Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Volgens mij is er niet echt verschil qua geslachten als ik het zo van andere eigenaars hoor (al staat er op sommige sites dat mannetjes makkelijker tam te krijgen zijn), de mannen worden wel wat groter dan de vrouwen. Ik heb zelf een vrouwtje. Ze zijn solitair.
) hier had ik haar nog niet zo lang en was ze nog een stuk kleiner dan dat ze nu is

Magrathea schreef:Baardagamen moeten wel levend voer hebben, dus krekels en sprinkhanen, eventueel een babymuis. Ook zijn babyagaampjes heel kwetsbaar.
Maarrr ze zijn wel heel knuffelig, voor reptielen danmijn buurvrouw heeft er eentje en die komt met zijn kop tussen je haar zitten, lekker warm. Zo schattig
dees_daan schreef:DayDream21 schreef:Mij lijkt een baardagaam heel leuk! Ik weet verder niet of ze voor jou wel handig zijn met reizen enzo.
Ze maken (voor zo ver ik weet) niet echt geluid, en ze kunnen van kleur veranderenZe worden namelijk rood al ze boos zijn.
Mijne 'opvanger' is vaak genoeg echt boos op mij geweest (en voelde zich bedreigd omdat ik moest dwangvoeren) maar die is nog nooit rood geworden hoor, en af en toe was ie flink pissig.
kiwiwitje schreef:Baardagamen hebben helemaal geen levendvoer nodig. Diepvries of gedroogdvoer is ook prima. en hoe ouder baardagaampjes worden hoe minder ''vlees'' ze eten. En blikvoer(vlees) voor katten word ook regelmatig ''voorgeschreven'' als voer. en dan denk ik dat als kattenvoer kan, je ook van dat diepvries vlees van honden zou kunnen voeren. .
dan hoeft hij het gewoon pertinent niet. Ligt dus heel erg aan de baardagaam.

Cayenne schreef:Mijn achterbuurmeisje heeft een opossum en het enige wat die doet is haar handen tot bloedens toe open halen
lijkt me niet helemaal goed te gaan dan
ook als ik kijk naar andere eigenaren, het zijn niet echt agressieve beestjes... Sicayes schreef:kiwiwitje schreef:Baardagamen hebben helemaal geen levendvoer nodig. Diepvries of gedroogdvoer is ook prima. en hoe ouder baardagaampjes worden hoe minder ''vlees'' ze eten. En blikvoer(vlees) voor katten word ook regelmatig ''voorgeschreven'' als voer. en dan denk ik dat als kattenvoer kan, je ook van dat diepvries vlees van honden zou kunnen voeren. .
Die van ons komt echt niet van z'n kont af als het voer niet beweegtdan hoeft hij het gewoon pertinent niet. Ligt dus heel erg aan de baardagaam.
Het klopt dat ze naarmate ze ouder worden ze minder 'vlees' gaan eten. Neemt niet weg dat het nog wel belangrijk voor ze is
Kattenvoer wordt alleen gegeven in nood of heel af en toe. Het bevat namelijk vrij veel zout. Ik zou het in ieder geval niet geven.. behalve als hij ineens gaat miauwen
kiwiwitje schreef:Daar hebben ze een soort steen voor. daar zit een rubber laagje op en dat kun je op batterijen laten trillen( met afstandsbediening) daardoor lijkt het of het voer leeft. en he verschilt per baardagaam dat klopt. Het is zeker belangrijk voor ze. Maar je vastpinnen op levendvoer schiet niet op. tegenwoordig is daar veel voor te kopen wat niet levend meer is.
Ook word hier beweerd dat je niet onder krekels uit komt. maar mijn baardjes krijgen ook geen krekels, wel meelwormen,buffalo's morio's en sprinkhanen. verer droog kruidenvoer en sla en andere groentes en fruit. daarbij is een koppeltje maken van een mannetje en vrouwtje(kans op paring) of 2 vrouwtjes veel leuker. dan heb je echt terrarium gedrag en voor de baardjes ook leuk. ze zijn super makkelijk om tam te maken. en als je een weekend weg gaat hoeft er alleen maar extra groenten gegeven worden en eventueel diepvries/gedroogd ''levendvoer''. qua schoonmaken stelt het ook niks voor alleen poepjes scheppen. de meeste vinden zwemmen in warm water ook echt heel leuk. ze zijn misschien niet handig om vaak mee te reizen omdat ze dat ook niet prettig vinden maar als ik ze onder mn vest(op mn voorgevel/schouder/nek) stop vinden ze het heerlijk en blijven ze ook liggen.
met meer kans op slagen als ze van hetzelfde formaat/nest zijn.

kiwiwitje schreef:dees_daan schreef:
Mijne 'opvanger' is vaak genoeg echt boos op mij geweest (en voelde zich bedreigd omdat ik moest dwangvoeren) maar die is nog nooit rood geworden hoor, en af en toe was ie flink pissig.
Baardagamen krijgen een zwarte baard als ze boos worden, ze veranderen van kleur door leef omstandigheden,zwemmen, en hormonen...

je hebt mensen die daar helemaal kriegel van worden, maar in het algemeen wordt dat vanzelf achtergrondgeluid heb ik gemerkt...
ik had een vriendinnetje en die had er één, die vloog altijd los als ze thuis waren en kwam dan gezellig bij je zitten of klom tegen de muur op
Je kunt ze ook vrij goed zindelijk maken zodat je niet het hele huis vol hebt met poep.
)
Magrathea schreef:Ik heb juist gehoord van mijn buuf-met-baardagaam dat je baaragamen absoluut NIET samen kan houden... Hele horrorverhalen over elkaar opeten, gevechten tot de dood etc.
Het zal best zijn dat er een paar zijn met een kronkel in de kop die het prima vinden samen, maar ik zou het risico niet nemen... Je doet ze hoe dan ook geen extra plezier met een maatje dus
Vogeltjes lijken me toch echt wel leuk voor TS, wat ik ervan weet is dat het qua lawaai alleszins meevalt, of je moet het zachte gekwetter "lawaai" vindenje hebt mensen die daar helemaal kriegel van worden, maar in het algemeen wordt dat vanzelf achtergrondgeluid heb ik gemerkt...
Ik vind dwergpapegaaitjes ook echt ongelofelijk cuteik had een vriendinnetje en die had er één, die vloog altijd los als ze thuis waren en kwam dan gezellig bij je zitten of klom tegen de muur op
Je kunt ze ook vrij goed zindelijk maken zodat je niet het hele huis vol hebt met poep.
Weet je trouwens zeker dat het reizen echt wel nodig is? Zo te horen is er altijd wel een huisgenoot aanwezig om op te passen, en die ene keer dat het niet lukt is er altijd wel wat te regelen met ouders ofzo (of misschien je bejaarde buren)
kiwiwitje schreef:Cerilene_ schreef:Maar baardagamen hebben wel een vrij groot en uitgebreid terrarium nodig voor de situatie van de te.
Nja wat is uitgebreid? Als ze per baardagaam een schuil plek en een spot hebben en takken of iets anders om te klimmen of waar ze op kunnen ben je al een heel eind

Magrathea schreef:http://thebeardeddragon.webs.com/housin ... ragons.htm
En dit is niet het enige verhaal wat ik lees..
Nogmaals: in het wild leven ze ook alleen, waarom zou je er twee willen houden als het voor de beestjes toch geen meerwaarde heeft?