Smuldier

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:23

Mijn teckel(6 kg) krijgt 70/75 % van een bakje smuldier. De rest verdeel ik onder mijn andere hond en kat.
En 'ochtends brokken.

Mijn teckel loopt om de dag(ongeveer) 10-15 km. De andere dag een uur ongeveer naast de fiets.

Mijn andere hondje is oud, en doet bovenstaande niet. Die gaat meestal in het mandje mee en loopt kleine stukjes.

De kat doet helemaal niks.. Ja....slapen en eten

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 02:30

KimD schreef:
Hart van Smuldier vind ik overigens wel duur, je betaald hier voor 500 gram €2,-, maar alles voor het hondje!

Ik had hier nog even naar gekeken.
Betaal bij de jumbo voor de hart variant 1,25 voor 400 gram

Waar haal jij 500 gram bakjes? Bestaan toch helemaal niet?

Eergisteren vlees gekocht en niet in vriezer gedaan. Gister niet gevoerd.
Zouden jullie het nog voeren?
Hondjes mochten met de pot mee eten :)

eponine

Re: Smuldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 07:28

Zou het gewoon voeren, vooral als het gewoon in de koelkast ontdooit is. Ik zoek voor mijn hond betaalbare kvv zonder kip en rund. Nu zag ik dat smuldier ook paard en lam met rijst heeft, wie van jullie heeft deze als eens geprobeerd? Of heeft andere betaalbare suggesties? Betreft een niet gecastreerde teef van iets meer dan een jaar, 20 kg. Met oorproblemen, vandaar mijn keuze voor niet kip en rund.. We zijn nog aan het uitproberen wat voor ons kan werken.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 07:47

Ik blijf ff meelezen. Vier honden hier die een hele tijd op Lotgering hebben gestaan. Alleen vond ik het vlees niet mooi, en stopte mijn vriezer ermee. Toen overgestapt op brokken van Natural Healt Carnivore, dit kost me 130,- per maand, zeg maar iets meer dan een euro per dag per hond. Het gaat om een schotsche collie (goed op gewicht te houden), een herder x (zeer makkelijk op gewicht te houden) en 2 mechelsche herder x en, welke erg moeilijk op gewicht te houden zijn. Alle varianten Smuldier zijn hier te krijgen, en doordat het om de hoek is, hoef ik ook niet mijn vriezer vol te gooien. Hoeveel zou ik per hond moeten voeren?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 09:54

Mijn witte herder van 30kg geef ik 2 pakjes, dus 800gram. Maar zij is snel te slank. Ik hoor veel dat een hond van dat gewicht op 500gr staat.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:30

@utixo, waar haal je het dan? Want de paard en lam/ rijst, moet ik speciaal bestellen. Bij de supermarkten hebben ze alleen de rund en kip varianten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:18

Utixo schreef:
Hoeveel zou ik per hond moeten voeren?

Ongeveer 2x zoveel in gewicht als je nu aan brok voert. En dan verder op het oog (worden ze te dik minder, te dun meer).

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:21

Bij vlees kun je als richtlijn ongeveer 2% van het lichaamsgewicht aanhouden, bij een volwassen hond. Een pup/jonge hond ongeveer 5%. Dit kan natuurlijk wel per hond wat verschillen, maar dan heb je een richtlijn.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:27

Onze hond eet al jaren niet anders. Ze eet het niet, ze inhaleert het gewoon, zo dol is ze erop. Ik vind het afschúwelijk goor spul, die lúcht :r %)
Maar ze doet het er fantastisch op. Ze stinkt niet naar hond, poept weinig (als ze brok heeft gegeten of ergens wat heeft geschranst wat niet mag dan merk je dat direct, poept ze veel meer) en haar vacht ziet er geweldig uit.

De katten lusten het absoluut niet :')

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:20

Het nadeel van smuldier vind ik, is dat er een calcium supplement in zit ipv gemalen bot. Een supplement neemt minder goed op. Voor jonge honden vind ik het om die reden absoluut minder geschikt.

Ik voer Huntershome en ben daar zeer tevreden mee.
Zelfs onze teef die een slechte eter is werkt het met liefde naar binnen.
En mijn reu die overal en nergens allergisch voor is heeft nergens last meer van.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:50

Teelee schreef:
Het nadeel van smuldier vind ik, is dat er een calcium supplement in zit ipv gemalen bot. Een supplement neemt minder goed op. Voor jonge honden vind ik het om die reden absoluut minder geschikt.

En mijn reu die overal en nergens allergisch voor is heeft nergens last meer van.

na aanleiding van dit topic ben ik op gaan letten maar ik had toch echt stukjes bot in de smuldier vlees kompleet van vandaag :?

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:14

weet je zeker dat het bot was?
Op het hondenforum staat namelijk ook dit: ''het zal hooguit wat kraakbeen zijn wat er in gezeten heeft. smuldier gebruikt een kunstmatig calciumpreparaat dus het is al zeldzaam dat er uberhaupt bot inzit.''

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 00:45

Volgens mij zijn dat inderdaad stukjes kraakbeen of zeentjes. Ik kom ze ook geregeld tegen, een soort witte kogeltjes.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 08:43

ok, zag het voor bot aan, leek precies op de stukjes bot uit lotgering

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:57

ik heb er weleens over gemaild met mulder omdat ik ook zei dat er wel bot inzat en een ander zei van niet,maar het was kraakbeen zei mulder...

en die calcium supplementen voldoen overigens prima hoor,al jaren hondjes gevoerd op kvv's met calcium supplementen en ze komen niets tekort...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 24-03-14 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:16

Calcium supplementen zijn inderdaad gewoon prima. Ook veel werkhonden staan erop vanaf pup af aan en in vrijwel iedere brok zit een calcium supplement.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:10

Kitty1985 schreef:
KimD schreef:
Hart van Smuldier vind ik overigens wel duur, je betaald hier voor 500 gram €2,-, maar alles voor het hondje!

Ik had hier nog even naar gekeken.
Betaal bij de jumbo voor de hart variant 1,25 voor 400 gram

Waar haal jij 500 gram bakjes? Bestaan toch helemaal niet? ...

Ik betaal hier bij de Plus voor 400 gr. hart 1,19 en voor 400 gr. vlees kompleet 69 cent... :=

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:44

Wij wisselen Smuldier af met Carnivoer en Naturis. Onze teef van 15 kg doet het super met 300 gram per dag en onze pup van 6 maanden oud en 7 kg krijgt zon 350 gram per dag. Ze zijn mooi slank, glanzende vacht en actief.
Ik ben gelukkig nog nooit rottend vlees tegen gekomen.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:52

Teelee schreef:

Weet je wat ik me nu altijd heb afgevraagd. Smuldier bevat geen bot maar kraakbeen en dat is ook best logisch: harde runderbotten zijn niet echt makkelijk en goedkoop om te vermalen. Maar ik lees steeds over calciumsupplementen; als die er in zitten, waarom staat dit niet bij toevoegingen? Zit dit er wel in, of komt het calcium dan enkel uit kraakbeen?

Ik voer geen smuldier meer. Vroeger wel; minstens 4 dagen in de week en mijn hond deed het er prima op. Echter kwam ik steeds vaker rare dingen tegen en ook mijn hond had af en toe vage (niet ernstige) klachten. Op de duurdere merken verdwenen die als sneeuw voor de zon. Inmiddels ben ik volledig zelf gaan samenstellen want duurdere kvv merken waren niet zo leuk voor de portemonnee, en belangrijker nog: Ik zie nu heel duidelijk wat voor kwaliteit ik in mijn honden stop.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:03

Ik heb geen idee wat er precies wel en niet op de verpakking staat van Smuldier, ik weet alleen dat het een supplement is en geen echt gemalen bot.

Zelf ben ik begonnen met haaksbarf aangezien mijn hond zichzelf kapot bleef krabben. Daarvoor altijd brokken gevoerd. Hij deed het er perfect op, maar qua prijs vond ik dat het goedkoper moest kunnen. Uitgekomen bij Huntershome, en daar sta ik inmiddels al een tijd naar volle tevredenheid op! Ook de prijs ben ik zeer tevreden over, dus wil niks anders meer.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 19:50

Ja Haaksbarf is super mooi maar zelfs met twee kleine honden vond ik de prijs niet leuk meer haha. Dijn dat je uiteindelijk iets beters gevonden hebt. Ik ben nu toch nieuwsgierig naar smuldier, zal binnenkort eens op de verpakking kijken. Naar wat ik me kan herinneren staan er bij toevoegingen alleen een paar vitamines, niets van calcium oid.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:47

Kwam op mp iets nieuws tegen freshdogfood, ik denk dat ik dat eens ga proberen. Ik zoek eigenlijk iets betaalbaars zonder rund en kip, kijken of dat effect heeft op de oren en jeuk van mijn hondje..