Kat volledig buiten houden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:51

Zoolgangster schreef:
Bekenden van me hielden 1 kat volledig buiten, en die is daardoor dus ziek geworden en doodgegaan volgens de dierenarts: het voer werd 's winters te koud en die kat kon daar door een darmprobleem niet tegen. (Dat die kat zulke gevoelige darmen had was bij die mensen niet bekend.)

Wat voor voer geef je ze dan? Vind ik echt de dikste onzin, daarbij kunnen ze ook gewoon vangen. Onze katten aten volgens, muizen, en brokjes en zijn daar prima oud op geworden. Áls ze doodgingen was het eigenlijk altijd door een aanrijding..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:53

Zoolgangster schreef:
Bekenden van me hielden 1 kat volledig buiten, en die is daardoor dus ziek geworden en doodgegaan volgens de dierenarts: het voer werd 's winters te koud en die kat kon daar door een darmprobleem niet tegen. (Dat die kat zulke gevoelige darmen had was bij die mensen niet bekend.)

Ergo: gezonde katten kunnen prima buiten leven mits ze ergens droog kunnen zitten.

En laat de meeste katten nou gewoon gezond zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:01

imd schreef:
Zoolgangster schreef:

Wat voor voer geef je ze dan? Vind ik echt de dikste onzin, daarbij kunnen ze ook gewoon vangen. Onze katten aten volgens, muizen, en brokjes en zijn daar prima oud op geworden. Áls ze doodgingen was het eigenlijk altijd door een aanrijding..

Nee, doodgaan door aangereden te worden dat is lekker :=

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:45

Joolien schreef:
imd schreef:

Nee, doodgaan door aangereden te worden dat is lekker :=

Naast vergiftiging en overlast veroorzaken voor mij een reden om dus mijn katten binnen te houden en in mijn eigen tuin. Maar daar ging dit topic niet over.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:52

Het kan zeker.
maar wat heb jij aan een kat die altijd buiten is?
Waarom wil je een kat?
Vanuit de drang naar een lekker knuffeldier of gewoon naar een dier wat rondloopt om naar te kijken? (Want dat krijg je met een buiten dier)
Ook moet je goed nadenken dat een kat buiten houden zeker kan met een schuurtje etc. Maar als je echt een mens aanhankelijke kat hebt dat het best zo kan gaan zijn dat ze gaan roepen om mee naar binnen te willen etc. En gewoon ook binnen bij je willen zijn.

Je moet ze dus bewust afstandelijker gaan opvoeden dan je kat die naar binnen gaat.
Maar wat heb je dan aan een kat? Je wil er toch ook mee knuffelen etc? Ook die haren gaan mee je huis in etc.

Daarbij is een afstandelijke buiten kat ook wel eens geneigd om in de winter lekker bij de buren of ergens anders in de straat naar binnen te gaan omdat hij/zij het wel lekker warm mag liggen (die van ons gaat nu nog door het kattenlak van de buren om daar lekker even op de bank te liggen, ondanks dat ze bij ons naar binnen mag en je hebt er flink gezeik mee in de buurt)

Het kan zeker,
maar ik denk niet dat het eerlijk is tegenover waarom jij een kat wil.
want ik kan mij niet voorstellen dat jij een (boerderij) kat neemt om de muizen weg te houden. (Waarvoor ze vaak op de boerderij rondlopen)
Maar dat jij een kat wilt voor de gezelligheid. en die heb je dan niet.. Of moet je niet zo creëren.. want mijn knuffel kat gaat door het lint als ze niet mee naar binnen mag en heeft er altijd moeite mee. Jankt het liefst de hele nacht als ze buiten moet blijven..

Ik vind het vaak gemeen om een kat te nemen voor alleen de positieve dingen en de negatieve dingen niet te willen hebben. En dat creëer je zo...
Een kat die wel moet knuffelen en liefde moet geven als jij er zin in hebt en jij even buiten komt..Maar op moet rotten en het zelf maar moet uitzoeken als jij binnen bent...

Het leven van een boerderij kat is ook totaal niet te vergelijken met het leventje wat jou kat zal krijgen..

(Je laat de kat dan zeker ook lekker buiten poepen/plassen? Je geeft de buurt dus ook nog overlast.)
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 01-05-14 09:58, in het totaal 2 keer bewerkt

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:53

Wij hebben een hybride kat. Zomers zie je hem bijna niet (alleen om te eten komt hij even binnen)
En in de winter gaat hij lekker bij de kachel liggen. En gaat dan alleen naar buiten om de plantjes te bemesten :D
Hij heeft een grafhekel aan de kattenbak, maar moet hij echt nodig doet hij het er wel op.
Het liefst houd hij het heel de nacht op...

blokje

Re: Kat volledig buiten houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 10:11

er kan toch een kattenbak in de schuur?!
buurt ga ik geen problemen mee krijgen vele hebben een kat

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 10:17

maar als ik egoistische zou zijn is een katten eigenaar die zijn kat 24/7 binnen houd dan niet egoistische?
doe je toch ook puur voor jezelf.
iedereen neemt dieren voor zichzelf. altijd een egoistische keuze dus.
sommige katten zouden misschien best 24/7
binnen kunnen. maar onze buurkat mag alleen binnen en in de tuin. die jammert erg veel.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:17

TS, ga je dan voor 1 of 2 kittens? 1 alleen en dan ook niet in huis vind ik wel erg treurig. Zo'n diertje heeft ook gezelschap nodig. Als je er 2 neemt hebben ze in ieder geval elkaar en kunnen ze elkaar ook nog eens warm houden. 1 kitten alleen buiten vind ik persoonlijk geen optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:18

Het is maar net wat de kat gewend is. Is de kat gewend binnen te leven, is het prima voor zo'n kat. Net als andersom maar ga je van een buitenkat verwachten dat hij altijd binnen moet zitten of andersom vind ik dat niet eerlijk.
Zelf heb ik een naaktkat die wil je niet buiten hebben :P Hij zit nu af en toe in de tuin maar dan verbrand ie in de zon en heeft krassen over zijn lijf van de rozenstruik :P

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:19

blokje schreef:
maar als ik egoistische zou zijn is een katten eigenaar die zijn kat 24/7 binnen houd dan niet egoistische?
doe je toch ook puur voor jezelf.
iedereen neemt dieren voor zichzelf. altijd een egoistische keuze dus.
sommige katten zouden misschien best 24/7
binnen kunnen. maar onze buurkat mag alleen binnen en in de tuin. die jammert erg veel.

Nee, je doet het dan ook voor een ander.

Wij hebben duiven en vissen buiten, en als we een kat zien gooien we er een tennisbal naar.
We zijn die rotbeesten zat, sorry dat ik het zeg, maar ze hebben al 2 duiven gedood.
Laat ik de details maar niet vertellen.

Als er 1 in onze tuin zit bij de vijver of bij de duiven, heeft ie geen lang leven meer.

Dus egoïstisch is het niet om een kat binnen te houden, beter zelfs voor anderen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 10:21

is trouwens gewoon een discussie punt geen oordeel ofzo ;)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 10:22

ik wil er eventueel wel 2 hubs weet het nog niet.

snap dat anderen last hebben van anderen hun katten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:25

Heb niet alle reacties gelezen, dus als ik met iets kom wat er al staat sorry.
Is het geen idee voor je moeder om de dag dat ze op visite komt een tabletje te nemen voor de allergie?
Mijn moeder is allergisch voor honden, wij zijn allemaal mensen met honden in de familie. Ik heb poedels, daar heeft ze geen last van. De honden bij mijn zus en broer verharen wel en daar heeft ze wel last van. Dus als ze daar heen gaat neemt ze een tabletje in tegen de allergische reacties en dan heeft ze nergens last van.

Persoonlijk zou ik geen kat nemen om deze altijd buiten te houden. In de winterperiode ben je veel minder buiten en ga je niet voor de gezelligheid in de kou buiten bij ze in de schuur zitten om ze een portie aandacht te kunnen geven.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:30

Er zijn voldoende middelen die mensen kunnen gebruiken als ze een allergie hebben .
Wij hebben een hond en een aantal katten en mijn schoonmoeder en zwager kunnen er beide niet tegen , voor ze hier op visite komen nemen ze een tabletje en nergens last van .............ik blij beestjes blij en hun blij !

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:40

Ik heb ook een familielid die zwaar allergisch is voor katten. Daar werkt geen pilletje tegen. Hij komt nu alleen als het mooi weer is en wij buiten kunnen zitten. De katten zijn hier altijd binnen en komen buiten in een kattenren. Ik heb katten omdat ik ze gezellig vind. Ik vraag me dan ook af waarom jij zo graag een kat wilt als deze toch niet binnen komt en alleen maar buiten is. Ik zou persoonlijk ook geen kat nemen die buiten moet blijven.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:42

damian23 schreef:
Ik heb ook een familielid die zwaar allergisch is voor katten. Daar werkt geen pilletje tegen. Hij komt nu alleen als het mooi weer is en wij buiten kunnen zitten. De katten zijn hier altijd binnen en komen buiten in een kattenren. Ik heb katten omdat ik ze gezellig vind. Ik vraag me dan ook af waarom jij zo graag een kat wilt als deze toch niet binnen komt en alleen maar buiten is. Ik zou persoonlijk ook geen kat nemen die buiten moet blijven.

Dat is nou goed, binnen houden en als ze buiten willen een kattenren.
Ook geen anderen die er last van hebben. Zouden meer zo moeten doen! :j

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:42

Opzicht hoeft het buitenleven niet zo'n probleem te zijn, maar waarom neem je geen twee katten dan hebben ze mekaar.
Dan hoef je je ook niet schuldig te voelen als jullie wat meer binnen zitten.
En ik zou wel zorgen dat ze een plek hebben waar ze echt vorstvrij kunnen liggen.

Lauraa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:46

jorika1986 schreef:
Wij hebben een hybride kat. Zomers zie je hem bijna niet (alleen om te eten komt hij even binnen)
En in de winter gaat hij lekker bij de kachel liggen. En gaat dan alleen naar buiten om de plantjes te bemesten :D
Hij heeft een grafhekel aan de kattenbak, maar moet hij echt nodig doet hij het er wel op.
Het liefst houd hij het heel de nacht op...

onze katten waren echt precies zo :)

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:52

Dit kan prima!

Ik nam 2 jaar geleden de huiskat (toen 1,5 jaar oud ) over van een collega die hem ivb kleine kinderen niet langer wilde houden. Ik zocht een kat om de muizen in de stal op te jagen dus zei "breng hem maar bij mijn". De 1e nacht hem opgesloten in de stal. Hij vond paarden doodeng. De volgende dag schoot hij naar buiten, na 5 dagen kwam hij terug en sindsdien is hij niet meer terug geweest. Hij mag niet in huis, maar slaapt in de paardenstal, overkapping of op een plankje bij de achterdeur. In de winter kiest hij er zelf vaak voor om in de paardenstal te slapen, hij weet precies wanneer ik daar de deur afsluit of in een plastic tubje met oud stro wat in de overkapping staat (was per toeval). Nu het warmer is slaapt hij ook bij de achterdeur op zijn plakje met tapijt. Verder houdt hij mijn buiten gezelschap met poetsen en rijden en als we buiten zitten komt hij er ook altijd gezellig bij liggen. Gaat echt perfect, tegenwoordig ligt hij soms ook gewoon midden in de stal van de paarden terwijl ze er in staan of liggen, super lief. Hij vangt muizen en vogels en heeft inmiddels ook al een rat gedood, dus gezelligheid en ongedierte bestrijding in 1 en volgens mijn is hij super happy :j

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:53

Ik denk dat de reden waarom jij een kat wilt, lekker knuffelen, gezelligheid. Dit krijg je niet door een buitenkat te creëren. Die kat is dan zo gewend om alleen maar buiten te zijn dan die ene aai op zijn hoofd in de winter hem/haar niet meteen een schootkat maakt. Een kattenbak in de schuur betekent niet dat deze dan ook meteen wordt gebruikt. Als die kat de keus heeft, kan jij niet bepalen waar hij wel/niet zijn behoefte doet.

Ik denk niet dat je krijgt wat je wil door een buitenkat te nemen. Ga er maar vanuit dat je die kat alleen ziet wanneer die eten krijgt, misschien ook wel niet, en dat het niet snel een knuffelkat zal worden.

Plus, een kitten moet zeker toch wel een langere tijd in huis wonen voordat ie volledig naar buiten kan.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:55

RedRoses schreef:
Dat is nou goed, binnen houden en als ze buiten willen een kattenren.
Ook geen anderen die er last van hebben. Zouden meer zo moeten doen! :j

Vind ik ook. Ik wil niet dat mijn dieren overlast veroorzaken bij anderen. En ik doe het ook voor de veiligheid. Wij wonen in het buitengebied en hebben geen directe buren. Voor een kat zou het ideaal zijn. Weinig buren die er overlast van hebben, maar ik weet zeker dat ze verongelukken. Ik heb Ragdolls en die blinken niet uit in handigheid en intelligentie :o Die liggen voor je het weet in de sloot, worden aangereden of gehakseld als er hier in de buurt geoogst wordt. Ik heb een ren aan het huis vast zitten dus ze kunnen gewoon kiezen of ze binnen of buiten zitten.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:59

damian23 schreef:

ja wel hoor gewoon even naar de huisarts, en zoeken tot je de juiste pillen gevonden hebt er is zo veel op de markt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:02

Hij heeft pilletjes en die neemt hij ook in, maar dan zit hij evengoed met een kwartier met rode ogen en een dichte keel. Met honden werkt een pilletje wel, maar met onze katten is het niet te doen.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:08

een kat kan heel goed buiten leven, wij hebben stalkatten en deze genieten van de vrijheid en het jagen en zijn toch nog steeds super aanhankelijk.
Onze katten komen dus oook niet binnen, wel kunnen ze droog en warm in de stal liggen

Zelf zou ik dan ook beiede kittens pakken, ze hebben dan gezelschap
en het is gewoon een genot voor je om de katjes te zien spelen met elkaar!