hond eet slecht tot niks.. wat voeren??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:09

Billy schreef:
callum schreef:
Idd vlees en brokken samen of op dezelfde dag is af te raden ivm de vertering. Voor vkees is een andere zuurtegraad nodig in de maag dan voor brok. Als je dit samen voert krijgt de hond buikpijn en verteerd hij zijn voedsel niet

En ook dat is achterhaald....dan zouden mijn honden trouwens al jaren buikpijn moeten hebben

Hier krijgen de honden ook regelmatig smorgens vlees en savonds brokken (of andersom)
Alleen de oudste teckel krijgt geen vlees meer, omdat die daar áltijd van spuugt

Billy

Re: hond eet slecht tot niks.. wat voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:32

Mijn honden krijgen al jaren 1x per dag eten en dan brokken en vlees door elkaar...
Vraag me af of wildse dieren er ook wel aan denken om niet tegelijk vlees en bot te eten of vlees en vet....kan me niet voorstellen dat dat gelijk verteert. Net als mijn aardappels groente en vlees.....

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:54

Acana zijn brokken met hoog vleesgehalte en zonder granen...
Orijen is een brok met nog meer vleesgehalte maar ingredienten van acana vind ik zeer mooi :-).

Duck burgers geef ik dan 2 x per week of runderhart van de slager, in stukjes, kat geef ik hier ook van :-).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:15

Billy schreef:
Mijn honden krijgen al jaren 1x per dag eten en dan brokken en vlees door elkaar...
Vraag me af of wildse dieren er ook wel aan denken om niet tegelijk vlees en bot te eten of vlees en vet....kan me niet voorstellen dat dat gelijk verteert. Net als mijn aardappels groente en vlees.....

In het wild zijn ook geen brokken.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:28

Klopt, maar honden zijn ook niet meer wild...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:43

Dat zijn huiskonijnen ook niet en toch eten die nog steeds gras en hooi.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:53

Goed hoor, je hebt gelijk.
Mijn honden doen het er al jaren prima op zo, beter dan alleen barf, beter dan alleen vers vlees, dus ik accepteer dast mijn honden geen wolven meer zijn en ga lekker door zo

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:12

Billy schreef:

Het gaat er meer om dat brok en vlees niet in dezelfde tijdseenheid verteren. En brok zelf is 'vulmiddel' en alleen het buitenste laagje bevat de mineralen/ vitaminen en andere supplementen. De vulmiddellen (graan/ mais/ rijst) zorgt ervoor dat de vertering vertraagd en zorgt voor een andere pH dan wanneer vlees verteerd word. Het is bewezen dat vlees de maag/ darmen en blaas aanzuurt tov. brok.

En de brok waar ik het nu over heb = ge-expandeerde brok ;)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:16

Wat een onzin dat alleen de buitenste laag van de brok vitaminen bevat.
een brok is net als brood, een samengestelde brei die gebakken/geexpandeerd wordt..
De maag stelt zich gewoon in op een efficiente vertering, dan zal het maagzuur wat zuurder zijn dan als er alleen brok gevoerd wordt, wat is dan het probleem?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:19

Billy schreef:
een brok is net als brood, een samengestelde brei die gebakken/geexpandeerd wordt..
De maag stelt zich gewoon in op een efficiente vertering, dan zal het maagzuur wat zuurder zijn dan als er alleen brok gevoerd wordt, wat is dan het probleem?

Dit blijft denk ik een eeuwig durende discussie tussen de versvlees mensen en mensen die gewoon brok blijven voeren.
Er zijn geen studies die daadwerkelijk bewijzen dat een hond langer leeft, etc,
Tuurlijk, er zijn absoluut honden die aan vlees veel meer hebben dan aan brok, of het veel beter doen op vlees,

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:30

Ik heb een dalmatier met atopie, nu niets van te merken buiten af en toe oorontsteking.. ga ik op een granenbrok terug is het eind zoek, krijgt ze enorme bruine jeukplekken en afscheiding op haar huid, dus denk dat er toch enorm veel over voer te zeggen is....

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:32

Als je goed gelezen had, had je gezien dat ik niet van de brok vlees discussie ben, want ik voer allebei..
Ik ben alleen tegen een aantal fabels die hardnekkig de ronde blijven doen...
Waaronder dus de mythe dat je geen brok en vlees samen mag geven... Ongetwijfeld in de wereld gebracht door de versgoeroes :D

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:45

Billy schreef:

Ten eerste ben ik voor het product waar JOUW hond het beste op doet. Maakt mij niet uit of het brokken van de Aldi of RC zijn.
IK vind het nadeel van een geëxpandeerde brok dat het boven de 100 graden Celcius 'gebakken word en daardoor alle nuttige stoffen (bouwstoffen ed) grotendeels vernietigd worden. Om dit te compenseren voegen ze dit aan het einde weer toe op de buitenste laag.
En een hond dat aan een bepaald voedingspatroon gewent is, zal het er goed op doen. Maar bedenk ook dat niet iedere hond het er goed op doet. Meestal levert jouw voercombi klachten op dan positieve geluiden ;)

Voor de grap/ ironie zou je je eens moeten verdiepen in de brok samenstelling. Dan gaat er waarschijnlijk een wereld voor je open.
http://www.hondenvoermerken.nl/verschil ... denbrokken
http://www.farmfood.nl/hondenvoeding/ho ... okken.html
http://www.voerwijzer.com/veelgestelde- ... er-brokken
http://www.sjaansdierenparadijs.nl/vers ... erde-brok/

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... E23-W7v37U

vlees gedraagt zich als een geperste brok in de maag vs ge-expandeerde brok.

Mocht je er behoefte aan hebben, kan ik nog in de Engelse literatuur duiken ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 01:39

Is ook gewoon een kwestie van logisch nadenken, als je altijd vegatarisch eet, krijg je ook last als je een stuk vlees eet.
En als je altijd fastfood eet krijg je ook last als je wel je 2 ons groente eet.
En ons maag/darmsysteem is er dan nog op gemaakt om allerlei zooi door elkaar te eten.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 08:17

Ik ken heel veel mensen die ook brok en vlees mengen, allemaal zonder problemen...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:13

Billy schreef:
Ik ken heel veel mensen die ook brok en vlees mengen, allemaal zonder problemen...

Doe ik ook geregeld.
Mensen doen tegenwoordig zo krampachtig over voer.
Waar ik vroeger in pension vooral dikke honden kreeg krijg ik nu steeds meer te magere honden.
Mensen voeren grammen omdat het op de verpakking staat maar kijken niet meer naar de hond.
Als ik zie dat mensen een half bakje smuldier geven aan een middelgrote hond en het dan gek vinden dat hij alles jat wat die te pakken krijgt.
Je voert met het oog.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:09

Kohtje, in mijn winkel zie ik juist veels te veel dikke honden voorbij komen.
Als ik de klant dan voorzichtig vertel dat de hond wel iets minder voer mag krijgen omdat er toch net iets teveel aan zit, zijn ze er of absoluut niet mee eens, of zeggen ze ja hij krijgt al zo weinig, dat is zielig (maar ondertussen de hele dag door koekjes voeren en stukken brood kaas etc)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:42

Ik zie ook bijna nooit te magere honden en dan is er vaak ook een reden voor.
Alles is toch te dik, de normale hoeveelheid voer icm allerlei lekkers want hij kijkt zo lief en de meesten krijgen dan ook nog te weinig beweging.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:10

Vooral jonge honden die te mager zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:16

Dat verbaast me niet. Mensen stappen tegenwoordig vaak vrij snel over naar de adult-variant, maar gebruiken dan ook het aantal grammen voor volwassen dieren terwijl opgroeiende dieren ongeveer 2x zoveel moeten krijgen voor hun gewicht.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:40

Mizora schreef:
Dat verbaast me niet. Mensen stappen tegenwoordig vaak vrij snel over naar de adult-variant, maar gebruiken dan ook het aantal grammen voor volwassen dieren terwijl opgroeiende dieren ongeveer 2x zoveel moeten krijgen voor hun gewicht.

Je vergeet alleen dat jonge honden ook niet makkelijk op gewicht te houden zijn. ;) Ik voerde echt veel meer dan volgens de richtlijn voor puppen (dus niet voor volwassen dieren) nodig was, maar hij bleef mager. Hij stopte alle voeding in het groeien en wisselen, toen hij uitgewisseld was en even een groeistop werd hij ineens een stuk dikker en kon ik langzaam afbouwen tot een normalere hoeveelheid. Maar nog steeds, als hij een groeispurt heeft is het een schrale hond, heeft hij een stop ziet hij er goed uit of zelfs aan de dikke kant. En ik heb hem liever schraal dan dik ivm gewrichten.

Maar goed, ts, het is een lastig probleem. Maar ik zou hem persoonlijk ook niet belonen als hij eet. Eigenlijk geen aandacht aan besteden. Ik zet de bak neer en als ze niet meteen beginnen met eten haal ik hem weg. Dan krijgen ze de volgende dag pas weer (ze krijgen maar 1 keer per dag) en geen tussendoortjes. Maar dat is wel met eten waarvan ik weet dat ze het normaal wél opeten. Een hond mag van mij best iets niet lusten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:53

anneliesdj schreef:
Ik zie ook bijna nooit te magere honden en dan is er vaak ook een reden voor.
Alles is toch te dik, de normale hoeveelheid voer icm allerlei lekkers want hij kijkt zo lief en de meesten krijgen dan ook nog te weinig beweging.

Mijn honden op dgl brok zijn prima op gewicht, maar idd hier afgemeten hoeveelheid en hele dag buiten of grote schuur ter beschikking met kouder/nat weer. Mijn kleine hond was vierkant toen ik hem kreeg en stond op Pedigree, stinkende vette vacht en te dik, geen conditie. Sinds de dlg perfect op gewicht, nette vacht, topconditie en een stuk vrolijker. Een goede brok doet ook wat dus. Af en toe krijgen ze kvv, wat ik perfect af kan wisselen zonder problemen. En af en toe krijgen ze wel een wat lekkers gaande van gedroogde pens of kip naar een bonzosnackje, maar dat is met mate en niet dagelijks.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:21

kohtje schreef:
Vooral jonge honden die te mager zijn.

Dat is waarschijnlijk bewust, zijn veel dierenartsen die dat aanraden, mn bij grotere rassen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:32

Er is nog wel een verschil tussen echt te mager en schraal. Dat laatste wordt idd aangeraden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:51

Nou ze hebben dan een rozenkrans op hun bast. Vind ook schraal niet goed ,alleen bij echt grote rassen zou ik niet te dik willen zien. Mijn pup heeft tot denk ik een paar weken geleden bijna onbeperkt voer gehad omdat ze zo hard groeide.
Veel dierenartsen durven niets te zeggen, zowel bij te mager en bij te dik.