Fokker gaat tegen de regels in

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Fokker gaat tegen de regels in

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:02

laten steriliseren zou je idd kunnen doen maar dat kan problemen geven. Je zou ook tijdelijk de prikpil in kunnen zetten dan wordt ze niet loops maar zou wel bij je DA over mogelijk gezondheidsproblemen hebben die daardoor kunenn komen. Echter prikpil geven kan men niet zien (zeker als je DA mee werkt en het niet registreerd of je moet een totaal onbekende DA nemen ;) ) een sterilisatie uit laten voeren wel ;)

Daarnaast als ze over een half jaar weer een nest zou krijgen dan kan dat nest volgens de huidige regels absoluut geen stamboom krijgen voor zover ik weet. Tenzij ze dan een andere teef op geeft als moeder maar juni is wel heel dichtbij (de verplichte DNA afname)

Lastige situatie voor je ik hoop dat je eruit komt en je de hond wel kan houden!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:06

Wat ik me ook afvraag; moet de teef volgens de fokker ook terug als er mensen voor de pups komen kijken? Iedereen weet tegenwoordig toch dat je geen pup moet kopen als de moeder niet aanwezig is? Of zouden mensen verblind zijn door de stamboom?

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:09

@ sallandval, Nou ja goed, daar zou hij ook een andere teef voor kunnen gebruiken. Als hij zegt dat dat de moeder is en de pups lijken er een beetje op, nemen veel mensen aan dat dat de moeder dan is.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 19:11

corine1981 schreef:
Ik snap dan weer wel dat een fokker geen bezoek bij de pups wil tot een week of 4, dat is redelijk standaard. De teef kan stress krijgen van teveel vreemden over de vloer en de pups zijn nog behoorlijk kwetsbaar in die eerste weken.
Wanneer je je eigen hond even voor de leuk op gaat zoeken, kan de teef dit zelf natuurlijk juist heel anders ervaren. Want waarom mag ze niet met haar baasje mee?

Dit is ook zeker zo. Maar wat ik zo raar vind is dat er altijd gezegd is door de fokker "als ze hier is mag je haar en de pups altijd komen opzoeken", er is nooit gezegd dat ze maar tot 4 weken zou blijven. En nu houd ze de boot een beetje af en word er kortaf reageert als ik langs wil komen. Dat vind ik raar.

Verder stoot onze hond de pups niet af, er staan genoeg foto's op facebook van moeder en pups waarbij ze drinken, naast elkaar slapen en je kan ook zien dat mama haar pups goed in de gaten houd. Ook een filmpje gezien. Dus ik denk niet dat ze ze afstoot.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:21

Allemaal erg erg vaag hoor..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:24

Met 4 weken horen die pups nog gewoon melk te drinken, onze pups namen ook met 7 weken nog wel eens een slokje bij mama als ze eventjes onzeker waren...

Als dit allemaal echt waar is (en geen miscommunicatie oid) vind ik het erg triest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:48

dierenfan schreef:
laten steriliseren zou je idd kunnen doen maar dat kan problemen geven. Je zou ook tijdelijk de prikpil in kunnen zetten dan wordt ze niet loops maar zou wel bij je DA over mogelijk gezondheidsproblemen hebben die daardoor kunenn komen. Echter prikpil geven kan men niet zien (zeker als je DA mee werkt en het niet registreerd of je moet een totaal onbekende DA nemen ;) ) een sterilisatie uit laten voeren wel ;)

Daarnaast als ze over een half jaar weer een nest zou krijgen dan kan dat nest volgens de huidige regels absoluut geen stamboom krijgen voor zover ik weet. Tenzij ze dan een andere teef op geeft als moeder maar juni is wel heel dichtbij (de verplichte DNA afname)

Lastige situatie voor je ik hoop dat je eruit komt en je de hond wel kan houden!

Die pups krijgen dan inderdaad geen stamboom als deze teef ook als moeder aangegeven word.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:22

Ik zou inderdaad gewoon niet gaan op de terugbreng dag. En tegen de fokker zeggen "kom maar op" als die vervelend doet.

Het contract zegt niks, ik zie er zo al een aantal dingen in staan die een rechter zijn rechterwenkbrauw doet opheffen, als ze al niet tegen de wet zelf indruisen. IK denk dat de fokker heel veel gaat staan blaten en dreigen, maar zijn dreigementen niet ten uitvoer zal brengen omdat hij ook wel weet dat als het puntje bij paaltje komt er voor hem meer stront aan de knikker is dan voor jou.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:49

dees_daan schreef:
dierenfan schreef:

Die pups krijgen dan inderdaad geen stamboom als deze teef ook als moeder aangegeven word.

Ik heb eens een chihuahua 'fokker' gesproken, die ook wel eens haar teefjes meteen weer liet dekken. Zij zei dat ze alleen een boete krijgt, maar wel gewoon stambomen bij de pups.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:53

Zo'n contract stelt niets voor, ik zou je hond ophalen en ze het verder uit laten zoeken. Het is jou hond, jij betaalt alles, zij hebben (als het goed is) geen poot om op te staan. Is net zoiets als 'hij staat op mijn naam'-contract, maar de eigenaar is diegene die alles betaalt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:58

Diablo schreef:
dees_daan schreef:

Ik heb eens een chihuahua 'fokker' gesproken, die ook wel eens haar teefjes meteen weer liet dekken. Zij zei dat ze alleen een boete krijgt, maar wel gewoon stambomen bij de pups.

Dat lijkt me waarschijnlijker, maar dan nog, rashonden zonder stamboom verkopen ook prima, vangen ze alleen 200 euro minder per pup, maar daar kom je wel overheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:07

Diablo, je hebt gelijk inderdaad:

Controle welzijnsregels.
Bij beoordeling van de welzijnsregels worden ook de feiten die stammen uit de periode voor de invoering van het BWG meegenomen. Bijvoorbeeld: de nesten van voor de invoering van de nieuwe regels tellen ook mee bij de beoordeling van artikel VIII.1.'
Als het nest niet voldoet aan de welzijnsregels van het BWG gaat de aanvraagprocedure gewoon door. Er zullen uiteindelijk stambomen voor het nest afgegeven worden, binnen de geldende regels.

Omdat de regels van het KR overtreden zijn wordt dit voorgelegd aan het Tuchtcollege van de Kynologie. Hierover ontvangt de fokker via de Raad van Beheer een bericht. Vervolgens beoordeelt het Tuchtcollege de kwestie en doet een uitspraak over de sancties.

Ik denk dat de meeste broodfokkers daarom zelf geen stamboom aanvragen, best krom eigenlijk dat de pups wel gewoon een stamboom krijgen want de fokker fokt dan niet volgens de regels van het RVB..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:15

Het is ook krom, het hele Raad van Beheer gebeuren, daarom zegt fokken met stamboom mij niets meer.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:21

Qua fokregels en hoe een fokker ermee om gaat is het altijd koffiedik kijken natuurlijk, helaas kunnen een RvB of rasvereniging of wet dat niet voorkomen.
Om daarom maar gelijk een compleet stamboom gebeuren met bijbehorende kennis van karakters, ziektes etc te verwerpen gaat mij te ver.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:26

jeetje wat een nare situatie TS,,

wat ik me af vraag is waarom ben je akkoord gegaan met dit contract?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:35

Diablo schreef:
Het is ook krom, het hele Raad van Beheer gebeuren, daarom zegt fokken met stamboom mij niets meer.

Mij ook niet, maar toch verbazen sommige dingen me nog steeds bij ze :+
Je kan gewoon frauderen, regels aan je laars lappen, geld voor welzijn van de honden laten gaan en gewoon met stamboom blijven fokken..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:12

Het in nogal een kneuterig contract inderdaad....het stukje van het overdragen van het bezit aan de co-owner is wel interessant wellicht want dat lijkt me ook een beetje onhandig omschreven :=

Maar je tekent natuurlijk ondanks alles wel heel duidelijk voor het "krijgen" van de hond, in ruil voor de verzorging en huisvesting tijdens het eerst nog fokken van 2 nestjes en als dit pas haar eerste nestje is sinds jullie co-owner zijn, dan ben je dus nog 1 nestje schuldig voordat het eigendom op jullie overgaat.

Ik vind het ook een hele nare manier van doen, maar dat is wel de afspraak die je gemaakt hebt en hoe onfatsoenlijk de eigenaar zich ook gedraagt qua welzijn van de dieren, je kan het contractueel gezien natuurlijk niet maken om na 1 nestje de hond toe te eigenen....

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:18

Wat een slecht contract, zoveel taalfouten :=

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 22:22

AdnerB schreef:
jeetje wat een nare situatie TS,,

wat ik me af vraag is waarom ben je akkoord gegaan met dit contract?

We zijn ermee akkoord gegaan omdat we het natuurlijk niet erg vinden dat onze teef nog 2 nestjes zou krijgen bij de fokker, met de gedachten dat fokker is aangesloten bij RvB en dit doet uit liefde voor het ras en ter verbetering ervan. In ruil daarvoor kregen we haar, ze is een wereldhond naar mensen toe, met andere honden is een ander verhaal :=

Niet te weten dat het zo zou gaan, en dat er zo word omgegaan met moeder en pups. Ik kon de fokker overigens hiervoor ook nog niet. Ben wel een uitpluizer, dus heb de kennel nagetrokken en niets kunnen vinden. Het leek allemaal wel goed te zitten. Mooie praatjes van hun kant ook, achteraf.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:48

pmarena schreef:
Ik vind het ook een hele nare manier van doen, maar dat is wel de afspraak die je gemaakt hebt en hoe onfatsoenlijk de eigenaar zich ook gedraagt qua welzijn van de dieren, je kan het contractueel gezien natuurlijk niet maken om na 1 nestje de hond toe te eigenen....

Volgens mij is TS ook niet tegen het fokken van twee nesten, maar tegen de manier waarop. Ze wil dat de teef niet op vier weken al gescheiden wordt van de pups en dat lijkt me geen onredelijke eis.

En nog eens; volgens mij is het contract niet eens rechtsgeldig.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:36

Ik heb ook een hond onder fokkersvoorwaarden (of hoe je dit noemen wilt) Maar ons contract zit toch een STUK beter in elkaar. Ookal zou ik nooit meer hiervoor kiezen. Maar dit heb andere redenen. Bij ons staat ook in het contract dat de fokker 3 nestjes mag fokken. Ik en de fokker gaan goed met elkaar om. En weet dat ze dit er sinds kort in heb gezet om eigen veilige redenen en zal ze ook nooit doen. Na de fok, komt de hond op onze naam en word ze geholpen. Alle kosten wat met de fok te maken heb, komt op de fokker haar bord. Dit staat ook duidelijk in het contract. Ook zou ik en alle tijde welkom zijn.

Wat ik me dan afvraag, zijn er überhaupt wel kopers voor pupjes van 4 weken?
Waar halen ze het lef vandaan zeg.. :( En mooi weer spelen als moederhond weet terug moet komen.

Wat ben ik blij dat het bij ons beter geregeld is! Ookal zal ik dit *nogmaals* nooit meer doen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:39

Nee die worden dan gewoon 3/4 weken opgevoerd tot ze weg mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:40

briitje schreef:
Ik heb ook een hond onder fokkersvoorwaarden (of hoe je dit noemen wilt) Maar ons contract zit toch een STUK beter in elkaar. Ookal zou ik nooit meer hiervoor kiezen. Maar dit heb andere redenen. Bij ons staat ook in het contract dat de fokker 3 nestjes mag fokken. Ik en de fokker gaan goed met elkaar om. En weet dat ze dit er sinds kort in heb gezet om eigen veilige redenen en zal ze ook nooit doen. Na de fok, komt de hond op onze naam en word ze geholpen. Alle kosten wat met de fok te maken heb, komt op de fokker haar bord. Dit staat ook duidelijk in het contract. Ook zou ik en alle tijde welkom zijn.

Wat ik me dan afvraag, zijn er überhaupt wel kopers voor pupjes van 4 weken?
Waar halen ze het lef vandaan zeg.. :( En mooi weer spelen als moederhond weet terug moet komen.

Wat ben ik blij dat het bij ons beter geregeld is! Ookal zal ik dit *nogmaals* nooit meer doen!

Waarschijnlijk laten ze de mensen pas komen als de pups al ouder zijn, zo valt het niet op dat ze zonder moeder op moeten groeien, leuk verhaaltje er bij en klaar..
Mensen gaan er te snel van uit dat het met een RVB stamboom wel goed zit, dat zie je nu wel weer..

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:48

Oh sorry dat begreep ik weer even verkeerd.. Lijkt me alleen maar meer moeite voor de fokker, maar goed.

Arme pups zeg! Lekker goed voor hun ontwikkeling :(.. Zo zeker een melding maken bij het RvB

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 00:56

briitje schreef:
Oh sorry dat begreep ik weer even verkeerd.. Lijkt me alleen maar meer moeite voor de fokker, maar goed.

Arme pups zeg! Lekker goed voor hun ontwikkeling :(.. Zo zeker een melding maken bij het RvB

Pups zetten ze met 4 weken op de vaste voeding, moeder gaat weg dus die kost niks meer aan voer, pups nemen minder ruimte in zonder de teef en hoeven misschien niet meer in een aparte ruimte wat met de teef er bij wel moet omdat de teef de pups beschermd en al niet met andere honden kan, tegen de tijd dat t RVB komt komt de teef even terug, stamboom geregeld, teef weer weg, pupjes wat later te koop aanbieden met t verhaal dat de teef nét weer terug is naar de 'co-owner' omdat de pups al kunnen verhuizen, of t verhaal dat ze de pups niet meer accepteerde en hopla, het geld is binnen..