Adoptiehonden - de vooroordelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jasper

Re: Adoptiehonden - de vooroordelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:38

:D Vele smaken op één bord. Leuk!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:38

Vooroordelen hou je toch. Wanneer ik vroeger met mijn Duitse herder x Mechelaar en mijn oppashond Duitse herder het park in kwam deden de aanwezige baasjes hun hond aan de lijn en verlieten het park.
Niet dat die twee herders ooit iets misdaan hadden :n

Toen ik later mijn Rottweiler X Husky uit het asiel haalde en met haar en mijn herder het park in kwam: zelfde reactie. Toen mijn RXH een keer een hondje ontmoette in het bos wat op afstand begon te gillen en te rennen zette zij in eerste instantie de achtervolging in. Ik riep haar terug. De reactie van de baas was echter direct: "altijd die rotherders!" (huh?)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 18:19

Jasper schreef:
:D Vele smaken op één bord. Leuk!

Al met al blijven het allemaal gewoon honden. Waar ze ook vandaan komen :)
Ik ga, mocht ik vrijgezel zijn en verliefd worden op iemand uit het buitenland, toch ook niet zeggen 'eigen volluk eerst'? En ik zou dan ook gruwelijk pissig worden als iemand dat mij meent te vertellen dat het belachelijk is, want eigen volk moet eerst aan een relatie ;)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 18:26

Sorry maar dat is wel echt een belachelijke vergelijking.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 18:30

Amandavd schreef:

Want?
Ohw anders dan, adopie uit het buitenland van kinderen. Ik ben dan niet zo erg, maar er zijn mensen voor wie hun honden hun kinderen zijn. Ik vind gewoon niet dat een ander zich heeft te bemoeien met waar ik mn beesten vandaag haal.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 18:42

Machie schreef:
Amandavd schreef:

Want?
Ohw anders dan, adopie uit het buitenland van kinderen. Ik ben dan niet zo erg, maar er zijn mensen voor wie hun honden hun kinderen zijn. Ik vind gewoon niet dat een ander zich heeft te bemoeien met waar ik mn beesten vandaag haal.

Ik denk dat het bemoeien vooral te maken heeft met dat honden uit buitenland, soms wel degelijk een gevaar voor de gezondheid van onze 'inheemse' honden kunnen zijn. Ik zeg niet dat dat zo is, maar er zijn stichtingen die het niet zo nauw nemen met gezondheid. Dat heeft niks te maken met waar jij je beesten vandaan haalt want dat zal mij werkelijk een worst wezen. Dus iets genuanceerder mag ook wel, en die rare vergelijkingen hoeven van mij ook niet, want ik snap ze namelijk niet.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 18:47

Ohw en welke ziekte kan mijn hond dan krijgen? En overbrengen? En komen die ziektes niet naar Nederland omdat mensen reizen? OP vakantie gaan naar het buitenland met hun hond enzo?
Natuurlijk zijn er baggerstichtingen. Net als een baggerfokkers zijn enz enz. Dat maakt nog niet dat je de keuze van een ander mag veroordelen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 18:51

rabies bijv. ik blijf dat 1 van de ergste gevaren vinden. Dat men zelf een hond uit buitenland neemt met erlichia bijv. moet men namelijk zelf weten. Die ellende krijg je zelf als baas over je heen (al is het dan weer jammer dat er stichtingen zijn die mensen niet voorlichten over deze ziekte die zeer regelmatig voor komt bij buitelandse honden uit bepaalde gebieden) maar de rabies gevallen van vorig jaar dat vind ik een zeer kwalijke zaak!!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 18:54

Machie schreef:
Ohw en welke ziekte kan mijn hond dan krijgen? En overbrengen? En komen die ziektes niet naar Nederland omdat mensen reizen? OP vakantie gaan naar het buitenland met hun hond enzo?
Natuurlijk zijn er baggerstichtingen. Net als een baggerfokkers zijn enz enz. Dat maakt nog niet dat je de keuze van een ander mag veroordelen.

Meestal brengen mensen geen rabiës of leishmania, over. En natuurlijk kunnen mensen die op vakantie gaan met hond ook iets mee terug brengen. Die zijn echter van te voren vaak wel geënt tegen rabiës, en wordt bij honden die naar gebieden gaan waar Leishmania voorkomt een tekenband aangebracht zoals Scalibor. Wil nog niet zeggen dat ze niks meebrengen maar de kans is kleiner.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:00

Rabies moeten honden door geent worden voor ze naar Nederland komen. Dat dat niet gebeurt, juist, die slechte stichtingen ja.
Leishmania is voor zo ver ik weet niet overdraagbaar.
Maar dat geeft nog niet aan waarom iemand het recht denkt te hebben om mijn keuze voor mijn honden te veroordelen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:05

Machie schreef:
Rabies moeten honden door geent worden voor ze naar Nederland komen. Dat dat niet gebeurt, juist, die slechte stichtingen ja.
Leishmania is voor zo ver ik weet niet overdraagbaar.
Maar dat geeft nog niet aan waarom iemand het recht denkt te hebben om mijn keuze voor mijn honden te veroordelen.

Waarom zo aanvallend? Mensen zeggen gewoon waarom ze het niet eens met je keuze zijn. Dat mag toch?

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:09

Wij hebben nu een hond uit Spanje van stichting Podenco world.

Perfect geregeld daar. Alle honden die worden gered in Spanje worden direct geholpen, ingeënt etc. Alles wordt perfect bij gehouden daar in Malaga en je merkt aan onze hond (4 jaar in dat asiel gezeten) dat hij netjes is opgevoed daar.

Onze vorige hond precies zo.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:12

xGoldenHero schreef:
Wij hebben nu een hond uit Spanje van stichting Podenco world.

Perfect geregeld daar. Alle honden die worden gered in Spanje worden direct geholpen, ingeënt etc. Alles wordt perfect bij gehouden daar in Malaga en je merkt aan onze hond (4 jaar in dat asiel gezeten) dat hij netjes is opgevoed daar.

Onze vorige hond precies zo.

Had je alleen reuen of teven?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 19:14

Die pups vorig jaar bleken achteraf geen rabiës te hebben. Bovendien zijn die met een illegaal transport gekomen, niet via een reguliere stichtingen maar vermoedelijk als broodfokpups.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:18

Amandavd schreef:
Waarom zo aanvallend? Mensen zeggen gewoon waarom ze het niet eens met je keuze zijn. Dat mag toch?

Omdat men niks hoeft te vinden van andermans keuze. Ik snap die bemoeizucht en wil om te laten horen dat je het er vooral niet mee eens bent totaal niet. Ik word er gewoon enorm moe van dat mensen zich moeten gaan verdedigen als ze een hond uit het buitenland halen en het geeeen rashond is. Want als men een rashond uit het buitenland haalt is het ineens heeeeel anders.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:22

Machie schreef:
Amandavd schreef:

Omdat men niks hoeft te vinden van andermans keuze. Ik snap die bemoeizucht en wil om te laten horen dat je het er vooral niet mee eens bent totaal niet. Ik word er gewoon enorm moe van dat mensen zich moeten gaan verdedigen als ze een hond uit het buitenland halen en het geeeen rashond is. Want als men een rashond uit het buitenland haalt is het ineens heeeeel anders.

Volgens mij staat de discussie rashond hierbuiten... We hebben het hier dacht ik over herplaatsers toch :o?

En sorry, ik wist niet dat dit een kletstopic moest worden voor mensen met een hond uit het buitenland. Ik ben in mijn eerste post ingegaan op de OP omdat ik het niet eens ben met de genoemde argumenten, als TS dat niet had gewild had ze geen topic moeten openen tenslotte :o

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:25

Machie schreef:
Amandavd schreef:

Sorry maar volgens mij wat dit toch echt een topic om de adoptiehonden en de vooroordelen te bespreken. Dus ja dan krijg je inderdaad verschillende meningen, dat is namelijk op een discussie forum. Dus wat doe je in dit topic als je geen andere meningen wilt horen? En de rashond staat hier buiten dus die er bij te halen is ook onzin.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:34

Allebei :) wanneer een hond wordt geadopteerd(na vele gesprekken en huisbezoek etc) halen ze weer een andere hond op die bijvoorbeeld op het punt van afmaken staat.

Je mag je hond daar ook zelf ophalen(bij het asiel) en de hele reis heen en weer voor 20euro extra of ophalen van het vliegveld.

Onze eerste hond is 14 geworden en helaas doodgereden. Ieder jaar komen ze bij je kijken hoe het gaat en ze hebben zelfs na het ongeluk contact opgenomen hoe het met ons zelf ging. En dat met alle liefde.

Onze contactpersoon staat 24/7 voor ons klaar en mogen ze bellen als er wat is (vorige week halsoverkop naar dierenarts op zondag en er was wat onduidelijkheid over iets in het paspoort maar na 1 belletje zo opgelost.)

De stichting wil ook niet dat er puppy's nog bij komen, er is genoeg. Dus iedere hond wordt voor binnenkomst geholpen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 08:20

xGoldenHero schreef:
Allebei :) wanneer een hond wordt geadopteerd(na vele gesprekken en huisbezoek etc) halen ze weer een andere hond op die bijvoorbeeld op het punt van afmaken staat.

Je mag je hond daar ook zelf ophalen(bij het asiel) en de hele reis heen en weer voor 20euro extra of ophalen van het vliegveld.

Onze eerste hond is 14 geworden en helaas doodgereden. Ieder jaar komen ze bij je kijken hoe het gaat en ze hebben zelfs na het ongeluk contact opgenomen hoe het met ons zelf ging. En dat met alle liefde.

Onze contactpersoon staat 24/7 voor ons klaar en mogen ze bellen als er wat is (vorige week halsoverkop naar dierenarts op zondag en er was wat onduidelijkheid over iets in het paspoort maar na 1 belletje zo opgelost.)

De stichting wil ook niet dat er puppy's nog bij komen, er is genoeg. Dus iedere hond wordt voor binnenkomst geholpen.

Weet jij toevallig ook hoe je teef geholpen is? Op de normale manier? Hoorde gister een beetje een vreemd verhaal van de buurvrouw die zelf een hondje uit roemenie hebben, en over hoe die teef geholpen was.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 09:46

Ik vind het prima als er discussie ontstaat hoor, het hoeft inderdaad geen gezellig kletstopic te zijn. :)
Maar het argument 'ze brengen ziektes mee' vind ik niet heel erg onderbouwd. Leishmania en Erlichia komen wat vaker voor maar zijn niet besmettelijk. En rabiës is in 2012 één keer ontdekt bij een hond uit Marokko (geen typisch 'buitenlandse-honden-land'), daarvoor was de laatste keer 1991. Overdracht van dier op mens (kan dus ook andere diersoort dan hond geweest zijn) was voor het laatst in 1962. Dus zó groot lijkt dat risico ook weer niet. Een stichting en zelfs broodfokkers willen rabiës vast ook heel graag voorkomen, want als mensen geen hond uit 't buitenland meer willen of mogen dan zijn ze hun inkomsten kwijt. (uiteraard mag je zelfs dat hele kleine risico teveel vinden, dat is ieders eigen mening, alleen mij overtuigt het niet)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:42

Ik hoor meer van Giardia bij pups uit Nederland dan ziektes van buitenlandse hondjes. Giardia kunnen mensen ook besmet mee raken en besmetting van andere honden gaat ook retesnel.
Dus nee, die ziektes vind ik ook geen argument.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 13:01

Hoe lopen ze Giardia dan op? Want de hond van mijn vriendin nam het dus wel mee uit Bulgarije.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 13:48

Giardia lopen ze via besmette ontlasting. Dat is niet alleen iets voor buitenlandse honden. Alleen laten de gezonde volwassen honden vaak geen symptomen zien, pups en honden met een verminderde weerstand wel.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 13:52

Amandavd schreef:
LDRD schreef:
Ik ambieer niet het hondenprobleem in Roemenië op te lossen :n . Ik was gewoon op zoek naar
een leuke gezinshond en dat lukt daar prima :j .

Dat hoef je ook niet. Maar als ik een leuke hond wil neem ik er een uit Nederland. Elke hond in het asiel hier is er een te veel. Ook kun je via rasverenigingen vaak aan herplaatsers komen.

nou ik kon anders hier ook niet slagen :n

en roemenie idd keus zat, al koos ik dan al niet bewust en ging het zoals het ging
maar ben er wel blij mee :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 13:57

Ik heb 2prachtschatten uit het asiel......in het asiel zijn ze vaak anders dan thuis....veel ligt ook aan je zelf...

Soms worden honden dor te weinig ervaren mensen opgenomen, met strenge regels in huis en de hond is nog niet gewend, dat heeft tijd nodig.

Zo een hond kan dan sneppen, onaardig gedrag vertonen, of door spanning, angst en onzekerheid zijn zindelijkheid vergeten, omdat alles compleet anders is en hop hond wordt terug gebracht.....maar schuld ligt niet bij de hond, krijgt ter bescherming wel een aantekening bij zijn verhaaltje....