Welk huisdier als student?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoppit

Re: Welk huisdier als student?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:47

Leeft erg lang + op en neer meenemen is kale chins van de stress :p
(hoewel 'k best fan ben hoor ^^)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:56

Dat is imo het enige nadeel, dat ze heel lastig te krijgen zijn :+ Volgens mij is er niet echt verschil qua geslachten als ik het zo van andere eigenaars hoor (al staat er op sommige sites dat mannetjes makkelijker tam te krijgen zijn), de mannen worden wel wat groter dan de vrouwen. Ik heb zelf een vrouwtje. Ze zijn solitair.
Ze hebben wel extra warmte nodig in het verblijf dus daar zou je naar moeten kijken of het haalbaar is ook ivm heen en weer reizen (al kun je ze vrij makkelijk op je lichaam dragen in principe - afhankelijk van het karakter van het dier uiteraard - in een fleece slaapzakje en anders in een klein vervoersbakje met evt handwarmers erbij als het koud is buiten. Ligt er ook een beetje aan hoe vaak je moet reizen natuurlijk en het dier zelf).

Hier staat wat meer info over ze: http://www.licg.nl/nw/dieren/zoogdieren ... ossum.html
Daar staat ook als minimale afmetingen 50 x 50 x 50 maar ik vind dat persoonlijk wel erg klein, al helemaal met loopwiel (25-30 cm) erin dan heb je amper ruimte over. Maar omdat het klimmers zijn is een hoog hok geschikt, ik heb niet zoveel ruimte voor een heel breed terrarium maar in de hoogte is voor mij geen probleem.

Ik voer zeer gevarieerd en die van mij houdt niet echt van droge kattenbrokjes (wel van nat) dus ik stel eigenlijk altijd zelf wat samen, dat is iets meer werk maar omdat ze ook gewoon veel kan eten wat ik zelf eet (qua groenten/fruit en ei - vlees eet ik niet want ik ben vega maar dat zou ook kunnen) vind ik het wel meevallen, wel moet je elke dag de restjes weghalen want veel van de voeding bestaat uit dingen die snel bederven natuurlijk. Ik heb van die vers vlees worsten voor katten (diepvries) dat gaat er ook goed in en aangezien ik dwergmuizen fok krijgt ze dat ook af en toe (al heb ik diepvries pinkies).
Levende insecten kosten wel ruimte om te houden en evt te kweken.
Ze zijn gevoelig voor uitdroging maar die van mij heeft al snel geleerd uit een waterflesje te drinken dus daar hoef ik me niet echt druk over te maken. Ook mag je ze niet in direct zonlicht plaatsen ivm hun gevoelige huid (dus ook geen UV lamp gebruiken), ik heb altijd het gordijn net niet helemaal dicht dan schijnt de zon niet op het hok.

Nog wat info http://www.exopets.eu/Exopets/Pages/Mon ... possum.htm

Heb zelf ook ratten gehad en vond ze super, geweldige beesten. Heel sociaal, maar de grote nadelen zijn voor mij de stank en het feit dat ze niet zo oud worden en bijna altijd doodgaan aan nare dingen zoals tumoren. Ook moet je er eigenlijk altijd minstens 2 houden. Zindelijk worden ze ook niet (in het hok zelf bedoel ik dan)

Mijn opossum was vanaf dag 1 al ontzettend tam en ontzettend nieuwsgierig, rende al meteen naar me toe als ze me zag. Natuurlijk zullen ze allemaal anders zijn qua karakter en je hebt ze er ook tussen zitten die niet zo sociaal zijn als ik anderen soms hoor maar ik verbaasde me er echt over hoe tam ze al was vanaf het begin. Kende in real life niemand met zo'n diertje, alleen via internet, dus wie weet heb ik wel gewoon veel geluk gehad met de tamheid van mijn beestje maar ik ken ook mensen in Amerika die ze wel meenemen naar hun werk/school in hun zak, hoe meer je ze hanteert hoe tammer ze worden. Ze kunnen zich echt gaan hechten aan hun eigenaar.

Hier is een filmpje (sorry, beetje donker :P ) hier had ik haar nog niet zo lang en was ze nog een stuk kleiner dan dat ze nu is

En een foto'tje

Afbeelding

Dus qua gedrag ed. lijkt het me best een geschikt diertje voor jou, maar de verzorging/voeding en alles moet wel haalbaar zijn natuurlijk.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:10

Ik heb nu sinds een paar maanden woestijnratten op mn kamer, en ik moet zeggen, ik vind ze ideaal!
Ik kan er hele dagen naar kijken, en ze kunnen erg tam worden, vooral als ze weten dat op je hand klimmen betekent dat ze op bed of op de grond mogen rennen.

Ik ben regelmatig een weekend weg, en dat gaat prima, het voerbakje is vaak niet eens leeg! En in de kerstvakantie heb ik een huisgenoot gevraagd om om de dag even een kijkje te nemen, water te checken en wat voer en hooi erbij te doen.

Verder kan ik uuuuuren naar ze kijken als ze weer wat WC papier hebben gekregen, heerlijk SOG project dus :j

Qua stank vind ik het alles meevallen. Ik heb een slecht geventileerde kamer dus ik moet altijd mijn deur of raam open hebben staan, maar nu het zo koud is, is het altijd mijn deur. Zelfs nu de kooi 1,5 maand niet meer is schoongemaakt ruik je er niks van op de gang en op mn kamer. Mijn huisgenoten horen ze alleen graven en het radje wiebelen als ze door de gang lopen. Wel zijn ze zindelijk op een zandbadje wat ik om de zoveel dagen verschoon.

Jij vond het een nadeel dat ze maar 2-3 jaar worden, maar eigenlijk vind ik dat voor studenten juist weer een voordeel. Wie weet wil ik over 2 jaar wel in het buitenland gaan werken/studeren, als je dan een konijn hebt die 10 jaar leeft, dan moet je daar iemand anders weer mee opzadelen. Ik vind dat het studentenbestaan heel onzeker is, dus beestjes met kortere levensduur vind ik alleen maar gunstiger.

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:11

Baardagamen kunnen leuk zijn! Alleen met dat reizen.. Wij hebben er 1 gehad en hij kwam altijd op schoot en kwam bij je liggen. Ook vond hij douche leuk haha. Ik heb 4 cavia`s en die zijn echt leuk! Ze kunnen best oud worden en zijn echt lief en knuffelbaar. Ze kunnen ook super tam worden. (het ligt aan de opvoeding) De mijne vind zwemmen ook leuk haha!

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:12

Verdorie Fiffill nu wil ik ook een opossum. En ik had mijn vriend nog zo beloofd dat er echt geen andere beesten meer bij kwamen. :o

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:14

Mijn achterbuurmeisje heeft een opossum en het enige wat die doet is haar handen tot bloedens toe open halen :=

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:19

Sicayes schreef:
Verdorie Fiffill nu wil ik ook een opossum. En ik had mijn vriend nog zo beloofd dat er echt geen andere beesten meer bij kwamen. :o

Mike gaat dat eeeeeecht niet goedvinden hahahaha :D

Maar true een opossum ziet er zooo leuk uit :+:

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:22

Magrathea schreef:
Baardagamen moeten wel levend voer hebben, dus krekels en sprinkhanen, eventueel een babymuis. Ook zijn babyagaampjes heel kwetsbaar.

Maarrr ze zijn wel heel knuffelig, voor reptielen dan :D mijn buurvrouw heeft er eentje en die komt met zijn kop tussen je haar zitten, lekker warm. Zo schattig <3

Baardagamen hebben helemaal geen levendvoer nodig. Diepvries of gedroogdvoer is ook prima. en hoe ouder baardagaampjes worden hoe minder ''vlees'' ze eten. En blikvoer(vlees) voor katten word ook regelmatig ''voorgeschreven'' als voer. en dan denk ik dat als kattenvoer kan, je ook van dat diepvries vlees van honden zou kunnen voeren.
Als alles goed gaat heb ik over 3 a 4 weken jonkies.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:25

dees_daan schreef:
DayDream21 schreef:
Mij lijkt een baardagaam heel leuk! Ik weet verder niet of ze voor jou wel handig zijn met reizen enzo.
Ze maken (voor zo ver ik weet) niet echt geluid, en ze kunnen van kleur veranderen :') Ze worden namelijk rood al ze boos zijn.

Mijne 'opvanger' is vaak genoeg echt boos op mij geweest (en voelde zich bedreigd omdat ik moest dwangvoeren) maar die is nog nooit rood geworden hoor, en af en toe was ie flink pissig.

Baardagamen krijgen een zwarte baard als ze boos worden, ze veranderen van kleur door leef omstandigheden,zwemmen, en hormonen...

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:27

kiwiwitje schreef:
Baardagamen hebben helemaal geen levendvoer nodig. Diepvries of gedroogdvoer is ook prima. en hoe ouder baardagaampjes worden hoe minder ''vlees'' ze eten. En blikvoer(vlees) voor katten word ook regelmatig ''voorgeschreven'' als voer. en dan denk ik dat als kattenvoer kan, je ook van dat diepvries vlees van honden zou kunnen voeren. .

Die van ons komt echt niet van z'n kont af als het voer niet beweegt :+ dan hoeft hij het gewoon pertinent niet. Ligt dus heel erg aan de baardagaam.
Het klopt dat ze naarmate ze ouder worden ze minder 'vlees' gaan eten. Neemt niet weg dat het nog wel belangrijk voor ze is :)
Kattenvoer wordt alleen gegeven in nood of heel af en toe. Het bevat namelijk vrij veel zout. Ik zou het in ieder geval niet te veel geven of als hoofdvoer.. behalve als hij ineens gaat miauwen ;)

EDIT: Nu is alles waar 'te' voor staat natuurlijk niet goed voor niemand niet. :+
Laatst bijgewerkt door Sicayes op 20-01-14 16:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:28

Cayenne schreef:
Mijn achterbuurmeisje heeft een opossum en het enige wat die doet is haar handen tot bloedens toe open halen :=

Zelfde soort of een andere? Ze bijten in principe niet snel, eerder dreigen maar echt bijten... ik ben ook nog nooit gebeten :n lijkt me niet helemaal goed te gaan dan := ook als ik kijk naar andere eigenaren, het zijn niet echt agressieve beestjes...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:35

Sicayes schreef:
kiwiwitje schreef:
Baardagamen hebben helemaal geen levendvoer nodig. Diepvries of gedroogdvoer is ook prima. en hoe ouder baardagaampjes worden hoe minder ''vlees'' ze eten. En blikvoer(vlees) voor katten word ook regelmatig ''voorgeschreven'' als voer. en dan denk ik dat als kattenvoer kan, je ook van dat diepvries vlees van honden zou kunnen voeren. .

Die van ons komt echt niet van z'n kont af als het voer niet beweegt :+ dan hoeft hij het gewoon pertinent niet. Ligt dus heel erg aan de baardagaam.
Het klopt dat ze naarmate ze ouder worden ze minder 'vlees' gaan eten. Neemt niet weg dat het nog wel belangrijk voor ze is :)
Kattenvoer wordt alleen gegeven in nood of heel af en toe. Het bevat namelijk vrij veel zout. Ik zou het in ieder geval niet geven.. behalve als hij ineens gaat miauwen ;)

Daar hebben ze een soort steen voor. daar zit een rubber laagje op en dat kun je op batterijen laten trillen( met afstandsbediening) daardoor lijkt het of het voer leeft. en he verschilt per baardagaam dat klopt. Het is zeker belangrijk voor ze. Maar je vastpinnen op levendvoer schiet niet op. tegenwoordig is daar veel voor te kopen wat niet levend meer is.

Ook word hier beweerd dat je niet onder krekels uit komt. maar mijn baardjes krijgen ook geen krekels, wel meelwormen,buffalo's morio's en sprinkhanen. verer droog kruidenvoer en sla en andere groentes en fruit. daarbij is een koppeltje maken van een mannetje en vrouwtje(kans op paring) of 2 vrouwtjes veel leuker. dan heb je echt terrarium gedrag en voor de baardjes ook leuk. ze zijn super makkelijk om tam te maken. en als je een weekend weg gaat hoeft er alleen maar extra groenten gegeven worden en eventueel diepvries/gedroogd ''levendvoer''. qua schoonmaken stelt het ook niks voor alleen poepjes scheppen. de meeste vinden zwemmen in warm water ook echt heel leuk. ze zijn misschien niet handig om vaak mee te reizen omdat ze dat ook niet prettig vinden maar als ik ze onder mn vest(op mn voorgevel/schouder/nek) stop vinden ze het heerlijk en blijven ze ook liggen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:36

Je kan ook het voer voor z'n neus heen en weer zwaaien met een pincet, daar trappen ze vaak ook wel in.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:46

kiwiwitje schreef:
Daar hebben ze een soort steen voor. daar zit een rubber laagje op en dat kun je op batterijen laten trillen( met afstandsbediening) daardoor lijkt het of het voer leeft. en he verschilt per baardagaam dat klopt. Het is zeker belangrijk voor ze. Maar je vastpinnen op levendvoer schiet niet op. tegenwoordig is daar veel voor te kopen wat niet levend meer is.

Ook word hier beweerd dat je niet onder krekels uit komt. maar mijn baardjes krijgen ook geen krekels, wel meelwormen,buffalo's morio's en sprinkhanen. verer droog kruidenvoer en sla en andere groentes en fruit. daarbij is een koppeltje maken van een mannetje en vrouwtje(kans op paring) of 2 vrouwtjes veel leuker. dan heb je echt terrarium gedrag en voor de baardjes ook leuk. ze zijn super makkelijk om tam te maken. en als je een weekend weg gaat hoeft er alleen maar extra groenten gegeven worden en eventueel diepvries/gedroogd ''levendvoer''. qua schoonmaken stelt het ook niks voor alleen poepjes scheppen. de meeste vinden zwemmen in warm water ook echt heel leuk. ze zijn misschien niet handig om vaak mee te reizen omdat ze dat ook niet prettig vinden maar als ik ze onder mn vest(op mn voorgevel/schouder/nek) stop vinden ze het heerlijk en blijven ze ook liggen.

Ben het volledig met je eens, op een kleine notitie van de koppels na. Maar ook dit verschilt weer ontzettend per baardagaam/karakter van het baardje. Over het algemeen zou ik vrouwtje/mannetje samen het hele jaar lang niet doen omdat de dame ontzettend in de stress kan schieten van het mannetje dat er constant maar op wilt. 2 dames gaat over het algemeen wel goed :j met meer kans op slagen als ze van hetzelfde formaat/nest zijn.

Baardjes leven in het wild ook solitair, mensen vergeten ook vaak dat het 'op elkaar' liggen van baardjes niet altijd nou betekent dat ze elkaar zo ontzettend lief vinden en lekker warm willen zijn. :+

Schoonmaken is inderdaad piece of cake en Steve vind het onder mijn vest ook altijd wel lekker warm. :j

Fiffill; dat klopt, maar probeer hem zo veel mogelijk 'natuurlijk' jacht gedrag te laten vertonen zodat hij ook weer niet extreem lui wordt. :o

Afin, ontopic - TS wilde toch iets waar ze meer mee kon knuffelen. Ik blijf wel bij valkjes, geniale beesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:11

kiwiwitje schreef:
dees_daan schreef:

Mijne 'opvanger' is vaak genoeg echt boos op mij geweest (en voelde zich bedreigd omdat ik moest dwangvoeren) maar die is nog nooit rood geworden hoor, en af en toe was ie flink pissig.

Baardagamen krijgen een zwarte baard als ze boos worden, ze veranderen van kleur door leef omstandigheden,zwemmen, en hormonen...

Dat weet ik, zwart heeft hij ook wel gehad maar dat noem ik niet van kleur veranderen. Hij gebruikt dat om aan te tonen dat je op moet passen.
Maar een baardagaam die helemaal rood word als hij boos is? Dan is het geen baardagaam.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:16

Ik heb juist gehoord van mijn buuf-met-baardagaam dat je baaragamen absoluut NIET samen kan houden... Hele horrorverhalen over elkaar opeten, gevechten tot de dood etc.
Het zal best zijn dat er een paar zijn met een kronkel in de kop die het prima vinden samen, maar ik zou het risico niet nemen... Je doet ze hoe dan ook geen extra plezier met een maatje dus :\

Vogeltjes lijken me toch echt wel leuk voor TS, wat ik ervan weet is dat het qua lawaai alleszins meevalt, of je moet het zachte gekwetter "lawaai" vinden :+ je hebt mensen die daar helemaal kriegel van worden, maar in het algemeen wordt dat vanzelf achtergrondgeluid heb ik gemerkt...

Ik vind dwergpapegaaitjes ook echt ongelofelijk cute <3 ik had een vriendinnetje en die had er één, die vloog altijd los als ze thuis waren en kwam dan gezellig bij je zitten of klom tegen de muur op :+ Je kunt ze ook vrij goed zindelijk maken zodat je niet het hele huis vol hebt met poep.

Weet je trouwens zeker dat het reizen echt wel nodig is? Zo te horen is er altijd wel een huisgenoot aanwezig om op te passen, en die ene keer dat het niet lukt is er altijd wel wat te regelen met ouders ofzo (of misschien je bejaarde buren :) )

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:20

Sicayes schreef:
Afin, ontopic - TS wilde toch iets waar ze meer mee kon knuffelen. Ik blijf wel bij valkjes, geniale beesten.

:j Ze worden net zo tam als je zelf wilt :P

:+:

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:22

Ik vind valkjes zooo leuk :+:

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:23

Magrathea schreef:
Ik heb juist gehoord van mijn buuf-met-baardagaam dat je baaragamen absoluut NIET samen kan houden... Hele horrorverhalen over elkaar opeten, gevechten tot de dood etc.
Het zal best zijn dat er een paar zijn met een kronkel in de kop die het prima vinden samen, maar ik zou het risico niet nemen... Je doet ze hoe dan ook geen extra plezier met een maatje dus :\

Vogeltjes lijken me toch echt wel leuk voor TS, wat ik ervan weet is dat het qua lawaai alleszins meevalt, of je moet het zachte gekwetter "lawaai" vinden :+ je hebt mensen die daar helemaal kriegel van worden, maar in het algemeen wordt dat vanzelf achtergrondgeluid heb ik gemerkt...

Ik vind dwergpapegaaitjes ook echt ongelofelijk cute <3 ik had een vriendinnetje en die had er één, die vloog altijd los als ze thuis waren en kwam dan gezellig bij je zitten of klom tegen de muur op :+ Je kunt ze ook vrij goed zindelijk maken zodat je niet het hele huis vol hebt met poep.

Weet je trouwens zeker dat het reizen echt wel nodig is? Zo te horen is er altijd wel een huisgenoot aanwezig om op te passen, en die ene keer dat het niet lukt is er altijd wel wat te regelen met ouders ofzo (of misschien je bejaarde buren :) )

Dat over baardagamen is echt BULLS.HIT dat ze niet samen te houden zijn. Mannetjes zijn inderdaad zo goed als niet te koppelen tenzij vrouwtjes. Vrouwtjes zijn meestal vrij makkelijk te koppelen en uit het zelfde nest is er meestal helemaal geen probleem. Daarbij als baardagamen elkaar echt niet moeten Zie je dat al na 10 minuten. En het grootste probleem is het het terrarium te klein is en ze elkaar niet goed uit de weg kunnen. Eigen spot, eigen schuilplek, is wel belangrijk. En een ruim terrarium.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:32

Maar baardagamen hebben wel een vrij groot en uitgebreid terrarium nodig voor de situatie van de ts.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:34

Cerilene_ schreef:
Maar baardagamen hebben wel een vrij groot en uitgebreid terrarium nodig voor de situatie van de te.

Nja wat is uitgebreid? Als ze per baardagaam een schuil plek en een spot hebben en takken of iets anders om te klimmen of waar ze op kunnen ben je al een heel eind

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:40

kiwiwitje schreef:
Cerilene_ schreef:
Maar baardagamen hebben wel een vrij groot en uitgebreid terrarium nodig voor de situatie van de te.

Nja wat is uitgebreid? Als ze per baardagaam een schuil plek en een spot hebben en takken of iets anders om te klimmen of waar ze op kunnen ben je al een heel eind

Zal toch al gauw meer dan een meter moeten zijn, op een studentenkamer is dat al snel te groot vermoed ik...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:40

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:43

Magrathea schreef:
http://thebeardeddragon.webs.com/housin ... ragons.htm
En dit is niet het enige verhaal wat ik lees.. :n
Nogmaals: in het wild leven ze ook alleen, waarom zou je er twee willen houden als het voor de beestjes toch geen meerwaarde heeft?

Nou meerwaarde heeft het zeker. Mijn mannetje heeft bijvoorbeeld qua jagen en groenvoer veel geleerd van mijn vrouwtje. Daarbij gaan ze natuurlijk gedrag vertonen en bewegen ze beide meer en ze gaan elkaar uit de weg als ze geen zin hebben in ellaar

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:59

Qua ruimte en lampen enzo is het toch een stuk uitgebreider dan een hamster bedoel ik. Goede warmte en uv-lampen zijn niet zo makkelijk en goedkoop.
En voor 1 volwassen baardagaam zit je ook al gauw aan een minimum terra van 1 meter bij 50 cm.
Ik heb ze ook als paartje zitten. Merk weldegelijk dat ze sociaal gedrag vertonen.