[BB] berner sennen hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Re: [BB] berner sennen hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:24

Oh, van die vacht verandering wist ik idd. Vind de voordelen wel opwegen tegen dat nadeel.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:50

sneeuwpop schreef:
Oh, van die vacht verandering wist ik idd. Vind de voordelen wel opwegen tegen dat nadeel.

Ik weet er niet het precieze van hoor, wellicht zijn er meer redenen om niet te scheren die ik nu niet benoem. Maar ik snap heel goed dat mensen er voor zouden kiezen, alleen zou ik er niet voor kiezen, alleen al omdat je de vacht verandert, plus het feit dat de vacht wel degelijke functies heeft die je dan wegneemt of vermindert.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:40

Als mijn hond zich ellendig gaat voelen in de zomer omdat hij zich moeilijk kan afkoelen, dan verwacht ik dat het lichaam heel hard moet werken, zonder dat hij wat doet. Lijkt me ook niet bevorderlijk voor het aantal levensjaren en hij is gelukkiger zonder dikke vacht.
De eerste jaren doen we het niet, dan zijn ze tot nu toe nog actief zat. We lieten ze dan wel ontwollen.
Zodoende onze keuze ;-)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:44

Kan ik mij iets bij voorstellen, hier echter al jaren Berners, ook op oudere leeftijd, nooit last van de hitte. Maar hier stond wel elke zomer een schelpenbadje, parasols om de zon buiten te houden, bandana's die in de koelkast kunnen om uit te doen. 's morgens voor zes uur wandelen, tussendoor alleen plassen in tuin, 's avonds laat pas weer wandelen, elke week borstelen en vachtverzorging, etc. Maar elke hond is anders en er zit veel verschil in Berner vacht. Vandaar dat ik kan begrijpen dat mensen scheren, ik ben er alleen geen voorstander van. Maar ieder eigen keus, zolang maar gedacht wordt vanuit de hond zijn welzijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:51

Dan hou je er idd goed rekening mee.
Onze hond gaat echt niet in een waterbadje. De vorige ging in de sloot staan - vonden wij dus wat minder.... douchen wou hij niet. Na het scheren ging het een stuk beter...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:54

Haha lekker in de sloot :') Hier ook wel eens sloot duikers maar geloof niet met regelmaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 12:23

Wij zijn blij dat we cai geschoren hebben. Hij heeft nog een paar leuke weken gehad. En hij leefde echt op.

En voor de da was het gister ook makkelijker.

Mams wil toch wel weer een hond. Een vriend van haar zei gisteren: je kunt beter verdriet hebben om iets wat je dierbaar is, dan dat je het nooit gehad hebt.

Alleen geen berner meer.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:56

Ik kom ook even binnen vallen..
We hebben een Berner Sennen reu van bijna 2 jaar oud. Hij heeft het ook erg warm in de zomer en komt niet echt goed door zijn haren heen, we hebben met de trimster overlegt en besloten dat we hem zelf gaan scheren.
Nu ben ik net begonnen ermee, alleen hij is zo verschrikkelijk bang voor het apparaat dat het bijna niet te doen is. Ik heb hem nu half geschoren maar vooral bij zijn hoofd, kont en buik vind hij niet leuk.

Hoe doen jullie dit? En scheren jullie de poten, hoofd en staart ook?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:46

Ik laat het doen. De staart bewust niet kort tegen het slaan. Zonder bescherming kan hij breken.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:19

sneeuwpop schreef:
Ik laat het doen. De staart bewust niet kort tegen het slaan. Zonder bescherming kan hij breken.

Dankje voor je reactie, daar had ik niet eens bij nagedacht.
Ik doe de poten denk ik ook maar tot de knie, hij vind het niet fijn als iemand aan zijn poten of kont zit haha

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:28

Ik heb een berner reu van bijna 5 jaar oud (of was het 4?moet het even nakijken haha).

Afbeelding

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:10

annibel schreef:
sneeuwpop schreef:

Dankje voor je reactie, daar had ik niet eens bij nagedacht.
Ik doe de poten denk ik ook maar tot de knie, hij vind het niet fijn als iemand aan zijn poten of kont zit haha

Vind geschoren wel netter, maar het is idd niet makkelijk om het netjes te doen.
De staat doet onze trimster wel korter, maar niet heel kort.

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:54

hallo ik kom ook even binnen vallen hier.

hoe scheren jullie je honden ik heb een kruising tussen appenseller en een vriesestabij(half lang/ lang haar)
ik heb het geprobeerd met een gewone tondeuse met opzet stuk alleen krijg ik hier geen haar mee te pakken of de tondeuse loopt vast, wat gebruiken jullie hiervoor en wassen jullie de hond van te voren?

alvast dank

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:28

Al je de hond laat scheren, laat het dan alsjeblieft door een trimmer doen of onder begeleiding van.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 20:31

Idd. Wij laten het ook doen. Tis echt niet zo makkelijk als het lijkt. Kost idd wel wat, maar daar heeft ze ook een paar uurtjes werk aan.

Een gewone tondeuse is ook totaal ongeschikt.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 15:20

loesje4600 schreef:
hallo ik kom ook even binnen vallen hier.

hoe scheren jullie je honden ik heb een kruising tussen appenseller en een vriesestabij(half lang/ lang haar)
ik heb het geprobeerd met een gewone tondeuse met opzet stuk alleen krijg ik hier geen haar mee te pakken of de tondeuse loopt vast, wat gebruiken jullie hiervoor en wassen jullie de hond van te voren?

alvast dank

Onze trimster zegt dat je het t beste met een vee scheerapparaat kan doen, dus gewoon een groot scheerapparaat waar je paarden ook mee scheert. Ik heb gister de helft geschoren, en dat ging echt prima! Een tondeuse loopt inderdaad snel vast op zo'n dikke vacht..

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 15:30

Goeiedaggie! :D
Liefhebbers van het ras ook welkom? O:)
Mijn oom en tante hebben een heerlijk teefje, Zoë <3
En ik speel wekelijks met plezier op werk met een berner die gek is op zwemmen :D

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:47

ik trek het weer even uit het slijk

Hoe gaat het jullie berners? Luka gaat erg hard achteruit nu maar heeft nog geen pijn *\o/*

dieseliris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 14:37

Tigress schreef:
Goeiedaggie! :D
Liefhebbers van het ras ook welkom? O:)
Mijn oom en tante hebben een heerlijk teefje, Zoë <3
En ik speel wekelijks met plezier op werk met een berner die gek is op zwemmen :D

tuurlijk ik ben er zelf ook een :j

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:15

Ik moet helaas een triest berich plaatsen

Luka is afgelopen donderdag ingeslapen -O-

Haar voorpoten werkte niet meer (achter was al wat minder maar werkte nog een beetje) ze heeft wss een trauma in har rug gehad. Huis en bedrijf is erg leeg nu. Gewoontes zijn ook weg. Voelt allemaal erg raar

Ze had wel een respectabele leeftijd van bijna 11 jaar

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:46

Da's inderdaad sneu, sterkte.

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 06:43

ooh das heel triest, veel sterkte :(:)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:03

Ben altijd dol op berner sennen geweest.
Hebb vroeger een kruising bobtail x berner sennen. Helaas al tijdje overleden. Wil graag een berner sennen.

te groot

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 06:42

Sterkte Billy, wel een leeftijd om trots op te zijn! Dikke knuf voor jou.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 09:57

Hoi!

Ik ben altijd fan geweest van de berner sennen... Volgende zomer wonen we in ons bieuwe huis met grote tuin en willen we graag een hond :) ik wil heel graag een berner sennen maar vindt hier, qua gezondheid, weinig goeds over terug... Blijkbaar verl problemen met gewrichten en hoge kans op tumoren... Hebben jullie hier ervaring mee? Of tips waar we best een pup halen? :)