Kat met extreme jeuk, allergie of stress? Help :(

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

picobello

Re: Kat met extreme jeuk, allergie of stress? Help :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:29

Wat fijn om te lezen! Ik hoop dat het zo goed blijft gaan!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 21:31

Ik heb expres lang gewacht met een berichtje omdat ik het zeker wil weten. Nu gaat het snel.

Mando wat vervelend. Ik hoop dat je iets kunt vinden wat helpt.
Ik wil je het adres wel geven van de dierenarts maar ik denk dat het behoorlijk uit jouw richting is.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:18

Nou dat is super zeg! Dan houd ik de homeopathische wereld toch ook in gedachten mocht ik een keer spaak lopen bij de reguliere dierenarts.

Echt heel fijn om te lezen *\o/*

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:57

Heel fijn dat het nu zo goed gaat! Maar ik vraag me wel af wat je verder nog hebt gedaan, behalve de homeopatische middeltjes. Ik zie het namelijk vaker en vrijwel altijd kan ik de verbetering wel verklaren met alle maatregelen die worden genomen en niet zozeer de middeltjes. Homeopaten zijn er erg goed in om naar het totale plaatje te kijken en meestal krijg je dus ook allerlei adviezen mee, heb jij die ook gehad?
Ik bedoel dit niet om de boel af te kraken hoor, ik ben altijd oprecht geinteresseerd in het gehele proces en moet toch ook echt toegeven dat je vaker hoort dat alternatief oplossingen bied waar regulier niks meer kan. Maar ik ben wel erg kritisch op het hoe en waarom dat dan werkt. Mag ik trouwens de naam van de DA per pb? Kan ik eventuele katteneigenaren met hetzelfde probleem daar naartoe sturen als dat in hun buurt is!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 12:43

Zwerte ik deel(de) je scepsis.
Ik heb geen adviezen meegekregen, ik voer dezelfde brok als voorheen, ik ben dus afgestapt van het hypoallergene voer en het uitsluitingsdieet. Dit had daarvoor ook geen enkel resultaat opgeleverd en ik wilde niet ieder keer naar de paardenslager in Nijkerk -O-

Ik doe niks anders dan anders.

Nou moet ik er wel bijzeggen dat ik anders over Homeopathie ben gaan nadenken sinds ik in China ben geweest en mensen daar heb gesproken. Er zijn daar naast reguliere ziekenhuizen ook ziekenhuizen die werken met homeopathie. Dat wij niet alles wetenschappelijk kunnen aantonen en bewijzen wil misschien meer zeggen over het gebrek aan kennis om dingen aan te tonen en te bewijzen. Maar ik weet het gewoon niet ik ben enorm blij dat mijn kat weer zichzelf wordt en nu echt met de dag minder krabt en bijt en wast.

Bij ons op stal is een paard ook enorm geholpen met homeopatische druppels vandaar dat ik bij haar terecht ben gekomen. Een dermatoloog etc daar ben ik allemaal niet geweest.

Ik zal zo eens wat foto's van madam proberen te maken.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 16:11

Afbeelding

Afbeelding

en

Afbeelding

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 05:34

Ziet er goed uit.

Ik ben met hem naar de Kapschuur geweest ook homeopathie.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 07:48

Ik ben ook helemaal niet van de homeopathie. Had je nu ook de comfortis weer gegeven? Maar wat werkt dat werkt....! Als mensen hun kat op een bepaald dieet hebben staan en het gaat supergoed, ga ik niet zeggen dat ze per se moeten veranderen ..
Fijn ts! vacht ziet er echt veel beter uit!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 08:05

Ze krijgen nu beide druppels in de nek van activyl.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:20

Hallo allemaal
Welk homeopatisch middel hebben jullie de kat gegeven tegen de jeuk?
Mijn kat blijft jeuk hebben en ik wordt gek van haar gelik.
Ze heeft al een spuit prednison gehad maar na 2 weken kwam het gewoon weer terug de jeuk.
Nu belde ik en zeiden ze dat ze dan weer moest komen voor weer een spuit. En daar heb ik geen zin in, kost veel geld die consulten en helpt niet op de lange duur.

Ben helemaal van de homeopatie zelf, dus als ik naam van een middel tegen jeuk kan krijgen van een van jullie ga ik dat proberen. Groetjes

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:29

Ik denk dat je eerst zal moeten uitvinden wat de oorzaak van de jeuk is.
Aangezien je bij de DA geweest bent ga ik dus maar niet uit van vlooien of schurft of iets dergelijks.

Dan zou je dus denken aan een allergie of stress. Ik zou dan eerst allergie proberen uit te sluiten. Wat voor voer krijgt je kat bijv.

Heb je het idee dat hij stress heeft?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:31

Ja idd vlooien allergie is uitgesloten.
Voedselallergie zou meer korsten op moeten leveren volgens de DA. Het is rond de staartaanhechting/anus en achterpoten, en een plek op haar rug. Het is wel verminderd, maar nog steeds vrij kaal.
En ze likt echt obsessief dat ik er helemaal gek van wordt. Al kan ze ook wel uren gewoon liggen slapen als ze eenmaal klaar is met wassen.

Ik wil haar iig iets geven tegen de jeuk zodat ik die cirkel van het likken kan doorbreken.
En misschien ook ander voer proberen, volgens DA was dat het niet trouwens hoor.
Stress weet ik niet, ze komt niet gestresst over in ieder geval. Is lekker relaxt en zoekt me regelmatig op.

Ze likt trouwens haar lijf en krabt heel veel aan haar kop.

Heb ook gelezen dat het iets hormonaals kan zijn?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:38

Mijn ervaring met dierenartsen is dat ze toch vaak niet heel veel verder kijken.
Wij hadden een abessijn dekkater die zijn hals helemaal kaal en open likte tot bloedens toe. Ik denk dat het bij hem toch homronaal was, want we hebben toen de oorzaak niet vindbaar was hem uiteraard laten castreren en toen ging het over.
Maar of dat hormonaal was of door de stress van het onder invloed staan van hormonen dat weet ik niet.

Toch zou ik eerst eens kijken naar een menu zonder granen zoals vers vleesvoeding (carnibest duck etc) of in brokjes vorm van o.a. Orijen.
Als dat niet helpt zou ik ook denken aan hormonaal.
Laatst bijgewerkt door CrazyCat op 20-07-14 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:54

Ok, dan ga ik toch eerst het voer proberen.
Ze eet nu veel minder brok omdat ze veel muizen vangt. Kan wel verklaren waarom ze minder jeukt dan tijd terug toen ze meer brok at.
Bedankt!
Zie idd niet zitten om steeds voor 75 eu een spuit te gaan halen die dan weer uitgewerkt is en het hele circus opnieuw begint. En prednison is vergif.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:58

Dat Orijen spreekt me wel aan omdat het ook biologisch is.
Het verse vlees wat minder.
Ik ga eens kijken of de Speciaalzaak het heir ook heeft.

Oh die brok is wel extreem duur zeg!
30 euro voor 2.27 kg.

Iemand ook bekend met vers vlees voer uit de supermarkt?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:05

Freya6 schreef:
Dat Orijen spreekt me wel aan omdat het ook biologisch is.
Het verse vlees wat minder.
Ik ga eens kijken of de Speciaalzaak het heir ook heeft.

Het verse vlees werkt heel gemakkelijk hoor. Komt in rollen (zoals een leverworst). Met een scherp broodmes zaag je daar gewoon portieplakken vanaf die je dan op een schoteltje in de koelkast laat ontdooien. Even wennen aan het ritme en dan is het eigenlijk geen moeite.
Ziet er dan ook gewoon uit als een soort gehakt.

Granen (en groente) zitten niet in het natuurlijke dieet van een kat, maar wel in de meeste brokjes als goedkope opvulling.
Prednison is inderdaad een erg heftig middel, maar zou in geval van hormonale onbalans wel een goed middel kunnen zijn. Een periode (kuur) prednison kan een eventueel probleem enige tijd onderdukken tot het echt weg blijft. Dat je herhalen moet betekent niet perse dat dat ook voor altijd zo is.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:15

Oh ok, dankje voor je uitleg. Ja, die brokjes zijn voor mij als vegetarier ook beter te doen. Maargoed, ze is een roofdier en zal vlees moeten eten. Hoe lang doe je met zo'n worst? Ik las dat ze 40 gr. per kg moeten krijgen per dag. Mijn kat weegt ong. 3,6 kg. Dus moet ze ong 150 gram krijgen als ik het goed begrijp.

Dan doe ik dus een week met zo'n worst :) Is altijd nog goedkoper dan die hele dure brokjes van orijen.
Tenzij ik daar een hele maand mee kan doen, maar dat lijkt me sterk met 2,27 kg.
Of zou ik daar veel minder van moeten voeren?

Edit; gevonden 55 gr. per dag zou ze moeten van het vaste voer wat neerkomt op 41 dagen.

Ok, nou bedankt! Ik ga een van de twee kiezen denk ik.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:27

Freya6 schreef:
Oh ok, dankje voor je uitleg. Ja, die brokjes zijn voor mij als vegetarier ook beter te doen. Maargoed, ze is een roofdier en zal vlees moeten eten. Hoe lang doe je met zo'n worst? Ik las dat ze 40 gr. per kg moeten krijgen per dag. Mijn kat weegt ong. 3,6 kg. Dus moet ze ong 150 gram krijgen als ik het goed begrijp.

Dan doe ik dus een week met zo'n worst :) Is altijd nog goedkoper dan die hele dure brokjes van orijen.
Tenzij ik daar een hele maand mee kan doen, maar dat lijkt me sterk met 2,27 kg.
Of zou ik daar veel minder van moeten voeren?

Inderdaad zo'n 150 gram van zo'n worst per dag.
Het is een beetje afhankelijk van de activiteit, leeftijd en aanleg van je kat.

Orijen:
Katten ouder dan 12 maanden met 3 kg lichaamsgewicht 45 gram per dag en voor 4 kg is het 55 gram per dag. (de kipvariant)
http://www.zooplus.de/shop/tierbedarf_m ... tter/42758

Uitgaande dus van 50 gram per dag zou je dus met een 2,27 kilo zak 45 dagen moeten kunnen doen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 19:25

Dankje, ja die brokjes zijn dan wel een goeie optie aangezien ik ook wel eens een paar dagen weg ben en ik iemand anders niet wil opzadelen met dat worst snij gedoe ;)
Is er ook een wat bekender merk (royal canin oid) wat een goede variant verkoopt? Dan kan ik het gewoon in de dierenwinkel halen en hoef ik het niet te bestellen.
Morgen ga ik me even laten informeren daar. Waar moet ik vooral op letten dat dat niet in het voer zit?
Tarwe?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 06:51

Ik ben ook heel benieuwd naar de naam van het homeopatische middel :)
Hier nog steeds dezelfde ellende. De dierenarts wil geen prednison meer spuiten, dus poeslief zit nu aan de pillen, waarschijnlijk levenslang (heeft nu een kuurtje, kijken hoe lang het goed gaat als daarmee gestopt wordt, maar 3 weken na een spuit begon de ellende steeds weer opnieuw).

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:02

Helaas heeft RC geen granenvrije variant geloof ik, maar er zijn meerdere merken die een granen en groentevrije brok maken. Ik woon alleen al 3 jaar niet meer in Nederland, dus wie weet is er meer bijgekomen.

Ik heb mijn Orijen brokjes destijds wel gewoon gekocht bij een dierenspeciaalzaak in Haarlem. Het zou me niets verbazen als Orijen inmiddels in meer zaken te koop is.
Ook had een van de welkoop winkels (als ik me niet vergis die in Krommenie) een heel uitgebreid biologisch assortiment.

Maar je hebt dus meer merken. Biofood bijvoorbeeld is geloof ik gemakkelijker verkrijgbaar dan Orijen.
http://www.biofooddiervoeding.nl/

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 08:11

Ik ben met Abby bij de dierenarts geweest die na een gesprek van ruim een uur en het zien van de kat alle informatie in een database heeft ingevoerd waarna er een mogelijk werkend middel werd geadviseerd. Zij zei me dat jeuk een heel moeilijk iets is omdat het zo breed is en de klachten allerlei kanten op wijzen. Het is dus niet zo dat een middel voor alle jeukkatten werkt en de dosering is ook verschillend.
Het is geen middel wat je zo bij de drogist kunt kopen. Het heeft daarom ook niet zoveel zin om het hier te noemen (Het heeft ook niet echt een naam of een duidelijke samenstelling)
Dus wanneer je gericht op jouw kat de homeopatische kant op wil denk ik dat je het best naar een homeopatische dierenarts kun gaan.

Abby is inmiddels weer helemaal zichzelf compleet met nieuwe vacht, vlooien hou ik nu echt minutieus bij.
Net of die homeopatische druppels haar imuunsysteem weer hebben gereset zodat haar lijf het nu allemaal weer zelf kan.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:13

Koop wel eerst kleine verpakkingen, katten kunnen enorm kieskeurig zijn op hun voer. Ik heb hier allerlei goede brok geprobeerd en ben nu uitgekomen oo Canagan. Toevallig heeft de dierenwinkel in de buurt dit en ze vinden het erg lekker. Orijen, acana en applaws zijn volledig afgekeurd, dat wilden ze gewoon niet eten. Taste of the wild ging er nog wel ok in.
Denk er ook aan om langzaam over te schakelen, eerst mengen met je eigen voer. En ga aub geen advies vragen in een dierenwinkel, dan kom je thuis met Rc of whiskas...

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 08:17

Abby eet gewoon weer alles wat ze voor deze ellende ook at :Y)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:46

Onze katten eten Feline Porta 21 brokken, maar wat ik ook voer, de kat in kwestie blíjft jeuk houden.

TS, in elk geval fijn dat er voor jouw kat een oplossing is gekomen!