Doorrijden na aanrijden kat??!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:05

femo schreef:
Politie dacht er anders over, maar die zal dus wel gelogen hebben.

Dan had je aangifte moeten doen van doorrijden na aanrijding.
Het klopt dat je niet (zomaar) mag doorrijden als je een dier in nood ziet.... maar de veiligheid van mensen gaat voor. En als je eigenlijk al zeker weet dat het dier dood is, volstaat een telefoontje naar de politie.

En je hoeft het (ook al klinkt het raar) niet opgemerkt hoeven worden door de bestuurder.
Als dit een grote vrachtwagen is en de hond klapt er via de zijkant tegen aan... dan merkt de chauffeur daar niets van.

Je weet ook niet zeker of er wel/niet iemand gebeld heeft voor de hond, want zoals je zelf merkte doen ze daar laks over (helemaal als het beest niet op een rijbaan ligt).

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:08

Femo, niet vervelend bedoeld maar zelf toen ik nog werkte op de dierenambulance mochten wij eigenlijk niet zonder begeleiding van politie of Rijkswaterstaat stoppen op de vluchtstrook, ondanks onze zwaailichten, om een dier uit de berm te halen.
Ik kan me dus niet voorstellen dat de politie zegt dat een burger in dit geval wel mag stoppen langs een snelweg.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:11

Ayasha schreef:
Nee dat hoor je niet, dat MAG je zelfs niet voor een beest.
De reacties zijn niet minder walgelijk als de jouwe waar je de bestuurder een idioot noemt. Ik zou me eerder diep schamen dat mijn hond door mijn onverantwoordelijkheid een ongeval had kunnen veroorzaken met mogelijk doden tot gevolg.

Ik begrijp dit soort topics nooit. Hoe mensen hun verantwoordelijkheid zo op een ander kunnen af schuiven.. (en dit laatste in het algemeen)

Eens. Tuurlijk afschuwelijk dat je je hond hebt verloren maar wel jouw verantwoordelijkheid. Misschien maar goed dat diegene niet gestopt is want die had jou aansprakelijk kunnen stellen voor schade.
Husky's zijn echte jagers, de meeste rennen een vogel nog kilometers achterna als ze denken dat ze kans maken. Hopelijk is ervan geleerd.

Edit: overigens vraag ik me af hoe je weet dat diegene dusdanige schade had als je en niet dichtbij was én diegene doorgereden is?
Laatst bijgewerkt door Lisitano op 02-03-14 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:12

Ik vind dat dus ook echt harteloos. Een aantal jaren geleden was ik terug naar huis aan het fietsen vanaf school. Voor mij steekt plots een kat over die uit de bosjes kwam en er kwam een bestelbusje mij aardig hard voorbijrijden (sowieso geen 50!!). Hij schepte de kat en die was aan het gillen en aan het spartelen, ik was een jaar of 13/14 en was helemaal verbijsterd. Die man reed gewoon door....?! Ik was zo boos! Er kwam iemand uit een huis ertegenover en we wisten allebei niet goed wat we moesten doen, maar ondertussen was hij wel al dood. Toen hebben we samen maar bij wat huizen aangebeld om te vragen of ze wisten van wie de kat was. Maar ik krijg dit nevernooit meer van mijn netvlies af. _-:( Echt onbegrijpelijk!!

Anoniem

Re: Doorrijden na aanrijden kat??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:23

Over het stoppen en kijken op de snelweg: dit is verboden.
Zelfs de Dierenambulance mag niks doen op de snelweg, is er een levend dier dan moet het onder begeleiding van politie, is het dier al overleden dan moet Rijkswaterstaat gebeld worden, die halen het dier dan op, of het dier nou op de vluchtstrook, berm of op de weg ligt maakt niets uit. Zelf rijden en het dier van de snelweg halen is verboden.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:26

de dierenambu heeft haar anders gewoon opgepikt hoor. kon prima stoppen op de vluchtstrook. ik weet dat diegene zulke erge schade had doordat er een halve auto lag. niet zo moeilijk om te bedenken dan.

ook ik heb gewoon aangifte gedaan voor doorrijden na aanrijding.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:28

Ik weet dat veiligheid van mensen voor gaat. maar geloof me gewoon als ik zeg dat je daar had kunnen stoppen. dat word gewoon in twijfel getrokken. ik wil er nu echt over op houden, want niemand zou dit mee moeten maken, en als mensen er dan ook nog lekker over gaan oordelen is het al helemaal naar. ik verdien dat niet. ik stop iig met praten over het ongeluk met mijn hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:29

femo schreef:
de dierenambu heeft haar anders gewoon opgepikt hoor. kon prima stoppen op de vluchtstrook. ik weet dat diegene zulke erge schade had doordat er een halve auto lag. niet zo moeilijk om te bedenken dan.

Dan zijn ze fout bezig geweest want het mag gewoon niet, tenzij het onder begeleiding is.
Logisch ook vind ik, eigen veiligheid gaat voor en het is niet voor niks zo geregeld.
Ik zit er niet op te wachten dat ik samen met de aangereden hond afgevoerd kan worden.
Helaas zijn er nog steeds mensen die het 'schandalig' vinden dat we geen dode dieren van de snelweg halen, als die hun leven willen wagen om het (hard gezegd) toch al dode dier van de weg te schrapen is dat prima, maar ik doe het niet.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:31

femo schreef:

Het is natuurlijk heel erg wat er met je hond is gebeurt, daarvoor in ieder geval sterke. Maar toch als je met 120 km/u een hond onder de auto krijgt, voordat je veilig stil staat ben je al weer een heel eind verder. Het gaat zo snel zelfs als je remt ben je zo een heel eind verder, of je moet echt vol in de anker wat levensgevaarlijk is op de snelweg. Daarnaast zou ik zelf ook echt niet zo snel stoppen als ik een die aan zou rijden op de snelweg, ga mijn eigen leven of dat van de mede weggebruikers niet riskeren om een dode hond hoe sneu het ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:34

_San87_ schreef:
RedPassion, jij ontwijkt of remt ook wanneer je daar anderen mee in gevaar brengt?

Ja. Mensen en dieren zijn voor mij gelijk. Dat dier is toch ook in gevaar?? Remmen moet sowieso kunnen, moeten mensen maar afstand houden. Ik weet dat ze dat in de praktijk niet doen, maar ik ga geen dier doodrijden omdat ik anders de bumperklevende Audirijder acher me in gevaar breng. Dat doet 'ie zelf door er zo dicht op te zitten.

Edit, bovendien denk ik daar op zo'n moment niet eens over na, ik rem/ontwijk gewoon, dat is de eerste reactie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-03-14 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:34

Bassenqua schreef:
kimz_angel schreef:
Schiet me niet neer ... het is me nog nooit gebeurt maar als het zou zijn zou ik nog niet uitstappen om de kat aan de kant te leggen.

Heb vroeger eens vol met uitslag gezeten door zo een kat wat altijd buiten zat. Daarom ben ik er niet zo gek op. Je weet nooit wat dat beestje op zijn lijf heeft

Dat doe je goed joh, lekker een geplet dier op de weg laten liggen zodat kleine kindertjes getraumatiseerd raken omdat ze het dier vinden. Laatst ook mee gemaakt, ook zo'n onfatsoenlijk persoon die in de hoofdstraat een jonge kat aanrijdt en ook gewoon doorrijdt. Kleine kinderen compleet over de zeik, oogjes waren uit zijn hoofd geplopt dus zag er ook niet fraai uit. Het is toch verdorie een kleine moeite om bij het dichtst bijzijnde huis even aan te bellen of het dier van hun is ? Kat hoeft daar niet voor aan geraakt te worden. Wat een slechte rotsmoes om door te rijden!!!!

Dan moet er wel degelijk een huis id buurt zijn !!!!! Ik rij alleen maar op hoofdwegen ofsnelweg of velden, bos waar geen huis id buurt is !
Als je kat zo dierbaar is dan let je er beter op. Kat buiten dan weet je dat er een kans bestaat.
En denk dat dierenambulances meer bekend zijn in Nederland dan België !

Een vriend van mij heeft een accident gehad omdat voor hem ene auto een noodstop maakte voor een hond. En hij er achter op is gereden. Maar was wel niet in fout ! Eigenaar van de hond was verantwoordelijk .

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:35

femo schreef:
Ik weet dat veiligheid van mensen voor gaat. maar geloof me gewoon als ik zeg dat je daar had kunnen stoppen. dat word gewoon in twijfel getrokken. ik wil er nu echt over op houden, want niemand zou dit mee moeten maken, en als mensen er dan ook nog lekker over gaan oordelen is het al helemaal naar. ik verdien dat niet. ik stop iig met praten over het ongeluk met mijn hond.

Het lijkt me afschuwelijk, moet er niet aan denken. Heb zelf een pracht van een Husky en zou hem nooit op zo'n manier willen verliezen. Wat zul jij je afschuwelijk gevoeld hebben :(:)
Mijn reactie kwam misschien bot over, ik viel over het feit dat diegene als idioot bestempeld werd. Als ik diegene was geweest had ik zitten janken en hyperventileren in de auto. Dan zal die schade me worst zijn. Je weet niet wat er omgaat in iemands hoofd. Uit schrik doen mensen soms dingen die een ander niet begrijpt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:38

@Redpassion
Dan krijg jij alsnog de schuld van het ongeval, want jij mag niet remmen voor (kleinere) dieren.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:38

RedPassion schreef:
_San87_ schreef:
RedPassion, jij ontwijkt of remt ook wanneer je daar anderen mee in gevaar brengt?

Ja. Mensen en dieren zijn voor mij gelijk. Dat dier is toch ook in gevaar?? Remmen moet sowieso kunnen, moeten mensen maar afstand houden. Ik weet dat ze dat in de praktijk niet doen, maar ik ga geen dier doodrijden omdat ik anders de bumperklevende Audirijder acher me in gevaar breng. Dat doet 'ie zelf door er zo dicht op te zitten.

Edit, bovendien denk ik daar op zo'n moment niet eens over na, ik rem/ontwijk gewoon, dat is de eerste reactie.

Dan zul je de eerste niet zijn straks die overleden is door het uitwijken voor een dier. Of erger nog, dat je daarmee anderen laat overlijden voor een dier.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:39

RedPassion schreef:
_San87_ schreef:

Ik denk dat het voor iedereen beter is wanneer jij je niet op de openbare weg begeeft in een auto...

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:43

nou zeg, _San87_
hoe durven mensen toch zo snel dit soort uitspraken te doen?

Redpassion kan waarsch prima rijden, en het is blijkbaar altijd goed gegaan als ze heeft moeten uitwijken of moeten remmen. zo erg kan het dus allemaal niet zijn.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:45

_San87_ schreef:
Ik denk dat het voor iedereen beter is wanneer jij je niet op de openbare weg begeeft in een auto...

Wat kraam jij nu weer voor een onzin uit? Er zijn meer dan genoeg mensen simpelweg een gevaar zijn op de weg, en laten dat nu net de mensen zijn die niet stoppen voor een dier.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:47

Lara_Silver schreef:
_San87_ schreef:

Wat kraam jij nu weer voor een onzin uit? Er zijn meer dan genoeg mensen simpelweg een gevaar zijn op de weg, en laten dat nu net de mensen zijn die niet stoppen voor een dier.

??? Weet je van voor ravage je kan veroorzaken door het wel remmen voor dieren??

Dit komt ervan als je remt voor eendjes:
Afbeelding
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2149 ... jes__.html

http://www.alblasserdamsnieuws.nl/wordp ... drecht-op/
http://www.rijnmond.nl/nieuws/01-01-201 ... ing-op-a15
http://www.dichtbij.nl/almere/112/artik ... pdate.aspx

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:52

Tegen de tijd dat iemand mij aanklaagt omdat ik stop voor een dier dan kunnen ze me maken wat ze willen, ik zal het altijd blijven doen. Uitwijken richting andere auto's niet nee, maar remmen, altijd! Diegene achter mij heeft maar een fatsoenlijke afstand te houden en anders word het gewoon verzekeringswerk, alles om iemands kat maar in leven te houden, ook als die persoon er voor kiest het dier in gevaar te brengen door het buiten te laten lopen.

Bovenstaande foto vind ik juist het schitterende, maar dan ook schitterende voorbeeld wat er gebeurd als men zich niet aan de minimale zekerheidsafstand houd, en niet wat er gebeurd als men stopt voor eendjes. Zoals ik al zei, ik ga geen rare uitwijkmanoevres ondernemen, dat is gevaarlijk. Maar bovenstaand ongeval is onder andere veroorzaakt door een onoplettende volger of door een persoon die tijdens het noodremmen de auto niet meer onder controle had, en voor beide fenomenen heb je geen eendjes nodig, dat gebeurd genoeg in het dagelijks leven. Onzin uitkramen zoals ik al zei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:52

Waarom mag een kat als enige huisdier zonder toezicht buiten los lopen en autowegen oversteken? En als er wat gebeurt dan zijn de weg gebruikers nog schuldig ook?

En hoe zit met alle mooie vogels en andere dieren die dagelijks vermoord worden door deze dieren?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-03-14 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:53

Lara_Silver schreef:
_San87_ schreef:

Pardon!? Weet je wat de gevolgen zijn wanneer er geremd wordt voor dieren op bijvoorbeeld de snelweg? Dat er meer mensen zijn die een gevaar zijn op de weg zal ik niet ontkennen, maar iemand die simpelweg toegeeft te remmen ongeacht de gevolgen hoort sowieso niet op de weg thuis, zo simpel is het.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:53

Fjorj schreef:
Waarom mag een kat als enige huisdier zonder toezicht buiten los lopen en uitwegen oversteken? En als wat gebeurt dan zijn de weg gebruikers schuldig ook?

En hoe zit met alle mooie vogels en andere dieren die dagelijks vermoord worden door deze dieren?

Ja en daar gaat deze discussie niet over :'). Ga die maar ergens anders voeren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:54

@Lara
Tja jij vind het het schoolvoorbeeld van geen afstand houden, maar ik weet hoe het is als iemand (onverwacht) zo goed als stil gaat staan op de snelweg (en ja er zat ruim voldoende afstand tussen).
Dat is NIET grappig.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:54

_San87_ schreef:
Pardon!? Weet je wat de gevolgen zijn wanneer er geremd wordt voor dieren op bijvoorbeeld de snelweg? Dat er meer mensen zijn die een gevaar zijn op de weg zal ik niet ontkennen, maar iemand die simpelweg toegeeft te remmen ongeacht de gevolgen hoort sowieso niet op de weg thuis, zo simpel is het.

Mijn uitleg en argumenten staan in mijn bovenstaande post, wellicht dat eerst lezen, zo val je niet in de herhaling van een bokker die precies dezelfde anti-argumenten hanteerde. ;)

edit: Brainless; ik heb het al meegemaakt, en het is inderdaad niet grappig maar het hoort bij het autorijden. Jeetje mensen, we bewegen ons iedere dag voort in een ton staal, daaraan zijn risico's verbonden. Ongelukken gebeuren, en laten ongelukken met dieren nog maar een klein percentage daarvan uitmaken, ongelukken gebeuren alleen al door de mensen zelf! Ik zag voor me een vrouw inslapen remmen en uitwijken, die is tot 4 keer toe de weg over geslingerd tegen de barrières. Helemaal zelf, zonder eendjes. Ik volgde gelukkig op een nette afstand (op de autobaan hanteer ik 4 seconden) en ik kon dus aan het ongeluk ontkomen. Anticipatie.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 02-03-14 12:57, in het totaal 3 keer bewerkt

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:55

Fjorj schreef:
Waarom mag een kat als enige huisdier zonder toezicht buiten los lopen en autowegen oversteken? En als er wat gebeurt dan zijn de weg gebruikers nog schuldig ook?

Eigenaar is schuldig. Als jij schade hebt draait de eigenaar er voor op.
Maarja zie die eigenaar thuis op de bank maar te vinden :D