boer met jachtvergunning wil hond doodschieten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:31

Hier lopen heel veel honden los.. Maar in plaats van schreeuwen tegen mensen en de kans lopen op blessures bij mij paarden en doodgeschopte honden heb ik dus wel gewoon een extra schriklint gespannen op honden-hoogte. Kost haast geen moeite, en het scheelt je een hoop frustratie. Gelukkig denken hier meer boeren zo, en kom je hier bijna alleen koeienweides tegen met schrikdraad. Werkt als een tierelier, en het is niet veel duurder en ook nog veiliger dan prikkeldraad.
En mijn hond blijft ook aan de lijn, die kan niet los, maar ik begrijp heel goed dat mensen hun hond liever los laten waar dat kan, en ook dat puppy's wel eens oostindisch doof kunnen zijn op momenten dat je het niet verwacht. Ik ben gelukkig maar één keer iemand tegengekomen die de hond echt bewust achter dieren aan liet rennen (en nog stond te lachen ook -O- ).. dat is uiteraard een ander verhaal, dat kan ik ook niet hebben.

Fenrir

Re: boer met jachtvergunning wil hond doodschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:34

Hier hebben de meeste weides geen omheining in de vorm van draad want ze hebben gewoon een sloot. Dan heb je dus alleen maar 1 houten hek. En dan nog zijn er honden die gewoon de sloot door gaan. Wat moet je dan doen? Nog een extra schrikdraad plaatsen om de sloot? Dat is onzinnig.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:37

8nnemiek schreef:
Het gaat om de agressie van die man. Iemand die dreigt mijn dieren dood te schieten daar zou ik ook bang voor zijn. Ik zou daar ook niet meer langs durven. Iemand die zo agressief reageert, dat gaat hem echt niet alleen om de koeien. Dat zal van zichzelf al een heel agressief persoon zijn. Ik ken dat soort mensen wel. Wij werden als kind al gewaarschuwd om bij bepaalde boerderijen niet in de buurt te komen..

Et voilà... Doel bereikt. Weer eentje minder langs (of door) het terrein van de boer *D

Nee even zonder gekheid. Denk je werkelijk dat die agressie zomaar uit de lucht komt vallen? Dat het dan 'vast wel een agressief persoon van zichzelf' is? De ervaring leert dat het 0,00000 effect heeft om dergelijke hondeneigenaren vriendelijk doch dringend te verzoeken hun hond aangelijnd buiten het eigen terrein te houden. Dan houdt het een keer op met het geduld. Ook een boer heeft geen engelengeduld en al helemaal niet als de veiligheid van zijn dieren in gevaar komt door zulke stommiteiten. Nu schiet een boer een keer uit z'n slof en voelt de hondeneigenaar zich opeens bedreigd...

A-me-hoe-la. Sommige mensen zijn nu eenmaal hardleers, de boodschap komt op deze manier tenminste over.

8nnemiek schreef:
Als de overlast van die honden echt zó erg is dat je zo agressief moet worden, dan kan zo'n boer veel beter gewoon een schriklint op honden-hoogte spannen langs de weg zoals ze hier in de buurt ook overal doen. Kost je hooguit een paar honderd euro en je bent van alle overlast af.. Vandaar dat ik me niet kan voorstellen dat die honden de enige ergernis van die boer zijn.

Tel maar eerder een paar duizend euro voor de tientallen hectares die er dan omheind moeten worden. Weggegooide duizenden euro's trouwens, want hondeneigenaren tillen hondjelief dan wel even over het draad heen zodat Takkie even lekker kan ravotten in de wei.

Ik vind het ronduit asociaal dat mensen hun hond op andermans terrein durven te laten. Koop zelf een hectare en laat je hond daar lekker rondrennen. "Nee, we hebben geen geld op de rug groeien." Een boer wel dan?

8nnemiek schreef:
Hier lopen heel veel honden los.. Maar in plaats van schreeuwen tegen mensen en de kans lopen op blessures bij mij paarden en doodgeschopte honden heb ik dus wel gewoon een extra schriklint gespannen op honden-hoogte. Kost haast geen moeite, en het scheelt je een hoop frustratie. Gelukkig denken hier meer boeren zo, en kom je hier bijna alleen koeienweides tegen met schrikdraad. Werkt als een tierelier, en het is niet veel duurder en ook nog veiliger dan prikkeldraad.
En mijn hond blijft ook aan de lijn, die kan niet los, maar ik begrijp heel goed dat mensen hun hond liever los laten waar dat kan, en ook dat puppy's wel eens oostindisch doof kunnen zijn op momenten dat je het niet verwacht.

Ik weet niet hoeveel hectare grond jij bezit voor je paarden, maar een beetje veehouder in Nederland zit toch al gauw aan tientallen hectaren grond. Die ga je niet 'even omheinen'.

Puppy Oost-Indisch doof? Niet onder appèl, dat is een betere benaming. Helemaal niet erg dat een pup (nog) niet altijd luistert, maar houdt hem dan aangelijnd. Heel erg simpel.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:38

Ayasha schreef:
Draad is hier 50 euro per 200m. Reken maar eens uit op een paar hectares + extra stroom + de plusjes en het werk gezien veel koeienweides met prikdraad zijn.

Precies. En je zal meerdere draden moeten spannen, op verschillende hoogtes. D'r zit nogal een verschil tussen een tekkel en een herder. Niet te doen voor de boer dus.

Plus dat het geen enkel verschil maakt - hier in de buurt heeft een boer een weide afgezet met gaas (ingegraven, ong. 1 meter hoog) + stroomdraad, en daar lopen schapen. Op zonnige dagen kan hij meerdere keren per dag (!) mensen aanspreken om hun hond uit die wei te halen. En die kunnen dus NIET per ongeluk die wei in. "Oh, maar hij doet niets hoor!", "hij wil alleen maar spelen", "het is nog een puppy, die doen dat nou eenmaal". Die man ontploft ook, en volkomen terecht. "Sorry" dekt zijn schade niet, "sorry" verwijdert geen stront uit de wei, "sorry" kalmeert zijn beesten niet, en "sorry" kan geen abortus ongedaan maken.

Honden, en zéker puppies, horen aangelijnd behalve in losloopgebieden, en op prive-terrein horen ze nooit te komen. Als de hond niet altijd onder appèl staat, dan de hond niet los totdat het dier beter getrained is.
Ik kan me goed voorstellen dat je je kapot schrikt als er een scheldende boer op je afkomt, maar ik kan me nog beter voorstellen dat die boer daar een hele goede reden voor heeft. Hond aan de lijn, probleem opgelost, iedereen blij.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:41

8nnemiek schreef:
En mijn hond blijft ook aan de lijn, die kan niet los, maar ik begrijp heel goed dat mensen hun hond liever los laten waar dat kan, en ook dat puppy's wel eens oostindisch doof kunnen zijn op momenten dat je het niet verwacht. Ik ben gelukkig maar één keer iemand tegengekomen die de hond echt bewust achter dieren aan liet rennen (en nog stond te lachen ook -O- ).. dat is uiteraard een ander verhaal, dat kan ik ook niet hebben.

Tja, ik heb overal sloot alleen niet aan de voorzijde en achter bij een wandelpad heb ik een hek, en zelfs daar komen honden door (en ook mensen die er overheen klimmen om de paardjes te voeren/aaien).

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:42

@ Traiectum: Amen!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:43

en al kostte het maar een euro, niemand anders hoeft voor jou beesten te gaan betalen, deze discussie ging van de week ook al in een ander topic over een kat.
erg frustrerend dat mensen oogkleppen op hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:43

8nnemiek schreef:

Snap je helemaal
Alleen weer moet een ander dan de eigenaar van hond hemel en hel bewegen om te voorkomen dat de hond achter het vee/paarden aangaat
Is nog steeds de wereld op zijn kop.

Kan m nog verder doorvoeren maar dat wordt dan een discussie planetair nivo

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:07

Omheinen moet toch (op weides met een sloot na), en dan zou ik sowieso liever voor schrikdraad kiezen dan voor prikkeldraad, want daar verliezen boeren ook wel eens koeien door.
Op mijn huis heb ik ook een slot tegen inbrekers.. Inbreken mag niet, en ik kan wel elke dag voor mijn huis gaan staan en tegen iedereen roepen dat ze niet binnen mogen, maar het gebeurt toch als je er even niet bent :Y) je zal altijd kosten moeten maken vanwege andere asociale mensen. Of dat nu een extra brede, dichte omheining is, of een bordje met 'niet voeren', of een extra lint tegen honden..
Ik vraag me trouwens af wat die boer meer kost; de hele dag bij zijn wei moeten staan om op te letten of een extra draad spannen.
Nu hebben we hier inderdaad nergens heel veel ruimte, en hebben koeien geen hectares-grote weides. Dat scheelt natuurlijk wel.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:37

Miepie77 schreef:
mn kennisje gaat daar nu nooit meer lopen, ze is zich kapot geschrokken van die man

Ik zeg: Missie van de boer geslaagd. :j ;)

Wat ik nergens lees is hoe jullie in dat land kwamen en hoe het omheind is?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:45

Laatst was ik met de pony in een gebied aan het wandelen en ik kwam langs een hele grote koeienweide. Ik blijf bij koeienweides altijd even staan om foto's te maken, want ik vind koeien ontzettend mooie dieren, de blik in hun ogen (zo wijs!) en hun vachten.

Anyway, bij dit weiland was op het hek (op de dam) een bord bevestigt met een plaatje van een hond in een verbodsbord met eronder 'waken jullie mee?' beschreven. Er kwam een hondeneigenaar aan en die vond het toch wel zó raar dat hondjelief niet even gebruik mocht maken van dat grote grasveld, dus die stond een beetje te mopperen.

Op dat moment heb ik besloten de hondeneigenaar op het risico van stress bij de koeien en het risico van hondenpoep voor koeien te wijzen en hem uitgelegd dat het een boer vele duizenden euro's schade per jaar kan kosten wanneer er honden in zijn weiland komen.
Er werd heel positief gereageerd door de hondeneigenaar, sterker nog: hij vroeg door over het risico van hondenpoep op een maaiveld. Uitgelegd dat ook dit gevaarlijk is voor de koeien en voila, weer een hondeneigenaar erbij die weet waaróm een hond niet in een weide hoort.

Ik denk dat het gedrag van veel hondeneigenaren uit ontwetendheid bestaat en ik kan best begrijpen dat zo'n groot leeg grasveld (indien het een maaiveld betreft) best aanlokkelijk is om de hond even los te laten rennen.
Natuurlijk blijf je ook 'tokkiehondeneigenaren' houden die vooral schijt hebben aan andermans bezittingen. Maar die mensen zijn vaak ook geen hond waard.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 14:12

8nnemiek schreef:
Omheinen moet toch (op weides met een sloot na), en dan zou ik sowieso liever voor schrikdraad kiezen dan voor prikkeldraad, want daar verliezen boeren ook wel eens koeien door.
Op mijn huis heb ik ook een slot tegen inbrekers.. Inbreken mag niet, en ik kan wel elke dag voor mijn huis gaan staan en tegen iedereen roepen dat ze niet binnen mogen, maar het gebeurt toch als je er even niet bent :Y) je zal altijd kosten moeten maken vanwege andere asociale mensen. Of dat nu een extra brede, dichte omheining is, of een bordje met 'niet voeren', of een extra lint tegen honden..
Ik vraag me trouwens af wat die boer meer kost; de hele dag bij zijn wei moeten staan om op te letten of een extra draad spannen.
Nu hebben we hier inderdaad nergens heel veel ruimte, en hebben koeien geen hectares-grote weides. Dat scheelt natuurlijk wel.

Hoezo moet omheinen perse? Een maaiveld of maïsland omheinen om te voorkomen dat de grassprieten en maïsplanten weg wandelen? Ook op deze percelen (hectare-"vreters") kan Neospora voor problemen zorgen en dus wil je daar gewoon geen honden op hebben lopen.

Deze boer zal echt niet de hele dag bij zijn weiland gaan staan om mensen op heterdaad te betrappen en ze eens ff lekker uit te kunnen kafferen. Zou hij dat van plan zijn dan komt hij ogen en tijd te kort. Een boer kán niet de hele dag bij zijn grond gaan staan koekeloeren.

Een koeienweide voorzien van een extra draad? Honden van 20cm groot rennen overal onderdoor en grote honden springen gemakkelijk over 1.20m. Oftewel: die honden komen er toch wel.

Nu ga je eigenwijze/onwetende/asociale hondeneigenaren vergelijken met criminelen en hoewel sommigen er imo inderdaad op lijken gaat dat me toch net iets te ver. Het ongevraagd betreden van privé terrein lijkt me nou nog geen misdaad. Asociaal is het wel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 14:23

Sientje schreef:
Wat ik nergens lees is hoe jullie in dat land kwamen en hoe het omheind is?

Inderdaad, dat was mij ook al opgevallen.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 14:30

AmyII: Maar mensen zouden toch niet hoeven te weten wáárom iets niet mag? Mensen (en honden, en andere huisdieren) hebben gewoon niets te zoeken op het terrein van een ander, is er dan echt een reden plus uitgebreide uitleg van die reden nodig voordat mensen zich er aan houden? Een boer kan, met een beetje pech, dagelijks meerdere keren geduldig gaan uitleggen wáárom hondjelief echt niet op de wei mag. Daar heeft de gemiddelde boer toch helemaal geen tijd voor?

Geen aanval naar jou toe, ik vind het super dat je de tijd hebt genomen om het uit te leggen. Ik snap alleen niet dat het uberhaupt nodig is. Ik ga toch ook niet picnicken in de tuin van de buren? En er staan geen bordjes dat dat niet mag ;)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 14:54

@traiectum:
tja, daar zeg je zowat, picknicken in de tuin van de buren...
Ik zag een keer een wildvreemde vrouw met een paar kindertjes in de tuin van de buren lopen en de kinderen waren aan het schommelen en klimmen op het klimrek van de buren.
Ik dacht dat de buren bezoek hadden, maar achteraf bleken het dus wildvreemden te zijn die de kinderen even wilden laten schommelen.
Nu stond de schommel vanaf de straat erg in het zicht en het hekje is zo open te duwen (zo laag dat je er zelfs overheen kunt stappen).

Bij mijn nicht lagen zo een keer 2 dames naakt te zonnen in haar wei.
Nu had ze een niet zo lieve mechelse herder die daar vaker liep, dus is haar man :z erheen gelopen en heeft gevraagd of ze zich svp wilden aankleden en ergens anders wilden gaan zonnen, omdat hij niet voor de hond kon instaan als die hun onverhoopt zou zien liggen.

Bij ons thuis was vroeger een poortje tussen ons en de buren (inmiddels niet meer nadat er een nieuw hek is gekomen). Buurvrouw maakte daar regelmatig gebruik van om even te babbelen met onze andere buurman. Dan kwam ik thuis en dan stond ze in mijn tuin te kletsen...betrapt :o ! Niet dat ik daar ooit problemen van heb gemaakt :D .

Dus het gebeurt wel vaker dat mensen zich gewoon de vrijheid nemen van andermans erf gebruik te maken.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:01

Tja, ik kan me dat gewoon niet voorstellen, dat je zomaar het terrein van een ander oploopt :') ik voel me al ongemakkelijk de eerste dagen op een nieuwe stalling, of als ik op afspraak ergens het terrein op moet. En dan mág ik daar gewoon zijn :')

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:15

Bij ons bedrijf hebben wij een eigen korte (land)weg waardoor we het bedrijf zowel vanuit het dorp als vanaf de grote doorgaande weg kunnen bereiken.
Op het brede gedeelte van de landweg/eigen parkeerplaats doe ik ook wel eens mijn paard longeren.
Zo ben ik een keer noodgedwongen moeten stoppen met longeren, omdat men ongevraagd een wandelroute had uitgezet over ons terrein 8)7 .
Terwijl aan beide kanten van de landweg ons bord met naam erop staat.
Mensen wilden langs en begrepen niet wat ik daar aan het doen was >;) .

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:26

Traiectum schreef:
AmyII: Maar mensen zouden toch niet hoeven te weten wáárom iets niet mag? Mensen (en honden, en andere huisdieren) hebben gewoon niets te zoeken op het terrein van een ander, is er dan echt een reden plus uitgebreide uitleg van die reden nodig voordat mensen zich er aan houden? Een boer kan, met een beetje pech, dagelijks meerdere keren geduldig gaan uitleggen wáárom hondjelief echt niet op de wei mag. Daar heeft de gemiddelde boer toch helemaal geen tijd voor?

Geen aanval naar jou toe, ik vind het super dat je de tijd hebt genomen om het uit te leggen. Ik snap alleen niet dat het uberhaupt nodig is. Ik ga toch ook niet picnicken in de tuin van de buren? En er staan geen bordjes dat dat niet mag ;)

Je hebt gelijk hoor, mensen hebben in principe niks te zoeken op andermans terrein al dan niet omheind.
Maar ik snap dat de verleiding groot is om je hond lekker te laten rennen en dat daarbij niet direct nagedacht wordt aan de gevaren ervan, hoe jammer dit ook is.

Ik vind ook niet dat de boer die uitleg moet geven, maar dat deze uitleg bijv. bij de aanschaf van een dergelijk dier gegeven wordt. Of dat er op tv eens extra aandacht aan besteed word. Tsja... Het blijft een lastige kwestie. Mensen zijn imo verplivht van andermans terrein af te blijven maar ik snap de verleiding ook wel... Ik kom niet echt op de juiste woorden om mijn gedachten weer te geven eerlijk gezegd... ;).

Ik vatte jouw post ook niet als aanvallend op hoor, je hebt helemaal gelijk in wat je zegt.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:26

8nnemiek schreef:

Hoezo omheinen moet toch? Weet je hoeveel werk dat is om a) overal een omheining te zetten, b) deze te onderhouden en c) deze elke maaibeurt opzij te moeten halen?

Wij hebben weinig omheining ( alleen onze 11 hectares grote koeienwei zonder sloot, met prikkeldraad :P), en gaan dat ook niet doen omdat ANDEREN te beroerd zijn om zich fatsoenlijk te gedragen. Wij gaan ook echt niet bij de wei staan, dus het kost ons wat dat betreft niets. We hebben al alles geprobeerd; bordje bij elke (!) wei, de ingang afspannen met lint, briefjes ophangen bij de plaatselijke camping, mensen vriendelijk aanspreken.......

Nu hebben we een zero-tolerance beleid haha. Zo gauw we mensen signaleren in een wei gaan we erheen mét onze hond ( en die is dus niet heel vriendelijk en subtiel). En soms als ik toch aan het rijden ben met mijn paard. Samen met onze buren hebben we een soort 'waak-afspraak' , aangezien zij zicht hebben op een deel van ons land en wij op dat van hun. Vorig jaar hebben we tot 2x toe mensen moeten 'redden' uit een wei met jonge hengsten, en er zijn al verschillende keren reeën opgejaagd met schade tot gevolg.

Dus ach, die boer heeft vast al tig mensen met honden weg gestuurd. En dan ben je het wel eens zat. Tel daarbij dat je soms je dag niet hebt......

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:41

Amy wat mijn nu zo benieuwd is dat je volgens mijn nu een andere visie hierop hebt als toen in het vorige topic met de poes !

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:06

Amerikanen hebben een aardige uitdrukking die wel toepasselijk is in dit topic. Spreken van drie S ; Shoot, Shovel, Silence.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:07

Prachtig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:30

ohhh die is erg }>

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:56

caroline_max schreef:
8nnemiek schreef:

Hoezo omheinen moet toch? Weet je hoeveel werk dat is om a) overal een omheining te zetten, b) deze te onderhouden en c) deze elke maaibeurt opzij te moeten halen?

Wij hebben weinig omheining ( alleen onze 11 hectares grote koeienwei zonder sloot, met prikkeldraad :P), en gaan dat ook niet doen omdat ANDEREN te beroerd zijn om zich fatsoenlijk te gedragen. Wij gaan ook echt niet bij de wei staan, dus het kost ons wat dat betreft niets. We hebben al alles geprobeerd; bordje bij elke (!) wei, de ingang afspannen met lint, briefjes ophangen bij de plaatselijke camping, mensen vriendelijk aanspreken.......

Nu hebben we een zero-tolerance beleid haha. Zo gauw we mensen signaleren in een wei gaan we erheen mét onze hond ( en die is dus niet heel vriendelijk en subtiel). En soms als ik toch aan het rijden ben met mijn paard. Samen met onze buren hebben we een soort 'waak-afspraak' , aangezien zij zicht hebben op een deel van ons land en wij op dat van hun. Vorig jaar hebben we tot 2x toe mensen moeten 'redden' uit een wei met jonge hengsten, en er zijn al verschillende keren reeën opgejaagd met schade tot gevolg.

Dus ach, die boer heeft vast al tig mensen met honden weg gestuurd. En dan ben je het wel eens zat. Tel daarbij dat je soms je dag niet hebt......

amen _/-\o_

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:04

StalNollie schreef:
Amy wat mijn nu zo benieuwd is dat je volgens mijn nu een andere visie hierop hebt als toen in het vorige topic met de poes !

Als je in het andere topic gelezen had, had je begrepen dat de TS de omheining deels, al dan niet volledig zou willen vergoeden voor de buurman. Dus hoezo is mijn visie nu anders? De TS in dat topic wilde de buurman tegemoet komen om álle katten uit de tuin van de buurman te weren. Want hé als TS in het geval van dat topic haar katten binnen had gehouden, hadden de man en zijn vogels wel last gehouden van alle andere katten in de buurt.