Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Re: Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 09:26

Ook ik vind dat honden gewoon aangelijnd horen :j

Mijn hond gaat ook prima los, blijft flink bij mij in de buurt. Sterker nog: als hij plots merkt dat hij verder dan 15m van me weg is raakt hij in paniek en komt hij vlug op me afgesjeesd. En toch hou ik 'm aan de lijn. Waarom? Allereerst vanwege dezelfde reden die in dit topic wordt aangegeven: de dieren. En daarnaast ook gewoon de mensen die niets met honden hebben. Die zien niet graag een loslopende kolos ronddraven. En dan kan je wel mopperen 'mijn hond luistert braaf, hij loopt normaal nooit naar andere mensen/dieren' maar oh wat heb ik dat excuus toch al vaak gehoord als er weer één of andere loslopende hond op me afkomt in het bos.

En ik weet niet meer van wie de post was over de Rottweiler en dat je dan op je rug ligt, maar dat vind ik toch uitvluchten. Ik heb zelf een Rottweiler reu van 60-70kilo met een behoorlijke dosis power. Maar met een degelijk tuig (Julius K9 bijvoorbeeld) en een flexi lijn met voldoende vrijheid - 15 meter bijvoorbeeld - heb ik toch absolùut geen probleem om hem onder controle te houden hoor. En dit is ook nog een vrij jolige jonge hond die achter takjes aanspringt :+

Flexi lijn is toch een fijne oplossing, niet? Die komen tegenwoordig in alle soorten en maten. Je hond is aangelijnd maar kan toch nog 10-15 meter probleemloos van je af lopen. Prima toch? Ik snap überhaupt het probleem soms niet. Mijn hond is aangelijnd maar hoeft echt niet als een robot naast me te lopen aan een lijntje.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:22

Rollijnen vind ik waardeloos. De baas denkt controle over de hond te hebben maar heeft het nauwelijks en de hond wordt er vaak ook volledig vrij mee gelaten waardoor er regelmatig gevaarlijke situaties ontstaan (want in tegenstelling tot los, zit er nu nog een lijn tussen hond en baas die vaak zeer slecht te zien is) en ook voor spelende honden is het niet veilig.

Het litteken van een hond die onder de rollijn doorschoot:
Afbeelding

Sowieso is de langste rollijn 10m, en eigenlijk zie je die nooit te koop dus dan zit je al aan maximaal 8m. Wat ik niet lang genoeg vind ter vervanging van loslopen. Onze hond heeft een periode niet los gekund (puberaal gedrag) en die liep toen veel aan een 15-20m lijn, 6-8mm. Van die lijn zijn nu 2 shetlander touwhalstertjes gemaakt dus die is nu nog 9m. Langer dus dan de langste normaal te koop zijnde rollijn, en toch wordt zijn vrijheid er al behoorlijk door beperkt.

Het is, zolang er geen andere honden zijn, en geen andere mensen, en er een duidelijk overzicht is, zonder dat de lijn verstrikt kan raken, een leuke optie voor naast loslopen, maar het wordt vaak verkeerd ingezet.

Overigens is het ook de manier om je hond te leren trekken, want er wordt altijd druk op de lijn gelegd.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:34

Tja eerlijk ik heb er nooit maar dan ook nooit last mee gehad. Ik laat mijn hond er ook volledig vrij mee altijd en ik zie werkelijk geen enkele manier waarop hij verstrikt zou kunnen raken... Als er andere honden of mensen zijn roep ik hem bij mij en moet hij dicht / aan de voet blijven. Sowieso roep je je hond dicht bij je als er andere honden of mensen zijn en kan ik me niet voorstellen dat je je hond los laat als er onvoldoende overzicht is, want dan ga je al snel andere mensen storen imo.

Mijn hond trekt helemaal niet. Als je een degelijke flexilijn koopt heeft die niet teveel weerstand of druk zoals jij het noemt, en hoeft er dus ook geen probleem te zijn op dat gebied. Hij krijgt trouwens OF de volledige lengte OF hij loopt aan de voet, en hij weet heel goed hoe lang de lijn is en hoeft het niet te wagen om te gaan trekken. Ook gaan we met een longeerlijn wandelen soms. Die is een stuk langer en kan hij verder mee lopen. Hij let écht wel op waar hij loopt hoor en krijgt voldoende vrijheid waardoor hij zich er niet aan kan bezeren.

Zoals voorheen aangegeven vind ik het inderdaad jammer dat mensen nog steeds denken boven de wet te staan. Als een hond aangelijnd moet zijn, moet dat gewoon. Einde verhaal. Er zijn imo voldoende plekken waar je hond volledig los kan rennen, eventueel met andere honden.

Blitz22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:38

Mijne loopt gewoon los. Luisterde goed en komen geregeld herten tegen en kijkt hij mij aan van wat die ermee moet.nmaar honden die niet luisteren moeten ze aan de riem doen inderdaad.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:09

lekker blijven dekken dan. Gek! heb bijna alles gehaald op mn hond. VZH Ipo 1 2 en 3 speurhon 1 en 2 ph1 en ph2. Dat heeft niets met opvoeden te maken maar puur aan hoe je hond is. en zn karakter kan je niet veranderen. maar weest gerust tegen zo iemand hoef ik mijn hond niet te verdedigen. Vind je erg hipokriet overkomen! zeer on respect vol iemand zn dier zo uitkafferen terwijl je niet weet hoe het beest verder is![/quote]

Sorry, maar ik kaffer jou volgens mij niet uit. Ik noem jou geen gek, ik noem je niet hypocriet. Ik zeg alleen dat ik vind dat een hond die niet normaal rustig aan de lijn kan lopen niet goed opgevoed is. Dan kan hij weet ik het wat aan diploma's gehaald hebben, blijkbaar zit de basis er niet goed in.

xGwennn_94 schreef:
maartje ik stelde alleen een vraag. En je kan niet van een hond verwachten waar het in zijn aard ligt om druk te zijn keurig aan de lijn te laten lopen. Als jij ADHD zou hebben kunnen mensen niet verwachten dat je uren rustig en braaf stil zou zitten of mee loopt zonder een teken van drukte te laten merken.

Mijn paard is ook zo'n ADHD type. Gigantisch druk, vind alles leuk en spannend, weinig concentratie vermogen. Toen ik haar kreeg kon ze ook niet normaal aan een touwtje lopen, hing continue en probeerde me omver te trekken. Nu loopt ze zonder morren keurig rustig naast me mee. Als ik er vanuit gegaan was dat dat haar karakter nou eenmaal druk was en dat ze het nooit zou leren dan had ze het ook nooit geleerd.[/quote]

Ja maar mijn hond is zo gek oud nog niet. En vind best dat een beestje nog ''puppy'' mag zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:12

Tuurlijk mag hij puppy zijn. Maar om daarom maar los te laten lopen op plekken waar dat niet kan en mag (zoals in bossen waar duidelijk gevraagd wordt om aan te lijnen) vind ik raar en niet kunnen.

En daarbij, als hij al zó veel diploma's heeft gehaald had hij dit toch ook al makkelijk kunnen leren?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:24

Vjestagirl schreef:
Tuurlijk mag hij puppy zijn. Maar om daarom maar los te laten lopen op plekken waar dat niet kan en mag (zoals in bossen waar duidelijk gevraagd wordt om aan te lijnen) vind ik raar en niet kunnen.

En daarbij, als hij al zó veel diploma's heeft gehaald had hij dit toch ook al makkelijk kunnen leren?

Met al die examens is die toch wel al minimaal een jaar of 2? Dan mag je wel verwachten dan hij netjes aan de lijn kan lopen, dat heb je zelfs bij je VZH laten zien in het B gedeelte. ;) Dat ze nog druk mogen zijn, natuurlijk! Vertel mij wat :') Ik heb een Duitse Herder van net een jaar en ja, blaadjes zijn enorm leuk en grassprietjes en en en. Maar dat maakt niet dat je je hond niet aan hoeft te lijnen bij zo'n bordje.

Ik ga dan gewoon naar een ander gebied, want ik heb ook het idee dat het alsnog stress oplevert, ook al zit de hond aangelijnd. Om maar niet te spreken over de lange lijnen en flexlijnen, dan gaat alleen het jagen niet meer. En het is niet alleen het jagen dat stress oplevert.

Leuk dat er verschillende mensen hun hond niet aan willen lijnen, omdat deze niet jaagt. Het gaat niet alleen om het jagen, het gaat ook om het toevallig tegenkomen van wild, wat zich bijna dood schrikt. Dit zorgt er wel voor dat er steeds minder plekken zijn waar de hond los mag lopen. Als de hondeneigenaren zich niet eens aan de regels van een gebied kunnen houden, waarom zouden ze daar dan nog mogen komen...

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 16:05

Mizora schreef:
Rollijnen vind ik waardeloos. De baas denkt controle over de hond te hebben maar heeft het nauwelijks en de hond wordt er vaak ook volledig vrij mee gelaten waardoor er regelmatig gevaarlijke situaties ontstaan (want in tegenstelling tot los, zit er nu nog een lijn tussen hond en baas die vaak zeer slecht te zien is) en ook voor spelende honden is het niet veilig.

Het litteken van een hond die onder de rollijn doorschoot:
[ Afbeelding ]

Sowieso is de langste rollijn 10m, en eigenlijk zie je die nooit te koop dus dan zit je al aan maximaal 8m. Wat ik niet lang genoeg vind ter vervanging van loslopen. Onze hond heeft een periode niet los gekund (puberaal gedrag) en die liep toen veel aan een 15-20m lijn, 6-8mm. Van die lijn zijn nu 2 shetlander touwhalstertjes gemaakt dus die is nu nog 9m. Langer dus dan de langste normaal te koop zijnde rollijn, en toch wordt zijn vrijheid er al behoorlijk door beperkt.

Het is, zolang er geen andere honden zijn, en geen andere mensen, en er een duidelijk overzicht is, zonder dat de lijn verstrikt kan raken, een leuke optie voor naast loslopen, maar het wordt vaak verkeerd ingezet.

Overigens is het ook de manier om je hond te leren trekken, want er wordt altijd druk op de lijn gelegd.

Dan heb je het idd over mensen die verder hun hond niet opvoeden en niet laten luisteren, want ik heb dit nooit met mijn hond. Ik heb een flex van 5 meter, maar ik gebruik de stop knop bijzonder weinig. Heel veel doe ik al met mijn stem. Spelen doe ik niet als mijn hond vast is, is gewoon niet handig. Ook met een gewone riem is spelen niet handig. Dan klik ik haar vaak even los. Ik loop ook wel eens met twee honden aan twee flexlijnen, gaat prima. Ik heb nog nooit ongelukken gehad.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:59

anneliesdj schreef:
annebe schreef:
Te lang op de dierenambu gereden om ook te zien hoe het daadwerkelijk gaat, repelsteeltje benoemt het keurig...
Hier gaan de honden ook altijd los of ik noe met of zonder hond door de bossen loop, rennen gaan de reeen en herten toch wel.
Honden zijn 100% jagers (windhonden) maar doen niets door een fatsoenlijke opvoeding.

Jij hebt een windhond het jagen afgeleerd? Ben heel benieuwd hoe.

Blue had al weinig interesse in wild, die loop voor zich uit te sukkelen en bij Nolah zijn we heel duidelijk geweest.
Op de renbaan, mag je achter de "haas" aan en tijdens de wandelingen blijf je bij ons.
En dit gaat met 2 windhonden prima! Onze opvanger was erg jachtgericht en die zag je soms een half uur niet meer terug, dus bleef vooral veel aan de lijn.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 18:04

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:19

Ach.....nee toch.

Dus.....geen honden meer toelaten daar? Je zou het haast gaan doen.

Oeps de boete! Nou misschien helpt dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 22:54

Jeetje wat een aanstellerij. Hier lopen 8 jagers op 10 hectare grond en staan er minstens 4 jachthutten van waaruit ze zoveel reetjes doodschieten dat er nu nog maar 1 loopt.
Daar zijn mijn honden niks bij vergeleken :')

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 23:00

Jouw verhalen worden er imo niet geloofwaardiger op Repelsteeltje....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 23:35

Als je hond zowel los of vast niet bij je uit de buurt gaat dan struint hij/zij ook niet op meer of minder herten als ie los loopt. Er lopen bij ons in de buurt gelukkig geen herten dus hier heeft onze hond sowieso geen last van :Y)

Ik vind het trouwens een beetje raar om maar te doen alsof het hele probleem bij honden eigenaren ligt dat je nergens meer mag komen. Alsof we allemaal losgeslagen debielen zijn die door een roedel niet opgevoede wolfshonden door het bos gesleurd worden terwijl we almaar roepen "dat doet ie anders nooit!"
Het komt volgens mij ook gewoon omdat we nog maar ongeveer 5 postzegels bos over hebben en we daar eigenlijk nog 4 van willen bebouwen waardoor al het recreatief gebruik van bossen op die ene postzegel aan komt en dan kan er in zo'n bos gewoon niets meer omdat iedereen elkaar voor de voeten loopt :Y) .

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 01:36

Anoniem schreef:
Jeetje wat een aanstellerij. Hier lopen 8 jagers op 10 hectare grond en staan er minstens 4 jachthutten van waaruit ze zoveel reetjes doodschieten dat er nu nog maar 1 loopt.
Daar zijn mijn honden niks bij vergeleken :')

Wat een onzin, jagers mogen maar een max aantal afschieten en moet dit ook doen om te zorgen dat er niet teveel reeen komen.

Sneu van deze reetjes dat ze doodgebeten zijn. Ik heb persoonlijk niet zo'n moeite met loslopende honden in een gebied waar dit niet mag mits de hond goed onder appèl staat en dat is helaas vaak niet het geval.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 01:55

Een hert ziet niet of een hond aan de lijn is of niet.. die merkt alleen als de hond het bos in stapt, of ver bij de eigenaar weg is.. Een geschrokken hert springt hoe dan ook weg, eerder van mij dan van de hond die los naast mij loopt..ik maak immers meer lawaai..

maar goed dat terzijde even..

mijn hond loopt los.. puur omdat ze aan de lijn verder bij mij af loopt dan los en onrustiger is.. Ze is gewoon een lijnhanger en dat heb ik haar helaas niet af kunnen leren, het is het aard van het beestje.. klik ik haar los, dan pakt ze een stok een meter bij mij vandaan en loopt tevreden naast of achter mij mee, hooguit eens vijf hondenpasjes voor mij uit..

ter vergelijk.. ooit op terschelling ben ik niet zo braaf geweest.. eerst stond wilt u op de paden blijven.. Ik ben netjes op paden gebleven.. maar het waren wel wildpaadjes.. gewoon omdat ik lekker alleen rustig in het bos wilde lopen (toen had ik mijn hond overigens wel aangelijnd, omdat de paadjes minder breed zijn en je weet niet of er een ree in de bosjes ligt te schuilen)..

op een open plek lag een omgevallen boom, ik klik de hond los en die gaat een beetje rondscharrelen, lekker in het zonnetje aan de andere kant van de open plek..

ik schrik mij ineens een ongeluk, over de boomstam waarop ik zit springt ineens een hert (echt minder dan 2 meter afstand). en springt in 5 sprongen naar de andere kant (ontspannen) en verdwijnt weer in het bos.. Op dat moment draait mijn hond die dus daar stond aan de kant waar het hert de bosjes in verdween zich naar mijn terug (ze stond met haar neus in de bosjes toen het hert overstak) .. en kijkt mij aan: Was er wat? ik moest zo vreselijk lachen.. Ze ziet, hoort of ruikt ze niet.. of het interesseert haar gewoon voor geen ene moer.. Konijnen kunnen ook gewoon rondhupsen waar ze loopt.. ze kijkt er niet naar (parsson jack russel.. geen respect voor haar ras blijkbaar).

Als ik mensen zie aankomen dan doe ik altijd even de riem tussen haar halsband (klikken is meer werk).. het lijkt dus alsof ze aangelijnd is, de riem heb ik vast en reikt tot in haar hals.. Enige waar ik altijd vastklikt is als er iemand met kinderen of een hond aankomen.. immers als ze even stopt dan kukelt de riem uit haar halsband, en ik zoek ook geen issues op..

Mijn hondje staat netjes onder appel en geeft niets om wat er naast het pad gebeurd en reageert niet op wild.. ik doe haar aan de riem zodra er iets zou kunnen gebeuren.. Nu kan de regel 10x zijn dat ze aan de riem moet, maar hierdoor maakt ze juist meer herrie dan aan de riem.. ondanks dat ik de regel overtreed doe ik voor de natuur en 'last' in mijn ogen het meest juiste voor het wild dat aanwezig is.. Wel ben ik mij bewust dat ik er een boete voor kan krijgen en als die wordt uitgedeeld dan betaal ik m met liefde.. Tot nog toe 2x betrapt en tweemaal rustig uitgelegd en ook het verschil laten zien.. 2x mijn weg mogen vervolgen met: zolang u m dan maar aan de riem doet als u mensen of dieren op het pad tegenkomt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 08:55

Ik verbaas me hoe mensen smoezen maken om gebrek aan opvoeding hond en gebrek aan eigen opvoeding, goed te praten.

Als je hond persé los moet lopen blijf dan uit de natuur..... Heb dan ook het lef om rondje politiebureau te lopen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:04

Kom hier maar eens wonen dan als je me niet gelooft. Neem meteen oordoppen mee want de laatste dagen wordt er dagelijks veel geschoten, ik weet niet op wat want de reetjes zijn op 1 na hier op.
Ze zijn aan het oogsten dus dan loopt er altijd een groep jagers mee om alles dat uit het gewas komt rennen af te knallen.
1 ding weet ik wel, zodra op ons eigen stuk bos het jachtcontract afloopt komt er geen verlenging meer. Eerlijke jacht vind hier niet plaats, veel ouwe gekken die niets levends kunnen zien lopen.

Ik heb mijn honden overigens altijd electronisch aangelijnd.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:10

Aangezien die van mij een echt jagertje is is die altijd aangelijnd. Onze puppy wilt alleen maar spelen dus die ook. Moet wel zeggen dat ik, jammer genoeg, nog nooit een ree, hert oid heb gezien in het bos. Alleen vogels en eekhoorntjes.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:38

vind het wel opvallend hoeveel eigenaren in dit topic aangeven hun hond(en) los te laten lopen als dat niet is toegestaan. Dat is al aso. Dat is imo vragen om totale verboden voor honden zodat de goede weer lijden onder de slechte.

De zogenaamde goed onder appel staande honden en honden die niet jagen, die daarom niet zich aan de regels hoeven te houden slaat natuurlijk nergens op!

Ik ben ook niet heilig hoor (nu ga ik dan weer wel naar het losloopgebied) , alleen dat goedpraten vind ik zooooo sneu.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:19

Imo is het van belang om je hond onder controle te hebben en of je hem daarvoor vast moet binden of niet is helemaal niet van belang. Er zijn ook genoeg mensen die als een vlaggetje achter hun aangelijnde hond aan wapperen, persoonlijk heb ik daar vaker last van dan de mensen die hier hun hond wel los hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:36

gaat er niet om of je er last van hebt.....
Gaat erom dat los verboden is - meestal om een goede reden, soms misschien niet - maar dat staat er los van!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:44

slimmerik schreef:
Ik verbaas me hoe mensen smoezen maken om gebrek aan opvoeding hond en gebrek aan eigen opvoeding, goed te praten.

Als je hond persé los moet lopen blijf dan uit de natuur..... Heb dan ook het lef om rondje politiebureau te lopen....

ik neem aan dat je op mij doelt?

mijn hond is prima opgevoed en kan naar de maatstaven netter aan de lijn lopen dan de meesten.. alleen los loopt ze nog veel netter.. Ik snap je veroordeling dus niet zo.. in een stad of dorp loopt ze aan de lijn, niet voor mij of haar of voor boetes, maar omdat je met medeweggebruikers zit (voetgangers dus)..

dat mijn hond minder opvalt als ze op een natuurlijke wijze kan lopen is juist een teken van opvoeding.. een lijn is een uitvinding die ervoor zorgt dat je de hond beter onder controle kunt houden en dat het niet onder je appel vandaan stapt.. de lijn bij mij is meer een schijnvertoning, waarbij ze eerder niet meer zelf nadenkt (immers ik denk dan wel voor haar).. zonder lijn let ze meer op mijn bewegingen en volgt ze die directer.. bij de lijn, laat ze zich gemakkelijk hier en daar door de lijn leiden..

of ik oom agent of ko de boswachter toevallig tegenkomt maakt mij hierbij ook niet uit zoals ik al aangaf, ik sta ze netjes te woord en als de boete komt, betaal ik die

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:10

superwoman schreef:
Gaat erom dat los verboden is !

Het is toch verboden omdat het een probleem is? Ik vind regels om de regels nu niet echt een argument, regels heb je gewoon verzonnen en kan je ook gewoon weer veranderen als ze nergens op slaan.

Imo zou het beter zijn als je gewoon echt de kwaaie aanpakt ipv het de kwaaie altijd maar voor de goede laat verpesten. Het is imo echt compleet idioot dat ik in overtreding ben als mijn bejaarde doodbraaf achter me aan sjokt zonder touwtje maar dat de buurman die zijn labrador van 40 kg iedere dag zijn dochter van 11 een rondje door de wijk laat sleuren, en daarbij vaak bijna verongelukt omdat de hond bepaald waar ze heen gaan zich braaf aan de wet houdt 8)7

Als ik de stadswacht tegen kom betaal ik de boete wel :$ , de politie hier is gelukkig niet zo flauw :P

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:16

liedje89 schreef:
superwoman schreef:
Gaat erom dat los verboden is !

Het is toch verboden omdat het een probleem is? Ik vind regels om de regels nu niet echt een argument, regels heb je gewoon verzonnen en kan je ook gewoon weer veranderen als ze nergens op slaan.

Imo zou het beter zijn als je gewoon echt de kwaaie aanpakt ipv het de kwaaie altijd maar voor de goede laat verpesten. Het is imo echt compleet idioot dat ik in overtreding ben als mijn bejaarde doodbraaf achter me aan sjokt zonder touwtje maar dat de buurman die zijn labrador van 40 kg iedere dag zijn dochter van 11 een rondje door de wijk laat sleuren, en daarbij vaak bijna verongelukt omdat de hond bepaald waar ze heen gaan zich braaf aan de wet houdt 8)7

Als ik de stadswacht tegen kom betaal ik de boete wel :$ , de politie hier is gelukkig niet zo flauw :P

jij ook al zo'n hondje dat de 'lijn' slechts een versiersel is maar geen enkele functionele waarde?

mijn ervaring is gekeken wordt naar de situatie, het gedrag van de hond en dat van de baas voordat men naar een bonnenboekje grijpt..

en zo hoort het ook te zijn.. wetten zijn er natuurlijk om nageleefd te worden.. en geen schande als een pennelikker de regel letterlijk ten uitvoer brengt.. maar dit ligt naast aan de pennelikker veel vaker aan de persoon zelf..