Met een loopse teef in een losloopgebied

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:20

Urielle schreef:
essiesilly schreef:
over het algemeen gaan mensen er van uit dat in een losloopgebied je gewoon met een gerust hart je hond los kan laten lopen en ook met andere honden mag spelen. en ik geef ze geen ongelijk

Als je hond terugkomt als je roept is dat ook geen enkel probleem.
Maar afgezien van loopse teven en intacte reuen waar het topic overgaat kom je ook honden tegen die met alle honden samen kunnen BEHALVE een Duitse herder, of BEHALVE een Jack Russel, of BEHALVE een bruine labrador. En uiteraard zul je zien dat jij net met je herder, jack of lab loopt en die ene hond tegenkomt :+

dat kan toch altijd gebeuren, de ideale wereld waarin alle mensen hun hond perfect opgevoed hebben gaan wij in onze generatie niet meer mee maken hoor :P

Paintlinger

Re: Met een loopse teef in een losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:22

En zolang eigenaren elkaar blijven uitkafferen gaat het ook niet beter worden.
De irritaties door onbegrip blijven gewoon groeien.

Ik probeer (lukt niet altijd) vaak wel uit te leggen waarom ik graag zou zien dat een ander zijn hond ook bij zich roept en aanlijnd............en BOVENDIEN is aanlijnen sowieso verplicht in de gebieden waar ik loop, dus vind ik dat ik dan al erg coulant ben.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:23

Urielle schreef:
Nou Paintlinger, ik heb mijn hond niet aangelijnd maar die blijft wel aan de voet tot ik zeg dat ze gewoon vrij mag lopen. Ze is verder niemand tot last, staat netjes onder appel dus ik vind dat ik best in mijn recht sta om te klagen als andere mensen hun onopgevoede strontjoekel gewoon maar in de rondte laten stuiven. Eerst opvoeden, dan los, is de volgorde, en niet andersom.

(heb ook een hond die vrijwel doof, vrijwel blind EN oostindisch doof is en die blijft dus aan de lijn, ook al loopt hij los als een kuiken achter me aan. Ik kan hem niet terugroepen als hij wegloopt en die heeft dus niks te zoeken in een losloopgebied)

Eens! :j Mijn hond zou ook graag achter konijnen en reeën aanrennen, maar dat mag ze niet. Als ik haar roep komt ze direct terug. Ook kom ik wel eens een heel oud hondje tegen die gewoon niet gediend is van zoveel gezelligheid. Dan houd ik mijn hond ook bij me. Ik wil die hond en de eigenaar niet tot last zijn.

Een beetje rekening houden met elkaar scheelt al zoveel. Dan kan iedereen, hond en mens, genieten van lekker buiten zijn met elkaar.

Paintlinger

Re: Met een loopse teef in een losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:25

Ik denk dat er gewoon geen duidelijke regels zijn in losloopgebieden, met alleen fatsoensnormen komen we er kennelijk niet :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:26

Paintlinger schreef:
Weetje......eigenlijk zouden mensen een cursus moeten volgen (en diploma moeten halen) VOOR ze een hond aanschaffen............

Want ik denk dat ongeveer 10% van alle eigenaren de ongeschreven regels kent.....

Ik probeer mijn klanten op de hondenschool dit dus wel mee te geven.

Ik heb mijn hele leven al honden en zit ook nog steeds op cursus. Een goed opgevoeden hond is een hond met zoveel vrijheid en mogelijkheden. Het komt bij de meeste honden (ook de makkelijkere rassen) nou eenmaal niet aanwaaien. Je moet er veel tijd en goede training in investeren.

Maar daarna heb je wel een maatje voor het leven, die overal mee naar toe kan en het met alle honden en mensen goed kan vinden. (natuurlijk uitzonderingen daargelaten)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:28

als je teef loops is blijf je uit de losloopgebieden, zou wat zijn als iedereen zn hond bij zich moet gaan houden omdat jouw hond loops is, t is maar 2 weken dus dat moet toch lukken

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:29

Paintlinger schreef:
Ik denk dat er gewoon geen duidelijke regels zijn in losloopgebieden, met alleen fatsoensnormen komen we er kennelijk niet :)

Er zijn hele duidelijke regels in losloopgebieden: je hond mag los, MITS hij onder appél staat. Dus de reu die niet meer luistert bij een loopse teef mag niet los. Een loopse teef die zich niet weet te gedragen, mag ook niet los. Een hond die achter wild aan rent en niet luistert, mag ook niet los.

Het zou een stuk makkelijker zijn als mensen zich aan de geschreven regels hielden, ipv zelf allemaal ongeschreven regels gaan bedenken omdat zij vinden dat het moet kunnen.....

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:31

Jessix schreef:
Zoals ik al schreef het is inderdaad wel zo netjes om niet met je loopse teef op speelveldjes, hondenstrandjes etc. te komen. Het is ook niet slim omdat wel te doen.

Maar ik woon in een groot losloopgebied. Honden lopen hier altijd, overal los. Dat kan prima, mits ze gewoon luisteren of netjes aangelijnd worden indien dat even nodig is. Dat gebeurd ook eigenlijk altijd wel.

Verder ken ik een aantal uitlaatplekken met behoorlijk seksueel gefrustreerde reuen (soms ook gecastreerd), die je hond bespringen zelfs als ze niet loops is. Dit dominante en zeer ongewenste gedrag van rijen en honden tegen de grond blijven drukken is voor niemand leuk en ook dan vind ik dat je je hond gewoon moet corrigeren. Voor de teef is het bijna verkrachting. Niet goed lijkt mij en i.m.o. hoef je dit soort "natuurlijk gedrag" dan ook niet te accepteren. Deze plekken vermijd ik, net als veel andere mensen, maar het is toch jammer dat door een paar vervelende honden of eigenlijk eigenaren deze plekken nu niet meer voor iedereen toegankelijk zijn.

Vandaar mijn opmerking over natuurlijk gedrag.

Nou dat reuen gedrag ken ik gelukkig niet, ook nooit met mijn eigen teven meegemaakt. Mijn reu krijgt over het algemeen de kans niet want ik let er streng op, ik wil niet dat hij op andere honden rijd. Maar ik blijf erbij dat je met een loopse teef niet naar een losloopgebied gaat. Ik heb met alle vier mijn teven tijdens de loopsheden op plekken gelopen waar honden niet los mochten, was de loopsheid voorbij konden ze weer lekker mee. Ik begrijp ook niet wat een aangelijnde hond nu heeft aan het wandelen in een losloopgebied.... lijkt mij alleen maar frustratie oproepen...

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:32

een reu volgt zn instinct als ie een loopse teef ruikt, dat heeft niets met gehoorzaamheid te maken, op die manier kunnen reuen nooit los omdat je overal van die lichten tegenkomt die met hun loopse hond doodleuk het losloopgebied inlopen en dan verbaasd zijn als de reuen naar ze toe komen, domme bazen noem ik dat

Jessix

Paintlinger schreef:

Veel mensen denken dat het de plek is waar alles geoorloofd is. Dat ze daar niet meer op hoeven te letten, etc. De enige regel zou moeten zijn dat je hond los mag mits deze zich gedraagt en luistert.

Paintlinger

Lalidan: Ik ken nergens regels vinden op internet.......... zou jij ze willen quoten?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:34

Jessix schreef:
Paintlinger schreef:

Veel mensen denken dat het de plek is waar alles geoorloofd is. Dat ze daar niet meer op hoeven te letten, etc. De enige regel zou moeten zijn dat je hond los mag mits deze zich gedraagt en luistert.

idd laatst kwam er een stafford op mn honden grauwend afrennen, ruzie met die baas, zegt ie hij mag hier los, ja als je hond luistert, het is niet zo van hier mogen ze los dus gaat ie los ookal eet ie de andere honden op! :7

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:35

Paperboy schreef:
Jessix schreef:
Zoals ik al schreef het is inderdaad wel zo netjes om niet met je loopse teef op speelveldjes, hondenstrandjes etc. te komen. Het is ook niet slim omdat wel te doen.

Maar ik woon in een groot losloopgebied. Honden lopen hier altijd, overal los. Dat kan prima, mits ze gewoon luisteren of netjes aangelijnd worden indien dat even nodig is. Dat gebeurd ook eigenlijk altijd wel.

Verder ken ik een aantal uitlaatplekken met behoorlijk seksueel gefrustreerde reuen (soms ook gecastreerd), die je hond bespringen zelfs als ze niet loops is. Dit dominante en zeer ongewenste gedrag van rijen en honden tegen de grond blijven drukken is voor niemand leuk en ook dan vind ik dat je je hond gewoon moet corrigeren. Voor de teef is het bijna verkrachting. Niet goed lijkt mij en i.m.o. hoef je dit soort "natuurlijk gedrag" dan ook niet te accepteren. Deze plekken vermijd ik, net als veel andere mensen, maar het is toch jammer dat door een paar vervelende honden of eigenlijk eigenaren deze plekken nu niet meer voor iedereen toegankelijk zijn.

Vandaar mijn opmerking over natuurlijk gedrag.

Nou dat reuen gedrag ken ik gelukkig niet, ook nooit met mijn eigen teven meegemaakt. Mijn reu krijgt over het algemeen de kans niet want ik let er streng op, ik wil niet dat hij op andere honden rijd. Maar ik blijf erbij dat je met een loopse teef niet naar een losloopgebied gaat. Ik heb met alle vier mijn teven tijdens de loopsheden op plekken gelopen waar honden niet los mochten, was de loopsheid voorbij konden ze weer lekker mee. Ik begrijp ook niet wat een aangelijnde hond nu heeft aan het wandelen in een losloopgebied.... lijkt mij alleen maar frustratie oproepen...

Nou wees maar blij dat je dat gedrag niet kent, want het is echt niet leuk. En fijn om te lezen dat jij een eigenaar bent die wel ingrijpt.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:36

In de praktijk merk ik dat het overgrote deel dat denk Miepie.....
Ik ga er dus niet meer naartoe...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:38

Paintlinger schreef:
Lalidan: Ik ken nergens regels vinden op internet.......... zou jij ze willen quoten?

Quoten gaat niet lukken, want hij komt niet van internet. Hij komt wél van de bordjes die bij alle, bij mij bekende, losloopgebieden staan. Zelfde soort bordjes als dat wandelen toegestaan is van zonsopkomst tot zonsondergang, op wegen en paarden etc. Het kan zijn dat er plekken zijn waar dat niet staat, maar hier in het noorden ken ik vrij veel losloopgebieden en daar staat het allemaal bij.

Jessix

Miepie77 schreef:
Jessix schreef:

idd laatst kwam er een stafford op mn honden grauwend afrennen, ruzie met die baas, zegt ie hij mag hier los, ja als je hond luistert, het is niet zo van hier mogen ze los dus gaat ie los ookal eet ie de andere honden op! :7

Ik kwam er gisteren eentje tegen met muilkorf om die zo agressief op ons afkwam en ging vechten dat ik daar ook boos over werd. De hond kon dan wel niet bijten, maar toch... En die eigenaar: "Oh ze heeft een korfje om hoor, dus er kan niets gebeuren.." |o

Paperboy

Lalidan schreef:
Er zijn hele duidelijke regels in losloopgebieden: je hond mag los, MITS hij onder appél staat. Dus de reu die niet meer luistert bij een loopse teef mag niet los. Een loopse teef die zich niet weet te gedragen, mag ook niet los. Een hond die achter wild aan rent en niet luistert, mag ook niet los.

Het zou een stuk makkelijker zijn als mensen zich aan de geschreven regels hielden, ipv zelf allemaal ongeschreven regels gaan bedenken omdat zij vinden dat het moet kunnen.....

Mijn honden gaan lekker los en ja weleens bananen in hun oren, maar in die 20 jaar dat ik honden heb nog nooit een bijtincident of ongewenste dekkingen gehad.... En mijn honden lopen dagelijks ergens los waar het officieel niet mag, maar er mag zoveel niet in dit land. En ja dan jagen ze weleens op een konijntje (die altijd sneller is) geweldig om te zien, daar zijn ze voor gefokt..... Als ik mij met mijn honden aan alle regels moet houden kunnen ze amper hond zijn in dit land. Overigens heb nog nooit een bekeuring gehad of met wie dan ook problemen gehad. Wel grappig want waar ze niet los mogen wordt regelmatig flink gejaagd met enorme meute honden, dat mag dan weer wel......

Ben eigenlijk gewoon een hele eigenwijze ongehoorzame hondeneigenaar :o

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:39

Miepie77 schreef:
als je teef loops is blijf je uit de losloopgebieden, zou wat zijn als iedereen zn hond bij zich moet gaan houden omdat jouw hond loops is, t is maar 2 weken dus dat moet toch lukken

mee eens.

ik heb dus 2 volle teven en een gecastreerde reu, er is gewoon geen haar op m n hoofd die er aan denkt om met m n hoogloopse teven een losloop gebied op te zoeken... ook al zou je kunnen verwachten dat mensen hun hond onder appel hebben, een ongeluk zit in een klein hoekje en ik zit toch echt niet te wachten op pups met een reu waar ik niet om gevraagd heb. dan kun je roepen dat iedereen hun hond bij zich moet houden omdat jij perse daar wil lopen met je hoogloopse teef maar je kan zelf ook even het risico mijden en dus dat risico niet opzoeken, als ze loops af zijn mogen ze weer overal rennen en met honden spelen als je dat zou willen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:40

Paintlinger schreef:
In de praktijk merk ik dat het overgrote deel dat denk Miepie.....
Ik ga er dus niet meer naartoe...

Ik ook niet. Ik kom wel in de bossen waar loslopen is toegestaan, maar vermijd de veldjes of andere verzamel/ontmoetingsplekken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:41

Paperboy schreef:
Lalidan schreef:

Mijn honden gaan lekker los en ja weleens bananen in hun oren, maar in die 20 jaar dat ik honden heb nog nooit een bijtincident of ongewenste dekkingen gehad.... En mijn honden lopen dagelijks ergens los waar het officieel niet mag, maar er mag zoveel niet in dit land. En ja dan jagen ze weleens op een konijntje (die altijd sneller is) geweldig om te zien, daar zijn ze voor gefokt..... Als ik mij met mijn honden aan alle regels moet houden kunnen ze amper hond zijn in dit land. Overigens heb nog nooit een bekeuring gehad of met wie dan ook problemen gehad. Wel grappig want waar ze niet los mogen wordt regelmatig flink gejaagd met enorme meute honden, dat mag dan weer wel......

Zoals je zelf al schrijft veroorzaken jouw honden geen problemen en vallen andere ook niet lastig. Prima toch!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:41

ik idd ook jessix :j vind honden speelvelden met veel honden op 1 hoopje helemaal niks :|

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:43

Paperboy schreef:
Lalidan schreef:

Maar jij maakt dus niet je eigen, ongeschreven regels ;). Je weet dat je een regel overtreed, dat is iets anders dan zelf regels bedenken en vinden dat een ander zich daar maar aan moet houden in mijn ogen.

Overigens, voor de duidelijkheid, ik heb het wel steeds echt over losloopgebieden. Een ontmoetingsveldje, die echt bedoeld is om honden met elkaar te laten spelen, is voor mij een totaal andere situatie. Daar zou ik inderdaad wegblijven met een loopse hond.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:44

Ja die veldjes is haast vragen om problemen, teveel honden bij mekaar op een kleine ruimte en eigenaren die dan met mekaar staan te kletsen en niet meer op hun hond letten, er hoeft dan maar iets kleins te gebeuren en je hebt een gevecht, ik kom er dan ook niet meer, loop liever in de polder in mn eentje met ze, kunnen ze lekker rennen en hoef niet continu op te letten wat voor vreemde hond er nu weer ineens opduikt.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:47

Overigens, als mijn teef niet loops is, mogen de reuen gerust eens proberen haar te bespringen hoor. Ik grijp niet in, mijn teef laat heel duidelijk zelf merken dat ze daar echt niet van gediend is ~~}> ook nog niet meegemaakt dat ze het dan nog een tweede keer proberen :n

Maar goed, dan moet je als reu-eigenaar ook niet gaan miepen, want ik vind dat mijn teef op dat moment in haar recht staat.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:50

Martine_R schreef:
Er is van die spray verkrijgbaar die de geur van de teef maskeert. Schijnt goed te helpen en kan misschien in het vervolg vervelende situaties voorkomen.

Werkt voor geen meter! Op dit moment is onze hond ook loops, ik probeer zo de losloopgebieden zoveel mogelijk te vermijden. Ik ga op dit moment met haar fietsen, zo kan ze toch haar energie kwijt en hebben andere hondeneigenaren er geen last van. Wat wel irritant is op plekken waar honden aangelijnd horen, mensen ze dan toch los laten lopen. Dan is het bij mij wel een gevalletje eigen schuld dikke bult, als de honden dan niet willen komen.