Spannende week.. bevalling van ons geitje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:50

Ze gaat idd de goede kant al op! Maar kan nog een beetje roder. Buik zakken is idd ook een teken dat het niet heel lang meer gaat duren. :j

Ik loop zo even heen voor je met de camera. :)

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 17:55

Froukje1993 schreef:
Ze gaat idd de goede kant al op! Maar kan nog een beetje roder. Buik zakken is idd ook een teken dat het niet heel lang meer gaat duren. :j

Ik loop zo even heen voor je met de camera. :)

Top bedankt dat je dat wil doen! Lijkt echt alsof het pijnlijk ontstoken is.. Zo komt een vriendin om half 10 langs die opleiding Dier en Veehouderij doet en van de week nog een bevalling van een geit heeft meegemaakt. Hopen dat het rond 11 uur komt, dan komen mijn ouders thuis. Anders ben ik gelukkig niet alleen, maar ze is nog niet onrustig dus zal denk nog niet zo snel komen?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:25

Sorry voor de bagger kwaliteit, snel met mobiel gemaakt.. Zal straks tijdens het voeren even met m'n camera heen lopen, dan staan ze tenminste stil :=

Nog lang niet aan de beurt
Afbeelding

Vanavond of vannacht aan de beurt
Afbeelding

eponine

Re: Spannende week.. bevalling van ons geitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:28

Kan idd nog wel roder en opgezetter!

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:37

@froukje 1993, geen hulp nodig toevallig?? Lang voor de hobby schapen verlost, helaas al een paar jaar niet meer kunnen doen..;-)

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 18:43

Oh ja dan kan het inderdaad wel nog roder! Zo rood is het nog niet. Net even nieuw stro bijgedaan. Ze was helemaal blij en begon er gelijk van te eten. Gelijk maar even een hele hoop hooi bij gegeven, staat ze lekker van te eten nu! :)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:27

eponine schreef:
@froukje 1993, geen hulp nodig toevallig?? Lang voor de hobby schapen verlost, helaas al een paar jaar niet meer kunnen doen..;-)

Haha, helaas. Als we er 50 meer hadden gehad was je welkom geweest!

xkimmx schreef:
Oh ja dan kan het inderdaad wel nog roder! Zo rood is het nog niet. Net even nieuw stro bijgedaan. Ze was helemaal blij en begon er gelijk van te eten. Gelijk maar even een hele hoop hooi bij gegeven, staat ze lekker van te eten nu! :)

Dat is een goed teken, dan kan het nog wel even duren.
Alhoewel, we hebben hier een schaap lopen die 5 minuten voor ze de lammetjes uitpoept eerst nog even flink gaat lopen eten. :') Dus dat rustig eten zegt ook niet altijd wat haha.

Gaat helemaal goed komen! :)

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:45

spannend blijf ook even volgen.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 22:45

Nog steeds rustig hier! Alhoewel het in haar buik een feestje is. Je ziet en voelt het lam of lammeren keihard schoppen :P Net wat bevalling filmpjes gekeken op Youtube. :+ Mijn moeder heeft in plaats van Betadine spray Dettol spray gehaald, is dit ook okay? Staat ook op tegen wondinfecties.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:51

Als het niet de versie om mee te wassen is moet dat niet heel veel uitmaken :)
Als alles nog rustig lijkt kun je best even gaan slapen, als ze echt op het punt van bevallen staat merk je dat wel van te voren.

Is ze al wat roder of nog steeds het zelfde?

En denk na het lammeren om de nageboorte, geiten zijn er een ster in om die dingen om te vreten en daar kunnen ze in stikken. Haal die dus zo snel mogelijk weg nadat deze eraf gekomen is.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 23:11

Is nog steeds zelfde de kleur. Wel lijkt ze wat onrustig, ze staat stil maar beetje wiebelen op haar achterbenen. Kan ook zijn dat het door het schoppen komt want die zien we heel duidelijk! Ze ademt ook wat zwaar. Ze kwispelt ook veel met dr staart is dat ook een teken? Word vannacht wat vaker om de beurt kijken heb het gevoel dat het niet meer lang gaat duren!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:18

denk dat je misschien beter kunt blijven als ik dat zo lees. Slaapzak, mobieltje en zaklamp mee en eventueel een thermosfles met iets warms (voor jou :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:20

Hevonen schreef:
denk dat je misschien beter kunt blijven als ik dat zo lees. Slaapzak, mobieltje en zaklamp mee en eventueel een thermosfles met iets warms (voor jou :)

Misschien geen gek idee nee! Probeer wel goed op de achtergrond te blijven zodat je haar rust niet verstoord.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:24

Als ik het zo lees had ik het wel aangedurfd m'n bed in te duiken, erbij gaan liggen kan er juist voor zorgen dat ze de bevalling uitstelt.
Lekker zoveel mogelijk met rust laten en elk uur, 2 uur gaan kijken.

Dat wiebelen kan best van de drukke lammetjes komen, ze kunnen er best veel last van hebben als ze ineens beginnen te schoppen. Ze krijgen steeds minder ruimte, dus alles komt daar binnen ook steeds meer in verdrukking.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:30

Delphi schreef:
Hevonen schreef:

Misschien geen gek idee nee! Probeer wel goed op de achtergrond te blijven zodat je haar rust niet verstoord.

Een bevallende geit heeft imo weinig aandacht voor andere dingen. Toen onze eerste geit ging bevallen (jaaaren geleden) was het voor ons ook helemaal nieuw. We hebben met zijn vieren (3 kinderen en ik) uren rondom de van strobalen geïmproviseerde stal gezeten en ook foto's gemaakt.
Zolang je een beetje afstand houdt en niet steeds aan haar zit is het denk ik geen probleem.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:33

Alle geiten die we in de loop van de jaren hebben gehad begonnen dus echt niet als er mensen in de buurt waren, prima om vanaf de eerste weeën in de buurt te blijven maar verder moest er niemamd in de buurt komen want dan gebeurde er dus lekker niks :+

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 00:05

Ja daarom lig ik ook nu net in bed wekker staat on 2 uur dan ga ik kijken hoe ze zich gedraagt mocht er nog niks zijn gaat mijn vader om 4 uur en ik in principe weer 6 uur. Heb het gevoel dat het vannacht gaat komen maar kan zijn omdat ik dat gewoon wil :+

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 00:10

Sterkte := Ik doe zo nog een laaste ronde, maar vannacht mag m'n vader eruit hoor, m'n bed ligt prima 's nachts :')

Weltrusten en succes vannacht! Hopen dat ze het vannacht vroeg doet of het nog even uitstelt tot morgen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 00:16

Ben benieuwd.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 11:51

Froukje1993 schreef:
Sterkte := Ik doe zo nog een laaste ronde, maar vannacht mag m'n vader eruit hoor, m'n bed ligt prima 's nachts :')

Weltrusten en succes vannacht! Hopen dat ze het vannacht vroeg doet of het nog even uitstelt tot morgen.

Haha goed geregeld! Ik ben er vannacht 3 x uit geweest.. om 2 uur was het best rood en kwam iets wits uit ze lag en ging weer staan en weer liggen. Heb toen mijn wekker 3 kwartier later gezet om te kijken maar toen was er niks meer aan de hand. Vaders om 4 uur en ik om 6 uur nog keer maar wederom niks.. ook net stond ze rustig te eten en niks aan de hand. Pff.. :+

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:33

Kort nachtje dus, jammer dat het niet doorgezet heeft, hopelijk poept ze de lammetjes vandaag uit. Kun je weer lekker doorslapen.

Hier vannacht 4 achter elkaar, heb nog aan je gedacht :=

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 13:07

Ja ik ben vanmiddag proefstuderen op mijn nieuwe studie dus hopelijk niet vanmiddag, mijn vader gaat wel eerder naar huis van werk dus er is sowieso iemand. De dierenarts kwam net spontaan even langs om te kijken of er al lammetjes waren, leuk! Helaas nog niet kunnen showen.

Jeetje 4 stuks! En was je vader er bij alle 4 bij? Zwaar nachtje voor hem dan ! :=

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:31

Vanavond voor het slapen gaan dan maar, kun je daarna een nacht doorslapen :D
Wat leuk van de dierenarts, heeft hij nog wat gezegd over bijna bevallen oid?

Haha, ja en tussendoor ook nog wezen kijken. Heel veel uur slaap heeft hij dus niet gehad.
Maarja, risico van het vak zullen we maar zeggen :P

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 18:18

Ja na het eten mag het wel komen :D Nee hij heeft het geitje niet gezien stond in de regen hij wou alleen even weten of het al gelukt was. Had wel gauw gevraagd wat ik met het strikje na de bevalling moet doen. Als het kan gewoon weer dicht maken en na 2 weken los knippen en eruit halen. Gaan we dan maar proberen! :)
haha ja jeetje, is het toeval dat ze allemaal vannacht zijn bevallen of grote kans dat er vannacht weer een paar bevallen?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 20:03

Heb je ook gevraagd of je dat strikje en het gebied eromheen moet ontsmetten? Ik kan me voorstellen dat het anders voor infectiegevaar zou kunnen zorgen!?
En natuurlijk eerst wachten op de nageboorte voor je het strikje weer eventueel vastmaakt ;) maar dat spreekt voor zich natuurlijk.