan inzien dat als zij niet vlucht, de andere hond ook niets doet. Krijg ik nog commentaar van die baasjes (terwijl hun hond zowat OP de mijne staat en de mijne met de staart tussen de poten zo onderdanig is als maar kan, zich probeert op te hangen aan de riem om maar weg te komen) dat ik mijn hond niet moet aanlijnen want zo maak ik hem alleen maar anti andere hondenTegenwoordig ben ik dus ook overgegaan op het blokkeren van tegemoetkomende honden met mijn lichaamstaal en ik duw ze ook weg met mijn voet (schoppen dan weer niet, of ze moeten agressief aanvallen). Maar vaak is dit niet succesvol en net als Urielle heb ik echt het gevoel dat ik mijn hond op zulke momenten in de steek laat, omdat ik te beleefd ben naar anderen.
Mocht iemand nog tips hebben over wat ik kan doen in zo'n situatie, heel graag, want ik word er gewoon zo ontiegelijk gefrustreerd van.
Ik kan me dus totaal niet vinden in de reactie van Sellyxx, want ik ben dan waarschijnlijk zo'n spastische wapperende eigenaar, maar JIJ moet de verantwoordelijkheid nemen om jouw hond geen overlast te laten veroorzaken, je moet die niet bij de andere eigenaar leggen. Eigenaren die spastisch beginnen te wapperen hebben daar over het algemeen dus een goede reden voor. En werkelijk, van alle honden die ik tegenkom, is denk ik 10% inderdaad slechts een voorbijganger, en de andere 90% ontiegelijk irritant, opdringerig en vervelend. De meeste eigenaren lezen hun hond gewoon totaal niet.
Toevoeging: mijn hond is erg goed in hondentaal. Honden die rustig, beleefd passeren, daar reageert ze niet op. Alleen bestaat het gros van de honden (hier althans) gewoon uit onopgevoede monsters en die denderen zonder enige vorm van notie keihard frontaal op haar af, terwijl ze haar strak aankijken. Of ze komen gewoon keihard aangestormd zonder vaart te minderen, terwijl ze totaal op haar fixeren.
Winged schreef:PaulinBijoux schreef:Kleine toevoeging voor die mensen die denken goed bezig te zijn met hun loslopende, vrolijke en sociale hond:
Als een hond is aangelijnd, met een lijnlengte van minder dan 1 meter dan is de hond aan de lijn vrij om wat dan ook te doen. Als de agressieve hond dan bijt, is dit niet de fout van de aangelijnde hond maar de fout van de loslopende hond! Dus je kan er helemaal niks mee om met je sociale maar dode hond bij de politie. Je krijgt gewoon de opmerking: Dan had je de hond bij je moeten houden.
Amen![]()
Bovendien, wat doe je met een niet aangelijnde hond in een gebied waar je je hond aan MOET lijnen.
PaulinBijoux schreef:chanel1985 schreef:Dan moet jij jouw hond niet laten los lopen in een losloopgebied , want klaarblijkelijk bijt jou hond wel andere honden.
En juist eigenaren als jij zijn het probleem!
Jouw hond doet niks maar gaat wel op andere honden af om te spelen. Dit mag je als eigenaar pas toestaan als je weet dat de andere hond dit ook accepteert. Je bent een basisregel vergeten aan te leren: een hond hoort niet zomaar op andere honden af te lopen.
En ja ik laat mijn hond wel los. Mijn hond is een robot en staat ten alle tijde onder appèl. Mijn hond doet meestal niks maar als ik het vermoedde heb dat er wat gebeurd dan roep ik mijn hond en is hij naast me. Er is nog nooit wat gebeurd, maar mijn hond weet hoe hij moet bijten wat de eerste fout direct de laatste fout maakt.
PaulinBijoux schreef:Kleine toevoeging voor die mensen die denken goed bezig te zijn met hun loslopende, vrolijke en sociale hond:
PaulinBijoux schreef:Als een kind op mijn eigendom afloopt waar ik hem niet wil hebben geef ik het ook eerst een waarschuwing en dan een draai om z'n oren. Moeten de ouders het kind maar onder appèl hebben.
Mag hopen dat wij elkaar niet treffen.
ThreeFingers schreef:Nou.....als mijn kind lastig gevallen word door een vervelend pestend kind, zal ik ook stappen ondernemen!
Iris82 schreef:PaulinBijoux schreef:Kleine toevoeging voor die mensen die denken goed bezig te zijn met hun loslopende, vrolijke en sociale hond:
Ik ben zeer benieuwd waar je deze wijsheid vandaan hebt.