Wilde dieren in gevangenschap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 09:17

Nessah schreef:
iirrssjjee schreef:
Ik wil even inhaken op een opmerking van iemand... Weet niet meer wie het was en ook niet of het dit topic was of het vorige...
Maar iemand zei dat leeuwen en tijgers (roofdieren) niet kunnen samenwerken met mensen (prooidieren).
In theorie, zijn mensen gewoon roofdieren namelijk... We staan dan wel niet bovenaan in de keten, maar we zijn wel roofdieren. Dus eigenlijk slaat die opmerking nergens op. :+

Alleen wij mensen hebben natuurlijk een heel ander hersen capaciteit dan een tijger... Dieren en mensen kun je niet vergelijken.. Wij mensen, laten we het even houden op de norm, roven niet meer op dieren, besluipen geen dieren meer en hebben hier geen behoefte en drang meer naar. Dus echt roofdieren zijn wij niet meer. Een tijger heeft die drang of instinct echter wel.

Maar mensen zijn al helemaaaaaal geen prooidieren!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 09:17

En ik vond de opmerking die iemand plaatste dat ze liever naar een plaatje van een tijger zou kijken als deze uitgestorven zouden zijn dan dat ze het dier moest bekijken in veel te kleine hokken eigenlijk nog niet zo gek :o.

Dagelijks (??) sterven er dieren uit, de tijger is een mooi voorbeeld van commerciële uitbuiting voor het werven van leden en innen van geld. LET OP: uiteráárd is het heel goed dat men alles op alles zet om sommige dieren die (met name door toedoen van onszelf) met uitsterven worden bedreigd, te behouden alleen als het een of ander weekdiertje zou betreffen, zou niemand zich er druk om maken ;).

Vinden jullie het ook niet raar dat aan de ene kant een diersoort (de mens) ervoor zorgt dat dieren uitsterven en aan de andere kant diezelfde diersoort (de mens) alles probeert om dit te voorkomen? Beetje onzinnig lijkt het, ergens aan de basis gaat er dan al iets mis...

Pearlx

Re: Wilde dieren in gevangenschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 09:43

Dat is dan ook omdat de diersoort door een ander soort bevolkingsgroep wordt uitgeroeid met een heel andere kijk en mening op natuurbehoud dan de mensen die er juist voor vechten de dieren en natuur te behouden Sees. 'De mens' is de grote boosdoener, maar die delen niet allemaal dezelfde mening en idealen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 09:49

Ja Pearlx dat klopt hoor alleen het is wel krom. Aan de ene kant worden er grote bedragen ingepompt om uitsterven van diersoorten tegen te gaan terwijl aan de andere kan dezelfde diersoort (de mens dus) er voor een groot deel voor zorgt dat deze diersoorten uitsterven ;).

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 09:58

Sees schreef:
Ja Pearlx dat klopt hoor alleen het is wel krom. Aan de ene kant worden er grote bedragen ingepompt om uitsterven van diersoorten tegen te gaan terwijl aan de andere kan dezelfde diersoort (de mens dus) er voor een groot deel voor zorgt dat deze diersoorten uitsterven ;).

Krom is het zeker en oneerlijk. Maargoed kijk naar Japan. Er is in de jaren 80 wereldwijd besloten een verbod op walvisjacht te plaatsen. Japan lapt dat aan zijn laars. Zogenaamd voor 'wetenschappelijke' doeleinden, maar daar heb je geen 1000 walvissen per jaar voor nodig en daar hoef je ook niet alleen de 'filétjes' voor af te nemen en de rest van het karkas weer te dumpen. De hele wereld weet hoe het in elkaar steekt, ook de wereldleiders en organisaties die hierover gaan hebben hun afschuw erover utigelaten. Toch wordt er gewoon niks aan gedaan. Wat doen ze normaal als een land de regels niet naleeft? Dan kan dat uitlopen op conflicten, het stoppen van handelen met dat land of zelfs oorlog, maar niet voor zoiets 'stoms' als een diersoort natuurlijk. 8)7

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:55

Pearlx, nou ja... ik kan me wel voorstellen dat men geen oorlog gaat riskeren met een grootmacht als Japan :o.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:42

Sees schreef:
Pearlx, nou ja... ik kan me wel voorstellen dat men geen oorlog gaat riskeren met een grootmacht als Japan :o.

Niet om een stel walvissen in iedergeval. Oorlog is dan weer een extreem, maar ook om economische redenen zullen ze niet gauw maatregelen nemen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:04

Pearlx, ja dat ook inderdaad. Het is gewoon best lastig omdat je de onderlinge relaties niet onder druk wil zetten. Al ben ik het wel met je eens dat het best belachelijk is dat sommige landen zich nergens wat van aantrekken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:21

Ik snap de link tussen Japan, walvisjacht en dieren in gevangenschap even niet.

Het houden van wilde dieren in gevangenschap is echt niet alleen maar met dieren die beschermd worden of met uitsterven worden bedreigd, dus die link naar behoud van soorten is een onderdeel, maar absoluut niet de grootste drijfveer van mensen om een wild dier in gevangenschap te houden.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:31

Cassidy schreef:
Ik snap de link tussen Japan, walvisjacht en dieren in gevangenschap even niet.

Het houden van wilde dieren in gevangenschap is echt niet alleen maar met dieren die beschermd worden of met uitsterven worden bedreigd, dus die link naar behoud van soorten is een onderdeel, maar absoluut niet de grootste drijfveer van mensen om een wild dier in gevangenschap te houden.

Dat over walvissen was meer een doorgaande post op de vorige over bepaalde bevolkingsgroepen die een dier praktisch uitroeien terwijl er andere bevolkingsgroepen juist alles aan doen om het dier te behouden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:38

Hoef je niet voor alleen maar naar Japan te kijken, kappen van de oerwouden in Zuid Amerika is ook een voorbeeld. En daar gaan dierensoorten verloren die nog nieteens in kaart zijn gebracht.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 21:57

Zoals mijn kat zich vanmiddag gedroeg had ik niet het idee dat ze gedomesticeerd was. ze is buiten geboren, en zag op balkon een andere kat , die kon ze niet pakken dus pakte ze mijn gesokte voet. Kon het haar niet kwalijk nemen maar lekker was anders.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 22:10

franka75 schreef:
Zoals mijn kat zich vanmiddag gedroeg had ik niet het idee dat ze gedomesticeerd was. ze is buiten geboren, en zag op balkon een andere kat , die kon ze niet pakken dus pakte ze mijn gesokte voet. Kon het haar niet kwalijk nemen maar lekker was anders.

Uhm.... Okeeee...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 23:17

Ja ze heet niet voor niks witch haha

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 05:35

Dat heeft weinig te maken met wel of niet gedomesticeerd :+

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:30

Dagje dierentuin anno 1930

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen heel acceptabel in Nederlandse dierentuinen, nu zie je het alleen nog in circussen.
Een mooi voorbeeldje van hoe het dierenwelzijn evolueert.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:36

Pearlx schreef:
Dat is dan ook omdat de diersoort door een ander soort bevolkingsgroep wordt uitgeroeid met een heel andere kijk en mening op natuurbehoud dan de mensen die er juist voor vechten de dieren en natuur te behouden Sees. 'De mens' is de grote boosdoener, maar die delen niet allemaal dezelfde mening en idealen.

Dat klopt ben ik mee eens
Vivian__ schreef:
franka75 schreef:

Uhm.... Okeeee...

Wat heeft dit er mee te maken met die kat

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 18:49

Gave foto's, pearlx!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:16

iirrssjjee: Wij zijn wel prooidieren, hoe kom je erbij dat wij dat niet zijn? Wij zijn beide, net als vele andere soorten. Als wij in het wild zouden leven zouden veel roofdieren ons zien als een prooidier en lekker hapje. ;)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:19

Nessah schreef:
iirrssjjee: Wij zijn wel prooidieren, hoe kom je erbij dat wij dat niet zijn? Wij zijn beide, net als vele andere soorten. Als wij in het wild zouden leven zouden veel roofdieren ons zien als een prooidier en lekker hapje. ;)

Omdat wij in de oertijd op alle andere beesten jaagden voor eten?
De grootste vijand van alle dieren is nog steeds de mens ;).

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:24

iirrssjjee schreef:
Nessah schreef:

Omdat wij in de oertijd op alle andere beesten jaagden voor eten?
De grootste vijand van alle dieren is nog steeds de mens ;).

Nogmaals.. Omdat wij een andere hersen capaciteit hebben dan dieren. Wij maakte wapens en vuur etc.
Ga jij als mens maar eens zonder wapens in de jungle lopen, dan praten we verder of wij een prooidier zijn. :) Dat wij slim zijn betekent niet dat wij geen prooidier kunnen zijn, wij zijn de dieren echter te slim af.. Overigens gaat dit offtopic.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:31

In het National Geographic tijdschrift van deze maand staat een hele interessante reportage over het houden van exotische dieren (wilde dieren). Hoewel het voornamelijk gaat over Amerika, waar het houden van wilde dieren nogal gemakkelijk is vond ik het toch erg interessant. Misschien een aanrader voor sommigen? :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:36

Flux, kun je die niet inscannen :o ?

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:03

Ik kijk even wat ik kan doen. Als ik kijk naar dat kleine boekje en de kwaliteit scanner die ik nu voor handen heb weet ik niet of dat een goede match gaat worden :P :')

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:39

Ja Flux, daar weet ik alles van. Misschien is het artikel ook wel online te vinden hoor. Ik ben een beetje lui aangelegd :D.