Help hond bijt!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:16

Ik wens je hoe dan ook veel succes TS. Hier in elk geval nog wat leerzame informatie om bijtincidenten te voorkomen. Bedenk vooral dat honden de tijd anders waarnemen en alles een fractie sneller 'zien' dan wij. Het beste kun je dus leren van het gedrag van je hond door hem op video op te nemen en dat dan vertraagd af te spelen, pas dan zie je hoe veel communicatie de hond uit die je normaal mist omdat je dat simpelweg niet zo snel kunt zien als mens.

https://hondenbescherming.nl/media/cms_page_media/75/Bijtincidenten%20voorkomen%20middels%20een%20protocol.pdf

https://hondenbescherming.nl/media/cms_page_media/75/Bijtincidenten%20voorkomen%20middels%20een%20protocol%20-%20bijlage.pdf

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:35

sallandval schreef:
geerke schreef:
kun jij dat even uitleggen aan TS hoe ze dit op kan lossen?Of heb je dit al gedaan en heb ik er over heen gelezen...

Ik heb inderdaad gezegd wat ik vind, je hebt er volgens mij ook op gereageerd. Als de hond met rust (desnoods in een andere maker) laten niet helpt zou ik er een gedragstherapeut bij halen, dit is geen probleem en ook geen ras om maar wat mee aan te modderen.

Dus als de hond raar gedrag vertoont moet je hem met rust laten? Of het gedrag ontwijken door in een andere kamer te zetten?
Wat een rare aanpak, de hond hoort zich gewoon te gedragen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:50

CassieUltra schreef:
Nee ik bedoel ook niet aan de liezen trekken, het is een gevoelig stukje bij de hond, je draait soort van het velletje.

Dat is wel het domste wat je kunt doen bij een pitt die in vechtmodus zit, hoe meer je hem pijn doet, hoe feller hij wordt.
Als hij vasthoud til je hem op aan zijn romp, poten laat je loshangen, dan heeft hij geen grip, kan dus niet trekken en daarmee geen schade aanrichten. Bovendien voelt hij zich niet prettig zonder grond onder de poten dus zal sneller loslaten.
Iemand anders pakt de hond aan de wangen en houd rustig vast, omgeving volledig prikkelvrij maken en rustig wachten tot hij verpakt of loslaat.
Breakstick is sneller maar ook dan is bovenstaande wel handig want een breakstick is geen knop die je indrukt waarop hij meteen loslaat.

Overigens vind ik het hele inslaapverhaal behoorlijk overdreven. Dat zou ook niet ter sprake zijn gekomen als het om een jack russel of labrador ging.
Daarbij is verreweg het meeste gedrag met de juiste training op te lossen of in elk geval dusdanig te beperken dat er geen last van ondervonden wordt in het dagelijks leven.
Ook bij deze hond, als het bij ts niet lukt, dan wel bij iemand met meer ervaring.

Hhilde

Re: Help hond bijt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:20

Okee, misschien wat vreemd maar het schijnt dat veel honden loslaten als je een vinger in hun anus drukt. Ik heb het nog nooit hoeven proberen, maar wie weet heeft iemand er ooit nog iets aan := Ik zou het wel doen als een hond mijn hond vast had.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:25

Ieuw! Dan probeerde ik eerst een schup tegen zn anus. :=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:37

Dan is wat ik hierboven beschreef toch een stuk frisser en het zal vast niet beter werken.
Vraag me wel af wie daarachter is gekomen en vooral hoe.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:45

anneliesdj schreef:
Dan is wat ik hierboven beschreef toch een stuk frisser en het zal vast niet beter werken.
Vraag me wel af wie daarachter is gekomen en vooral hoe.

Hoe lijkt me logisch :') :')
Wie weet ik ook niet, ik heb het eens via een ander forum gelezen. Het lijkt me niet compleet onlogisch daar je de hond in kwestie laat schrikken, met optillen en zo is de kans dat de hond gaat schudden oid nog groter.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:52

Als je hem optilt kan hij niet schudden, dat is dus net de truc.
Maar op het betreffende forum ging de hond van iemand in de aanval en diegene dacht: wacht, laat ik eens een vinger in zijn anus steken?
Nogal dirty mind als dat je eerste ingeving is :+

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 23:00

Nee, ik las het bij haar maar zij kan het ook van een ander hebben, al dacht ik dat het bij haar wel eens had gewerkt. Als ik een hond in een ander heb hangen en hij laat niet los (als in langer dan een minuut) en niets lijkt te helpen...

En honden kunnen nog wel schudden als je ze optilt hoor :j Als we jou aan je voeten ophangen kun je ook nog flink zwaaien met je lichaam := :D Het is wel andersom maar er zijn ook honden die iets vastpakken en daaraan de lucht in zijn en er alsnog flink aan schudden. Zoals honden aan een flostouw of aan de tak van een boom.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 23:04

Ja daarom moet je ook niet trekken.
Maar goed, de praktijk wijst uit dat wanneer je ze optilt, ze overrompelt en zich ongemakkelijk voelen en ze vrij snel loslaten. Dat ze dan nog schudden heb ik nog niet meegemaakt dus ik denk niet dat die kans nog zo groot is.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 23:09

Het is denk ik hoe dan ook beter om te voorkomen dat er twee honden op elkaar klappen :D

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 23:39

ik denk dat dit gedrag bezitterig is. En het territorium is natuurlijk voor een hond met een verleden veel belangrijker om te verdedigen. verder mag de hond op de bank en likt zn gezicht ik denk dat dat niet verstandig is want je vriend is nu onderdanig. niet op de bank en alleen staan en knuffelen of rechtop op de bank en hond op de grond maar liever hond af voor de bank. hond kan snel bij gezicht als je op de bank zit. Dus knuffel hem staand of als hij ligt. Dat is duidelijk en veel veiliger.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 23:41

Ik zou de eerste tijd helemaal niet knuffelen, pas wanneer de hond zich kan gedragen kun je rustigaan weer wat gaan aaien ed, gaat dat goed dan kun je hem uitnodigen om bij je te komen zitten. Bij je op schoot en je gezicht likken zou ik nog maar heeeeel lang mee wachten.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 07:18

anneliesdj schreef:
Dus als de hond raar gedrag vertoont moet je hem met rust laten? Of het gedrag ontwijken door in een andere kamer te zetten?
Wat een rare aanpak, de hond hoort zich gewoon te gedragen.

Wat iemand raar vind is natuurlijk per persoon verschillend. De meeste honden reageren pas lelijk als je je met ze bemoeit, hetgeen spanning bij de opwekt. TS beschreef ook dat die vriend contact zocht met de hond om er dan gezellig mee op de bank te zitten. Als hij dat achterwege zou laten en de hond links zou laten liggen was er misschien helemaal niets aan de hand.

Is er dan al wél meer aan de hand is zou ik inderdaad geen vriend inzetten om te testen hoe ver de hond zal gaan met zijn hapgedrag in billen en knieholtes, maar de hond even elders houden als de betreffende vriend op bezoek kwam. De GT kan dan weer verder met advies, maar dat lijkt mij op dit moment de veiligste optie.

Iemand die duidelijk weinig inzicht heeft in hoe hondengedrag werkt aanraden om te corrigeren door in het nekvel te pakken vind ík dan weer raar. Straks pakt ze hem in het nekvel maar net niet op de juiste moment of manier of ze valt of wat ook en wordt gebeten. Dan kan ze in het ziekenhuis zeggen; "ja, iemand op bokt zei dat dat een goed idee was", daar heeft ze alleen niet zo veel aan.

Volgens mij kun je beter voorkomen dat het zo ver komt als in het openingsverhaal door voorzorgsmaatregelen te nemen. GT kan beter inschatten hoe en wat en daarop inspelen dan wij vanaf een beeldscherm dacht ik zo.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 07:43

sallandval schreef:
Wat iemand raar vind is natuurlijk per persoon verschillend. De meeste honden reageren pas lelijk als je je met ze bemoeit, hetgeen spanning bij de opwekt.

Ja toch raar he, het is je huisdier, leeft in dezelfde ruimte's als wij en toch kunnen we ze maar niet met rust laten.
Ts gaf zelf al aan dat ze al een schreeuw heeft gegeven toen de hond aan kwam zetten en dat hij daar van schrok en goed reageren. Dan heeft ze die impuls dus wel, alleen niet de snelheid of lef om meteen aan te pakken. Daarbij, de hond houd er niet zomaar mee op, pas als iemand zich ermee bemoeit, dan zal ze dus ook niet snel te laat zijn.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:13

anneliesdj schreef:
Ja daarom moet je ook niet trekken.
Maar goed, de praktijk wijst uit dat wanneer je ze optilt, ze overrompelt en zich ongemakkelijk voelen en ze vrij snel loslaten. Dat ze dan nog schudden heb ik nog niet meegemaakt dus ik denk niet dat die kans nog zo groot is.

je moet het toevallig bij de hand hebben, maar koud water over de neus gooien werkt ook

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:45

Ja dat helpt zeker bij een pit die in zijn vechtraus komt :n

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:25

het werkt iig wel bij een Bullterrier

ik heb zelf een dominante engelse staff hij heeft nog nooit naar een mens uitgehaald
en bij andere honden hou ik hem uit de buurt
zn enigste speelmaatje is een rednose teef :)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 07:51

typisch bokt.. 50 % van de mensen roept alleen maar hond weg doen. TS vraagt tips en advies, en daarom is ze niet kundig genoeg om me deze hond te trainen? Iedereen moet het leren toch?

kom op zeg! Inslapen of weg doen kan altijd nog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 07:54

briitje schreef:
typisch bokt.. 50 % van de mensen roept alleen maar hond weg doen. TS vraagt tips en advies, en daarom is ze niet kundig genoeg om me deze hond te trainen? Iedereen moet het leren toch?

kom op zeg! Inslapen of weg doen kan altijd nog!

De combinatie van leren en (gevaarlijk) bijten vind ik anders nogal een grote gok ;)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:00

Sorry briitje maar ook jij spreekt uit onervarenheid.
We hebben het niet over een poedel.
En er zijn maar heel weinig mensen die inslapen adviseren!
Maar stel er komen straks mensen op bezoek en de hond begint te bijten en krijgt de smaak te pakken en gaat serieus bijten, wat dan?
TS en familie met de handen in het haar? Gillende mensen....paniek en uiteindelijk misschien een zwaargewonde...

En dan met z'n alle schreeuwen, ze hadden hem weg moeten doen!
Ze hadden hem moeten laten inslapen....

Ik zeg beter voorkomen dan genezen.

Jammer dat TS het filmpje niet plaatst.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:04

Knap dat jij uit kan zeggen dat ik uit onervarenheid spreek. Meerdere rassen in huis, wat wel een tikkie moeilijker zijn. Maar geeft niet, kan je ook niet weten ;). En ik hoef me ook niet te verantwoorden.

weg doen vind ik geen optie, hond is al herplaats en je weet nooit waar zo een beest terecht komt.

Als Ts eerst eens met een gedragstherapeut aan de slag gaat, kijken of dit verbetering geeft. Zoniet, kan inslapen ALTIJD nog. Geef zo een beest een kans. Kijk waar het vandaan komt.

Het is voor een pittbull geen normaal gedrag om mensen te bijten. Normaliter zijn ze naar mensen heel sociaal.

en heb niet alle reacties gelezen, dus misschien was 50 % dan overdreven. Maar vind het jammer dat bokt altijd een TS aanvalt, die vraagt om advies. En vooral bij zulke rassen, is dit heel erg.

Neem aan dat TS en haar broer wel wat kennis hebben van het ras en de oorsprong.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:10

briitje schreef:
Meerdere rassen in huis, wat wel een tikkie moeilijker zijn.

Ik ken je honden niet en weet niet in welke staat en op welke leeftijd je ze gekregen hebt. Maar de pitbull is niet voor wereldwijd aanvoerder van 'gevaarlijkste hond' lijsten en hij was ook niet voor niets verboden in Nederland van 1993 tot 2008. http://www.nylegalblog.com/2013/11/dog_bite_data_show_pit_bulls_t.html

Ik vind het dus nogal wat om te stellen dat jouw rassen moeilijker zijn dan die van TS terwijl je de hond in kwestie niet kent.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:18

Ja briitje dat durf ik nog steeds te zeggen! Want het is geen Pitt met twee t's maar met 1.

En als je mijn berichten had gelezen was mijn advies NIET inslapen. Maar deskundig advies. En advies vragen bij het resceu team omdat hun de verantwoordelijke zijn. Hun hebben de hond bij de broer van TS geplaatst.

En zoals je zelf schrijft hoort het ras mensvriendelijk te zijn.
Maar deze hond laat "kwal" gedrag zien naar mensen. Dit kan zeer ernstig uit de hand lopen!
Maar misschien is het speels gedrag van de hond en valt het allemaal best mee.
Maar zonder de hond gezien (filmpje) te hebben. Zal mijn advies echt niet zijn inslapen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:18

Ik heb niet de reacties in dit topic gelezen, en alhoewel wij niet daar op dat moment aanwezig zijn kan ik je wel een paar dingen vertellen en aanraden aan de hand van je post. Allereerst wil ik duidelijk maken dat dit soort problemen vaak voortkomen uit andere problemen die dieper liggen, iets structureels. Daarom zou ik je aanraden om met een goede gedragstherapeut samen te werken om dit op te lossen, deze situatie is niet fijn, zowel niet voor jullie als voor de hond. Ik had vluchtig gezien dat iemand zei: een hond mag niet bijten. Maar is dat zo? Vaak gaat bijten vooraf aan heel veel tekens die gemist worden door de mens, of erger nog: verkeerd geïnterpreteerd. De hond voelt zich gedwongen om te bijten; er is voor hem geen andere optie meer. Dit is sneu, zowel voor jullie als voor de hond. Leer die tekens op tijd herkennen, lees je in over kalmerende signalen en lichaamshouding van een hond. Hierdoor zullen al heel wat situaties voorkomen kunnen worden. Honden die bijten zijn vaak juist heel gevoelig, het is jammer dat hier juist altijd harde methodes met zoals slipkettingen voor worden gebruikt. Iets wat ik overigens niet goedkeur.

"Deze hond heeft een verleden.. wat de verleden is dan weten we niet.
Hij is angstig, maar uitdagend."

"Nu, heb ik sinds kort een vriend, die hier regelmatig over de vloer komt.
Wanneer hij binnenkomt is het grommen en blaffen (wel kwispelen) dus niet echt agressief.
Mijn vriend gaat dan zitten, en nodigt hem uit om eens te komen snuffelen, dat hij niets doet.
na zovaak, komt de hond dus bij hem op de bank zitten, kroelen samen, hij likt zn handen en zn gezicht af als die de kans krijg.. echt een soort van maatjes.

Maar wanneer mijn vriend opstaat, dan word ie hond helemaal gek.
Hij loopt achter hem aan, en probeert hem te bijten.
Zowel afgelopen vrijdag beet ie hem in zn knieholte, ik zette mijn stem op, en hij schrok en vloog de andere kant op.
Hij mag dit gewoon NIET doen."

Wat mij duidelijk wordt uit dit stuk is dat je hond het heel spannend vind om contact aan te gaan: hij weet niet goed hoe contact gelegd moet worden. Dit is een stukje waar wij je niet in kunnen helpen: een gedragstherapeut zal dit op de plek moeten analyseren en bijsturen. De hond zal deze huidige situatie ook niet prettig vinden(anders zou hij ook niet zo reageren), wanneer hem een betere, alternatieve methode gewezen wordt zal hij deze snel overnemen met een consequente hulp.

Wat me verder opvalt is dat de hond veel vrijheid krijgt, waar hij eigenlijk niet mee om kan gaan. De hond mag op je vriend aflopen, maar kan hier niet mee omgaan: logisch dat het misgaat. Ook al is het leuk om affectie te krijgen van een hond, ook voor de hond zelf overigens, ik denk dat het op dit moment misplaatst is om je vriend die affectie te laten geven. Eerst maar eens werken aan de rest. Wat belangrijk is, is dat je zo'n angstige, gespannen hond opzet voor succes: de hond mag niet de fout ingaan, anders vervalt hij terug in zijn oude patroon. Ik zou je dus aanraden om de hond niet meer achter je vriend aan te laten lopen(sowieso niemand), en hem met een gebaar weg te sturen naar bijvoorbeeld zijn mand of bench. Verder gewoon klein beginnen, laat hem de hond negeren en zorg dat de hond altijd rustig en ontspannen is(Vandaar ook de lichaamstaal die je moet leren herkennen).

"Ook wanneer er iemand voorbij het huis loopt draait ie helemaal door.
Gaat grommen en blaffen, en je word er serieus gewoon helemaal gek van..
Nou doe ik hem af en toe voor straf in de bench, maar het helpt gewoon niet."

Een hond zou zo'n straf ten eerste nooit begrijpen, ik zou hier ook mee stoppen want de hond zal hier alleen maar meer gespannen van worden(wat je dus net niet wilt hebben). Een straf moet volgen in de eerste paar seconden(3 seconden), en het liefste meteen, om effectief te zijn. Verder is het hier ook belangrijk om je hond een gevoel van succes te geven. Wat belangrijk hierin is, om zoals bij een puppy, een bepaalde regelmaat te creëren. Ik denk dat deze hond daar behoefte aan zal hebben. Maak van de bench een positieve plek, geef hem iets wat hij heel lekker vind(bijvoorbeeld een bot of een kong, iets waar hij lang bezig mee is) in de bench na een wandeling of activiteit. Hoogstwaarschijnlijk zal hij daarna gaan slapen omdat dat een natuurlijk ritme voor hem is(jagen, eten, slapen). Dit zal hem ritme en rust op een dag geven om hem de prikkels te leren verwerken. Voorlopig zou ik hem van de vensterbank/deur weg proberen te houden zodat hij niet de fout in kan gaan. Wanneer je tijd hebt kan je dan beginnen met het clickertrainen van hem op het niet reageren van langskomend verkeer en langskomende mensen. Dit klinkt moeilijk: maar de ervaring leert dat dit vaak maar enkele sessies nodig heeft. Misschien heb je hier iets aan:
http://www.youtube.com/watch?v=bpzvqN9JNUA

Ik zou sowieso van haar kanaal een paar aandachtsoefeningen mee pikken, dit is sowieso belangrijk voor iedere hond. Wanneer zich iets voordoet kan je hem altijd uit zijn trance krijgen.

Ik denk dat de sleutel in deze situatie vooral rust en ritme met een positieve aanpak is. Hoe is hij verder op de wandelingen, is hij daar ook zo gevoelig? Laat hem altijd slagen, met wat je ook doet. Dus ga bijvoorbeeld niet met hem stoeien als je weet dat hij daar gevoelig voor is en eventueel iets fout kan doen. Uiteindelijk zal je deze dingen allemaal kunnen afbouwen omdat het een gewoonte voor hem wordt, ik denk dat het -nogmaals- ook verstandig is om een gedragstherapeut langs te laten komen hiervoor. Als je ouders hier het nut niet van inzien, of misschien de financiële middelen daar niet voor hebben, dan kan je hier al een stukje verder mee komen. Probeer druk te vermijden, ik zou dan ook niet de roedelmethode op hem toepassen. Laat hem doen wat hij wilt, maar stuur hem gewoon daarin. Succes in ieder geval met je hond! Als je nog vragen hebt hoor ik het wel!

Ik wil verder nog zeggen dat het absoluut onnodig is om deze hond in te laten slapen, degene die dat überhaupt oppert moet zich schamen! Dat het een zogenaamde 'vechthond' is, zegt niks. Deze honden staan erom bekend dat ze super gezinshonden zijn, en totaal niet waaks zijn! Dit moet toch al genoeg zeggen over hoe de hond zich voelt!?

EDIT: ik lees allemaal dingen over correcties, dat is het laatste wat ik bij deze hond zou doen! Ook al zou een perfecte gezinshond dit gedrag niet vertonen, het is dom om te corrigeren in dit geval omdat je dan dit 'oppervlakkig' probleem verdrukt terwijl er al bepaalde gedraging ten grondslag aan lagen. Misschien dat de hond zich op dat moment beter zal gedragen, maar ik ben ervan overtuigd dat je dan de hond als het ware onderdrukt waardoor hij zich gefrustreerd voelt. Hij zal het misschien afleren, maar ander gedrag zal ervoor in de plaats komen. Daarom is het zo belangrijk om een alternatieve gedraging aan te bieden!

Verder lees ik iets over dat clickertraining niet zou werken, of over 30 jaar onzin zou zijn. Clickertraining is geen methode maar een manier van aanleren van nieuw gedrag. Clickertraining is gebaseerd op conditionering, wat overal aanwezig is. Conditionering werkt op vrijwel elk levend organisme: waar de omstandigheden fijner zijn, daar zal het organisme zich naartoe beweging. Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld dat je 10 voor een toets krijgt nadat je hard hebt geleerd, dat je een compliment krijgt, of dat een peuter snoep krijgt omdat hij/zij rustig is geweest tijdens bezoek. Het korte termijn geheugen van honden is echter slechter dan van ons, je kan hun achteraf ook niet uitleggen wat ze goed gedaan hebben. Om dus een 'goed gedrag' duidelijk te markeren wordt clickertraining gebruikt, wat niks anders is dan een specifiek geluid. Je kan dus ook bijvoorbeeld "Yes!" of je tong ervoor gebruiken. Dat is de reden waarom clicker training geen onzin is, en hopelijk dat iedereen dat in de komende jaren begint in te zien!

EDIT 2: Ik heb een deel van de reacties doorgelezen, en daar ben ik toch wel van geschrokken! Gelukkig zaten er ook goed geïnformeerde mensen bij! Allereerst, de roedelmethode is echt absolute onzin. Het kan totaal geen kwaad om je hond op de bank te laten zitten, of te laten blaffen. Iemand zei iets in de trant van: je mag je hond niet laten blaffen als bezoek binnenkomt: hij bepaald dan wie binnen mag of niet. Dus álle waakse hondenrassen, bijvoorbeeld duitse herders zijn dominant volgens die conclusie! Slaat natuurlijk nergens op. De roedelmethode is afgeleid van een onderzoek van Dr. L. David Mech, waarin wolven die totaal vreemd voor elkaar waren en in gevangenschap waren geboren in een kleine ruimte werden opgesloten: totaal onnatuurlijk gedrag dus! Later heeft Dr. L. David Mech zijn onderzoek ook als het ware 'teruggetrokken' nadat hij 13 zomers wolven in het wild gevolgd heeft. Hier heeft hij ontdekt dat een roedel eigenlijk een moeder en vader was, die met hun kinderen rondtrokken. Dus als je al een methode van de wolf wilt afleiden(zoals de roedelmethode) zou je dus als een ouder-kind relatie moeten functioneren met je hond. Hier is het filmpje waarin hij alles uitlegt: http://www.youtube.com/watch?v=tNtFgdwTsbU

Verder staat de hond 15.000 tot 35.000 jaar af van de wolf, nog maar 30% van de gedragingen van de hond zijn vergelijkbaar met die van de wolf. Kan je dus een methode afstemmen op de wolf? Nee. Ik zou gewoon doen wat voor elk organisme van toepassing is: conditionering. Dan zit je nooit fout ;) Verder vind ik de ouder-kind relatie wel -ondanks wetenschappelijk niet ondersteund- een mooie methode om met je hond om te gaan omdat het bekend is voor ons! Laat je hond dus gewoon op de bank, als eerste eten, als eerste door de deur. Net zoals bij een kind moet je een hond leiden door zijn leven, maar niet met dwang..
Laatst bijgewerkt door Tillie20 op 23-04-14 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt